Tror du på global uppvärmning?

  • Ja

    672 Röster 74,3%
  • Nej

    199 Röster 22,0%
  • Kanske, utveckla svar i tråden

    34 Röster 3,8%
  • Antal röster
    905
G gaidin skrev:
Att inte lita på vad bättre vetande människor kommer fram till är ju en direkt väg tillbaka till tiden innan vi uppfann skrift- och talspråk. Skall vi inte tro på något vi inte själva kan uppleva?
Levde du på 1400-talet så påstod de som ansågs vara de mest kunniga att jorden var platt. Så att lita på tidens auktoriteter är inte alltid rätt ;)
Om 500 år tycker antagligen folk att vi var ungefär lika okunniga som vi tycker 1400-talsmänniskan var.
 
  • Gilla
Tubes och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det är den fråga t ex jag svarade på i trådstart. Så tolkade jag den.
Ja, läser man en fråga och sedan svarar på en helt annan fråga så är det ju lite dumt.

Personligen tyckte jag frågan var väldigt enkelt formulerad och svår att missuppfatta men som sagt; inte mycket förvånar mig längre.
 
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
BirgitS
trähandtag trähandtag skrev:
Håller med, så ser det inte ut i nationella undersökningar. Jag undrar varför?
Det är ju inte precis ett statiskt bra urval av folk som svarar. I forumet finns betydligt fler aktiva män än aktiva kvinnor t.ex.
 
  • Gilla
trähandtag och 1 till
  • Laddar…
G gaidin skrev:
Många verkar ha svårt att förstå ett större sammanhang än deras egen termometer.
Och andra tror lyckligt att de är begåvade och upplysta men saknar förmågan att begripa var på skalan de faktiskt ligger.
 
  • Haha
  • Gilla
mikethebik och 3 till
  • Laddar…
M
Frågan är lika felställd som att fråga om folk tror att 1 + 1 är 2, det handlar inte om tro och alltså är svaret nej.

Så resultatet är att mindre än 20% av de svarande har klarat av att läsa frågan, något jag inte är det minsta förvånad över när det gäller klientelet här…
 
  • Gilla
TommyC
  • Laddar…
Claes Sörmland
G gaidin skrev:
Ja, läser man en fråga och sedan svarar på en helt annan fråga så är det ju lite dumt.

Personligen tyckte jag frågan var väldigt enkelt formulerad och svår att missuppfatta men som sagt; inte mycket förvånar mig längre.
Hur förstod du frågan? Vad är din tolkning av den? (Min fråga är genuin, jag har ingen vilja att sätta dig på pottan här.)
 
Claes Sörmland
BirgitS BirgitS skrev:
Det är ju inte precis ett statiskt bra urval av folk som svarar. I forumet finns betydligt fler aktiva män än aktiva kvinnor t.ex.
Och gissar jag - äldre män.
 
  • Gilla
  • Haha
Intet och 1 till
  • Laddar…
G gaidin skrev:
Ja, läser man en fråga och sedan svarar på en helt annan fråga så är det ju lite dumt.

Personligen tyckte jag frågan var väldigt enkelt formulerad och svår att missuppfatta men som sagt; inte mycket förvånar mig längre.
Problemet är att det är två olika frågor, rubriken säger en sak och underrubriken (med tillägget tror) en annan.
 
L lbgu skrev:
Levde du på 1400-talet så påstod de som ansågs vara de mest kunniga att jorden var platt. Så att lita på tidens auktoriteter är inte alltid rätt ;)
Om 500 år tycker antagligen folk att vi var ungefär lika okunniga som vi tycker 1400-talsmänniskan var.
De mest kunniga har i princip alltid förstått att jorden är rund. Så länge man har navigerat till sjöss har man fått den förståelsen

Det var snarare kyrkan som i sin egocentriska världsbild ville ha jorden som universums mitt som tvingade på andra deras synsätt. Det var inte om jorden var platt utan om jorden var i centrum och allt snurrar kring jorden.

