M Martin Lundmark skrev:
Hej
Dom år visserligen avsäkrade men rimligen så klarar invertern inte av att lösa ut någon av säkringarna vid kortslutning utan invertern slås ifrån.

Möjligen så kan den få säkringar att lösa ut för överlast. Men kom ihåg att om matningen bara sker via ett uttag på invertern och det sitter paralellkopplade säkringar därefter, så kan uttaget överlastas.
Det stämmer. Jag skrev om i inlägg #51 att säkringarna bara kommer att hjälpa mot överlast.

Jag tänker mig att invertern måste vara byggd på ett sådant sätt att dess inbyggda uttag inte överbelastas. Alltså får man förutsätta att uttagen är godkända för 16A som är inverterns maximala kontinuerliga last. Sedan får man tänka på att också välja en stickpropp av bra kvalitet. Schuko är ju trots allt godkänt för 16 A. Och risken för att sända eld på ett uttag genom överlast torde vara försvinnande liten då batteriet kommer att ta slut långt innan det sker.

Och att säkra av grupperna separat kanske är onödigt av samma skäl. Men delarna finns redan där och jag tänkte att det blir lite bättre principiellt och dessutom är det enklaste sättet att koppla om med befintlig materiel.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
spikplanka spikplanka skrev:
Vid vilken ström bryter EcoFlow'en?
https://ecoflow.se/products/ecoflow-delta-pro-powerstation
Det står max 3600W och max 7200 W peak. Om det är en hård gräns eller om det beror på tiden framgår inte. Men förmodligen är det inte mycket mer än så som får den att omedelbart stänga av.
 
A Avemo skrev:
Det stämmer. Jag skrev om i inlägg #51 att säkringarna bara kommer att hjälpa mot överlast.

Jag tänker mig att invertern måste vara byggd på ett sådant sätt att dess inbyggda uttag inte överbelastas. Alltså får man förutsätta att uttagen är godkända för 16A som är inverterns maximala kontinuerliga last. Sedan får man tänka på att också välja en stickpropp av bra kvalitet. Schuko är ju trots allt godkänt för 16 A. Och risken för att sända eld på ett uttag genom överlast torde vara försvinnande liten då batteriet kommer att ta slut långt innan det sker.

Och att säkra av grupperna separat kanske är onödigt av samma skäl. Men delarna finns redan där och jag tänkte att det blir lite bättre principiellt och dessutom är det enklaste sättet att koppla om med befintlig materiel.
Hej
i inlägg #9 tog jag upp överlastfrågan och osäkerheten vad EcoFlow kan leverera i ström och hur lång tid.

"På sid 9 i manualen star; “3.9 X-Boost With EcoFlow X-Boost technology, the product can power a 4500W Max device while the rated output power remains 3600W, avoiding operation failure due to overload protection” https://ecoflow.se/products/ecoflow-delta-pro-powerstation#manual_0-2

Då måste alltså (som anläggningsägare) vara medveten att enheten kan leverera upp till 4 500W (surge 7 200 W) via ett av de fyra schuko-uttagen (på det sätt som du tänker ansluta). Det står inget om varaktigheten för ”EcoFlow X-Boost technology” så du får beakta att effekten genom schuko-uttaget kan bli högt.""
 
M Martin Lundmark skrev:
EcoFlow verkar ha en speciell teknik att switcha utströmmen snabbt till och från vid tung last, det finns en youtuber som visat att switchningen skadade en elmätare han hade inkopplad.
Kanske en isolationstransformator på utgången kan dämpa dessa shocker för inkopplad utrustning genom trögheten i den magnetiska energin?
A Avemo skrev:
Schuko är ju trots allt godkänt för 16 A.
Godkänt för 16 A under maximalt 60 minuter.
 
spikplanka spikplanka skrev:
Godkänt för 16 A under maximalt 60 minuter.
Låt oss hålla isär saker här.

1. Det är provningsstandarden som föreskriver att den skall testas med maximal ström i en timme. Det finns inga regler som förbjuder den att i sin användning belastas längre än så.

2. Det är som vi båda påpekat olämpligt att planera för en lösning där schuko regelbundet skall belastas med 16A länge.

3. Det vi diskuterar är inkoppling till några vägguttag och belysning. TS har uttryckligen sagt att det inte kommer att vara några stora laster. Det går att koppla båda grupperna på en 10A säkring om man vill vara på den säkra sidan.

