Samma situation har det varit/är för de med koppartelefon när nätet monteras ned och de får använda någon form av mobil. Det krävs lite ny teknik och ev. hjälp att komma igång. I vårt fall svärföräldrar, 88-89 år, de gick från koppartelefon till strulande IP-telefon och i år blev det mobil. De har fiberanslutning men problem att hantera tekniken om det strular med handhavande.
 
  • Gilla
Trollskidan och 1 till
  • Laddar…
S
Ska bli intressant att se vad som händer vid årsskiftet, är ju rätt mycket frekvensutrymme som "frigörs". Vissa av de fria kanalerna sänds ju i SD-kvalité, så det troligaste är ju att de direkt uppgraderas till HD? Idag sänds ju dessutom HD-kanalerna bara i 720p, så frågan är om man uppgraderar till 1080p eller till och med 4K på vissa av dem?

Sedan finns det ju inget som hindrar några av betalkanalerna att bli frikanaler. Tänker väl främst på 3:an och 5:an som känns som rätt heta kandidater? Förut var ju TV6 också en frikanal. Som jag har nämnt tidigare så går det att slå på 5G broadcast på existerande DVB-T2 sändning så det lär vi ju säkert få se inom en snar framtid. Så kanske fria kanaler 1-6, som dessutom går att se på 5G telefoner utan SIM-kort?

Tror inte att man kommer släppa frekvenserna rakt av till mobilnätoperatörerna, utan det kommer nog fortsatt användas till Broadcast i någon form (DVB-T2+5G broadcast) tillsammans med DVB-I (https://dvb-i.tv/).
 
  • Gilla
  • Haha
Marcus-AA och 1 till
  • Laddar…
Har Boxer och haft kontakt med dom. Dom slås nog ihop med Tele2 inom kort. Marknätet läggs ner. Problemet som jag ser det är att man måste ha en liten box som nu tar över kanalpaket (Kortet i TV slutar att fungera.) Ännu en fjärrkontroll och ett stort problem för oss som har en slim-TV på väggen. Boxen får inte plats.

Har man köpt en premium-TV så är det ju kul att använda den utifrån de funktioner som TV:n har…

Valde Boxer för att inte ha alla ”ägg” i korgen med internet och TV. Letar nu alternativ både på fiber och programleverantör.
 
Marknätet med master och sändare och som ägs av Teracom ska inte läggas ner. Det är Boxer som upphör med distribution av sina program via marknätet. Sannolikt pga kostnad och antalet användare (minskande).

Föräldrarna har kört med detta under många år, haft 3 kort, funkat helt perfekt, men nu är det slut.
 
  • Gilla
Huggedugge1
  • Laddar…
Ja, det är rätt. Problemet kvarstår dock för mig. 😞
 
  • Gilla
john68 och 1 till
  • Laddar…
S
Huggedugge1 Huggedugge1 skrev:
Har Boxer och haft kontakt med dom. Dom slås nog ihop med Tele2 inom kort. Marknätet läggs ner. Problemet som jag ser det är att man måste ha en liten box som nu tar över kanalpaket (Kortet i TV slutar att fungera.) Ännu en fjärrkontroll och ett stort problem för oss som har en slim-TV på väggen. Boxen får inte plats.

Har man köpt en premium-TV så är det ju kul att använda den utifrån de funktioner som TV:n har…

Valde Boxer för att inte ha alla ”ägg” i korgen med internet och TV. Letar nu alternativ både på fiber och programleverantör.
Beroende vilken TV du har så borde du kunna installera appen "Tele2 Play", som bör ha samma funktionalitet som Mini hubben. Då startar du appen på din TV direkt och använder den för att kolla på TV-kanalerna.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
[SKPG]Zamora [SKPG]Zamora skrev:
Tant Berit med kortet i TV:n och inget internet känner antagligen inte likadant
Jo så fixade jag morsans TV när hon inte klarade av att hantera Telenors jefla box inkl en till fjärrkontroll.
(sen bytte hon lägenhet och operatör som inte har någon jefla box eller hub) Case closed.

Men Tele2 har väl sett hur Telia samt Telenor gör och gett order om att sådana där "avarter" som Boxers lösning kan vi inte ha utan det måste vara en egen "portal" där man kan göra kunder intresserade av något.
Business...
 
  • Gilla
Magrand
  • Laddar…
Huggedugge1 Huggedugge1 skrev:
Har Boxer och haft kontakt med dom. Dom slås nog ihop med Tele2 inom kort. Marknätet läggs ner. Problemet som jag ser det är att man måste ha en liten box som nu tar över kanalpaket (Kortet i TV slutar att fungera.) Ännu en fjärrkontroll och ett stort problem för oss som har en slim-TV på väggen. Boxen får inte plats.

Har man köpt en premium-TV så är det ju kul att använda den utifrån de funktioner som TV:n har…

Valde Boxer för att inte ha alla ”ägg” i korgen med internet och TV. Letar nu alternativ både på fiber och programleverantör.
En modern TV kan ofta köra alla leverantörernas appar direkt i TV, då behövs ingen extra box. Och även om du behöver en liten box, tex en chromecast, så blir det ingen extra fjärrkontroll. Du kan styra alla enheter via CEC som de flesta tillverkare stödjer idag.

Fungerar inte TVn till de tv-tjänster man vill ha så är ju både Apple TV och Google Chromecast (speciellt den nya som släpps nu) bra alternativ. Eller så köper man en TV som har Google TV inbyggt och slipper boxen helt - då är man inte heller låst vid de funktioner TVn hade när man köpte den - så funkar det inte längre.
 
