K
Har varit i samma sits och hade en bra säljare som kompenserade en symbolisk summa. Det är inte lätt att sätta ett korrekt värde på den saknade ytan, dessutom står det oftast att man själv som spekulant ska mäta om man finner det av stor betydelse.

Mitt förslag är att du börjar med att meddela säljaren och tar det därifrån.
 
  • Gilla
Mikael Ströms och 2 till
  • Laddar…
EriksBil
S stugfar skrev:
Hm. 11 kvm är inte kattskit, särskilt inte om det rör sig om Stockholmsområdet. Förstår din upprördhet. Jag skulle först invänta areamätningen: När jag fick en bostadsrätt uppmätt korrekt tyckte jag att det var lite svårt hänga med i svängarna om hur de räknade. Men i din sits har du säkert läst på och har koll. Men i alla fall, invänta den föreslår jag.

Om det fortf diffar väsentligt skulle jag skicka skriftligt till säljarna. Så får de hänvisa om det skulle vara så.

Och som du redan är inne på, lyssna inte så mycket på de på forumet som menar på att husköpare bara ska svälja alla fel. Jag har själv en gång reklamerat och fått kompensation för att ett hus inte motsvarade den info vi fick i objektsbeskrivning och frågelista.
Tack för svar. Jag har mätt enligt de instruktioner som finns, sen kan det säkerligen vara så att min Bosch mätare diffar ett par mm hit och dit i det stora hela ska den vara korrekt och jag har mätt två gånger med liknande resultat. Får invänta en officiell mätning som du säger och sen drar jag det mot säljaren. Tiden får väl ändå anses som skälig då vi köpte huset för drygt 10 månader sen.
 
  • Gilla
Erik JS och 3 till
  • Laddar…
K
EriksBil EriksBilarAB skrev:
Tack för svar. Jag har mätt enligt de instruktioner som finns, sen kan det säkerligen vara så att min Bosch mätare diffar ett par mm hit och dit i det stora hela ska den vara korrekt och jag har mätt två gånger med liknande resultat. Får invänta en officiell mätning som du säger och sen drar jag det mot säljaren. Tiden får väl ändå anses som skälig då vi köpte huset för drygt 10 månader sen.
Beror på skulle jag säga! Skälig tid är i juridik troligen 2-3 månader från att man upptäckt felet. Du har upptäckt det nu, men kan givetvis ifrågasättas att ni bott 10 månader utan att märka det först nu. Hur som helst kan man aldrig veta utfallet i en tvist men förhoppningsvis är er säljare tillmötesgående.
 
  • Gilla
Mikael Ströms och 6 till
  • Laddar…
EriksBil EriksBilarAB skrev:
Jag har mätt enligt senast standard. Innerväggar tjockare än 30cm mäts 15cm in.

Vad hindrade dig från att läsa min trådstart innan du svarade? För du har väl läst hela inlägget?
Läst hela inlägget, jajamän! Om du vill slåss mot väderkvarnar och spendera pengar på jurist så finns det bara en glad person i slutändan av det, det är juristen.

Det kommer vara för liten avvikelse och det är ett fel som enkelt kan kontrolleras. Det finns säkerligen en liten text där avvikelser kan förekomma och att man bör kontrollera själv.

Släpp det och gå vidare, det kommer inte att bli som du vill i slutändan. Det är en sak att ha rätt och en annan att få rätt tyvärr, men det kommer du märka.
 
  • Gilla
Simon Hedlund och 11 till
  • Laddar…
Men exakt vad stod det om yta i prospektet? Det brukar ju finnas någon formulering i stil med att areauppgiften enl. fadtighetsregistret eller liknande.
 
  • Gilla
Mikael Ströms och 9 till
  • Laddar…
EriksBil
K Kirre2021 skrev:
Beror på skulle jag säga! Skälig tid är i juridik troligen 2-3 månader från att man upptäckt felet. Du har upptäckt det nu, men kan givetvis ifrågasättas att ni bott 10 månader utan att märka det först nu. Hur som helst kan man aldrig veta utfallet i en tvist men förhoppningsvis är er säljare tillmötesgående.
F Festlund skrev:
Läst hela inlägget, jajamän! Om du vill slåss mot väderkvarnar och spendera pengar på jurist så finns det bara en glad person i slutändan av det, det är juristen.

Det kommer vara för liten avvikelse och det är ett fel som enkelt kan kontrolleras. Det finns säkerligen en liten text där avvikelser kan förekomma och att man bör kontrollera själv.

Släpp det och gå vidare, det kommer inte att bli som du vill i slutändan. Det är en sak att ha rätt och en annan att få rätt tyvärr, men det kommer du märka.
Suck, vet inte varför jag slösar min tid med att svara en man som uppenbarligen lider svårt av dunning-kruger-effekten. Hur som helst, en avvikelse på nästan 10% av boarea är inte liten och påverkar värdet nämnvärt vid en försäljning. Hade avvikelsen varit ännu större så kan det också vara indirekt till säljarens fördel vid en tvist (trots att mäklaren är skyldig och mäta om denne misstror säljarens uppgifter). För övrigt så är du den siste här som ska säga åt mig vad jag ska göra på en visning. Du har uppenbarligen inte ens haft en genomgång av kåken med din säljare då du sitter och funderar över reglagen på fjärrvärmecentralen.. 🤦‍♂️ Snacka om att kasta sten i glashus.
 
