Unikt namn
751an är en dröm att jobba med. Men den är ju helt klart lite otympligare än kortare varianter. Frun gillar den inte.
 
K
Unikt namn Unikt namn skrev:
751an är en dröm att jobba med. Men den är ju helt klart lite otympligare än kortare varianter. Frun gillar den inte.
Där sa du nåt.😊 Min fru kanske kan börja klippa om jag köper 601:an, hon tyckte vår gamla maskin var för otymplig.
Eller om hon bara sa så för att slippa undan 😂

Ingen som har 601:an och tycker att svärdet är för kort eller är ni helnöjda som det är.

Jag har ju breda häckar och flertalet buskar och syrener som ska klippas två gånger/år så det tar ju lite på axlar och armar, sen kostar de ju en slant så jag vill gärna checka av lite innan jag beställer en.
 
Unikt namn
K K. L skrev:
Där sa du nåt.😊 Min fru kanske kan börja klippa om jag köper 601:an, hon tyckte vår gamla maskin var för otymplig.
Eller om hon bara sa så för att slippa undan 😂

Ingen som har 601:an och tycker att svärdet är för kort eller är ni helnöjda som det är.

Jag har ju breda häckar och flertalet buskar och syrener som ska klippas två gånger/år så det tar ju lite på axlar och armar, sen kostar de ju en slant så jag vill gärna checka av lite innan jag beställer en.
Jag hade en med 50-55:ish cm blad innan, och jag tycker nog att upplevelsen är att 75 bladet når dubbelt så långt.
Det är verkligen en dröm, givet att man orkar hålla i den.

Min fru har som sagt gnällt på att detta blad var för långt och maskinen för tung, men det satt rätt långt inne att hon skulle plocka upp den gamla maskinen med så jag vet inte hur objektiv den sanningen är.... 😉

Om jag ändå klipper 9 av 10ggr kan jag även klippa den 10e, med bra räckvidd.

Dessvärre har min maskin blivit stulen, men jag kommer klicka hem en likadan när det är dags att klippa härnäst.
 
  • Gilla
K. L
  • Laddar…
Ny i klubben!
Var hittar man batterier och nakna maskiner till bäst pris? Är det prisjakt och amazon eller finns det langare nere i Europa som håller lägre priser?
 
Billigast borta i UK enligt min erfarenhet. Men lyckades hitta ett erbjudande i Finland som faktiskt var så bra jag slog till där istället. 59€/styck för 5AH batterier.
 
  • Gilla
snajgel
  • Laddar…
S snajgel skrev:
Ny i klubben!
Var hittar man batterier och nakna maskiner till bäst pris? Är det prisjakt och amazon eller finns det langare nere i Europa som håller lägre priser?
Jag brukar hålla koll på Prisjakt med bevakning, sen prismatchar jag på Hornbach för ytterligare 10% rabatt...


/Jocce
 
  • Älska
snajgel
  • Laddar…
S snajgel skrev:
Ny i klubben!
Var hittar man batterier och nakna maskiner till bäst pris? Är det prisjakt och amazon eller finns det langare nere i Europa som håller lägre priser?
Beror lite på hur bråttom det är, amazon och verktygsvaruhuset brukar ligga rätt bra till vid black friday och mellandagarna.
 
  • Gilla
snajgel
  • Laddar…
engs
D Dilato skrev:
Men han har redan en enkel så att köpa en dubbel för mer än dubbla priset är väl dumt (dessutom får man redundans på köpet).
Gammalt inlägg men glömde återkoppla. Såg nu när tråden var uppe igen.
Trots råden om motsatsen så köpte jag pirat, paket med dubbelladdare och två batterier 5Ah.

Vill ha denna laddare i trädgårdsförrådet så jag har allt samlat. Därför var en extra original enkelladdare inte aktuellt. (Det kanske det är ändå men då till garaget så jag har dubbla där).