4. Invertern har ett batteri som kan lagra 3,6 kWh. Det räcker från fulladdat batteri till att belasta med 16A i max en timme.

Sammantaget tror jag att risken för överhettning på grund av högt belastat schuko-uttag i TS fall är mycket litet. Har du något förslag på hur TS bör göra i stället?
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Det börjar bli ordning i råttboet. Har nu hunnit rensa, rengöra och undersöka. De fem kablarna som går till intaget är bortkopplade, likaså kabeln till radiatorn (som inte kommer användas).

Fler uppdateringar kommer under dagen.
 
  • Elcentral med kablar och automatsäkringar. Säkringarna är numrerade 1 till 4. två kabelskåror med flera kablar, samt en lista med gruppindelning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A Avemo skrev:
Låt oss hålla isär saker här.

1. Det är provningsstandarden som föreskriver att den skall testas med maximal ström i en timme. Det finns inga regler som förbjuder den att i sin användning belastas längre än så.

2. Det är som vi båda påpekat olämpligt att planera för en lösning där schuko regelbundet skall belastas med 16A länge.

3. Det vi diskuterar är inkoppling till några vägguttag och belysning. TS har uttryckligen sagt att det inte kommer att vara några stora laster. Det går att koppla båda grupperna på en 10A säkring om man vill vara på den säkra sidan.

4. Invertern har ett batteri som kan lagra 3,6 kWh. Det räcker från fulladdat batteri till att belasta med 16A i max en timme.

Sammantaget tror jag att risken för överhettning på grund av högt belastat schuko-uttag i TS fall är mycket litet. Har du något förslag på hur TS bör göra i stället?
Hej
Jag har tidigare att reservkraft är betydliga knepigare än normal elkraft.

Vi får komma ihåg att vi ger råd här till läsarna som normalt inte sysslar med Elinstallationer de kan vilja använda våra synpunkter även i sina annorlunda reservkraftsituationer
En auktoriserad installartör på platsen har enklare att göra bedömningar och åtgärder

TS skrev i sitt första inlägg bland annat att han hade; ”en ecoflow delta pro och tillhörande solpaneler som ger min tillräckligt med ström för mina basala behov.”

Rimligen så innebär detta en drift längre än batteriernas kapacitet.

Om han skall ha nytta av en säkring efter eluttaget på invertern då använder han lämpligen bara en säkring och gärna då inte högre än 8 A som norska Elsäkerhetsverket har föreslagit gällande avsökning av uttag för elbilsladdning.

Jag är upptagen ett tag framöver återkommer när ni funderat vidare
 
Redigerat:
M Martin Lundmark skrev:
TS skrev i sitt första inlägg bland annat att han hade; ”en ecoflow delta pro och tillhörande solpaneler som ger min tillräckligt med ström för mina basala behov.”

Rimligen så innebär detta en drift längre än batteriernas kapacitet.
Du skriver som om du sade emot mig, men jag ser inte att du gör det. Även jag tolkar det som att TS avsikt är att ha en drift under längre tid än hur länge batterierna räcker. Men inte vid maxlast. Om jag missförstått och planen visst är att belasta med 16A i timmar så har jag två kommentarer till det. För det första att det är en dålig idé och det bör undvikas. För det andra att det kommer inte att vara möjligt eftersom solpanelerna bara marginellt ökar drifttiden vid maxeffekt från invertern. Detta baserat på gissningen att det rör sig om en solpanel med mycket lägre effekt än 3,6 kW.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Du skriver som om du sade emot mig, men jag ser inte att du gör det. Även jag tolkar det som att TS avsikt är att ha en drift under längre tid än hur länge batterierna räcker. Men inte vid maxlast. Om jag missförstått och planen visst är att belasta med 16A i timmar så har jag två kommentarer till det. För det första att det är en dålig idé och det bör undvikas. För det andra att det kommer inte att vara möjligt eftersom solpanelerna bara marginellt ökar drifttiden vid maxeffekt från invertern. Detta baserat på gissningen att det rör sig om en solpanel med mycket lägre effekt än 3,6 kW.
Hej
Jag upprepar ”Vi får komma ihåg att vi ger råd här till läsarna som normalt inte sysslar med Elinstallationer de kan vilja använda våra synpunkter även i sina annorlunda reservkraftsituationer
En auktoriserad installartör på platsen har enklare att göra bedömningar och åtgärder”

