Får du tag på 10mm frigolit/cellplast så kan du sätta det längst ut, finns speciella remsor också att köpa. Eller spackla mot vägg, kanske med en plast mellan.

Reglarna kan ju vara bra om dom är lite ovanför, eller så brukar jag göra om det är rätt eller fel vet jag inte men jag tycker det känns bättre 🙂
Mellan golv och vägg vill du ha tätt när det ska tätskiktas.
 
nino nino skrev:
Får du tag på 10mm frigolit/cellplast så kan du sätta det längst ut, finns speciella remsor också att köpa. Eller spackla mot vägg, kanske med en plast mellan.

Reglarna kan ju vara bra om dom är lite ovanför, eller så brukar jag göra om det är rätt eller fel vet jag inte men jag tycker det känns bättre 🙂
Mellan golv och vägg vill du ha tätt när det ska tätskiktas.
Tänker jag rätt här, är detta rätt uppfattat? Om man ser väggen i profil.
Man gjuter först ett första lager med EPS (gjuter avloppet och även PEX slangar till vatten?), därefter sätter man reglarna på EPS, på med plyfa och därefter så flytspacklar man mot plyfan? Och sist så sätter man upp gips?
Har man något frigolit mot plyfan när man flytspacklar?
Tvärsnitt av vägg- och golvkonstruktion inklusive befintlig plankvägg, reglar 45x70, plyfa, gips, flytspackel, EPS, tjärpapp, betongvalv och värmeslingor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Jag hade hållit upp reglarna till kanske lite över färdig spacklat golv, hade satt gips innan sista spacklingen, annars får du hålla på att skära den då man vill/måste ha tätt i golv vägg vinkeln när du ska tätskikta.
Sen får man se till och inte skvätta flytspackel fulla väggarna, eller skrapa bort det så fort det går
 
  • Gilla
r91
  • Laddar…
nino nino skrev:
Jag hade hållit upp reglarna till kanske lite över färdig spacklat golv, hade satt gips innan sista spacklingen, annars får du hålla på att skära den då man vill/måste ha tätt i golv vägg vinkeln när du ska tätskikta.
Sen får man se till och inte skvätta flytspackel fulla väggarna, eller skrapa bort det så fort det går
Okej, tack! Sant, kollade på en video där de satte gipsskivorna innan spacklingen. Blir nog lättare så!
 
R Rickard.lj skrev:
ja bort med allt så du kommer ner till tjärpapp , ju mera utrymme du har ju lättare är de för dig lägga fall på rören , tyvärr är de bara att bila bort skiten ,, sen när du tror du är klar å provar ut brunnen så ta hjälp av laser å mätt från hallgolvet , så bör brunnen ligga 35mm under hall golv,
Hur kom du fram till att brunnen ska vara ca.35mm från hallgolvet?

Jag tänker så här, mellan 7-20mm fall i duschen, och låt säga att vi har 1x1m dusch med golvbrunn i mitten, dvs 0.5m in. Så fallet från golvnivå blir 1 cm (räknat med fall på 20mm/m). Sen ytterligare 1cm fall från dörren (längst ut till vänster där golvnivån för hallen är).
Så då tänker jag att det borde bli totalt 20mm från hallgolvet?
Skiss över golvnivåskillnader i ett duschrum med golvbrunn. Mått visar 0.5 m från golvbrunn till duschens kant och 1 m från duschkanten till hallgolvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Illustration som visar lutningstoleranser för bad och dusch med färgkoder: röd (7-40 mm/m), gul (7-20 mm/m), och blå (2-10 mm/m), golvbrunn placerad i gult område.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Sen vill du kanske räkna på klinkers, så 35 mm är väl vettigt
 
nino nino skrev:
Sen vill du kanske räkna på klinkers, så 35 mm är väl vettigt
Men klinkers ska ligga i höjd med golvbrunnen?
 
Om du vill ha golven i samma höjd så utgå från golvet utanför
- klinker 10-15mm
-Fall fram till lokal fallet 10mm
-lokalfall 10-15mm
Så 35-40mm under ditt golv utanför badrummet bör brunnen vara
 
nino nino skrev:
Om du vill ha golven i samma höjd så utgå från golvet utanför
- klinker 10-15mm
-Fall fram till lokal fallet 10mm
-lokalfall 10-15mm
Så 35-40mm under ditt golv utanför badrummet bör brunnen vara
Menar du att du mäter golvbrunnen från toppen på brunnslocket på denna? Eller mäter man ifrån brunnsringens plastkant när man tagit bort silen?
Bild på en golvbrunn med ett perforerat fyrkantigt lock och en sidomonterad utloppsrör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ritning av en golvbrunn med måttangivelser, inklusive 200 mm i ytterdiameter, 86 mm i höjd och anslutning med 75 mm diameter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Plasten ska du mäta från
 
  • Gilla
r91
  • Laddar…
När jag bygger badrum och inför ett groddbyte eller bara ett brunn byte beroende om de ska vara plattor eller matta så är alltid ett mått på ca 35mm från hallen ett bra utgångsläge,

Då vill golvet inte komma över hallen eller 3cm under hall golvet ,

Ett bra och planerat uppbyggnad av golvet i badrummet så blir även slut resultatet bra
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
R Rickard.lj skrev:
När jag bygger badrum och inför ett groddbyte eller bara ett brunn byte beroende om de ska vara plattor eller matta så är alltid ett mått på ca 35mm från hallen ett bra utgångsläge,

Då vill golvet inte komma över hallen eller 3cm under hall golvet ,

Ett bra och planerat uppbyggnad av golvet i badrummet så blir även slut resultatet bra
Ok tack för tipset!
 
Reglade upp ny vägg för dörr. Väntar nog med resterande väggar tills första lagret med EPS och rör blir ingjutna.
Regelstomme för ny vägg med dörröppning i renoveringsprojekt, synliga vattenledningar och träväggar, omålat och utan isolering eller gips.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
naikon
  • Laddar…
Eftersom badrummet är ganska litet, ca. 3,6 tänkte jag att det kunde vara snyggt med svängbara dörrar på duschen så de tar lite mindre utrymme, sen en sådan här golvbrunn man placerar i hörnet:
Triangulär hörnbrunn av märket Unidrain ClassicLine, installerad i ett duschhörn med mörka kakelplattor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Får man använda 90 graders rör i stammen? Exempelvis så kommer avlopp från ovanvåningen ner och ska joina med avlopp på första plan och sedan gå vidare ner i källaren.
Gråa plaströr med 90 graders böjning kopplade till en avloppsstam i en rivningsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.