På tal om rödbladiga växter, vill sätta en rödbladig prydnadsapel i en rabatt men inga plantskolor i närheten har någon hemma. Däremot har de rönnbärsapel, malus toringo. (Freja tror jag de flesta hade)
Ser ju fin ut på bilder men funderar på hur ett rönnträd funkar ihop med äpple map rönnbärsmal... Jag har redan gott om rönnbärsmal som det är i mina äppelträd, kommer de föredrar rönnbärsapeln eller kommer jag bara köpa ett uppskattat hotell att bo i med middagarestaurang i mina vanliga äppelträd? 🤔
 
Nu är det fart på riktigt på tomatskörden i växthuset. Jag odlar bara småtomater 🙂
En bricka med röda och orange småtomater samt en vit skål med gula småtomater, placerad på ett träbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
Jiji och 12 till
  • Laddar…
Här har vi haft påhälsning i växthuset...
 
  • Halvätna paprikor och några hela paprikor på ett träbord i ett växthus, med sekatör bredvid.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ledsen
  • Wow
Lill72 och 5 till
  • Laddar…
S
Grönsaksfly?

Jag blev av med halva skörden av mina San Marzano-tomater förra året till larver. I år har jag varit uppmärksam på angepp och bekämpat mekaniskt. Rensa upp i jorden och sen ruska plantorna kraftigt så larverna ramlar ner och kläm sen dem. Upprepa.

Mina långbönor trivs i växthuset även fast det inte är supervarmt.
Skördade ett helt knippe idag.
Hand som håller i nyplockade långbönor med grön trädgård i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Långbönor och majs på en mörk yta, skördad från hemmaträdgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Jiji och 1 till
  • Laddar…
En skogsmus skulle jag gissa på, får bli bättre på att stänga om natten samt sätta in fälla.

Edit:
Det gick fort!
Död skogsmus fastklämd i en blå och gul musfälla placerad på en stenig yta framför en trävägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Wow
Snigla
  • Laddar…
S
Jaså, jag har dörren öppen för jämnan. 😬
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
Detta är första gången på 8år vi haft nått som nallat så här mycket.
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Detta är första gången på 8år vi haft nått som nallat så här mycket.
Iof skönt det!

Här har vi ju fått anpassa odlingarna till "naturen" (sork/mullvad).. finmaskigt stålnät under och runt allt som planteras i backen.. och under växthuset och alla odlingsbäddar..

I år är första året då vi haft snigelproblem.. men å andra sidan odlar vi inget "ute" (rev ju odlingsbäddarna) så de bara kryper omkring på gräset/gruset.. men i ohyggliga mängder (innan har vi kanske sett 3 om året..)

S sinuslinus skrev:
Jaså, jag har dörren öppen för jämnan. 😬
I år har vi varit lite lata.. (allt har gått mindre bra odlingsmässigt ändå, så det spelade oss ingen roll).. dörren till växthuset har stått öppen sedan i maj!

Dag som natt.. 🤓
 
I år fick vi lite mer blåbär att skörda (förra året var riktigt klent.. om ens nått bär?! 🤔)

IGÅR SKÖRDADE VI ETT PAR LITER IAF 😍

En skål fylld med nyplockade blåbär, redo att användas i olika recept som beskrivs i inlägget, inklusive frysta förpackningar, våffel- och pannkakstillbehör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Närbild på en skål full av blåbär, varav några har en mörkare färg än andra.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En hand håller fem blåbär, skördade nyligen och nämnda i inlägget som del av en lyckad bärskörd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Mums mums.. har fryst in två förpackningar med finfina (hybrid) blåbär !

Två plastpåsar med mosade blåbär och jordgubbar, förslutna och placerade i en svart plastlåda på ett bord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

..och så har vi gjort en "mosad" variant med jordgubbar o liten gnutta socker.. i två små påsar .. som vi kan ta fram till våffla/pannkaka :)

Sen blev det lite till frukostskålen o milkshake också... (idag)

.. och vi kommer kunna skörda minst lika mycket till troligen om ett par dagar! 👍
 
  • Gilla
AndersPS och 4 till
  • Laddar…
Den här skörden gillar jag 🙂 Både vildplockat och från trädgården. En del ska direktsås i ”ängen”, en del sår jag ute i tråg på hösten och en del får jag gulla med inomhus under våren. Ju mindre av det sistnämnda desto bättre.

Olika sorters frön sorterade i märkta koppar på ett dukat bord, bredvid en dekorativ papperblomma.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
Jiji och 3 till
  • Laddar…
Idag har jag skördat egen bladpersilja till min Tabbouleh :D

En bunt färsk bladpersilja ligger på en rosa skärbräda i köket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En nyplockad hög med färsk bladpersilja ligger på en rosa skärbräda i ett kök, med lite oskärpa i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Finns mer kvar.. men det får nog finhackas och läggas i frysen typ :) Kanske hinner göra nått med fisk och persilja.. det tror jag är nått "klassiskt" 🤔

Plommonen (vårt äldsta träd) har börjat ge skörd.. vi gav bort några kg till två olika grannar i helgen .. men det märks inte om man står och tittar på trädet (eller kollar backen).. mycket plommon är det!

