EriksBil
I Intet skrev:
Hallå 🖐️. Har du helt missat: -Läget läget läget?
På Smögen såldes lotsutkiken på 7kvadrat för 15 millioner. Tror du en 14 kvadrats hade kostat 30 millioner?
Tänk först. Handla sedan!
Hallå✋🏼. Har du helt missat: -Jag pratar om hus och inte fiskebodar?
 
P
EriksBil EriksBil skrev:
Planerar du varje kvm i husen innan du köper så förstår jag varför du varit så frekvent med dina husbyten. Tanken har aldrig slagit dig att köpa ett hus som är lite större än dina nuvarande behov? Bara en tanke..
Tycker du att 3 hus på 32 år är frekvent 🤔🤣.
Senaste husköpet var en downsizing till ungefär 1/3 boyta, då barnen flyttat.
Nu planerar vi ett nybygge i ett plan där man kan bo som äldre, ska bara hitta rätt tomt..några hektar med skog, gärna vid en sjö, inte isolerat, bra kommunikationer och i Skåne.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
EriksBil
P Peter787 skrev:
Tycker du att 3 hus på 32 år är frekvent 🤔🤣.
Senaste husköpet var en downsizing till ungefär 1/3 boyta, då barnen flyttat.
Nu planerar vi ett nybygge i ett plan där man kan bo som äldre, ska bara hitta rätt tomt..några hektar med skog, gärna vid en sjö, inte isolerat, bra kommunikationer och i Skåne.
Det är väldigt frekvent då medelsvensson i villa flyttar i snitt vart 20e år. Men det är väl fint att kunna göra bostadskarriär som 60-70 talist. Huspriser med reallöner skjuter i höjden utan att man behöver lyfta ett finger. Amorteringsfrihet och omvärdering på kåken någon gång ibland så man kan pytsa ut lite pengar till ungarna och kanske någon körduglig epa traktor?!
 
EriksBil EriksBil skrev:
Hallå✋🏼. Har du helt missat: -Jag pratar om hus och inte fiskebodar?
LANDKRABBA!
En lotsutkik är en lotsutkik. Inte en fiskebod. Principen är ändå densamma. Om du tror att allt hänger på storleken? Titta upp, lägg förstoringsglaset åt sidan och kolla in annonserna. Läget läget läget.
 
  • Gilla
Violina och 4 till
  • Laddar…
Nissens
GoC GoC skrev:
Är du säker på det? Jag trodde det var myndighetens Lantmäteriets fastighetsregister.
Du får tro vad du vill, när jag byggde hus så fick kommunens lantmäterimyndighet alla uppgifter om bla byggnadernas areor och det har på något mystiskt sätt hamnat i Lantmäteriets fastighetsregister. Antingen har väl någon trollat eller så har Lantmäteriet registrerat det. Det är ju bara att välja vad man vill tro på. 😊
 
P
EriksBil EriksBil skrev:
Det är väldigt frekvent då medelsvensson i villa flyttar i snitt vart 20e år. Men det är väl fint att kunna göra bostadskarriär som 60-70 talist. Huspriser med reallöner skjuter i höjden utan att man behöver lyfta ett finger. Amorteringsfrihet och omvärdering på kåken någon gång ibland så man kan pytsa ut lite pengar till ungarna och kanske någon körduglig epa traktor?!
Är 60-talist, jobbar utomlands, inga lån, och vi har nog inga Epa traktorer i de delar av Skåne jag frekventerar (inte sådana bilar som du visar i din profil heller) sen klara nog mina barn sig ganska bra utan mamma & pappas pengar som civilingenjör och läkare.
 
  • Gilla
MrWIB
  • Laddar…
EriksBil EriksBil skrev:
Det är väldigt frekvent då medelsvensson i villa flyttar i snitt vart 20e år.
EriksBil EriksBil skrev:
Man köper ett hus på premissen att man ska bo där under hela livet
Hur länge lever medelsvensson i din värld?🤔
 
  • Haha
  • Gilla
breakman och 4 till
  • Laddar…
U
Med risk för att göra 2% av populationen sura. Men Mensa har ju aldrig varit kända för sina sociala kompetenser eller för att vara sympatiska.

Jag tror att Erik inte kommer få de svaren han vill ha här. Inte längre iaf. Juridiska frågor kräver ofta väldigt mycket bakgrundsinformation, vem har sagt och gjort vad, vad är skrivet i vilket papper osv. och sånna frågor har du knappt svarat på i tråden. Det blir svårt för oss då att komma med vettiga svar tillbaka.
Men kom gärna tillbaka med andra frågor i framtiden, vi är fortfarande duktiga på att rekommendera cirkelsågar och identifiera blommor i trädgården. Då kan vi svara utan så mycket info från dig som vill ha svaret.

ps. Varudeklarerat täcker inte felaktiga utfästelser från säljaren.
Men i juridisk tvist kommer du behöva bevisa att angivna kvm är en utfästelse som minskar din undersökningsplikt. Och när det är konstaterat kommer ni behöva ta in sakkunniga för att påvisa värdeskillnaden och ekonomiska förlusten, där säljarens sakkunniga kommer säga att fastighetens värde var värderat utifrån platsbesök etc. och inte kvm på papper så 11kvm i dokumentationen är värd 0kr. Sen kommer nog ersättningen förlikas mitt emellan erat krav och säljarens 0kr och ni får betala rättegångskostnader själv.ds.
(Denna typ av processer älskar jurister och de tjänar pengar ju på att skicka kravbrev fram och tillbaka månaderna innan så de kommer säga att ni har ett starkt case och ska driva det vidare så långt det går)
 
Redigerat:
  • Gilla
MrWIB och 10 till
  • Laddar…
Nissens
U Utsliten och utdömd skrev:
Med risk för att göra 2% av populationen sura. Men Mensa har ju aldrig varit kända för sina sociala kompetenser eller för att vara sympatiska.

