E elmont skrev:
Det låter i mina öron otroligt, en kortis i sig framkallar inte så stora krafter att en stickpropp flyger ur. Den enda gången jag kan tänka mig är vid ett åsknedslag, men då är det helt andra energinivåer det handlar om.
För att det ska bildas ett så högt tryck inne i "dosan" att stickproppen trycks ut krävs nått mer än en kortslutning mellan två faser och 400 V.
Nej det var oväntat och därav funderar jag själv en del på vad det beror på, eftersom inte åskan gick och allt annat som borde gått sönder vid överspänning funkar utan problem så blir man ju brydd.
 
E elmont skrev:
Och varför skulle en elektriker polera ett gammalt uttag??????
Jag tror mer och mer att du bara driver med oss, historien hörs mer och mer "konstig
Jamen att någon återanvänder nå gammalt har jag varit med om förr. Det ser bra ut som sitter där, det är slut hos grossisten eller man har inget med sig. Finns många skäl att man låter ett gammalt sitta.

Jag driver inte, förstår att du inte varit med om en liknande situation men nu är det det här som hänt.
 
Müssli Müssli skrev:
Det är den enda rimliga anledningen. Perilexproppen satt inte intryckt ordentligt i uttaget vilket orsakade glapp. Min gissning men jag är iof inte en "spiselektriker" som någon tyckte man skulle anlita. 😆
Precis. En spis-elektriker, ja vilken elektriker som helst, vet att säkringar inte kan lösa ut av en dåligt ansluten stickkontakt.

Det finns väl knappt någon som kan redogöra för alla varianter när det gäller att koppla in en spis. Men den vane spis-elektrikern vet hur man kopplar in en spis på rätt sätt.

Man går inte till cykelreparatören för att byta växellåda på bilen, Rätt kompetens på rätt plats är vad som krävs.

Om det finns någon som är intresserad att fördjupa sina kunskaper i ämnet istället för att killgissa fel finns första steget mot räddningen här: Spisbibeln - att elektriskt välja spis, häll och ugn Tack @Bo.Siltberg
 
  • Gilla
avh67f och 1 till
  • Laddar…
MultiMan
E elmont skrev:
Och varför skulle en elektriker polera ett gammalt uttag??????
Jag tror mer och mer att du bara driver med oss, historien hörs mer och mer "konstig".
Här ser vi en spiselektriker som beskriver en noggrann rengöring av eluttag:

 
  • Gilla
  • Haha
Timmertorsten och 2 till
  • Laddar…
MultiMan MultiMan skrev:
Här ser vi en spiselektriker som beskriver en noggrann rengöring av eluttag:

[media]
Ingen vidare video, bara snack. Inget som visas handgripligen. Kunde sammanfattats i en punktlista som kan läsas på 5 sekunder.
 
MultiMan
Synd att du inte förstod det var ett skämt från min sida. Dels skrattar jag åt inlägget jag citerar, samt använder uttrycket "spiselektriker", men det räckte tydligen inte.
 
  • Gilla
Alfredo och 1 till
  • Laddar…
MultiMan MultiMan skrev:
Synd att du inte förstod det var ett skämt från min sida. Dels skrattar jag åt inlägget jag citerar, samt använder uttrycket "spiselektriker", men det räckte tydligen inte.
Bra att du har kul åt begreppet spiselektriker. Alltid trevligt att roa folk.
Vi tar ett skämt till: Bilelektriker. Kul va?
 
  • Haha
MultiMan
  • Laddar…
O O skrev:
Precis. En spis-elektriker, ja vilken elektriker som helst, vet att säkringar inte kan lösa ut av en dåligt ansluten stickkontakt.
Det finns inga "spiselektriker", alla normalbegåvade elektriker klarar av att koppla in en spis eller spishäll. Det verkar som att du har svårt för det och då tror att alla andra också har det.

Att ett glapp i en elistallation kan orsaka att säkringar löser ut borde du verkligen veta om du är elektriker. Det spelar ingen roll om glappet finns i en stickpropp eller dosa. Sen har TS iof skrivit att spisen var avstängd när säkringarna gick efter mitt första inlägg så i detta fallet låter det väldigt märkligt.
Ett glapp i en obelastad krets borde rimligtvis inte lösa ut några säkringar om det inte samtidigt blir kortis.
 
  • Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
T Timmertorsten skrev:
Vi var i angränsande rum. Spisen var avstängd. Vi hörde en smäll, det luktade bränd plast. Två säkringar gick, när vi drog ut spisen så låg stickproppen på backen. Eftersom kabeln inte satt fast i något, var lång och fin, så är bedömningen att den flög ut ur uttaget vid smällen. De två understa stiften i kontakten är svartbrända. Andra gången samma sak händer. Fel i spisen eller fusk vid förra reparationen är mina slutsatser. Smuts i kontakten, möjligen.
mata inte trollet hon har noll koll
 
Müssli Müssli skrev:
Ett glapp i en obelastad krets borde rimligtvis inte lösa ut några säkringar om det inte samtidigt blir kortis.
Njej, men om det pga. glapp blivit varmt när det gick ström i uttaget, så kan delar av plasten ha förkolnat. Och förkolnad plast leder ström lagom dåligt, så att det blir en ström ex. mellan två faser genom materialet. Eftersom den förkolnade plasten har skapligt hög resistans, så fungerar det som värmeelement, och mer plast förkolnar utan att spisen är igång. Till slut kan plasten ha blivit så dålig att något lossnat, och det blir kontakt metall mot metall, full kortslutning.

Men att kontakten dessutom skjuter ut är helt orimligt om den varit korrekt inskjuten i uttaget. Men det kanske den inte var, därav glappkontakten som skapar första värmen.

Så att det blir kortslutning i uttaget, utan att spisen var igång är inte omöjligt.

Jag har själv råkat ut för det, men då gällde det en äldre kulo kopplingsdosa av bakelit. Där man vid installationen 1960 råkat dra gängorna snett så att skruven inte gick i botten (en sådan där med slitsad skruv och en gängad "kopp". När vi i samband med oimbyggnad 2004 belastade ett uttag hårt i ett par månader via den här dosan blev det varmt. Och några timmar efter att belastningen kopplats bort löste säkringen. Allt i dosan ramlade ut som vitgrå aska, en tråd hade smällt, och den avsmälta änden hade kommit i kontakt med en annan kopplingsklämma i dosan.
 
  • Gilla
Müssli och 3 till
  • Laddar…
@Timmertorsten Har du provat att i uttaget mäta från nolla och de tre faserna? samt skyddsjord? Kanske finns en hint där?
Bild på det friterade uttaget?

Kan tänka mig ett scenario då kontakten faktiskt skjuts ut. Fört uppstår dålig kontakt som får plasten att avge brännbar rök. När röken uppnått tillräcklig koncentration råkar det uppstår en gnista och gasen expanderar snabbt vilket skapar ett övertryck som skjuter ut kontakten som då kanske redan sitter dåligt pga värmeexpansion i metallstift mm.
Hurvida det hände i denna specifika situation är en annan sak.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
A avh67f skrev:
[länk]
Låter nästan som det vore värt att sätta en semi öppen låda runt perilexuttaget för att skydda det mot fett mm.
 
  • Gilla
avh67f
  • Laddar…
A
Jo. Jag visste inte att det var ett så vanligt jobb som det verkar vara för service-elektriker så jag blev intresserad och sökte lite på ämnet och hittade en annan artikel om en person som gör egna skydd likt det du beskriver.

https://www.elinstallatoren.se/2024...t-det-inte-finns-skydd-att-kopa-pa-marknaden/
spikplanka spikplanka skrev:
Låter nästan som det vore värt att sätta en semi öppen låda runt perilexuttaget för att skydda det mot fett mm.
Jag tänker själv att om fett/kondens leds efter sladden ner mot uttaget kanske det lönar sig att göra en böj ner mot golvet först så det inte leds direkt in i uttaget.
 
  • Wow
Dilato
  • Laddar…
A avh67f skrev:
Jo. Jag visste inte att det var ett så vanligt jobb som det verkar vara för service-elektriker så jag blev intresserad och sökte lite på ämnet och hittade en annan artikel om en person som gör egna skydd likt det du beskriver.

[länk]

Jag tänker själv att om fett/kondens leds efter sladden ner mot uttaget kanske det lönar sig att göra en böj ner mot golvet först så det inte leds direkt in i uttaget.
Har definitivt tänkt på att göra ett sånt skydd 😀
 
spikplanka spikplanka skrev:
@Timmertorsten Har du provat att i uttaget mäta från nolla och de tre faserna? samt skyddsjord? Kanske finns en hint där?
Bild på det friterade uttaget?

Kan tänka mig ett scenario då kontakten faktiskt skjuts ut. Fört uppstår dålig kontakt som får plasten att avge brännbar rök. När röken uppnått tillräcklig koncentration råkar det uppstår en gnista och gasen expanderar snabbt vilket skapar ett övertryck som skjuter ut kontakten som då kanske redan sitter dåligt pga värmeexpansion i metallstift mm.
Hurvida det hände i denna specifika situation är en annan sak.
Nu är det uppmätt och som det skall. Ja det är ett tänkbart scenario.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.