Rensar du allt ner till valvet då?
Hur stort är badrummet?
 
Nä, har bilat bort ca 70mm. Sen ytterligare 70mm för rör och fall. Däremot vill jag bila upp för ny nedgång av avlopp igenom valvet. Hade tänkt kapa av gammalt gjutjärnsrör och ersätta med plast. Dock hade jag tänkt låta det gamla ingjutna gjutjärnsröret få ligga kvar.

Tänkte provborra ett litet hål för att se vart jag kommer på undersidan.

Badrummet är ca 3.6 kvm
 
Det gamla blir inte inkopplat alltså? Isåfall skulle jag också låta det ligga.

Se bara till så du får i ordentligt med spackel på golvet, ska du ha elslinga eller vattenburet?
Oavsett så skulle jag ha spacklat golvet plant och kanske 10-15mm tjockt som minst, primat slinga och spackel i minst 13-15mm vid brunnen, vid vattenburen ska det vara 15mm över rör.

Här är det bara att köpa det billigaste spacklet du kan hitta, gärna fiberförstärkt, och bottna med.
 
nino nino skrev:
Det gamla blir inte inkopplat alltså? Isåfall skulle jag också låta det ligga.

Se bara till så du får i ordentligt med spackel på golvet, ska du ha elslinga eller vattenburet?
Oavsett så skulle jag ha spacklat golvet plant och kanske 10-15mm tjockt som minst, primat slinga och spackel i minst 13-15mm vid brunnen, vid vattenburen ska det vara 15mm över rör.

Här är det bara att köpa det billigaste spacklet du kan hitta, gärna fiberförstärkt, och bottna med.
Topp! Ska tänka på det.
Vi ska ha vattenburen. Har fjärrvärme.
 
Vad tror ni om denna lösning för vattentillförsel? Dvs. Ha ett fördelarskåp och dra alla slangar dit?

Fråga:
Kan man dra vattenslangarna runt väggen så som jag ritat i bilden? Eller ska man låta dom gå i golvet och upp längs med väggen?
Bild på ett renoverat rum med trasig golvyta och väggar, ritningar för vattenslangar markerade med färger och text: "Handfat," "WC," "Blandare," och "Inkommande vatten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vad tror ni om något såhär? Saknas lite rör nu dock
Ett byggprojekt med ett delvis installerat grått rörsystem på ett golv som saknar slutförande av vissa delar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
R r91 skrev:
Vad tror ni om något såhär? Saknas lite rör nu dock
[bild]
Ser väl vettigt ut

Ang vattnet
Kolla på vattete V6? fördelare för badrum, då kan du sätta sånna fördelare i underskåpet till handfatet så slipper du ett stort fult fördelarskåp...
Dom är säkert inte billiga om du ska ha ett som du kan ansluta tätskikt till
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp och 1 till
  • Laddar…
Typ så här

Avloppsinstallation under diskbänk med avloppsrör, vattenledningar och shut-off ventiler för varm- och kallvatten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
vanpire och 1 till
  • Laddar…
Om avloppen är synliga i källaren så undrar jag varför ni inte bara borrar genom valvet och drar upp nytt där de nya placeringarna ska vara och kopplar allt i källaren så ni slipper hugga sönder hela golvet för att flytta avloppen ?
Dessutom blir ni av med allt gammalt gjutjärnsavlopp.

Ska du regla på en installationsvägg på ytterväggen, för annars får du ju inte dra vattenrören i ytterväggen ?

Om det ska upp nya matningar av vatten så hade jag gjort precis som Nino skriver med fördelare i kommoden för det är både snyggare och billigare men lägg ner rören genom golvet istället för längs ytterväggen.
Låt alltså matningarna komma upp i väggen vid kommoden istället och sen lägger ni därifrån en till WC, två till dusch och två till ovanvåningen genom golvet och upp där de ska.
Ni kan ju också fördela allt i källaren och dra upp nya direkt till var grej så slipper ni lägga dem i golvet.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Om avloppen är synliga i källaren så undrar jag varför ni inte bara borrar genom valvet och drar upp nytt där de nya placeringarna ska vara och kopplar allt i källaren så ni slipper hugga sönder hela golvet för att flytta avloppen ?
Dessutom blir ni av med allt gammalt gjutjärnsavlopp.

Ska du regla på en installationsvägg på ytterväggen, för annars får du ju inte dra vattenrören i ytterväggen ?

Om det ska upp nya matningar av vatten så hade jag gjort precis som Nino skriver med fördelare i kommoden för det är både snyggare och billigare men lägg ner rören genom golvet istället för längs ytterväggen.
Låt alltså matningarna komma upp i väggen vid kommoden istället och sen lägger ni därifrån en till WC, två till dusch och två till ovanvåningen genom golvet och upp där de ska.
Ni kan ju också fördela allt i källaren och dra upp nya direkt till var grej så slipper ni lägga dem i golvet.
Okej, tack, ska ta och fundera på det!

Men får man dra vattenrör under golvvärmen i golvet?
 
nino nino skrev:
Typ så här

[bild]
Nice, det såg ju ganska smutt ut
 
R r91 skrev:
Nice, det såg ju ganska smutt ut
Ja jag ångra att jag inte drog ut allt under handfatet istället för att krångla med skåp

Ja det får du men du kan ju se till att det inte ligger precis tajt med varandra, men det blir väl rör i rör så då tror jag inte golvvärmen värmer upp så mycket
 
nino nino skrev:
Ja jag ångra att jag inte drog ut allt under handfatet istället för att krångla med skåp

Ja det får du men du kan ju se till att det inte ligger precis tajt med varandra, men det blir väl rör i rör så då tror jag inte golvvärmen värmer upp så mycket
Går det att börja regla väggarna och därefter gjuta? Eller borde jag gjuta rören först och därefter regla väggarna?
 
Tar du ut en höjd där färdiggjutet golv blir sen avslutar med reglarna 1-2cm ovanför så kan du iaf gjuta golvet, skivorna kanske du ska vänta med.
Men det är betydligt skönare att jobba/gå på ett skapligt slätt golv 🙂
 
nino nino skrev:
Tar du ut en höjd där färdiggjutet golv blir sen avslutar med reglarna 1-2cm ovanför så kan du iaf gjuta golvet, skivorna kanske du ska vänta med.
Men det är betydligt skönare att jobba/gå på ett skapligt slätt golv 🙂
Gjuter jag ända in till befintlig vägg då, vad ska jag ha mellan, typ frigolit?

Sen sista flytspacklingen så kommer golvet upp en bit inpå reglarna då?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.