Jag vet inte varför jag inte tänkte på detta tidigare men.. Det kanske hjälper någon mer.

De flesta plattor för att montera Överhandsfräs i bord har någon obskyr radie i hörnen (1,5 tum?), såvida man inte har något gigantiskt mallstål för detta så har jag tidigare fått glipor i hörnen, inte hela världen men lite irriterande.

Tips: Skapa din MDF mall - borra 40mm hål med forstnerborr i varje hörn(rekommenderas med pelarborr). Passar nästintill perfekt, 2-3 drag med ett sandpapper så satt det som ett smäck.

Överhandsfräs monterad i bord med MDF-mall och forstnerborrade hörn på arbetsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
erikssonjorgen och 14 till
  • Laddar…
Om man har en gammaldags borrsväng som tar borrar med fyrkantiga skaft så kan man använda borrsvängen med gängtappar.
 
  • Gilla
Svante Svenson och 5 till
  • Laddar…
Väldigt enkelt vetktyg för att kopiera en form. Har aldrig sett något liknande, så enkelt verktyg som alla kan tillverka och ändå kopiera en form så pass enkelt.
 
  • Gilla
Veronica. och 17 till
  • Laddar…
Festool har ett gummimunstycke till dammsugarna som jag använt för att skydda originalkopplingen när man dammsuger på t.ex betong. Men de torkar snabbt sönder i solen om man glömmer dom ute så jag har förbrukat ett par stycken
Nu verkar det ha utgått, någon leverantör verkar iofs ha den kvar på lager.
Men jag kom på en annan lösning:
en silikonslang från närmsta slangbutik som jag snedkapade i gersågen. Funkar klockrent!
Bör också klara solljus bättre.
60kr istället för ca 200kr.
Grått räfflat gummimunstycke från Festool avsett för dammsugare, skadat av solljus. Festool 411810

Blå silikonslang snedkapad och fäst på en dammsugarslang, ligger på betonggolv med texten "HD 19".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Veronica. och 8 till
  • Laddar…
G
6 62_an skrev:
Festool har ett gummimunstycke till dammsugarna som jag använt för att skydda originalkopplingen när man dammsuger på t.ex betong. Men de torkar snabbt sönder i solen om man glömmer dom ute så jag har förbrukat ett par stycken
Nu verkar det ha utgått, någon leverantör verkar iofs ha den kvar på lager.
Men jag kom på en annan lösning:
en silikonslang från närmsta slangbutik som jag snedkapade i gersågen. Funkar klockrent!
Bör också klara solljus bättre.
60kr istället för ca 200kr.
[bild] Festool 411810

[bild]
Annars om du har en 3d-skrivare så kan du ju printa egna. :D
 
  • Gilla
62_an
  • Laddar…
Denna tråden verkar inte längre vara klistrad överst i denna forumdelen. Är det avsiktligt av någon anledning eller har den blivit "avklistrad" av misstag? Jag rapporterar detta inlägg och skickar frågan vidare till moderatorerna.
 
  • Gilla
Taszh och 1 till
  • Laddar…
devizion devizion skrev:
Jag vet inte varför jag inte tänkte på detta tidigare men.. Det kanske hjälper någon mer.

De flesta plattor för att montera Överhandsfräs i bord har någon obskyr radie i hörnen (1,5 tum?), såvida man inte har något gigantiskt mallstål för detta så har jag tidigare fått glipor i hörnen, inte hela världen men lite irriterande.

Tips: Skapa din MDF mall - borra 40mm hål med forstnerborr i varje hörn(rekommenderas med pelarborr). Passar nästintill perfekt, 2-3 drag med ett sandpapper så satt det som ett smäck.

[bild]
Jag tror faktiskt manualen till Kreg plattan tipsar om forstner borr. (y)
 
Här är ett tips som tar snickrandet till en ny (lägre?) nivå. Sugrör för att ta bort överflödigt lim har det tipsats om tidigare. Något jag tycker funkar lika bra eller bättre, särskilt när det är mycket lim, är innerrullar från toapapper. Bra skit helt enkelt och något de flesta alltid har tillgängligt :poop:
Toarullens innerrör på träyta som verktyg för att ta bort överskottslim.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Innerrulle från toalettpapper på en träyta för att visa tips för att ta bort överskottslim i snickeriprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
(Inte Alltid)Glad Ammatör och 12 till
  • Laddar…
nanowire nanowire skrev:
Här är ett tips som tar snickrandet till en ny (lägre?) nivå. Sugrör för att ta bort överflödigt lim har det tipsats om tidigare. Något jag tycker funkar lika bra eller bättre, särskilt när det är mycket lim, är innerrullar från toapapper. Bra skit helt enkelt och något de flesta alltid har tillgängligt :poop:
[bild] [bild]
Och har man kletat på riktigt skitmycket för mycket lim då tar man fram gjutröret till betongplintarna......
 
  • Haha
Immobil
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Och har man kletat på riktigt skitmycket för mycket lim då tar man fram gjutröret till betongplintarna......
Om de bara känt till det tipset när de byggde tunneln genom Hallandsåsen...
 
  • Gilla
boschkenta och 1 till
  • Laddar…
nanowire nanowire skrev:
Här är ett tips som tar snickrandet till en ny (lägre?) nivå. Sugrör för att ta bort överflödigt lim har det tipsats om tidigare. Något jag tycker funkar lika bra eller bättre, särskilt när det är mycket lim, är innerrullar från toapapper. Bra skit helt enkelt och något de flesta alltid har tillgängligt :poop:
[bild] [bild]
Samtidigt på K-Rauta
Pallar med olika Serla toalettpapper i en byggmarknad bredvid en skylt med texten "Utomhusfärg".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Kanske inte ett maskintips men i alla fall: För er som använder Titebond. Jag spara och gör ren pipen på limflaskan när den tar slut eller om den kläggat igen för mycket. På så vis har jag alltid tillgång till en ren pip och kan byta snabbt om det behövs. Själva stängningsmekanismen bänder jag bort med en tunn träpinne eller skruvmejsel och sen gör jag rent delarna med en diskborste och en grillpinne i trä. Sen går den att sätta ihop igen med ett stadigt tryck. Klart!
Grön tandkrämstub med öppet lock på sliten hylla.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Så här ser det ut när dom är rengjorda och torkar.
 
  • Gilla
trycklös och 7 till
  • Laddar…
Verktygshängartips. Gör dom av koppartråd, tigtråd, tjock elkabel eller dylikt:

Sax hängande på krok, bunden med elastikband, intill en svart nyckelklämma med skruv på plywood.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Verktygsvägg med upphängda verktyg och en hållare i en verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fick idén från denna video:
 
  • Gilla
hampasnöret och 4 till
  • Laddar…
Garderobssnickarn
DennisCA DennisCA skrev:
Verktygshängartips. Gör dom av koppartråd, tigtråd, tjock elkabel eller dylikt:

[bild] [bild]

Fick idén från denna video:
[media]
Det där ska jag prova!
 
Jag var för snål för att köpa ett rullstativ till min gts10-bordsåg. Detta funkar smidigt för att rulla sågen i/ur garage etc. Inget för proffset men väl för hemmatjommen. Hjul till skottkärra, från Amazon. 16 mm gängstång samt lite brickor och muttrar. Typ 400 spänn.
 
  • Hemgjort rullstativ till gts10-bordsåg med rödmålade ben och svarta hjul från skottkärra, placerat i ett garage med dammsugarslang vid sidan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
vanpire och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.