Men vad skulle då vara fel med observationen att jorden blir varmare? Har vi en epidemi med felaktigheter i våra termometrar eller är det våra mätmetoder som är fel och inte konstanta?

Men så länge vatten fryser och kokar vid samma temperatur som för 100 år sedan har jag svårt att tro att det är våra termometrar som gått sönder.
Det mest troliga är ju då att temperaturen stiger enligt våra mätinstrument och inte våra mätinstrument som förändrats.

En observstion är en observation, inte en åsikt.
 
  • Gilla
  • Haha
Tubes och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Hur förstod du frågan? Vad är din tolkning av den? (Min fråga är genuin, jag har ingen vilja att sätta dig på pottan här.)
Frågan var om jag tror att det är sant, det som forskarna säger, att jordens medeltemperatur ökar.
 
  • Gilla
Pin och 2 till
  • Laddar…
Frågan är för mig lika enkel som "tror du jorden är rund". Men det är ju klart att den frågan också går att missförstå och komplicera om man nu vill det 😉

/Krille
 
  • Gilla
RoAd och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
G gaidin skrev:
Frågan var om jag tror att det är sant, det som forskarna säger, att jordens medeltemperatur ökar.

Då har vi ju svarat på samma fråga även om jag läste den som att den handlar om existensen av data medan du att det handlade om att människor som tolkar datan (forskare) säger saker.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Då har vi ju svarat på samma fråga även om jag läste den som att den handlar om existensen av data medan du att det handlade om att människor (forskare) säger saker.
I grunden handlar det väl om vi tror på forskarnas observationer eller om vi tror att de ljuger.

Detr väl orden "tror på" som skiljer sig i våra uppfattningar men jag förstår din poäng.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
G gaidin skrev:
De mest kunniga har i princip alltid förstått att jorden är rund. Så länge man har navigerat till sjöss har man fått den förståelsen
Fast de som visste det höll nog tyst om det då man kunde bli bränd på bål om man drev den tesen.
Sen tror jag det mesta av sjöfolket trodde jorden var platt, annars hade man ju före Columbus fattat att man kunde ta vägen till Indien genom att åka västerut. Men folk vågade inte åka ditåt då de trodde de skulle segla över kanten.
G gaidin skrev:
Det var snarare kyrkan som i sin egocentriska världsbild ville ha jorden som universums mitt som tvingade på andra deras synsätt. Det var inte om jorden var platt utan om jorden var i centrum och allt snurrar kring jorden.
Men på den tiden representerade kyrkan typ vetenskap och kunskap. De skolor som fanns drevs i kyrklig regi. Diverse munkar var väl de som antagligen hade högst utbildning i samhället.
Så folk på den tiden uppfattade nog kyrkans män som vi idag uppfattar vetenskapsmän.

G gaidin skrev:
Men vad skulle då vara fel med observationen att jorden blir varmare? Har vi en epidemi med felaktigheter i våra termometrar eller är det våra mätmetoder som är fel och inte konstanta?
Jag tror det är väldigt få som förnekar att jorden blivit varmare på sista tiden. Däremot trådtiteln "Global uppvärmning, är den på riktigt?" får åtminstone mig att tänka på teorin om att det är mänsklig aktivitet som ligger bakom uppvärmningen och på den punkten är jag inte så övertygad. Bara det faktum att temperaturen ökat/minskat mycket förr i tiden gör ju att man inser att dessa temperaturförändringar sker även utan mänsklig påverkan.
 
  • Gilla
mikethebik och 4 till
  • Laddar…
RoTe
Jag har inte svarat på frågan eftersom jag inte förstår vitsen med den. Vår planets temperatur varierar och har varierat sedan dess födelse. Ibland blir det varmare och ibland blir det kallare. Senaste istiden varade fram till för ca 10 000 år sedan, vilket med jordmått mätt är precis nyss. Vems fel var den och hur många människor, djur och växter dog inte då?
 
  • Gilla
mikethebik och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.