S Skarby skrev:
fast det är i kommunal lagen inskrivet dessa frågor som du tar upp.
Vad menar du?
 
Claes Sörmland
M Magnus Wassborg skrev:
Det är tom ny lagstiftning ffån 2024 angående trädgårdsavfall. Denna text från Uposala kommun:

Återvinning av trädgårdsavfall​

Bioavfall ska sorteras ut och återvinnas eller komposteras. Trädgårdsavfall ingår i begreppet bioavfall. Till trädgårdsavfall räknas till exempel kvistar, löv, grenar och julgranar. Brädor och annat avfall från ett projekt på ditt hus ingår alltså inte som trädgårdsavfall.

Sedan 1 januari 2024 finns det en ny lagstiftning. Trädgårdsavfall ska komposteras där det uppkommer eller transporteras till en återvinningscentral. Du ska ta hand om sitt avfall på något av följande sätt:

  • Kompostera avfallet på din egen tomt
  • Lämna det till en återvinningscentral
  • Beställa hämtning av trädgårdsavfallet
Det är ju just vad grannen gör, komposterar trädgårdsavfallet på egen tomt. Det är ju det TS inte gillar för det ser för jäkligt ut.
 
  • Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
Fotografen Fotografen skrev:
Ska mycket till innan någon kan få ett föreläggande för "ovårdad tomt".
Det beror på kommunen. I vissa kan man få det om man inte klipper gräsmattan minst varannan vecka.
 
  • Wow
BSOD och 2 till
  • Laddar…
B
M Magnus Wassborg skrev:
Tycker der verkar som om han anlägger en stor kompost, de måste anmälas till kommun och betalas avgift. Kommunen har säkert åsikter om placeringen med.
Måste man anmäla en kompost med endast trädgårdsavfall?! I vilken kommun då?
Vi behöver anmäla och betala för kompost med matavfall inklusive en enkel bokashihink. Men inte en kompost med enbart trädgårdsavfall…
 
  • Gilla
NoiseMaker
  • Laddar…
M Mandark skrev:
Varför vattnar han lastpallar?
För att han tröttnat på att bara kunna skörda halvpallar pga torkan?

Seriöst låter som en vanlig trädgårdskompost byggd av lastpallar men utan bilder är graden av störning lite svår att bedöma.
 
  • Gilla
Blåbäret_numero_uno och 3 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Staffan_V Staffan_V skrev:
Det beror på kommunen. I vissa kan man få det om man inte klipper gräsmattan minst varannan vecka.
Det skulle jag vilja se exempel på från domstol. Saknar helt lagstöd vad jag vet.
 
  • Gilla
Fairlane och 11 till
  • Laddar…
S Sigge1960 skrev:
Stora buskar, träd och blommor är INTE sanitär olägenhet. Att anmäla någon för det och driva ärendet ända till mark- och miljödomstolen skulle jag säga är slöseri med skattepengar.
Det finns regler för hur man beter sig som fastighetsägare.
T ex du får inte plantera träd närmare än 4 meter från tomtgräns. Gör man det bryter man mot regler inom kommunala regelverket.
En häck får Ej överstiga 80 centimeter i höjd och detta minst 2 meter till höger och vänster om en utfart eller gångväg. Regler som gäller inom de kommunala reglerna hämtat från Transportstyrelsen.
Ett plank bör ej överstiga 180 centimeter i tomtgräns. Äger granne buskar etc. vid eller i närhet bör/skall dito växter inte överstiga detta begrepp.
Ex. att låta en buskväxt, Avenbok, populär som snabbväxande häck växa ovårdat 1 och en halv meter från tomtgräns och till en höjd av 6 meter är EJ OK. Förstår inte fastighetsägaren självmant detta är Vatten och miljödomstolen i Växjö ett alldeles Utmärkt val.

Träd, buskar eller andra växter får EJ fritt växa över vägen, likasom om de skymmer vägskyltar eller försvårar god sikt, skall det tagas ner.
Försummelse kan leda till böter.
Om olycka sker kan fastighetsägaren erhålla straff.

Att låta på fastigheten ställa sopor, gamla TV apparater m m är inte heller tillåtet bara för man måste vara ledig/ha semester under sin sommar månad.
Här har vi miljö-regler inom kommunen och inga egna 08:a regler.

När 08:surprised:r köper sina sommarhus i/vid/på/under havet, för att de måste uppfylla deras måsten tar de på sig ett årligt ägaransvar och inte bara månaden då de ska vara ”vid havet”.
 
