Maria T
Tokslut Tokslut skrev:
Såg en bilannons med "lånad mejl". Det var ett tag sedan sist
Inte alltför länge sedan jag såg "lånad mejl", det var en annons i en lokaltidning, nån som ville köpa LP.
 
  • Haha
Tule54 och 2 till
  • Laddar…
Maria T Maria T skrev:
Inte alltför länge sedan jag såg "lånad mejl", det var en annons i en lokaltidning, nån som ville köpa LP.
Och enbart mejladress som kontaktmetod eller? ;)
 
Maria T
Tokslut Tokslut skrev:
Och enbart mejladress som kontaktmetod eller? ;)
Ja du, det minns jag inte, men har för mig det var ett fast telefonnummer också. Finns ju människor som inte vill (kan) ha varken dator eller mobil.
 
  • Gilla
frasen_36 och 1 till
  • Laddar…
M Myckling skrev:
Mer en företeelse än sak jag nästan glömt är hur den norska bilparken såg ut på 70 och 80-talet. I princip bara japanska bilar som Datsun och Mazda. Idag ser det lite annorlunda för våra grannar.
Något vi alltid var avundsjuka på var att baggarna kunde köpa/ köra ostrypta Zündapp! Så de susade omkring i 80 medan vi i Sverige puttrade runt i 30....
 
  • Älska
  • Gilla
Myckling och 3 till
  • Laddar…
S Sona2012 skrev:
Något vi alltid var avundsjuka på var att baggarna kunde köpa/ köra ostrypta Zündapp! Så de susade omkring i 80 medan vi i Sverige puttrade runt i 30....
Det var väl ändå enkelt fixat ;)
 
  • Gilla
  • Älska
mexitegel och 4 till
  • Laddar…
Är det någon som kommer ihåg när nästan alla tvättade sin plastpåsar och återanvände dem.
 
Janå vi tvättade våra handelspåsar några veckor sen, men de är lite tjockare grejer än vad du tänker på
 
Jag minns själv och i nästan all hem att det tvättades 1-5 liters plastpåsar som sedan hängdes upp vid diskhon. idag ser man sällan detta. Jag gjorde detta själv som ung, men idag är jag nog mest bara lat.
 
trähandtag trähandtag skrev:
Är det någon som kommer ihåg när nästan alla tvättade sin plastpåsar och återanvände dem.
Nej, det är inget jag kommer ihåg. Att återanvända plastpåsar gör många och även jag ibland men jag har aldrig sett någon tvätta dem eller hänga upp på tork.
 
T
trähandtag trähandtag skrev:
Är det någon som kommer ihåg när nästan alla tvättade sin plastpåsar och återanvände dem.
Min fd svärmor gjorde så... men ur ett miljöperspektiv är det tveksamt om det är bättre att använda varmvatten och diskmedel än att ta en ny.
Även ekonomiskt undrar jag om det är "lönsamt" att diska små påsar.

Vi återvänder plastpåsar men diskar dem inte med undantag för lite kraftigare påsar med zip-lock.
Där känns det motiverat mtp på pris.
 
  • Gilla
trähandtag
  • Laddar…
C
T Testarn skrev:
men ur ett miljöperspektiv är det tveksamt om det är bättre att använda varmvatten och diskmedel än att ta en ny.
"Förr" tappade man upp diskvatten i diskhon, då spelar det ingen roll om man passar på att diska några påsar, mjölkpaket eller vad det nu kan vara när man ändå diskar annat.
Diskar man under rinnande varmvatten och sprutar diskmedel på varje grej som många gör idag är det en annan sak.
 
  • Gilla
Sona2012 och 3 till
  • Laddar…
Aldrig varit med om att man tvättar plastpåsar men jag minns en av våra författare som beskrev hur dennes farmor hängde upp hushållspapper på tork för att återanvända flera gånger.
 
  • Wow
Tule54 och 1 till
  • Laddar…
A
Ett mycket bra program har jag för mig.
 
  • Förpackning av Central Point PC Tools for DOS UPGRADE VERSION.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Fario Fario skrev:
Aldrig varit med om att man tvättar plastpåsar men jag minns en av våra författare som beskrev hur dennes farmor hängde upp hushållspapper på tork för att återanvända flera gånger.
Skithuspapper också, eller? 😷😷😷
 
  • Haha
Tule54
  • Laddar…
H hhallen skrev:
Skithuspapper också, eller?
På många ställen i obygden använde man i stället för papper en "rövastöva", en träpinne som man skrapade bort det mesta med. Kunde återanvändas och användas av hela familjen. Kunde även finnas rena gäststövor.
 
  • Gilla
Tule54 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.