K Kris1 skrev:
Slog till på slipstenen 1000/6000.
Funderade på bits som någon nämt ovan men hur sälja dem? Såg nått pack med bits och handtag för bitsen.
600/1000, se ovan.
 
Ellagård Ellagård skrev:
600/1000, se ovan.
Ja jag såg det innan jag köpte den, men jag skrev det den är märkt med.
 
  • Gilla
Ellagård
  • Laddar…
Funkar stenarna om man vill fixa till en slö kökskniv och man är helt nybörjare på att slipa knivar? 🙂
 
nino nino skrev:
Funkar stenarna om man vill fixa till en slö kökskniv och man är helt nybörjare på att slipa knivar? 🙂
Om den grova är 600 får du gno på läge för att skapa en ny egg. Skulle föreslå att starta med ngt grövre innan.
 
  • Gilla
FreQa och 1 till
  • Laddar…
nanowire nanowire skrev:
Om den grova är 600 får du gno på läge för att skapa en ny egg. Skulle föreslå att starta med ngt grövre innan.
Köpa båda då alltså? 400-800 på den andra?
Brukar duga med runt bryne för att få något så när vass kniv, så helt slut på eggen är det kanske inte
 
F
nino nino skrev:
Köpa båda då alltså? 400-800 på den andra?
Brukar duga med runt bryne för att få något så när vass kniv, så helt slut på eggen är det kanske inte
Du behöver väl nåt för vinkeln?
 
F fsn skrev:
Du behöver väl nåt för vinkeln?
Jag vet inte, har som sagt aldrig slipat en kniv 😄
 
Riktigt bra guide på youtube. Går utmärkt att ta fram egg på skadade knivar med sådana stenar:

 
  • Gilla
Kjell_G och 3 till
  • Laddar…
F
nino nino skrev:
Jag vet inte, har som sagt aldrig slipat en kniv 😄
Jag har ”handslipat” och det blir bättre. Men om man kör med fast vinkel på tex en Tormek så blir det en helt annan sak.
 
F fsn skrev:
Jag har ”handslipat” och det blir bättre. Men om man kör med fast vinkel på tex en Tormek så blir det en helt annan sak.
Jo det är så klart, lämnade en av dom bättre knivarna till en kompis med Tormek och den blev riktigt bra.
Men det är ju skillnad på 200 och 5-7000 eller vad en Tormek kostar
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Lite OT, men när vi ändå är inne på knivslipning, kan verkligen rekommendera billiga diamantplattor från Kina istället för stenar. För några år sedan köpte jag ett hyfsat fint sten-set från Amazon, likt de Lidl säljer, hyfsat nöjd med dem, ger bra resultat men de behöver planslipas ganska ofta. Men, någon tid senare blev jag rekommenderad diamant plattor istället, och sedan dess har mina stenar legat på hyllan. Diamant plattorna är så mycket bättre helt enkelt... Se t.ex. https://www.aliexpress.com/item/1005006585312756.html, för 150kr får du tre plattor i vettiga kornstorlekar (och ja det är med frakt, moms och tull).
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
  • Ledsen
  • Haha
nanowire och 1 till
  • Laddar…
nino nino skrev:
Jag vet inte, har som sagt aldrig slipat en kniv 😄
Kan du cykla? Om ja så kan du sannolikt lära dig att handslipa. Att slipa och bryna sina knivar kräver inget utöver grundläggande insikt och rudimentär utrustning, du har fått flera bra förslag ovan, samt lite träning så du utvecklar muskelminne.
 
  • Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
nanowire nanowire skrev:
Kan du cykla? Om ja så kan du sannolikt lära dig att handslipa. Att slipa och bryna sina knivar kräver inget utöver grundläggande insikt och rudimentär utrustning, du har fått flera bra förslag ovan, samt lite träning så du utvecklar muskelminne.
Det tror jag med, var det där med att jag behövde nåt för vinkeln jag inte hängde med på 🙂
Men såg att det finns nåt för att få rätt vinkel hela tiden, men så jäkla noga kan det väl inte vara? Till att börja med så är jag nöjd bara kniven inte halkar på tomaten 🙂
 
J JSten skrev:
Lite OT, men när vi ändå är inne på knivslipning, kan verkligen rekommendera billiga diamantplattor från Kina istället för stenar. För några år sedan köpte jag ett hyfsat fint sten-set från Amazon, likt de Lidl säljer, hyfsat nöjd med dem, ger bra resultat men de behöver planslipas ganska ofta. Men, någon tid senare blev jag rekommenderad diamant plattor istället, och sedan dess har mina stenar legat på hyllan. Diamant plattorna är så mycket bättre helt enkelt... Se t.ex. [länk], för 150kr får du tre plattor i vettiga kornstorlekar (och ja det är med frakt, moms och tull).
Vilken kornstorlek rek du på diamantplattorna från Ali?
Är medelsvensson i köket så good enough räcker långt. Gäller underhåll av knivar som idag har bra egg men ska underhållas.
Fick dessutom en global i somras som jag verkligen vill hålla i skick över tid.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.