H hempularen skrev:
Njej, men om det pga. glapp blivit varmt när det gick ström i uttaget, så kan delar av plasten ha förkolnat. Och förkolnad plast leder ström lagom dåligt, så att det blir en ström ex. mellan två faser genom materialet. Eftersom den förkolnade plasten har skapligt hög resistans, så fungerar det som värmeelement, och mer plast förkolnar utan att spisen är igång. Till slut kan plasten ha blivit så dålig att något lossnat, och det blir kontakt metall mot metall, full kortslutning.

Men att kontakten dessutom skjuter ut är helt orimligt om den varit korrekt inskjuten i uttaget. Men det kanske den inte var, därav glappkontakten som skapar första värmen.

Så att det blir kortslutning i uttaget, utan att spisen var igång är inte omöjligt.

Jag har själv råkat ut för det, men då gällde det en äldre kulo kopplingsdosa av bakelit. Där man vid installationen 1960 råkat dra gängorna snett så att skruven inte gick i botten (en sådan där med slitsad skruv och en gängad "kopp". När vi i samband med oimbyggnad 2004 belastade ett uttag hårt i ett par månader via den här dosan blev det varmt. Och några timmar efter att belastningen kopplats bort löste säkringen. Allt i dosan ramlade ut som vitgrå aska, en tråd hade smällt, och den avsmälta änden hade kommit i kontakt med en annan kopplingsklämma i dosan.
Jag tror på gammalt fett inne i kontakten eller glapp i kontakten. Om den kan skjutas ut eller inte känns som något för första säsongen av Svenska Mythbusters (om någon planerar en sån)😉
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Om någon vill testa min teori så gå utomhus sätt ett perilexuttag på en platta och ovanpå en glasburk med tändstift som mynnar invändligt. Värm tills burken är så full som du törs med rök. Ta skydd och aktivera tändstiftet.
 
A avh67f skrev:
Jo. Jag visste inte att det var ett så vanligt jobb som det verkar vara för service-elektriker så jag blev intresserad och sökte lite på ämnet och hittade en annan artikel om en person som gör egna skydd likt det du beskriver.

[länk]

Jag tänker själv att om fett/kondens leds efter sladden ner mot uttaget kanske det lönar sig att göra en böj ner mot golvet först så det inte leds direkt in i uttaget.
sladden ligger alltid på golvet dvs längst ner
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Hela den här historien låter lite som ett ”haunted house” jag tror spisen eller uttaget blivit besatt av nån demon 😁😂
 
  • Haha
Dilato
  • Laddar…
Är det bara jag som upplever att dagens spisar är byggda på ett annat sätt än de som installerades för ca 20 år sedan? Evakueringskanalen från ugnarna är ofta riktade mot väggen nuförtiden och då kondenserar ångan på kaklet för att sedan droppa ner rätt på uttaget. Både evakueringen och uttaget sitter placerat i mitten av både praktiska (uttaget) och estetiska (ugnen) skäl. Att det oftast är L2 och L3 som är brända, likt bilden från artikeln har ju att göra med att vattnet samlas där av förklarliga skäl. Det kan fräsa i uttaget rätt så länge för att sedan lösa ut JFB eller säkring mitt i natten, flera timmar efter ugnen använts. Jag har varit med om detta ett flertal gånger.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
C caanol skrev:
Evakueringskanalen från ugnarna är ofta riktade mot väggen nuförtiden
Var hade man evakueringskanalen "förr i tiden" ?
 
spikplanka spikplanka skrev:
Var hade man evakueringskanalen "förr i tiden" ?
Bakkant ovansida.
 
  • Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
spikplanka spikplanka skrev:
Var hade man evakueringskanalen "förr i tiden" ?
På ovansidan höger bak sitter min.
Den släpper ut ånga snett framåt uppåt så inget hamnar på väggen.
En spishäll med en gammal platta och en ångventil på höger sida som släpper ut ånga snett framåt uppåt. Röd väggfärg i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
returen och 2 till
  • Laddar…
spikplanka spikplanka skrev:
Var hade man evakueringskanalen "förr i tiden" ?
Ovansida, bakkant, med utsläpp in mot plattorna, likt följande,
Vit spis med fyra plattor och ugn, stående mellan orange skåp. Inlägget beskriver ovansidan bakkant, med utsläpp in mot plattorna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Nalleman64 och 3 till
  • Laddar…
MultiMan
Samma på min finsktillverkade spis från 1998 (Cylinda). Runt rör som mynnar ut i bakkanten och med ett löstagbart galler ovanför som riktar värmen bort från väggen.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
td;lr Ugnens evakueringskanal var bättre förr i tiden :p

Och sedan kanske droppskydd för Perilexkontakten är tänkvärt.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
spikplanka spikplanka skrev:
td;lr Ugnens evakueringskanal var bättre förr i tiden :p

Och sedan kanske droppskydd för Perilexkontakten är tänkvärt.
Allting var bättre förr, 400 v utan nolla, spisen funkar utan att ställa någon klocka..full effekt.😇
 
  • Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
400 v utan nolla
Nolla är väl för fegisar? 400 V är för riktiga män(tm) :p
 
  • Haha
Müssli och 1 till
  • Laddar…
N
D Dilato skrev:
Allting var bättre förr, 400 v utan nolla, spisen funkar utan att ställa någon klocka..full effekt.😇
Exakt så! Har en sådan spis från 1988. Funkar perfekt!
 
  • Haha
Dilato
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Ovansida, bakkant, med utsläpp in mot plattorna, likt följande,
[bild]
finaste spisen
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.