Vem ska laga vägen ?
Min fastighet ligger 300 m in på en åker . Där finns en grusväg rakt in till min tomt som sedan fortsätter förbi å vidare .
Det ska vara ett servitut , men det finns inget skriftligt avtal . Det är inte skapat genom förrättning .
När jag flyttade hit fick jag veta av dåvarande chef på plantskolan som hade marken runt omkring min gård , att jag ska hålla den del av grusvägen som går genom min tomt framkomlig å med 4 m bredd samt 4 m höjd å han ska hålla dom 300 m framkomlig för mej . Ingen snöröjning ingår på vintern .
Nu är det ny markägare till grusvägen som påstår att jag ska underhålla hans väg samt laga dom stora groparna i vägen som har varit där i många år pga att tunga traktorer å annat åkt i tid å otid så det gått sönder . Även den nya markägaren kör tunga fordon å ibland flera ggr / dag . Jag själv har aldrig haft varken bil eller körkort å kommer inte att ha . Jag bor ensam å har ytterst sällan besök av bil . Slamtömning 1 gång om året är det tyngsta som sker till min fastighet . Sop tömning sker inte pga att det är stora gropar i grusvägen å lagen är för mej tvetydig . Kommunen skriver till mej att jag ska "hitta" någonstans att ställa soptunnorna . ?????? Snälla någon , hjälp mej 🙏😩
 
Cheesen
Kolla på mina sidor på Lantmäteriet om du har ett servitut.
Vägen är väl troligen din infart och således din väg att sköta och underhålla.
Får du kommunalt eller stadsbidrag så är du skyldig att underhålla vägen.

Om det inte finns något servitut och du känner att du kan leva utan din väg så behöver du inte lyfta ett finger.

Finns det servitut så beror det lite på vad som står där, men troligen kan du negligera din uppfart precis hur mycket du vill.

Problemet för dig uppstår när du behöver en ambulans eller slamtömning eller en hantverkare på plats, då kan det ju vara bra att ha en underhållen infart.

Sen kan jag ju tycka att den som kört sönder vägen bör laga denna.
 
Lofis Lofis skrev:
Vem ska laga vägen ?
Min fastighet ligger 300 m in på en åker . Där finns en grusväg rakt in till min tomt som sedan fortsätter förbi å vidare .
Det ska vara ett servitut , men det finns inget skriftligt avtal . Det är inte skapat genom förrättning .
Ajdå, det där är ett jobbigt läge för dig... Om det är ett riktigt gammalt servitut (bildat innan ny jordabalkens införande år 1971) kan det vara muntligt, men svårt att bevisa. Är det nyare än så är det faktiskt inte ett servitut eftersom servitut tillkomna efter 1:a januari 1971 måste vara skriftliga. Det ser tyvärr ut som att du sitter lite på pottkanten och antingen behöver ordna ett servitut eller kommer få svårt att bevisa existens av ett eventuellt muntligt sådant. Tyvärr pekar tangentens riktning åt att du måste åtgärda vägen vad gäller kommunen. Markägarens potthål är en annan sak, det får han lösa själv. Men det som ställer till det för idag är att du (förmodligen) är i ett större behov av vägen än markägaren, vilket i praktiken kastar tillbaka dig till att du kommer behöva underhålla vägen för sophämtning, slamtömning, etc. Ett race mot botten när det kommer till vägunderhåll tenderar nämligen att vinnas av den som har en traktor ;)
 
  • Haha
Dilato
  • Laddar…
F Falckman skrev:
Ajdå, det där är ett jobbigt läge för dig... Om det är ett riktigt gammalt servitut (bildat innan ny jordabalkens införande år 1971) kan det vara muntligt, men svårt att bevisa. Är det nyare än så är det faktiskt inte ett servitut eftersom servitut tillkomna efter 1:a januari 1971 måste vara skriftliga. Det ser tyvärr ut som att du sitter lite på pottkanten och antingen behöver ordna ett servitut eller kommer få svårt att bevisa existens av ett eventuellt muntligt sådant. Tyvärr pekar tangentens riktning åt att du måste åtgärda vägen vad gäller kommunen. Markägarens potthål är en annan sak, det får han lösa själv. Men det som ställer till det för idag är att du (förmodligen) är i ett större behov av vägen än markägaren, vilket i praktiken kastar tillbaka dig till att du kommer behöva underhålla vägen för sophämtning, slamtömning, etc. Ett race mot botten när det kommer till vägunderhåll tenderar nämligen att vinnas av den som har en traktor ;)
Servitutet är från avstyckningen 1961 , så den är gammal .
Det är dom såkallade pott hålen som behöver lagas . Förr när vägen tillhörde plantskolan så tog dom hand om vägen en gång om året , men den nya markägaren gör ingenting . Dom använder vägen flera ggr/dag med både traktor , personbilar , lastbilar , släp mm.
Å dom tar aldrig någon hänsyn till att jag nyligen kämpat med kratta å spade för att laga det som dom förstört närmast intill min infart . (Ca 5m av grusvägen)
 
