namnbyte
T twoody skrev:
Vet inte många personer som kan mäta upp 135kvm med ögon mått på en visning.
Eller rättare sak ingen.
Nej förmodligen ingen. Poängen du verkar ha missat är, att man budar på ett objekt man gillar. Vet ingen som budat baserat på förhållandet mellan m² och ledande bud.
 
  • Gilla
GlennB och 4 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Intressant! i 3 kap FML finns följande paragraf:

[bild]

Som, vanligt har väl lagstiftaren tänkt att det är mäklaren som ska ta fram denna info. Men de kan och vill ju inte lägga timmar på sånt så de tar vad de hittar i fastighetsregistret.
Jo just, intressant.
Jag är inte på något sätt juridiskt bevandrad, men undrar om någon vet om det finns några tvingade omständigheter att uppge korrekta uppgifter av mäklaren enligt denna paragraf. Ska man tolka paragrafen bokstavligt att detta skall uppges korrekt?
(Ja, jag vet att jag ställt samma fråga på 2 olika sätt)
 
EriksBil EriksBil skrev:
Jag blir mäkta imponerad av det faktum att du har skrivit 23 000 inlägg men uppenbarligen missat forumets regler. Hittar du dit själv eller ska jag länka?
Delar Alfredos uppfattning. Du ställer en fråga och baktalar sedan dem som inte bekräftar din egen hypotes. Skall bli kul att si vilka uppgifter du hittar på om mig.

Ställ inte frågor på Byggahus om du inte klarar av att få svar du inte vill ha. Det här är dessutom inte ett expertforum utan ett gäng glada amatörer som "tycker".

Kontakta mäklaren. Kontakta en jurist. Fråga "Lawline" eller släpp det...
 
  • Gilla
  • Älska
MrWIB och 8 till
  • Laddar…
I InsidersUnited skrev:
Din attityd är jättekonstig, och du förstår det inte ens själv.
Ja, jag förstår att man kan vara bitter och känna sig lurad vid husköp. Men, NÄR man då köper i områden där huspriser är likt som om man köpte ett mindre slott SKA man själv mäta upp INNAN köp anser jag.
Tyvärr så tycker ju jurister väldigt ofta att du har stor chans vinna ditt case, undrar om det är knorrandet i magen som styr dem?
 
  • Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
S stugfar skrev:
Hm. 11 kvm är inte kattskit, särskilt inte om det rör sig om Stockholmsområdet. Förstår din upprördhet. Jag skulle först invänta areamätningen: När jag fick en bostadsrätt uppmätt korrekt tyckte jag att det var lite svårt hänga med i svängarna om hur de räknade. Men i din sits har du säkert läst på och har koll. Men i alla fall, invänta den föreslår jag.

Om det fortf diffar väsentligt skulle jag skicka skriftligt till säljarna. Så får de hänvisa om det skulle vara så.

Och som du redan är inne på, lyssna inte så mycket på de på forumet som menar på att husköpare bara ska svälja alla fel. Jag har själv en gång reklamerat och fått kompensation för att ett hus inte motsvarade den info vi fick i objektsbeskrivning och frågelista.
Är 11 kvm mer i Stockholm än i övriga landet?
 
  • Haha
  • Gilla
  • Älska
Jenpet och 7 till
  • Laddar…
namnbyte namnbyte skrev:
Nej förmodligen ingen. Poängen du verkar ha missat är, att man budar på ett objekt man gillar. Vet ingen som budat baserat på förhållandet mellan m² och ledande bud.
Hur menar du? Hus är väl som vilken vara som helst. Om du köper en bil på auktion och den säljs med uppgiften att den gått 5000 mil men du efter köpet inser att mätarställningen varit skruvad och bilen gått mycket mer så har du betalat för mycket. Du gillar säkert fortfarande objektet, men du har betalat för mycket och både du och andra budgivare har budat utifrån den felaktiga informationen.

Det är klart att folk jämför priset per m2.
 
Christer G.V. Christer G.V. skrev:
Är 11 kvm mer i Stockholm än i övriga landet?
Nej, men om man tror det betydet 8-9% på priset så är det mer pengar än i övriga landet.

Fast nu är det ju inte bara "kvadraten" man köper så pengen kan bli liten i alla fall - speciellt efter kostnader för mätningar och jurister...
 
  • Gilla
Geografica
  • Laddar…
P
K Kane skrev:
Ja kanske. Det var dock denna mening jag opponerade mot.
Meningen kunde fortsatt med "på samma sätt som innerväggar", men det tyckte jag framgick från inlägget jag kommenterade.
 
F Freda skrev:
Jo just, intressant.
Jag är inte på något sätt juridiskt bevandrad, men undrar om någon vet om det finns några tvingade omständigheter att uppge korrekta uppgifter av mäklaren enligt denna paragraf. Ska man tolka paragrafen bokstavligt att detta skall uppges korrekt?
(Ja, jag vet att jag ställt samma fråga på 2 olika sätt)
Mäklaren får och går på de uppgifter han får OM dessa inte är uppe att felaktiga. Dvs i detta fall den taxerade ytan. Om mäklaren får in en lägenhet på 40 kvm och säljaren påstår att den är 55 så ser han självklart detta och måste reagera men inte i detta fall för skillnaden är för liten och huset har en taxerad yta.
 