  • Haha
Pin
  • Laddar…
M Mitthem skrev:
Vi har en granne som vi har ett minst sagt dålig förhållande med. Det har pågått i flera år.
Vi försöker hålla oss på vår kant för att inte eskalera, men det hjälper inte. Nu har grannen börjat stapla allehanda bråte och nedklippta grenar och trädgårdsavfall, byggavfall och pallbockar mm precis utanför vårt staket ca 5-6 meter från vår uteplats. Dessutom är grannens tomt helt övervuxen av sly och halvvuxna träd.Det ser alltså hemskt ut. Vår utsikt från uteplatsen är helt förstörd, men vi får försöka ignorera detta.
Det värsta nu är att grannen står och vattnar sly och trädgårdsavfall 30-40 minuter varje kväll. Det innebär en invasion av mördarsniglar till vår tomt.
Kan vi göra något? Det är inte roligt.
Vinka glatt och fråga hur de mår osv.. tala om att de missat vattna lite i all välmening.. "vänd på steken" så att säga.

De är ju uppenbarligen knäppgökar.. och de kommer inte ändra sig bara "sådär".. och de livnär sig ju på att irritera dig iaf.. vilket funkar ju utmärkt!

Så på sätt och vis så ger du "barnet den uppmärksamhet den kräver för att fortsätta bete sig illa".. (dvs finns inget skäl för grannen att förändra sitt beteende)

Då får man (om man orkar/tycker det är värt det) ändra taktik.

Dvs bli trevlig.. även om man svär och muttrar i huvudet när man falskt står där och ler.. MEN man kan lika gärna testa den taktiken när man inte har nått att förlora.. om du bara är "trevlig" och hjälpsam.. och aldrig "hugger" på deras inviter till tjafs/bråk.. så finns det inte så mycket skäl till försöka bråka med er.. det blir liksom mindre o mindre "kul/intressant"..

Sen kan ju vissa vara helt "omöjliga" oavsett.. då är väl plankbygge/stor häck ett alternativ.. men det hjälper inte mot allt...
 
  • Gilla
ylven
  • Laddar…
Ola Smålander Ola Smålander skrev:
Här söker personen efter ett konstruktivt svar och naturligtvis kommer det nån som du som bara vill bråka...är du grannen månne ?🤔
Omvänt! Grannen blev sur då deras hund ej längre kunde fritt gå in på vår tomt och göra sina behov medan hustrun skulle frottera sig i solen med sina väninnor samt att deras barn, vi har också barn ngt äldre, skulle leka på vår tomt när vi olyckligtvis inte var ”hemma”.
Allt detta enl. 08:a egna regler.
 
Snigla Snigla skrev:
Vinka glatt och fråga hur de mår osv.. tala om att de missat vattna lite i all välmening.. "vänd på steken" så att säga.

De är ju uppenbarligen knäppgökar.. och de kommer inte ändra sig bara "sådär".. och de livnär sig ju på att irritera dig iaf.. vilket funkar ju utmärkt!

Så på sätt och vis så ger du "barnet den uppmärksamhet den kräver för att fortsätta bete sig illa".. (dvs finns inget skäl för grannen att förändra sitt beteende)

Då får man (om man orkar/tycker det är värt det) ändra taktik.

Dvs bli trevlig.. även om man svär och muttrar i huvudet när man falskt står där och ler.. MEN man kan lika gärna testa den taktiken när man inte har nått att förlora.. om du bara är "trevlig" och hjälpsam.. och aldrig "hugger" på deras inviter till tjafs/bråk.. så finns det inte så mycket skäl till försöka bråka med er.. det blir liksom mindre o mindre "kul/intressant"..

Sen kan ju vissa vara helt "omöjliga" oavsett.. då är väl plankbygge/stor häck ett alternativ.. men det hjälper inte mot allt...
Hur kristen och god, vänlig och trevlig medmänniska jag än är finns det ett ordspråk
- ”måttet är rågat!”
Har grannen så dåliga vibbar då jag/vi framfört på vanligt sätt önskemål möts av ett barns stampande med foten i backen medan han och hon skriker - Nej nej nej.
Då får de torka in.
Tyvärr inte växterna men 08:surprised:rna har verkligen under 16 år torkat in.
 
S Skarby skrev:
T ex du får inte plantera träd närmare än 4 meter från tomtgräns. Gör man det bryter man mot regler inom kommunala regelverket.
Källa på det tack!
 
  • Gilla
Fairlane och 10 till
  • Laddar…
P Pyssebatman skrev:
Ni kan göra en anmälan till kommunens miljönämnd att grannens tomt är ovårdad och att han staplar det ni säger mot er tomt. Det går bra att anmäla anonymt. Man är skyldig att hålla sin tomt i gott skick.
Det beror på om det är tättbebyggt område elle inte (eller vad det nu heter, det är i allafall olika för olika detaljplaner. På landet är det ju vilda västern... men det finns fortfarande regler.
 