  • Gilla
  • Haha
Dupuytren och 20 till
  • Laddar…
RoTe
Jag undrar ju lite stilla om du köpte huset för huset eller för siffrorna? Jag menar, jag har aldrig kontrollmätt min lägenhet, den är helt perfekt för vad jag vill ha ut av en lägenhet, sen om den är siffrorna som stod i mäklarens annons eller ej kan jag inte bry mig mindre om faktiskt.
 
  • Gilla
  • Wow
Mekplatsen och 30 till
  • Laddar…
EriksBil
H hempularen skrev:
Men exakt vad stod det om yta i prospektet? Det brukar ju finnas någon formulering i stil med att areauppgiften enl. fadtighetsregistret eller liknande.
Det står uppgift enligt lantmäteriet på prospektet.
Energideklarationen står i stället: uppgift enligt säljare.
 
  • Gilla
Emmalin
  • Laddar…
EriksBil
RoTe RoTe skrev:
Jag undrar ju lite stilla om du köpte huset för huset eller för siffrorna? Jag menar, jag har aldrig kontrollmätt min lägenhet, den är helt perfekt för vad jag vill ha ut av en lägenhet, sen om den är siffrorna som stod i mäklarens annons eller ej kan jag inte bry mig mindre om faktiskt.
Vad skönt att den uppfyller dina behov! Det gör mitt hus också, men om jag betalar för 135 kvm så vill jag också ha 135 kvm. Jag tror att de allra flesta resonerar som mig i det hänseendet och med mycket annat här i livet också.
 
  • Gilla
  • Haha
Åsa Å och 28 till
  • Laddar…
RoTe
EriksBil EriksBilarAB skrev:
Vad skönt att den uppfyller dina behov! Det gör mitt hus också, men om jag betalar för 135 kvm så vill jag också ha 135 kvm. Jag tror att de allra flesta resonerar som mig i det hänseendet och med mycket annat här i livet också.
Du har inte betalat för 135m2 du har betalat för huset och fastigheten och jag gissar att du var på någon visning innan vilket gjorde att du fattade tycke för huset och inte för siffran 135?
 
  • Gilla
  • Älska
  • Haha
  • Wow
Betaversion och 58 till
  • Laddar…
EriksBil EriksBilarAB skrev:
För övrigt så är du den siste här som ska säga åt mig vad jag ska göra på en visning.
Ställ inte frågor här om du inte klarar av att få svar, kommentarer och åsikter är mitt förslag. 😉
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
Bråkis och 53 till
  • Laddar…
EriksBil
Alfredo Alfredo skrev:
Ställ inte frågor här om du inte klarar av att få svar, kommentarer och åsikter är mitt förslag. 😉
Jag blir mäkta imponerad av det faktum att du har skrivit 23 000 inlägg men uppenbarligen missat forumets regler. Hittar du dit själv eller ska jag länka?
RoTe RoTe skrev:
Du har inte betalat för 135m2 du har betalat för huset och fastigheten och jag gissar att du var på någon visning innan vilket gjorde att du fattade tycke för huset och inte för siffran 135?
Jag förstår inte ditt resonemang, du har aldrig trillat över termen marknadsvärde någon gång?

Nu tänker jag inte gå off-topic mer. Har ni svar på min initiala fråga så besvara den. Annars scrolla vidare!
 
  • Gilla
  • Haha
Dupuytren och 11 till
  • Laddar…
D
EriksBil EriksBilarAB skrev:
Jag blir mäkta imponerad av det faktum att du har skrivit 23 000 inlägg men uppenbarligen missat forumets regler. Hittar du dit själv eller ska jag länka?

Jag förstår inte ditt resonemang, du har aldrig trillat över termen marknadsvärde någon gång?

Nu tänker jag inte gå off-topic mer. Har ni svar på min initiala fråga så besvara den. Annars scrolla vidare!
Visst är alla idioter, utom du?
 
  • Gilla
  • Haha
Mekplatsen och 78 till
  • Laddar…
EriksBil EriksBilarAB skrev:
men uppenbarligen missat forumets regler
Tänker du månne på:
§ 1 Användarnamn
Användarnamnet du väljer får inte relatera till kommersiell verksamhet, t ex firmanamn.”
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
  • Wow
Stenben86 och 116 till
  • Laddar…
P
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Enligt vilken standard har du mätt? Har du räknat in innerväggar mindre tjocka än 30cm ?
Det kan vara mer komplicerat än så, t.ex. takhöjden påverkar vilken yta som ingår i boytan.
Dessutom har mätreglerna ändrats över tiden, så säljaren kan ha använt en gammal uppgift, t.ex från en byggnadsritning.
 
  • Gilla
Newgolds och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.