Jag tror att Erik inte kommer få de svaren han vill ha här. Inte längre iaf. Juridiska frågor kräver ofta väldigt mycket bakgrundsinformation, vem har sagt och gjort vad, vad är skrivet i vilket papper osv. och sånna frågor har du knappt svarat på i tråden. Det blir svårt för oss då att komma med vettiga svar tillbaka.
Men kom gärna tillbaka med andra frågor i framtiden, vi är fortfarande duktiga på att rekommendera cirkelsågar och identifiera blommor i trädgården. Då kan vi svara utan så mycket info från dig som vill ha svaret.

ps. Varudeklarerat täcker inte felaktiga utfästelser från säljaren.
Men i juridisk tvist kommer du behöva bevisa att angivna kvm är en utfästelse som minskar din undersökningsplikt. Och när det är konstaterat kommer ni behöva ta in sakkunniga för att påvisa värdeskillnaden och ekonomiska förlusten, där säljarens sakkunniga kommer säga att fastighetens värde var värderat utifrån platsbesök etc. och inte kvm på papper så 11kvm i dokumentationen är värd 0kr. Sen kommer nog ersättningen förlikas mitt emellan erat krav och säljarens 0kr och ni får betala rättegångskostnader själv.ds.
(Denna typ av processer älskar jurister och de tjänar pengar ju på att skicka kravbrev fram och tillbaka månaderna innan så de kommer säga att ni har ett starkt case och ska driva det vidare så långt det går)
Nja, ts har sagt att säljaren/mäklaren hänvisade till lantmäteriets uppgifter map boytan i säljdokumentationen.

Det är väl all info som behövs?

Svaren utgående från den informationen har han fått.

Det där med mensa är väl så off topic det kan bli…
 
Nissens Nissens skrev:
Du får tro vad du vill, när jag byggde hus så fick kommunens lantmäterimyndighet alla uppgifter om bla byggnadernas areor och det har på något mystiskt sätt hamnat i Lantmäteriets fastighetsregister. Antingen har väl någon trollat eller så har Lantmäteriet registrerat det. Det är ju bara att välja vad man vill tro på. 😊
Så klart har dom trollat 😉
Men oavsett så är det myndigheten Lantmäteriet som har alla fakta, kommunen bara handtäcker detta.
 
D Dilato skrev:
Jag är inte en sådan osäker person som måste hävda mig med att nämna mensa som något att glänsa med.

Om du är medlem (vilket jag betvivlar) är ditt beteende mycket dålig pr för mensa.
Just Mensa har jag alltid tyckt vara en intressant sammanslutning, en förening för människor som har ett betydligt högre IQ än genomsnittet.
Min inställning är att om det är viktigt att kunna berätta för andra att du är med i Mensa för att bevisa din överlägsenhet över "pöbeln" saknar man nog den grundläggande intelligensen för att kunna kommunicera med övriga som inte är så smarta som du själv som kan "bevisa" det.

Och jag är faktiskt (eller åtminstone när jag var yngre) kvalificerad för denna upplysta sammanslutning av människor men av skälen jag skrev ovan har det aldrig varit aktuellt.
När jag var ung kallade jag dem klubben för inbördes beundran, men antagligen är det ett fåtal i den gruppen som känner ett behov av att skrodera om det.
Jag brukar säga att det är en enorm skillnad på att vara intelligent och smart...

Och när det gäller TS svansföring i den här tråden önskar jag honom lycka till i sin strävan att få sitt hus större...
 
  • Gilla
Dilato och 4 till
  • Laddar…
Nu är ju TS bannad dessvärre, den här typen av trådar livar upp, men jag svarar ändå på vad jag tror är viktigt vid en försäljning av hus. Iaf är det så här för mig och min fru.
  • Läget,
  • Läget,
  • Läget,
  • Läget,
  • Läget,
  • Funktionen (finns det tillräckligt med sovrum mm)
  • Finns möjligheten att utveckla huset (förändra eller bygga till för att lösa brister i funktionen eller ge det där extra man vill ha)

Eftersom TS vägrade att ange hur huset ser ut och om det bara är boarea i huset kan det ju vara så att huset har andra parametrar som spekulanter värdesätter vid en eventuell försäljning om 20 år (eftersom TS skrev det var snittet för byta av hus/bostad). Biarea är ofta väl så viktigt för många.

Lycka till med huslivet TS om du fortfarande är inne och läser i tråden.
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
Så om man skryter om att man är med i Mensa saknar man "grundläggande intelligens". Så långt är jag med. Men hur är det med att nämna att man kunde varit med i Mensa om man velat? Är det ok?

Ja, jag förstår mycket väl vad du menar, men det blev rätt kul.
 
  • Gilla
  • Haha
MrWIB och 8 till
  • Laddar…
D
Ts är bannad, dags att plocka undan popcornskålen för denna gång.
 
  • Ledsen
  • Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
Hep Hep skrev:
Så om man skryter om att man är med i Mensa saknar man "grundläggande intelligens". Så långt är jag med. Men hur är det med att nämna att man kunde varit med i Mensa om man velat? Är det ok?

Ja, jag förstår mycket väl vad du menar, men det blev rätt kul.
Antar att du menar mitt inlägg, och jodå, tänkte på det när jag skrev, men den twisten bjuder jag på, och får väl skylla på att när man blir äldre blir man trögare men klokare, ish.😉
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.