Claes Sörmland
S Skarby skrev:
Det finns regler för hur man beter sig som fastighetsägare.
Det beror på vad du menar med "regler". Det finns rätt få saker som är reglerade på så sätt att de kan ge sanktioner. Skadeståndsansvar har man ju enligt allmänna principer för detta.

S Skarby skrev:
T ex du får inte plantera träd närmare än 4 meter från tomtgräns. Gör man det bryter man mot regler inom kommunala regelverket.
Nåt sånt regelverk finns inte och kommunen har inget lagstöd för att införa det. Du får plantera träd alldeles invid tomtgränsen om du vill. Men det kanske inte är lämpligt alla gånger.

S Skarby skrev:
En häck får Ej överstiga 80 centimeter i höjd och detta minst 2 meter till höger och vänster om en utfart eller gångväg. Regler som gäller inom de kommunala reglerna hämtat från Transportstyrelsen.
Här finns faktiskt ett spår av regler. Hindrar du sikten i gatukorsning så att det blir trafikfarligt så kan kommunen förelägga dig som fastighetsägare att ta ned växtlighetens höjd. Det finns mycket riktigt vissa vanliga höjder och distanser för sådan vegetation som av tradition rekommenderas av kommuner och de har betydelse när rätten har prövat det.

S Skarby skrev:
Ett plank bör ej överstiga 180 centimeter i tomtgräns.
Jodå, plank kan vara så höga som man får bygglov för dem. 180 cm är dock en maximal höjd om man använder sig av undantaget i PBL som ger rätt att bygglovsfritt sätta upp ett plank som en del av en skyddad uteplats alldeles vid ditt en- eller tvåbostadshus.

S Skarby skrev:
Äger granne buskar etc. vid eller i närhet bör/skall dito växter inte överstiga detta begrepp.
Det här är ett missförstånd. Dina buskar och växter får växa hur höga som helst.
S Skarby skrev:
Ex. att låta en buskväxt, Avenbok, populär som snabbväxande häck växa ovårdat 1 och en halv meter från tomtgräns och till en höjd av 6 meter är EJ OK. Förstår inte fastighetsägaren självmant detta är Vatten och miljödomstolen i Växjö ett alldeles Utmärkt val.
Det är fullt tillåtet att ha en hög avenbokshäck (men 6 meter hög, vem har en sån häck - det rör sig ju om träd då?). Inverkar det på trafiksäkerheten så kan naturligtvis kommunen agera med ett föreläggande.

(Det finns ingen Vatten och miljödomstol.)
S Skarby skrev:
Träd, buskar eller andra växter får EJ fritt växa över vägen, likasom om de skymmer vägskyltar eller försvårar god sikt, skall det tagas ner.
Återigen samma sak, man kan föreläggas av kommunen att röja om trafiksäkerheten riskeras.
S Skarby skrev:
Försummelse kan leda till böter.
Om olycka sker kan fastighetsägaren erhålla straff.
Nej, ansvarig för detta är väghållaren. Det är således kommunen, samfällighetsföreningen eller Trafikverket som ska sköta sin väg/gata. Ett sätt att göra det är att kontakta markägaren och be dem beskära. Ett annat är att beskära själv när den rätten finns. Så gör t ex Trafikverket.
S Skarby skrev:
Att låta på fastigheten ställa sopor, gamla TV apparater m m är inte heller tillåtet bara för man måste vara ledig/ha semester under sin sommar månad.
Här har vi miljö-regler inom kommunen och inga egna 08:a regler.
Nedskräpning på plats som allmänheten har insyn till, t ex ens egna öppna tomt är förbjudet. Kommunen kan agera med t ex föreläggande att städa. Det är ovanligt att kommunen gör det.

S Skarby skrev:
När 08:surprised:r köper sina sommarhus i/vid/på/under havet, för att de måste uppfylla deras måsten tar de på sig ett årligt ägaransvar och inte bara månaden då de ska vara ”vid havet”.
Ja, men ansvaret som fastighetsägare är rätt begränsat. Att t ex låta sin sommarstuga stå öde större delen av året är vanligen helt förenligt med det ansvaret.
 
  • Gilla
Maria T och 13 till
  • Laddar…
M Mitthem skrev:
Vi har en granne som vi har ett minst sagt dålig förhållande med. Det har pågått i flera år.
Vi försöker hålla oss på vår kant för att inte eskalera, men det hjälper inte. Nu har grannen börjat stapla allehanda bråte och nedklippta grenar och trädgårdsavfall, byggavfall och pallbockar mm precis utanför vårt staket ca 5-6 meter från vår uteplats. Dessutom är grannens tomt helt övervuxen av sly och halvvuxna träd.Det ser alltså hemskt ut. Vår utsikt från uteplatsen är helt förstörd, men vi får försöka ignorera detta.
Det värsta nu är att grannen står och vattnar sly och trädgårdsavfall 30-40 minuter varje kväll. Det innebär en invasion av mördarsniglar till vår tomt.
Kan vi göra något? Det är inte roligt.
Det står i Plan & Bygglagen kapitel 8 paragraf 15 följande:
Tomt skall skötas så att risk för olycksfall minimeras, betydande olägenhet för omgivningen samt hinder för trafiken undviks.