Det innebär en begränsning hur man kan skriva då risken är att de som läser här missförstår

Om TS tycker att det fungerar bra så kan han ju vilja förändra (utöka) användningen Då måste även då säkerheten uppfyllas
 
Redigerat:
A Avemo skrev:
Men det behöver kopplas om en del för att du skall kunna använda en enfasmatning utan neutral.
Här är jag inte med. Jag tror du beskriver fallet med en strömkälla som har en mittpunksjordning?

Det är också tillämpbart då en anläggning är matad från det fasta nätet eller en inverter/elverk med direkt kontakt mellan nolla och skyddsjord, men matad via en vändbar stickpropp från denna strömkälla. Då finns en nolla, men man vet inte var.

Vi vet ännu inte om och hur denna inverter har en fungerande jordning.

Men det har ingen funktion för en inverter som saknar fungerande skyddsjordning. Som Martin säger får man dessutom normalt förlita sig på aggregatets överlastskydd. om man inte byter alla säkringar i elcentralen.

En fråga är ifall @kamomillacity vill ansluta denna bod antingen till invertern eller nätet, dvs om båda fallen ska fungera? Det som styr är just hur denna inverter kan anpassas så vi bör nog starta där. Där ingår i min mening att få bort schuko ur leken.
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Här är jag inte med. Jag tror du beskriver fallet med en strömkälla som har en mittpunksjordning?
Jag har sagt förr och säger igen att detta inte är min expertis. Den närmaste situation jag kommer på som jag har någon insikt i är norska IT-nät. Och där är det alltid två säkringar till alla enfasgrupper. Sedan ser jag det från en praktisk synvinkel att det är ett enkelt sätt att koppla om och använda befintlig materiel. Och även om man kanske kan klara sig utan säkring på båda ledningar i gruppen så ser jag inte att det skulle vara någon nackdel.
 
Sant. Norge är ett exempel. Det borde vara tillämpbart i varje större husvagn/båt som har en elcentral med säkringar. Även om de matas med en CEE216 så kan man inte lita på polariteten där. Så jag tar tillbaka det. Det är inte fel att bygga om elcentralen i boden. Men ska vi börja med det? Jag tycker vi borde börja med att ordna matningen, dvs reda ut hur denna batteriinverter ska byggas om. Sedan bestämma ifall vi verkligen vill ha en schukostickpropp med i kedjan.
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Här är jag inte med. Jag tror du beskriver fallet med en strömkälla som har en mittpunksjordning?

Det är också tillämpbart då en anläggning är matad från det fasta nätet eller en inverter/elverk med direkt kontakt mellan nolla och skyddsjord, men matad via en vändbar stickpropp från denna strömkälla. Då finns en nolla, men man vet inte var.

Vi vet ännu inte om och hur denna inverter har en fungerande jordning.

Men det har ingen funktion för en inverter som saknar fungerande skyddsjordning. Som Martin säger får man dessutom normalt förlita sig på aggregatets överlastskydd. om man inte byter alla säkringar i elcentralen.

En fråga är ifall @kamomillacity vill ansluta denna bod antingen till invertern eller nätet, dvs om båda fallen ska fungera? Det som styr är just hur denna inverter kan anpassas så vi bör nog starta där. Där ingår i min mening att få bort schuko ur leken.
Svar: boden kommer enbart vara ansluten till min ecoflow delta pro (batteri med inbyggd växelriktare). Jag vill betona för de som oroar sig för överlast att det som kommer vara anslutet enbart är led-belysning och dyl. Samt laddning av skruvdragare. Jag kan inte se någon lösning som inte involverar schuko på något vis, tyvärr.
 
Jag menar schuko mellan invertern och din anläggning. Det skapar extra kostnader i form av ny elcentral (men en JFB måste ju in någonstans).
I din anläggning kan du fortfarande ansluta förbrukare med schuko.

Vad jag väntar på i denna tråd är att du tittar närmare på invertern och dess eventuella jordfelsskydd, och möjligheterna att bygga om det lite.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.