Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Jag måste köpa en tryckluftshammare..
[bild]
Har du en kompressor som klarar tryckluftsmaskiner?
Jag tycker det ser ut som du slagit för hårt så det blir stora deformeringar. Då blir det svårt att få plåten jämn.
Många små slag och flytta verktyget så steg så formars plåten lite i taget.
Din plåthammare(?) ser för tung ut. Då orkar du inte banka så fort, så mångla slag.
 
  • Gilla
Dan_Johansson och 1 till
  • Laddar…
blackarrow blackarrow skrev:
Har du en kompressor som klarar tryckluftsmaskiner?
Jag tycker det ser ut som du slagit för hårt så det blir stora deformeringar. Då blir det svårt att få plåten jämn.
Många små slag och flytta verktyget så steg så formars plåten lite i taget.
Din plåthammare(?) ser för tung ut. Då orkar du inte banka så fort, så mångla slag.
Japp, 100 liters tank, så det lär väl funka hyfsat i alla fall...

Du har säkert rätt i både teknik och verktygsval, jag ska testa lite mer och se om det går att få ett rimligt resultat... Behöver få en bättre arbetsställning, nu körde jag på golvet för att bästa svar när man slog...
 
Idag blev det lite plåtarbete..
Ett plåtarbete där en metallbit är fastklämd i ett skruvstäd, med en fästanordning och borrhål synliga på arbetsbänken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Metallplåt med hål och svetsfogar på baksidan av ett konstruktionselement, med verktyg och träkarm i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Metallarbeten med stagspår och del av motor, sedd ovanifrån på ett verkstadsgolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Byggprojekt med plåtarbete, ratt monterad på ram och en mall för bakdel, motor och bakhjul synliga i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och mall för bakdelen....
Bilprojekt med metallark och träform för bakdelen i garage. Styrhjul och andra bildelar synliga. Tät ritning på papprad sektion framtill.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
breakman och 5 till
  • Laddar…
Fäste för broms/kopplingsvätskebehållare..
Fäste för broms-/kopplingsvätskebehållare och huvudbrytare på ett metallchassi, tydligt synligt med svetsade kanter och kringliggande verktyg och material.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Metallstruktur med fäste för broms/kopplingsvätskebehållare och huvudbrytare i ett pågående byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Fäste för broms/kopplingsvätskebehållare på en bilram, med huvudbrytarfäste synligt på metallplatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fäste för huvudbrytaren;
Närbild på fästen för broms/kopplingsvätskebehållare och huvudbrytare monterade på en metalldel i ett motorutrymme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Hus tomte och 3 till
  • Laddar…
Små små steg, sakta men säkert framåt..
Närbild på en motorbyggnation, med flera svarta slangar och metallrör som är anslutna och skruvade ihop, vilket illustrerar små framsteg i bygget.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Närbild av metallstruktur med svetsfog och installerade svarta kablar fästa med en bult, del av ett bygg- eller renoveringsprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Närbild på hydrauliska kablar och slangar kopplade till en metallisk modul i en industriell eller mekanisk miljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Under konstruktion; metallram med rör och slangar kopplade till ventiler, ståldetaljer och bultar synliga; bild på byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
breakman och 5 till
  • Laddar…
det där ser inte speciellt rörigt ut
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
Det blev bättre än förväntat. sågott som klart för SFROs "100 kg på bromspedalen"-testet.. ska bara dra lite bromsrör nu när täckplåtarna är klara...
 
  • Gilla
nino och 2 till
  • Laddar…
F
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Det blev bättre än förväntat. sågott som klart för SFROs "100 kg på bromspedalen"-testet.. ska bara dra lite bromsrör nu när täckplåtarna är klara...
Hur funkar det där med ”100kg på bromspedalen”? När jag byggde med SFRO besiktning så kom självaste Bosse Bildoktor hem, tittade på bromsok och skivor och sa att det där blir bra. Men det var nog 2001 tror jag.
 
F fsn skrev:
Hur funkar det där med ”100kg på bromspedalen”? När jag byggde med SFRO besiktning så kom självaste Bosse Bildoktor hem, tittade på bromsok och skivor och sa att det där blir bra. Men det var nog 2001 tror jag.
Ingen aning faktiskt, jag har testat med en våg och en snabbtving som ska klara 300 kg klämkraft...

Antar att det beror på vad man har för pedalställ också? Hade du modifierat det något eller var det orginal?
 
F
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Ingen aning faktiskt, jag har testat med en våg och en snabbtving som ska klara 300 kg klämkraft...

Antar att det beror på vad man har för pedalställ också? Hade du modifierat det något eller var det orginal?
Det var ett hemmabygge, ställbart stående pedalställ med bromsvåg med Wilwood broms- och kopplingspedal. 4-kolvs Porsche ok och ingen bromskraftsförstärkare. Det var extremt precist då det inte fanns nåt svajigt varvtalsrelaterat varvtal som ändrade bromskraften men det var rätt tungtrampat.
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
F fsn skrev:
Det var ett hemmabygge, ställbart stående pedalställ med bromsvåg med Wilwood broms- och kopplingspedal. 4-kolvs Porsche ok och ingen bromskraftsförstärkare. Det var extremt precist då det inte fanns nåt svajigt varvtalsrelaterat varvtal som ändrade bromskraften men det var rätt tungtrampat.
Aha, ja det verkar ju som de har ganska mycket frihet att bedöma själva, så ser de ett vettigt bygge med konstruktioner som uppenbarligen klarar kraven kanske de kan hoppa över själva testet..

Får jag gissa så tror jag min konstruktion är såpass kraftig att man kan hänga hela bilen i bromspedalen...

Jag är ju också ute efter den där analoga känslan, hoppas att det går att få bra bromsverkan med rimligt pedaltryck...
 
F fsn skrev:
Det var ett hemmabygge, ställbart stående pedalställ med bromsvåg med Wilwood broms- och kopplingspedal. 4-kolvs Porsche ok och ingen bromskraftsförstärkare. Det var extremt precist då det inte fanns nåt svajigt varvtalsrelaterat varvtal som ändrade bromskraften men det var rätt tungtrampat.
Wilwood pedalställ va väl ganska prisvärt på sin tid. Byggde med ett komplett sånt 2009 kopplat till magura ok och skivor. Lätt kolfiberbil så inte så tungtrampat :p
 
F
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Wilwood pedalställ va väl ganska prisvärt på sin tid. Byggde med ett komplett sånt 2009 kopplat till magura ok och skivor. Lätt kolfiberbil så inte så tungtrampat :p
Skolbil eller? Jag tror jag hade 990kg med 30 liter bensin så det var inte så förbannat tungt det heller faktiskt.
 
Älskar titeln på denna tråden. "Tillverka plant bord"
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
N naikon skrev:
Älskar titeln på denna tråden. "Tillverka plant bord"
Japp, det är kanske inte så beskrivande längre, bordet är borta, men själva bygget började sin fysiska form där... 😄
 
  • Gilla
Andreas_kalmar
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.