Ta ut kommunens representant för park och miljö så får dom titra på eländet.
Det har jag gjort. Jag har ett liknande problem med en granne, brf, som har en del av sin tomt som naturtomt. Jag har två träd precis intill min tomtgräns, som skulle orsaka stora materiella skador på hus, växthus, staket och pool om dom blåser ner. Eftersom det nästan alltid blåser åt mitt håll så är risken stor.
Jag har pratat med föreningen, men intresset för att göra något var svalt, dessutom består brf av danskar mest som har lägenheterna som semesterboende. Jag körde upp lagtexten ovan i trynet på dom och då beslöt dom att ta ner träden. Jag gjorde även klart för dom att skadas min egendom av deras träd kan dom påräkna en skadeståndsprocess.
Kommunen ska titta på deras tomt som är en veritabel djungel, ser för jävlig ut med träd buskar och sly mitt i ett bostadsområde.
Jag kommer att kräva att kommunen agerar. Det är ok med naturtomt men den måste skötas så att det inte blir en skog och stora träd ska inte stå så att dom kan skada grannarnas egendomar.
 
  • Wow
Fairlane
  • Laddar…
S Skarby skrev:
T ex du får inte plantera träd närmare än 4 meter från tomtgräns. Gör man det bryter man mot regler inom kommunala regelverket.
En häck får Ej överstiga 80 centimeter i höjd och detta minst 2 meter till höger och vänster om en utfart eller gångväg. Regler som gäller inom de kommunala reglerna hämtat från Transportstyrelsen.
Ett plank bör ej överstiga 180 centimeter i tomtgräns. Äger granne buskar etc. vid eller i närhet bör/skall dito växter inte överstiga detta begrepp.
Ex. att låta en buskväxt, Avenbok, populär som snabbväxande häck växa ovårdat 1 och en halv meter från tomtgräns och till en höjd av 6 meter är EJ OK. Förstår inte fastighetsägaren självmant detta är Vatten och miljödomstolen i Växjö ett alldeles Utmärkt val.

Träd, buskar eller andra växter får EJ fritt växa över vägen, likasom om de skymmer vägskyltar eller försvårar god sikt, skall det tagas ner.
Försummelse kan leda till böter.
Om olycka sker kan fastighetsägaren erhålla straff.
😳 Var bor du eg? Ser gärna en länk/källa till det du skrev om häckarnas plantering..

Har aldrig varit med om att det varit ett problem att sätta "häcken" vid tomtgränsen, osv sett hur hög den blir.. dock måste du själv sätta den så att du kommer åt att "sköta den".. dvs du bör sätta den (även ett staket) en bit in på din egen tomt.. så du kan "gå på andra sidan" och underhålla staketet/häcken (eller andra planteringar).

Enda gången häckens höjd eller bredd eller så är ett "problem" är om den sitter vid korsningar, hörn, utfarter.. där den riskerar att skymma sikten - då finns bestämmelser för hur de ska formas för att främja sikten.. men du får fortfarande ha häcken på tomtgränsen.. men du måste se till att den är ner/inklippt till en sådan höjd att trafiken/säkerheten inte påverkas av dålig sikt (den delen finns reglerat - precis som du säger med skyltar också.. varningar osv får man se till att ens växtlighet inte växer över/skymmer).

Men i övrigt har jag aldrig varit med om det och jag har ändå pratat med kommunen om både plank och höga växter inför bygge/plantering.

Det enda som jag fått informerat om träd/buskar i övrigt.. är att hänger de in på grannen tomt.. så har de rätt att klippa bort det som händer in och är ivägen.. men att det ska göras på så sätt att mina träd/buskar/häck inte dör. De måste också ge mig chansen att göra arbetet själv först.. (de behöver dock inte ge mig tillåtelse att beträda deras tomt för att utföra arbetet! Så där kan det bli komplicerat..om växtligheten är precis på gränsen)

Planket vi fick bygglov på.. var nog lite högre än det du nämnde.. men vi fick igenom det iaf i tätbebyggt samhälle.. och på tomtgränsen (vi tänkte inte underhålla planket, skulle vara impregnerat trä som grånade med tiden.. så vi behövde inget utrymme att "komma åt").
 
  • Gilla
Maria T och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.