Claes Sörmland
F Freda skrev:
Jo just, intressant.
Jag är inte på något sätt juridiskt bevandrad, men undrar om någon vet om det finns några tvingade omständigheter att uppge korrekta uppgifter av mäklaren enligt denna paragraf. Ska man tolka paragrafen bokstavligt att detta skall uppges korrekt?
(Ja, jag vet att jag ställt samma fråga på 2 olika sätt)
Jag har läst en del utlåtande från FMIs disciplinnämnd där mäklare har angett felaktiga uppgifter i olika sammanhang. I grunden ska uppgifterna vara korrekta men det ligger ingen större undersökningsskyldighet på mäklaren, ett registerutdrag eller uppgift från säljaren är oftast tillräckligt för att mäklaren ska anses ha gjort sitt jobb. Om det inte är uppenbart fel.
 
  • Gilla
GlennB och 2 till
  • Laddar…
EriksBil EriksBil skrev:
Suck, vet inte varför jag slösar min tid med att svara en man som uppenbarligen lider svårt av dunning-kruger-effekten. Hur som helst, en avvikelse på nästan 10% av boarea är inte liten och påverkar värdet nämnvärt vid en försäljning. Hade avvikelsen varit ännu större så kan det också vara indirekt till säljarens fördel vid en tvist (trots att mäklaren är skyldig och mäta om denne misstror säljarens uppgifter). För övrigt så är du den siste här som ska säga åt mig vad jag ska göra på en visning. Du har uppenbarligen inte ens haft en genomgång av kåken med din säljare då du sitter och funderar över reglagen på fjärrvärmecentralen.. 🤦‍♂️ Snacka om att kasta sten i glashus.
En avvikelse på 10% är som du säger inte liten, varför det känns orimligt att inte märka den på 10 månader. Så hade jag resonerat som säljarens advokat. Det som jag tycker du bör tänka på här är att ingen av de som ger kommentarer i denna tråd är din motpart(vad vi vet) och din ton mot folk är riktigt otrevlig. OM du inte vill ha en diskussion, starta då inte en tråd på ett öppet forum. Jag önskar dig lycka till med din strid men jag har låga förhoppningar om att det kommer bli speciellt lyckosamt.
 
  • Gilla
Newgolds och 4 till
  • Laddar…
Nu har jag inte läst mer än 3-4 svar, så vet inte riktigt vad som sagts i tråden. Hur som helst, en kompis sålde sin lägenhet i Stockholms innerstad, efter ett tag hade köparen gjort en kontrollmätning. På grund av snedtak och diverse regler för mätning bedömdes lägenheten vara ca 8-10 kvm (kommer inte ihåg exakt) mindre. Det gick till domstol och min kompis åkte på att betala kvadratmeterpriset*mindre yta. Kostsam historia.
 
EriksBil EriksBil skrev:
Jag och min sambo köpte ett hus med garage för några månader sen. Angiven boyta på prospektet var 135 kvm, även energideklarationen och fastighetsregistrets uppgifter var likvärdiga så vi hade inget att ifrågasätta vid kontraktsskrivning. Jag har dock tyckt att huset i efterhand inte alls har upplevts som 135 kvm och gjorde nyligen en mätning med laser som visade på 124 kvm. Alltså hela 11 kvm mindre än angivet! Det här är en betydande summa för husets värde i fråga och jag är i full färd med att boka en certifierad areamätning för att få det på papper.

Nu är det så att säljaren hade köpt "varudeklarerat" från Anticimex, behöver jag vända mig dit med min kravställan på beloppet eller behöver jag vända mig till säljaren?

Säljaren har ansvaret för att objektsbeskrivningen i prospektet stämmer och köparens undersökningsplikt sträcker sig således inte till det. Men jag förstår inte om Anticimex varudeklarerat täcker detta också?
Det finns ett antal prejudikat på att boyta bara har betydelse vid lägenhetsköp. När man köper hus så är det objektet som köps. Så även stora avvikelser i kvadratmeterantal gör att man förlorar i domstol -- och måste betala motpartens kostnader.
 
  • Gilla
Dowser4711 och 6 till
  • Laddar…
Jag hejar på dig Eriks bil.

Så trött på fiffel, trix, lata mäklare mf.l för att inte tala om, trollen här på sidan.
Svara på en persons fråga istället för att lägga in egna åsikter om hur ni själv gör.

Trodde enfaldigt att denna sida/forum var hyfsat seriös men tröttnar snabbt på alla töntar. Har du lagt in 23 000+ inlägg här då har du för lite viktigt i livet att pyssla med.

Kämpa på Eriksbil.

Mvh Crippa
 
  • Haha
  • Gilla
Kakelugnen566 och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.