S
GlennB GlennB skrev:
De enda aktierna som gått sämre än mina bankaktier är de jag har/haft i flygbolag..
Ok. Tycker inte bankaktierna gått så tråkigt om du räknar med återinvesterad utdelning. Stirrar man sig bara blind på kursresan så är det ju dock något annat.
 
  • Gilla
Skopan och 1 till
  • Laddar…
Handelsbanken är för övrigt en skitbank. De ska tex ha betalt för att ha en stående överföring till annan bank.
 
  • Wow
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Musseh Musseh skrev:
Handelsbanken är för övrigt en skitbank. De ska tex ha betalt för att ha en stående överföring till annan bank.
Det är dom inte ensamna om förvisso, å andra sidan är det inget jag personligen har behov av heller så det stör inte mej iaf.
 
P Pierre F skrev:
Maximera vinsten är väl målet för alla aktiebolag eller?😃
Om jag kommer och handlar av dig(om möjligheten finns) skulle du ge mig rabatt då? Det finns säkert en liten knapp som det står 10% på, skulle du trycka på den till alla kunder?
Just det, moraliskt agerande genom att trycka på en knapp och ge 10% rabatt. Nej, jag tror inte du ska tänka att du kan köpa dig fri från ansvar så lätt.
Företag behöver regleras och det är därför vi har massor av regleringar. Och vissa företag, t.ex. banker, borde regleras mer. Det är t.ex. helt otroligt att vi har accepterat att när vi avslutar lån i förtid så ska vi betala ränta som banken skulle fått om vi inte gjort det. Det är alltså olagligt i många länder men här i Sverige tycker alla det är självklart typ. Jag kunde knappt tro mina öron när jag fick veta det. Helt sjukt.

Nä, du kommer inte få mig att känna nån sympati för bankerna. Nordea rapporterar ju 10-20 miljarder vinst per kvartal. Alltid lika roligt när nån från banken ska förklara sig i radio. Då är "marginalerna små" och man får bilden att de nästan går på knäna, stackarna.

Italienarna la ju 40% extra skatt på övervinsterna och det skulle ju bli säker konkurs men i själva verket blev det fortsatta rekordvinster. Vem hade kunnat ana va? 😂
 
  • Gilla
kurlakarl och 1 till
  • Laddar…
S
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Just det, moraliskt agerande genom att trycka på en knapp och ge 10% rabatt. Nej, jag tror inte du ska tänka att du kan köpa dig fri från ansvar så lätt.
Företag behöver regleras och det är därför vi har massor av regleringar. Och vissa företag, t.ex. banker, borde regleras mer. Det är t.ex. helt otroligt att vi har accepterat att när vi avslutar lån i förtid så ska vi betala ränta som banken skulle fått om vi inte gjort det. Det är alltså olagligt i många länder men här i Sverige tycker alla det är självklart typ. Jag kunde knappt tro mina öron när jag fick veta det. Helt sjukt.

Nä, du kommer inte få mig att känna nån sympati för bankerna. Nordea rapporterar ju 10-20 miljarder vinst per kvartal. Alltid lika roligt när nån från banken ska förklara sig i radio. Då är "marginalerna små" och man får bilden att de nästan går på knäna, stackarna.

Italienarna la ju 40% extra skatt på övervinsterna och det skulle ju bli säker konkurs men i själva verket blev det fortsatta rekordvinster. Vem hade kunnat ana va? 😂
Nu är väl iof varken Italiens ekonomi, eller dess banker något att sträva mot.
 
S Sthlm_ skrev:
Nu är väl iof varken Italiens ekonomi, eller dess banker något att sträva mot.
Jag hade inte varit så kaxig som svensk just nu....
 
  • Gilla
Festlund
  • Laddar…
S
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Jag hade inte varit så kaxig som svensk just nu....
Möjligt, men jag hade varje dag i veckan roddat vilken svensk bank än Italiens dito. Samma sak med Sverige AB kontra Italien AB
 
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
S Sthlm_ skrev:
Möjligt, men jag hade varje dag i veckan roddat vilken svensk bank än Italiens dito. Samma sak med Sverige AB kontra Italien AB
Innan det gick åt skogen med ekonomin i Sverige kanske jag hade sagt samma men jag tycker som sagt det finns ganska lite att vara stolt över när det gäller svenska banker......🤔
 
  • Gilla
  • Wow
maria01 och 1 till
  • Laddar…
Ovdimus Ovdimus skrev:
Hej alla!