B
Vad står i servitutet då?
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Cheesen Cheesen skrev:
Kolla på mina sidor på Lantmäteriet om du har ett servitut.
Vägen är väl troligen din infart och således din väg att sköta och underhålla.
Får du kommunalt eller stadsbidrag så är du skyldig att underhålla vägen.

Om det inte finns något servitut och du känner att du kan leva utan din väg så behöver du inte lyfta ett finger.

Finns det servitut så beror det lite på vad som står där, men troligen kan du negligera din uppfart precis hur mycket du vill.

Problemet för dig uppstår när du behöver en ambulans eller slamtömning eller en hantverkare på plats, då kan det ju vara bra att ha en underhållen infart.

Sen kan jag ju tycka att den som kört sönder vägen bör laga denna.
Det står bara servitut på tomt kartan å det finns ingen förrättning . Kommunen har inget med detta att göra å jag får inga bidrag från någon . Vägen fanns från början då gården avstyckades , men följde med avstyckningen till den större fastigheten , som består av stora odlings fält (svenska skogsplantor) å dom måste använda vägen för att komma ut på sina fält . Jag kan ju inte hålla på å laga hela vägen 300m varje gång dom kör sönder den .
 
Lofis Lofis skrev:
Servitutet är från avstyckningen 1961 , så den är gammal .
Men du skrev ju tidigare att det inte tillkommit vid en förrättning? Jag tror vi får börja med att situationen om servitutet klargörs. Generellt kan sägas att ett vägservitut brukar innefatta en rätt att nyttja och underhålla en väg, i vart fall om det bildats av Lantmäteriet vid en förrättning (avstyckning är en förrättning). I ett sånt läge är det ås att säga din rätt att nyttja vägen, markägaren är egentligen mest bara skyldig att inte hindra dig från att utöva servitutsrätten. Det kan diskuteras lite beroende på om vi talar om ett avtals- eller officialservitut. Men utgångspunkten är som regel att markägaren inte ska belastas med skyldigheter avseende underhåll etc.

Lofis Lofis skrev:
Det står bara servitut på tomt kartan å det finns ingen förrättning . Kommunen har inget med detta att göra å jag får inga bidrag från någon . Vägen fanns från början då gården avstyckades , men följde med avstyckningen till den större fastigheten , som består av stora odlings fält (svenska skogsplantor) å dom måste använda vägen för att komma ut på sina fält . Jag kan ju inte hålla på å laga hela vägen 300m varje gång dom kör sönder den .
Kolla lite i avstyckningsakten om du får någon klarhet i situationen. Annars är ett alternativ att du ansöker om att bilda en gemensamhetsanläggning enligt anläggningslagen, då är det lättare att avgöra frågor om underhåll, nyttjande etc.
 
Redigerat:
  • Gilla
KURT1 och 1 till
  • Laddar…
B BSOD skrev:
Vad står i servitutet då?
Det står bara servitut på tomt kartan , å om jag förstår saken rätt så är det då ett "avtals servitut" . Å jag kollade jordabalken 14kap. om servitut å tolkar det som att jag inte kan ställa några krav på vägen annat än underhåll .
 
Lofis Lofis skrev:
Det står bara servitut på tomt kartan , å om jag förstår saken rätt så är det då ett "avtals servitut" . Å jag kollade jordabalken 14kap. om servitut å tolkar det som att jag inte kan ställa några krav på vägen annat än underhåll .
För att reglerna i JB 14:1 andra stycket ska gälla måste det framgå av avtalet att tjänande fastighet också ska underhålla vägen. Innan vi vet om JB ens är tillämpligt måste du dock först ta reda på om det rör sig om just ett avtalsservitut.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
F Falckman skrev:
Men du skrev ju tidigare att det inte tillkommit vid en förrättning? Jag tror vi får börja med att situationen om servitutet klargörs. Generellt kan sägas att ett vägservitut brukar innefatta en rätt att nyttja och underhålla en väg, i vart fall om det bildats av Lantmäteriets vid en förrättning (avstyckning är en förrättning). I ett sånt läge är det ås att säga din rätt att nyttja vägen, markägaren är egentligen mest bara skyldig att inte hindra dig från att utöva servitutsrätten. Det kan diskuteras lite beroende på om vi talar om ett avtals- eller officialservitut. Men utgångspunkten är som regel att markägaren inte ska belastas med skyldigheter avseende underhåll etc.