  • Gilla
Huggedugge1
  • Laddar…
S Sp1nd3l skrev:
Beroende vilken TV du har så borde du kunna installera appen "Tele2 Play", som bör ha samma funktionalitet som Mini hubben. Då startar du appen på din TV direkt och använder den för att kolla på TV-kanalerna.
Ja, det är rätt. Användarvänligheten i den appen är kass.
 
Hur hög hastighet behöver man egentligen om man nu ska köra via det mobila bredbandet?
Står 25 på boxers sida men jag har idag som lägst 5 men har tex inga problem med Netflix.
Har ännu ingen extern antenn till routern men funderar på Emcon expol-2 som fått bra recensioner.
Någon som har erfarenhet av den?
 
john68 john68 skrev:
Hur hög hastighet behöver man egentligen om man nu ska köra via det mobila bredbandet?
Står 25 på boxers sida men jag har idag som lägst 5 men har tex inga problem med Netflix.
Har ännu ingen extern antenn till routern men funderar på Emcon expol-2 som fått bra recensioner.
Någon som har erfarenhet av den?
Elgiganten har en bra skrivning om bandbredd.

En bit ner i länken

Den lilla familjen - En mellanfamil -Stor familj och storanvändare
https://www.elgiganten.se/magazine/...-routers/guide-hur-snabbt-bredband-behover-du

Man sänder en del med 4K upplösning idag men själv tycker jag det är överkus och man behöver ju inte köra den upplösningen och då duger din hastighet som ensam användare.

Antenner var det några år sedan jag meckade med men visst blir det ofta bättre. Körde själv en Poynting riktantenn men marknaden kan nu ha förändrats. Sen är det då avståndet till en basstation/mobilmasten som man ofta ser på operatörernas karta som är helt avgörande.
 
Redigerat:
  • Gilla
john68
  • Laddar…
john68 john68 skrev:
Hur hög hastighet behöver man egentligen om man nu ska köra via det mobila bredbandet?
Står 25 på boxers sida men jag har idag som lägst 5 men har tex inga problem med Netflix.
Har ännu ingen extern antenn till routern men funderar på Emcon expol-2 som fått bra recensioner.
Någon som har erfarenhet av den?
Prova er fram, jag kan köra Telia Play och både TV och streaming samt lite surf samtidigt med 12-13Mbit/s i fritidshuset, beroende av väder kan det vid regn/blåst buffra någon gång och bara någon sekund men acceptsbelt.
Kör en TP MR400, 4G, ännu utan extern antenn annat än de två på burken.
Ca 5 km till mast men 2 km över vattan.
Uppladdning ca 2Mbit/s men har för oss ingen betydelse/påverkan.
En grannfastighet 2 km från oss med liknande burk men med riktantenn och ca 5 km men till annan mast får 100 Mbit/s.
Och finns det flera frekvensband för 4G/5G kan man få bättre fart att manuellt låsa till ett mellanband 1600-2700 MHz med sämre signalnivå än ett lågband 700-900 MHz. Och sedan kan det finnas högre frekvenser och 5G om du har "rätt" mast och större tätort.
 
Redigerat:
MathiasS MathiasS skrev:
En modern TV kan ofta köra alla leverantörernas appar direkt i TV, då behövs ingen extra box. Och även om du behöver en liten box, tex en chromecast, så blir det ingen extra fjärrkontroll. Du kan styra alla enheter via CEC som de flesta tillverkare stödjer idag.

Fungerar inte TVn till de tv-tjänster man vill ha så är ju både Apple TV och Google Chromecast (speciellt den nya som släpps nu) bra alternativ. Eller så köper man en TV som har Google TV inbyggt och slipper boxen helt - då är man inte heller låst vid de funktioner TVn hade när man köpte den - så funkar det inte längre.
P paralun skrev:
Jo så fixade jag morsans TV när hon inte klarade av att hantera Telenors jefla box inkl en till fjärrkontroll.
(sen bytte hon lägenhet och operatör som inte har någon jefla box eller hub) Case closed.

Men Tele2 har väl sett hur Telia samt Telenor gör och gett order om att sådana där "avarter" som Boxers lösning kan vi inte ha utan det måste vara en egen "portal" där man kan göra kunder intresserade av något.
Business...
Jag känner till boxarna och hade tidigare Telia’s. Tyvärr går nätet ner ibland varför jag ville flytta TV till markbundet och övrigt till Internet.
 
A AndersS skrev:
Prova er fram, jag kan köra Telia Play och både TV och streaming samt lite surf samtidigt med 12-13Mbit/s i fritidshuset, beroende av väder kan det vid regn/blåst buffra någon gång och bara någon sekund men acceptsbelt.
Kör en TP MR400 ännu utan extern antenn annat än de två på burken.
Ca 5 km till mast men 2 km över vattan.
Uppladdning ca 2Mbit/s men har för oss ingen betydelse/påverkan.
Har oxå en TP mr400. Bor utanför tätort. Håller på och kollar var masten är. Tror att den kan vara ca 3 km bort med bra sikt. Annars det ngn av de andra 2 och då är det närmare 5 km och en del träd ivägen.
Ska börja med att flytta runt routern och se om det ger ngn skillnad eller så väntar jag på dottern som har samma leverantör och kan ha cellmapper på sin Android. Testade den i min mobil och den pekade direkt ut masten på kartan. Tyvärr har jag ej samma abonnemang som bredbandet.
 
Känner även till apparna från Tele2 och kör den då och och då. Gränssnittet är kasst…
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.