P
Bananskalare Bananskalare skrev:
Det mesta är enkelt förhållandevis enkelt att åtgärda. Som Glufosat. Man bara förbjuder det. Men ingen kommer dö utav att det förbjuds. och Parksliden kommer få leva en dag till.
Men problem skapas genom slentrianmässiga förbud mot sådant som kemofoberna tycker ska förbjudas.
Bananskalare Bananskalare skrev:
Men ska man tillåta droger för att folk kan använda dem rätt?
Vem är "man"? Den enda som kan förbjuda droger är staten och dess förbudspolitik är allt annat än rationell.
Bananskalare Bananskalare skrev:
Det fungerar inte så.
Hur fungerar det då?
Bananskalare Bananskalare skrev:
Jag är övertygad om att upptäckte man alkoholen och tobaken idag skulle den blivit förbjuden.
Ja, troligen. Även bilar hade blivit totalförbjudna om de hux flux hade materialiserats idag (samtidigt med ett vägnät …).
Bananskalare Bananskalare skrev:
Även om jag tror gott om människan så tror jag inte man skulle kunna släppa lös allting. sen tror jag inte att resonemanget håller men det är en annan sak
Vi får den politik vi röstar på. När vi röstar på politiker som vill avskaffa personligt ansvar får vi en stat som inte litar på medborgarna.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
P
Nissens Nissens skrev:
Men du tror då att när läkarna i Sverige är restriktiva med att skriva ut antibiotika så räddar det världen? 🙄
WHO ser resistens mot antibiotika som ett stort hot mot hälsan i världen. Om 25 år kommer troligen 10 miljoner människor per år att dö pga resistens mot antibiotika.

Så ja, svenska läkares restriktiva hållning när det gäller antibiotikaförskrivning räddar världen om den hållningen är gemensam med andra länders läkare. Insikten om problemet torde vara hyfsat stor i den civiliserade världen så vi behöver inte ge upp hoppet än.
 
Evolution är en ständig kapplöpning mellan det som vill just dig ont och hur vi kan begränsa, fördröja, eliminera dessa hot.
Ibland vinner mänskligheten, ibland inte.
 
Nissens
P pmd skrev:
WHO ser resistens mot antibiotika som ett stort hot mot hälsan i världen. Om 25 år kommer troligen 10 miljoner människor per år att dö pga resistens mot antibiotika.

Så ja, svenska läkares restriktiva hållning när det gäller antibiotikaförskrivning räddar världen om den hållningen är gemensam med andra länders läkare. Insikten om problemet torde vara hyfsat stor i den civiliserade världen så vi behöver inte ge upp hoppet än.
Visst, men tyvärr är restriktiva läkare en liten minoritet i världen, så din bild är en saga.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Du menar att apoteket skriver ut ett recept så du kan ta in det i Sverige?
Nej det menar jag inte alls. Jag kommenterade bara hur man skulle få tillgång till substansen. Huruvida man har rätt att föra in det i Sverige har jag aldrig diskuterat.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Visst, men tyvärr är restriktiva läkare en liten minoritet i världen, så din bild är en saga.
Tyvärr har du rätt. Redan söder om Alperna är det antibantibiotikavildavästern hos både läkare och apotekare.
 
Alfredo Alfredo skrev:
Nej det menar jag inte alls. Jag kommenterade bara hur man skulle få tillgång till substansen. Huruvida man har rätt att föra in det i Sverige har jag aldrig diskuterat.
Ok, men det vet vi redan, vi är flera som vittnat om hur enkelt det är, så vad var grejen med ditt inlägg?
 
Nissens
Intet Intet skrev:
Tyvärr har du rätt. Redan söder om Alperna är det antibantibiotikavildavästern hos både läkare och apotekare.
Ja, det är bedrövligt, men så ser verkligheten ut.
Men här uppe i norr finns ett land med 10 miljoner invånare som med sina restriktioner räddar heeela världen…
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
så vad var grejen med ditt inlägg?
Vilket syftar du på?
 
Nissens
Alfredo Alfredo skrev:
Vilket syftar du på?
Alla? 😂😂

Aha, detta är inte ironitråden??? Sorry… 😉
 
  • Haha
Dilato
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Ja, det är bedrövligt, men så ser verkligheten ut.
Men här uppe i norr finns ett land med 10 miljoner invånare som med sina restriktioner räddar heeela världen…
Det är ledsamt att erkänna men vi svenskar har storhetsvansinne. Världsledande i självgodhet gör omdömet grumligt.
 
  • Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
Nissens
Intet Intet skrev:
Det är ledsamt att erkänna men vi svenskar har storhetsvansinne. Världsledande i självgodhet gör omdömet grumligt.
Ja, självbilden stämmer inte med hur resten av världen ser på Sverige och Svenskar…
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
P
Nissens Nissens skrev:
Ja, det är bedrövligt, men så ser verkligheten ut.
Men här uppe i norr finns ett land med 10 miljoner invånare som med sina restriktioner räddar heeela världen…
Världen blir knappast bättre utan de restriktionerna …
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
P
Nissens Nissens skrev:
Ja, självbilden stämmer inte med hur resten av världen ser på Sverige och Svenskar…
Hur ser resten av världen på Sverige och svenskar?
 
P pmd skrev:
Världen blir knappast bättre utan de restriktionerna …
Men om alla svenskar avstår från allt så blir det bra överallt annars, och eftersom det bara drabbade 10 miljoner svenskar så var det ok eftersom....det var värt det i det stora hela..🤔
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.