[SKPG]Zamora [SKPG]Zamora skrev:
Nej
Finns det något annat bolag som får använda nätet?
 
K karlmb skrev:
Finns det något annat bolag som får använda nätet?
Vem som helst får använda nätet om det finns lediga resuser i det och om man uppfyller villkoren, ingen är däremot särskilt intresserad av detta.
 
  • Gilla
Bästerortarn och 5 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Prova er fram, jag kan köra Telia Play och både TV och streaming samt lite surf samtidigt med 12-13Mbit/s i fritidshuset, beroende av väder kan det vid regn/blåst buffra någon gång och bara någon sekund men acceptsbelt.
Kör en TP MR400, 4G, ännu utan extern antenn annat än de två på burken.
Ca 5 km till mast men 2 km över vattan.
Uppladdning ca 2Mbit/s men har för oss ingen betydelse/påverkan.
En grannfastighet 2 km från oss med liknande burk men med riktantenn och ca 5 km men till annan mast får 100 Mbit/s.
Och finns det flera frekvensband för 4G/5G kan man få bättre fart att manuellt låsa till ett mellanband 1600-2700 MHz med sämre signalnivå än ett lågband 700-900 MHz. Och sedan kan det finnas högre frekvenser och 5G om du har "rätt" mast och större tätort.
Kollade hårdvaran och jag hade bara en MR200 så det blev en tur in till city och uppgradera till en MR600. Rea på K&Co
Ligger nu på mellan 60 och 80 ner så ngn mer antenn behövs ej.😁
 
  • Gilla
AndersS
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Vem som helst får använda nätet om det finns lediga resuser i det och om man uppfyller villkoren, ingen är däremot särskilt intresserad av detta.
Jo men det har varit mycket strul om det här erbjudandet och att Tele2 slår sig in i "Teliaområden".
https://www.tele2.se/bredband/villafiber

En bekant drabbades i vintras och det var rena cirkusen innan Tele2 och Telia fått ihop lösningen.
Sen fick man även byta fiberomvandlaren eftersom Telia hävdade att de ägde den.

Vet inte om de löst det men klart rörigt.
 
Jag tror nog att nätet som @pacman42 menar är marknätet för tv.
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
[SKPG]Zamora [SKPG]Zamora skrev:
Tipsa gärna om en gratisbox då, där det går att titta på SVT och TV4
svtplay.se
tv4play.se

Behövs ingen box för det.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
svtplay.se
tv4play.se

Behövs ingen box för det.
Smart-TV, Chromecast, Apple-TV......
Nåt av det behövs för att kunna se dessa.
+ Internet
 
[SKPG]Zamora [SKPG]Zamora skrev:
Smart-TV, Chromecast, Apple-TV......
Nåt av det behövs för att kunna se dessa.
+ Internet
Räcker med en mobiltelefon med internet (som väl i princip alla har), det är inget måste att använda en TV för att titta.
Har man en TV använder man antenn vilket ju Boxerboxen eller boxerkortet också gjorde så ingen skillnad för fria kanalerna.
 
D Dilato skrev:
Räcker med en mobiltelefon med internet (som väl i princip alla har), det är inget måste att använda en TV för att titta.
Har man en TV använder man antenn vilket ju Boxerboxen eller boxerkortet också gjorde så ingen skillnad för fria kanalerna.
Det var en replik på @karlmb s inlägg om att lägga ner marknätet, och att se kanalerna med en gratisbox
Därav detta sidospår.
 
P paralun skrev:
Jo men det har varit mycket strul om det här erbjudandet och att Tele2 slår sig in i "Teliaområden".
[länk]

En bekant drabbades i vintras och det var rena cirkusen innan Tele2 och Telia fått ihop lösningen.
Sen fick man även byta fiberomvandlaren eftersom Telia hävdade att de ägde den.

Vet inte om de löst det men klart rörigt.
När Tele2 byter till deras mediaomvandlare är den gamla öppna fibern helt plötsligt låst till Tele2. Om man sedan vill byta operatör måste mediaomvandlaren bytas ut igen.
 
  • Gilla
Huggedugge1
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Jag tror nog att nätet som @pacman42 menar är marknätet för tv.
Jo det är det ju bara att hyra av Teracom.
https://www.teracom.se/

Men det finns liksom ingen expanderande marknad längre och Tele2 har ju tydliga ambitioner att "äta av" både Telia samt Telenor. Sen är det oklart hur man formerar bolagen, Tele2-Comhem-Boxer.
Att man nu tar bort det marksända är då ingen överraskning.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Samma situation har det varit/är för de med koppartelefon när nätet monteras ned och de får använda någon form av mobil. Det krävs lite ny teknik och ev. hjälp att komma igång. I vårt fall svärföräldrar, 88-89 år, de gick från koppartelefon till strulande IP-telefon och i år blev det mobil. De har fiberanslutning men problem att hantera tekniken om det strular med handhavande.
PUUU ja De finns dom som är lite glömska och inte kan lära sig
Har en mor som blivit av med kopparledningen Fan de finns ju ingen enkel fastmobil.
Vanlig mobil funkar inte inomhus på landet.
 
P paralun skrev:
Jo det är det ju bara att hyra av Teracom.
[länk]

Men det finns liksom ingen expanderande marknad längre och Tele2 har ju tydliga ambitioner att "äta av" både Telia samt Telenor. Sen är det oklart hur man formerar bolagen, Tele2-Comhem-Boxer.
Att man nu tar bort det marksända är då ingen överraskning.
En bekant till mig var med om att starta en konkurrent till Boxer en gång i tiden, men det rann ut i sanden...
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
T Trollskidan skrev:
PUUU ja De finns dom som är lite glömska och inte kan lära sig
Har en mor som blivit av med kopparledningen Fan de finns ju ingen enkel fastmobil.
Vanlig mobil funkar inte inomhus på landet.
Jag köpte en 400kr 4G-router från Kina till hemmet då jag har antika telefoner i huset. Jag kopplade sedan in mina telefoner på RJ11-kontakten i den. Det fungerar jättebra. Jag ställde den där jag har bra mottagning...
...abonnemangent är ett kontantkort från Telenor som jag behöver fylla på med 200kr vartannat år.

Jag använder dessutom denna som redundant uppkoppling för min fiber, men då behöver jag fylla på lite oftare än vartannat år. Det är dock bara ett par 24/7-tjänster som använder den.
 
  • Gilla
  • Älska
karlmb och 2 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
En bekant till mig var med om att starta en konkurrent till Boxer en gång i tiden, men det rann ut i sanden...
Jo det var nog tur det, mördande konkurrens, sen tror jag varumärket Boxer försvinner.
Comhem.se redirectas till Tele2.se... Boxer.se funkar fortfarande men det är nog bara en tidsfråga?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.