En skål med gröna plommon på ett mörkt träbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Mycket goda och saftiga.. svårbedömda när de är färdiga (färgen gör det...) dock. Får väl se om vi hittar på nått mer.. jag älskar att äta plommon, men inte alltid att göra saker med dem (alltså jag har svårt att komma på vad man kan göra..).. marmelad/sylt, kräm, mjuka kakor.. men sen då? :)

Detta träd har bara gett skörd en gång tidigare.. (man fick vänta 7 år på första skörden.. vilket vi missade när vi köpte sorten.. ).. men det var säkert 15 kg minst då.. nu är trädet större..

(har ju redan haft en plommonskörd för nån månad sedan.. på andra trädet hehe.. jag köpte ju ett till.. när det andra aldrig gav skörd.. )
 
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Snigla Snigla skrev:
Idag har jag skördat egen bladpersilja till min Tabbouleh :D

[bild]

[bild]

Finns mer kvar.. men det får nog finhackas och läggas i frysen typ :) Kanske hinner göra nått med fisk och persilja.. det tror jag är nått "klassiskt" 🤔

Plommonen (vårt äldsta träd) har börjat ge skörd.. vi gav bort några kg till två olika grannar i helgen .. men det märks inte om man står och tittar på trädet (eller kollar backen).. mycket plommon är det!

[bild]

Mycket goda och saftiga.. svårbedömda när de är färdiga (färgen gör det...) dock. Får väl se om vi hittar på nått mer.. jag älskar att äta plommon, men inte alltid att göra saker med dem (alltså jag har svårt att komma på vad man kan göra..).. marmelad/sylt, kräm, mjuka kakor.. men sen då? :)

Detta träd har bara gett skörd en gång tidigare.. (man fick vänta 7 år på första skörden.. vilket vi missade när vi köpte sorten.. ).. men det var säkert 15 kg minst då.. nu är trädet större..

(har ju redan haft en plommonskörd för nån månad sedan.. på andra trädet hehe.. jag köpte ju ett till.. när det andra aldrig gav skörd.. )
Plommonpaj är gott, tex https://www.ica.se/recept/plommonpaj-med-citron-374644/
Man kan lägga in plommon i sockerlag också.
 
  • Gilla
Maria T och 2 till
  • Laddar…
Mathildatiger Mathildatiger skrev:
Plommonpaj är gott, tex [länk]
Man kan lägga in plommon i sockerlag också.
Jo det funkar ju, men jag insåg att vi liksom inte åt upp alla inlagda frukter vi gjorde.. har börjat fundera på konservera ist.. jag har mer "nytta" av frukterna i sig.. än typ sötade saker (även om det är jättegott ibland också!)

Brukade lägga in våra augustipäron också.. men hälften av burkarna var kvar efter 5 år hehe.. man glömmer liksom av att man har dom och (iaf inte vi) äter inte efterrätter varje dag.. och vi är dessutom bara två.. så det går sällan åt några större mängder av nått..

Kanske prova att göra vin hehe :)

:) Den där kakan/pajen såg god ut :) den kanske man får lov o testa..👍
 
  • Gilla
Maria T
  • Laddar…
Snigla Snigla skrev:
Jo det funkar ju, men jag insåg att vi liksom inte åt upp alla inlagda frukter vi gjorde.. har börjat fundera på konservera ist.. jag har mer "nytta" av frukterna i sig.. än typ sötade saker (även om det är jättegott ibland också!)

Brukade lägga in våra augustipäron också.. men hälften av burkarna var kvar efter 5 år hehe.. man glömmer liksom av att man har dom och (iaf inte vi) äter inte efterrätter varje dag.. och vi är dessutom bara två.. så det går sällan åt några större mängder av nått..

Kanske prova att göra vin hehe :)

:) Den där kakan/pajen såg god ut :) den kanske man får lov o testa..👍
Jo vi har lite samma problem, även med äpplen. Det finns en gräns för hur mycket man kan äta oavsett vad man gör med dem. 🙂
 
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Mathildatiger Mathildatiger skrev:
Jo vi har lite samma problem, även med äpplen. Det finns en gräns för hur mycket man kan äta oavsett vad man gör med dem. 🙂
Precis! oavsett hur gott det är.. eller hur kul det är att göra grejerna!

När det kommer till äpplen gör vi av med ganska mycket iaf.. för vi gör must och då går det åt en hel del! Men i år kommer vi inte behöva lika mycket must - vår chiliskörd är obefintlig... och vi använder normalt en hel del must till chilisåser.

Dessutom så håller jag på med frysrensning (två frysboxar i stort behov av avfrostning) och kan inte frysa in så mycket must som vi brukar (jag har prioriterat att frysa in blåbär och jordgubbar i år.. har redan krusbär, hallon, björnbär osv från tidigare år kvar...) *pust*

Brukar dock bli några äppelpajer och sedan några äppelkakor man kan frysa (!!!!) in.. (vi får se om den saken i år...)

Äter gott nu av allt iaf hehe.. tom rabarbern har kommit tillbaka :surprised:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.