Jag känner mig riktigt besviken på Handelsbanken idag. I måndags kontaktade jag min personliga bankrådgivare för att få ett ränteerbjudande på ett lån på 1 700 000 kr. Jag fick ett erbjudande på 3,20 % för 2 år.

Torsdag ringde min kompis till bankens allmänna nummer och blev kopplad till Göteborg. Han har ett lån på 1 100 000 kr och fick ett ränteerbjudande på 3,11 % för samma löptid.

Jag ringde in 15 minuter senare, på samma sätt, och fick 3,19 % för 2 år.

Jag började ifrågasätta varför han alltid verkar få bättre ränta än jag. Det är inte första gången vi jämfört våra erbjudanden och sett samma mönster. Men jag fick svaret att man inte kan jämföra våra situationer.

Jag köpte inte det utan insisterade på att få en förklaring. Jag fick vaga svar om att han kanske har mer pengar sparade hos banken, vilket jag vet att han inte har – han har allt på Swedbank. Jag, å andra sidan, har allt hos Handelsbanken: mitt lönekonto, mina aktier, min firmas ekonomi och mina barns besparingar. Jag har aldrig missat en betalning, har en stabil ekonomi och amorterar regelbundet på mitt lån. Rådgivaren blev tyst och sa att hon skulle kolla igen. Efter en halv minut återkom hon och erbjöd mig 3,09 % för 2 år, "om det känns bättre". Men jag vill fortfarande veta varför detta händer!

Jag är otroligt besviken över hur jag blir behandlad. Är jag svartlistad på något sätt? Finns det någon som jobbar inom bank som kan förklara varför det blir så här?

Mitt hus är värt mer än hans om det har någon betydelse

Och vi båda ligger väldigt lågt på belåningsgrad
Vilket lokalkontor gav dig 3,09%?
 
GlennB GlennB skrev:
Det är dom inte ensamna om förvisso, å andra sidan är det inget jag personligen har behov av heller så det stör inte mej iaf.
Kanske det men de banker jag använt mig av genom åren som tex ica och swedbank har inte så.
Jag tycker personligen det är småsint
 
C
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Det är t.ex. helt otroligt att vi har accepterat att när vi avslutar lån i förtid så ska vi betala ränta som banken skulle fått om vi inte gjort det. Det är alltså olagligt i många länder men här i Sverige tycker alla det är självklart typ. Jag kunde knappt tro mina öron när jag fick veta det. Helt sjukt.
Är det lika sjukt att man får "böta" för att säga upp ett bundet telefoni- eller elabonnemang i förtid?
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
M maria01 skrev:
har polaren egen firma med?
Nej, jobbar som brevbärare. Jag har egen firma samt jobbar 100% som drifttekniker på offentlig verksamhet
 
  • Gilla
maria01
  • Laddar…
Excel
F flowervalley10 skrev:
Får du 25% rabatt på försäkringar trots att du inte har bolån hos Lf?
Stämmer, inget krav på bolån.
Så här är LFs regler:

Du får:
25 % rabatt på hushållets bonusgrundande privata försäkringar.

Om du har:

Boendeförsäkring samt tre av nedanstående tjänster.

  • Bilförsäkring
  • Dina banktjänster i form av minst ett aktivt bank- eller kreditkort kopplat till ditt löne- eller pensionskonto.
  • Ett regelbundet sparande om minst 500 kronor per månad och hushåll* eller minst 200000 kronor i sparat kapital**.”
 
  • Gilla
flowervalley10
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Är det lika sjukt att man får "böta" för att säga upp ett bundet telefoni- eller elabonnemang i förtid?
Nej, det tycker jag inte. Det förekommer i alla länder jag känner till. Detta med bankerna gör inte det.
 
skogz skogz skrev:
ringde mitt lokala men blev kopplad till gbg då mitt egna inte hade öppet
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.