D
EriksBil EriksBilarAB skrev:
Det står 135 kvm hos Lantmäteriet också. Jag ringde en bojurist nu på morgonen och h*n såg mina chanser som goda trots tiden som har gått, jag måste också ordna en areamätning på papper enligt svenska standarmått så ska få tag på en firma pronto som kan göra det.
Tänk att en jurist inte är partisk, den har också en mage att mätta.
 
  • Gilla
Maria T och 13 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
EriksBil EriksBilarAB skrev:
Nu är det så att säljaren hade köpt "varudeklarerat" från Anticimex, behöver jag vända mig dit med min kravställan på beloppet eller behöver jag vända mig till säljaren?
Jag kollade villkoren för Varudeklarerat och inget listat där tycks matcha felaktiga sakuppgifter av denna typ. Försäkringen tycks inte omfatta tvister om boarean.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Tack för tråden.
Ska vara extra noga den dagen huset ska säljas😉

8 x 16 meter mätt på utsidan plus garage, bastu, kåta och friggebod.

Banken ville ha boyta för ett lån.
Gissa vad jag uppgav?
 
  • Gilla
mrsnhp och 2 till
  • Laddar…
EriksBil EriksBilarAB skrev:
Tack för svar. Jag har mätt enligt de instruktioner som finns, sen kan det säkerligen vara så att min Bosch mätare diffar ett par mm hit och dit i det stora hela ska den vara korrekt och jag har mätt två gånger med liknande resultat. Får invänta en officiell mätning som du säger och sen drar jag det mot säljaren. Tiden får väl ändå anses som skälig då vi köpte huset för drygt 10 månader sen.
Du har mätt enligt dagens standard. Dock är det ju inte säkert att man mätt efter samma standard tidigare.
Vad som sedan är boarea, biarea är ju ingen exakt vetenskap. Så även där finns möjliga skillnader.
Vidare har du mätt med ett verktyg, som du själv är lite osäker på. När du sannolikt tvingats ta ett hundratal mått för att få fram totala arean, så kan det bli skillnader.

Sist men inte minst, så skadar det väl inte att ta upp saken med mäklaren/säljaren. Men förvänta dig inte alltför mycket. Får du ett nej där, så gör du nog säkrast att lägga ner det. I en rättslig process skulle du garanterat förlora.
 
  • Gilla
Stevie123 och 4 till
  • Laddar…
Inför köp så mäter man väl själv vad man betalar för?
Gör en egen kalkyl och ser om kvadratmeterpriset är till fyllest.

Undvika att köpa grisen i säcken.
 
  • Gilla
Stevie123 och 4 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
H Hybro skrev:
Tack för tråden.
Ska vara extra noga den dagen huset ska säljas😉

8 x 16 meter mätt på utsidan plus garage, bastu, kåta och friggebod.

Banken ville ha boyta för ett lån.
Gissa vad jag uppgav?
Se till att inga prospekt, annonser, besiktningar, foton och liknande läggs som bilagor till köpeavtalet. Mäklaren kan strula här så ta upp denna fråga redan när du väljer mäklare.

Se till att införa i prospektet och köpeavtalet: "Samtliga angivelser om årtal, area och andra sifferangivelser kan vara behäftade med avvikelser från verkliga förhållanden och ska inte ses som precisa upplysningar eller utfästelser kring fastigheten som begränsar köparens undersökningsplikt utan är enbart allmänna upplysningar."
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
antett och 31 till
  • Laddar…
Fairlane
A AG A skrev:
I en rättslig process skulle du garanterat förlora.
Det finns rättsfall där köparen vunnit, så hur kan du garantera förlust?
 
  • Gilla
TRJBerg och 2 till
  • Laddar…
A AG A skrev:
Du har mätt enligt dagens standard. Dock är det ju inte säkert att man mätt efter samma standard tidigare.
Vad som sedan är boarea, biarea är ju ingen exakt vetenskap. Så även där finns möjliga skillnader.
Vidare har du mätt med ett verktyg, som du själv är lite osäker på. När du sannolikt tvingats ta ett hundratal mått för att få fram totala arean, så kan det bli skillnader.

Sist men inte minst, så skadar det väl inte att ta upp saken med mäklaren/säljaren. Men förvänta dig inte alltför mycket. Får du ett nej där, så gör du nog säkrast att lägga ner det. I en rättslig process skulle du garanterat förlora.
Varför skulle TS garanterat förlora i domstol? Det är som visats tidigare i tråden inte vad domstolarna kommit fram till vid liknande tvister. Tvärtom verkat det spreta en del.

Det är möjligt att TS vinner i domstol. I så fall kan det röra sig om mycket pengar.
 
  • Gilla
TRJBerg och 3 till
  • Laddar…
EriksBil
A AG A skrev:
Du har mätt enligt dagens standard. Dock är det ju inte säkert att man mätt efter samma standard tidigare.
Vad som sedan är boarea, biarea är ju ingen exakt vetenskap. Så även där finns möjliga skillnader.
Vidare har du mätt med ett verktyg, som du själv är lite osäker på. När du sannolikt tvingats ta ett hundratal mått för att få fram totala arean, så kan det bli skillnader.