Nu har det ju bara använts sen i maj eller så, men märker ingen som helst skillnad mot mina originalbatterier vad gäller kapacitet. Orginalen är bra många år gamla visserligen, dessa pirat kanske åldras mycket fortare.

Jag klarar att trimma allt i trädgården med trimmerns dubbla batterier förutom när jag också tar en extra del någon gång / år, då kör jag slut på dem, precis som tidigare. Kör jag häcksaxen så kan jag alternera batteriet och det första hinner ladda upp innan nästa är slut osv.
 
Redigerat:
engs engs skrev:
Gammalt inlägg men glömde återkoppla. Såg nu när tråden var uppe igen.
Trots råden om motsatsen så köpte jag pirat, paket med dubbelladdare och två batterier 5Ah.

Vill ha denna laddare i trädgårdsförrådet så jag har allt samlat. Därför var en extra original enkelladdare inte aktuellt. (Det kanske det är ändå men då till garaget så jag har dubbla där).

Nu har det ju bara använts sen i maj eller så, men märker ingen som helst skillnad mot mina originalbatterier vad gäller kapacitet. Orginalen är bra många år gamla visserligen, dessa pirat kanske åldras mycket fortare.

Jag klarar att trimma allt i trädgården med trimmerns dubbla batterier förutom när jag också tar en extra del någon gång / år, då kör jag slut på dem, precis som tidigare. Kör jag häcksaxen så kan jag alternera batteriet och det första hinner ladda upp innan nästa är slut osv.
Det är (tyvärr) inte orimligt att dina original är piratbatterier också fast de ser ut som original. De har blivit riktigt duktiga på att kopiera så man inte kan se skillnad på kopior och original.
Nu måste det inte vara så att du har kopior och att piratbatterierna du hittat är riktigt bra varianter så du behöver inte ligga sömnlös över det. Allt kopierat är inte dåligt 👍
 
engs
L Lovan83 skrev:
Det är (tyvärr) inte orimligt att dina original är piratbatterier också fast de ser ut som original. De har blivit riktigt duktiga på att kopiera så man inte kan se skillnad på kopior och original.
Nu måste det inte vara så att du har kopior och att piratbatterierna du hittat är riktigt bra varianter så du behöver inte ligga sömnlös över det. Allt kopierat är inte dåligt 👍
Originalen är från Verktygsvaruhuset så det är osannolikt det är pirat. Men visst är det en stor chansning att köpa pirat. Kan vara 1Ah och en blyvikt märkt som 5Ah osv.
 
Min slagskruvdragare försvann...
Köpte ett kombo kit så tror att det var en Dtd152 men inte säker.
Är det nån större skillnad på 152 och 153?
Ser att 153 har 300rpm mer och 5Nm mer, är det nåt man behöver? Drar endel 6x140 skruv när jag håller på med panel på huset, men det funkade med min 10v blå Bosch också även om det tog lite tid och batteriet höll väl inte jättebra

En 152 kostar 800:- och 153 1200:- ungefär på Amazon
 
K
nino nino skrev:
Min slagskruvdragare försvann...
Köpte ett kombo kit så tror att det var en Dtd152 men inte säker.
Är det nån större skillnad på 152 och 153?
Ser att 153 har 300rpm mer och 5Nm mer, är det nåt man behöver? Drar endel 6x140 skruv när jag håller på med panel på huset, men det funkade med min 10v blå Bosch också även om det tog lite tid och batteriet höll väl inte jättebra

En 152 kostar 800:- och 153 1200:- ungefär på Amazon
"Egenskaper. Makita DTD153 är en slagskruvdragare på 18V med kolborstfri motor, smalt handtag och LED-belysning. Vridmoment på 170Nm med varvtal upp till 3400/min och antal slag upp till 3600/min. Makita DTD153 är underhållsfri tack vare att motorn är borstfri."
 
Högre varvtal är bättre, underlättar småskruv, självborrande plåtskruv och borrning (med hex-borr).
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Jo funderade mest på om 300rpm gör nån skillnad.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.