Kolla lite i avstyckningsakten om du får någon klarhet i situationen. Annars är ett alternativ att du ansöker om att bilda en gemensamhetsanläggning enligt anläggningslagen, då är det lättare att avgöra frågor om underhåll, nyttjande etc.
Jag har inte pengar att betala för att ansöka om någonting . När vägen gick genom min gård en gång i tiden så var jag skyldig att hålla den framkomlig på olika sätt , den delen som gick genom min gård ca 50m , därför att plantskolan hade servitut då genom min tomt å jag dom 300 metrarna ut till huvudleden . Idag går vägen istället förbi å vid sidan av gården . Inget official servitut . Om jag ska ansöka om en förrättning så kommer den att kosta många tusen kronor som inte finns .
 
Lofis Lofis skrev:
Det står bara servitut på tomt kartan , å om jag förstår saken rätt så är det då ett "avtals servitut" . Å jag kollade jordabalken 14kap. om servitut å tolkar det som att jag inte kan ställa några krav på vägen annat än underhåll .
Du får be lantmäteriet om alla handlingar. Tyvärr visar inte e-tjänsten dem för tillfället: https://www.lantmateriet.se/driftinformation
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
S sjoelund skrev:
Du får be lantmäteriet om alla handlingar. Tyvärr visar inte e-tjänsten dem för tillfället: [länk]
Jag har pratat med dom flera gånger , senast igår . Finns inga handlingar .
 
Lofis Lofis skrev:
Jag har inte pengar att betala för att ansöka om någonting . När vägen gick genom min gård en gång i tiden så var jag skyldig att hålla den framkomlig på olika sätt , den delen som gick genom min gård ca 50m , därför att plantskolan hade servitut då genom min tomt å jag dom 300 metrarna ut till huvudleden . Idag går vägen istället förbi å vid sidan av gården . Inget official servitut . Om jag ska ansöka om en förrättning så kommer den att kosta många tusen kronor som inte finns .
Okej, ja då är ditt hopp att det i avtalsservitut finns en klausul om att tjänande fastighet också ska underhålla vägen. Annars ser det tyvärr ut som att du får betala för underhållet av din väg. Eftersom din granne verkar nyttja vägen intensivt och med tung trafik så skulle jag försöka hitta en absolut lägsta nivå för underhållet.

I teorin kan man kanske diskutera om grannens nyttjande gör dig berättigad till skadestånd (jag är skeptisk), jämför med skadeståndslagen 2:1. Men för att få ett skadestånd måste du (åtminstone temporärt) ha pengar att processa för.

Lofis Lofis skrev:
Jag har pratat med dom flera gånger , senast igår . Finns inga handlingar .
Inskrivna avtalsservitut finns som regel hos Riksarkivet, inte hos Lantmäteriet. Nyare avtalsservitut (tror brytpunkten är år 2008) kan dock finnas hos lantmäteriets fastighetsinskrivning.

Avstyckningsakten finns dock hos lantmäteriet, så den bör du kunna begära ut.
 
Redigerat:
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
F Falckman skrev:
För att reglerna i JB 14:1 andra stycket ska gälla måste det framgå av avtalet att tjänande fastighet också ska underhålla vägen. Innan vi vet om JB ens är tillämpligt måste du dock först ta reda på om det rör sig om just ett avtalsservitut.
Det är inget official servitut säger lantmäteriet senast igår . Å hon hänvisade mej att ta kontakt med advokat .
 
Claes Sörmland
Lofis Lofis skrev:
Det är inget official servitut säger lantmäteriet senast igår . Å hon hänvisade mej att ta kontakt med advokat .
Gräv efter det gamla avtalsservitutet. Finns det i huspärmen, kan du ta kontakt med tidigare ägare och fråga om tjänande fastighets ägare har det och du kan få en kopia eller den gamla ägaren av tjänande fastighet?
 
  • Gilla
Bästerortarn
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.