Sist men inte minst, så skadar det väl inte att ta upp saken med mäklaren/säljaren. Men förvänta dig inte alltför mycket. Får du ett nej där, så gör du nog säkrast att lägga ner det. I en rättslig process skulle du garanterat förlora.
Varför skulle jag förlora? Utveckla det tack.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Se till att inga prospekt, annonser, besiktningar, foton och liknande läggs som bilagor till köpeavtalet. Mäklaren kan strula här så ta upp denna fråga redan när du väljer mäklare.

Se till att införa i prospektet och köpeavtalet: "Samtliga angivelser om årtal, area och andra sifferangivelser kan vara behäftade med avvikelser från verkliga förhållanden och ska inte ses som precisa upplysningar eller utfästelser kring fastigheten som begränsar köparens undersökningsplikt utan är enbart allmänna upplysningar."
Tog en titt i mitt egna köpeavtal för huset vi köpte för några år sedan. Bifogat finns en hyffsat detaljerad objektsbeskrivning samt ett informationsblad som hävdar att det är lag (FML) på att en sådan skall vara bifogad. Under areauppgiften står det:

"Areauppgiften kan av olika skäl vara felaktig, bland annat beroende på äldre
uppmätningsnormer. Den köpare som anser att den exakta arean är av betydelse, bör
låta mäta upp bostaden före köpet."


Skulle så klart vara intressant att se vad som håller i rätten idag, med tvingande regler för objektsbeskrivning samt friskrivning gällande vissa uppgifter.
 
  • Gilla
Kanotisten och 12 till
  • Laddar…
EriksBil EriksBilarAB skrev:
Varför skulle jag förlora? Utveckla det tack.
Jag tror att man baserar det på din generella attityd, och ovilja att lägga upp prospektet, snarare än på domar i liknande rättsfall...

Det fattas alldeles för mycket information för att kunna göra en rimlig bedömning.
 
  • Gilla
guggen och 23 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
S Staffan-N skrev:
Tog en titt i mitt egna köpeavtal för huset vi köpte för några år sedan. Bifogat finns en hyffsat detaljerad objektsbeskrivning samt ett informationsblad som hävdar att det är lag (FML) på att en sådan skall vara bifogad. Under areauppgiften står det:

"Areauppgiften kan av olika skäl vara felaktig, bland annat beroende på äldre
uppmätningsnormer. Den köpare som anser att den exakta arean är av betydelse, bör
låta mäta upp bostaden före köpet."


Skulle så klart vara intressant att se vad som håller i rätten idag, med tvingande regler för objektsbeskrivning samt friskrivning gällande vissa uppgifter.
Intressant! i 3 kap FML finns följande paragraf:

Utdrag ur 3 kap, 14 § Fastighetsmäklarlagen som beskriver krav på objektbeskrivningar inklusive fastighetsdata och byggnadsdetaljer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Som, vanligt har väl lagstiftaren tänkt att det är mäklaren som ska ta fram denna info. Men de kan och vill ju inte lägga timmar på sånt så de tar vad de hittar i fastighetsregistret.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Intressant! i 3 kap FML finns följande paragraf:

[bild]

Som, vanligt har väl lagstiftaren tänkt att det är mäklaren som ska ta fram denna info. Men de kan och vill ju inte lägga timmar på sånt så de tar vad de hittar i fastighetsregistret.
Nu är inte jag jurist men känns det inte lite tveksamt att försöka friskriva sig från en uppgift som lagen uttryckligen säger att man ska lämna? 🤔
 
Hade några år sedan en lägenhet som visade sig vara mindre i register än vad som uppgavs i prospekt när jag köpte. Då hade dock säljande mäklare dokumentation med mätning som visade den större yta som hade uppgetts som jag kunde använda vid egen försäljning.
Det framgick inte riktigt att det fanns en sådan mätning via prospekt, men det fanns ändå.

Har du frågat säljande mäklare om dom har någon dokumentation som stödjer den area som uppgivits? Jag mejlade mäklaren och fick svar på några timmar trots att jag hade köpt lägenheten 3 år tidigare.
 
  • Gilla
EriksBil
  • Laddar…
Claes Sörmland
S Staffan-N skrev:
Nu är inte jag jurist men känns det inte lite tveksamt att försöka friskriva sig från en uppgift som lagen uttryckligen säger att man ska lämna? 🤔
Nja, detta är krav på mäklare och inget allmänt krav på säljaren vid fastighetsförsäljning. Då hade regleringen funnits i jordabalken. Så visst kan säljaren friskriva sig från det. Mäklaren har andra problem, t ex god mäklarsed. Men det finns ju inga kvalitetskrav på prospektet i FML, det finns bara ett minimum som det måste innehålla.
 
  • Gilla
Staffan-N
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.