Nissens
F fsn skrev:
Tycker du? Februari och Oktobers produktion hade täckt minst 2/3 av mitt totala behov de månaderna.
Det betyder bara att du har väldigt lågt energibehov. De flesta har värmesystem som är mer eller mindre beroende av el. Så varför har du då solpaneler om du redan har väldigt låga elräkningar?

Mitt hus är hyfsat modernt och ligger på 12k - 13k kWh per år med 180 kvm, och då drar det ungefär dubbelt så mycket ström på vintern som på sommaren.
Februari tillhör en av de kallaste månaderna.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Samma här, ca 12 MWh utan elbilar, 15 MWh med elbilar. Jag ligger på ca 1 MWh per månad på sommaren (med elbilar) och runt 1,6-1,8 MWh/månad när det är som kallast. Det innebär alltså att uppvärmningen av huset ligger på ca 0,6-0,8 MWh/månad när det är som kallast. Mars till Augusti, kanske även September (beroende på temp ute), skulle jag i princip klara på solpanelerna i tabellen några inlägg upp. Men nu får jag dock bara plats med hälften så många paneler på mitt tak så jag skulle aldrig bli självförsörjande (med nätet som "buffert") under någon månad ändå...

Huvuddelen av min el gör jag idag av med när solen inte lyser (alla är på jobbet/skolan på dagtid, så bilen kan inte laddas hemma med egen el, huvuddelen av produktionen är dessutom på sommaren). Det enda som i praktiken är ett värde med solpanelerna för mig blir då att producera värme. Men då behöver man ju ingen växelriktare. Jag har inte räknat på hur många paneler som är optimalt, men 3-4st lär vara det. 4 paneler har fördelen att kunna användas med 120V elpatroner.
 
  • Gilla
Nissens
  • Laddar…
Nissens
pacman42 pacman42 skrev:
Samma här, ca 12 MWh utan elbilar, 15 MWh med elbilar. Jag ligger på ca 1 MWh per månad på sommaren (med elbilar) och runt 1,6-1,8 MWh/månad när det är som kallast. Det innebär alltså att uppvärmningen av huset ligger på ca 0,6-0,8 MWh/månad när det är som kallast. Mars till Augusti, kanske även September (beroende på temp ute), skulle jag i princip klara på solpanelerna i tabellen några inlägg upp. Men nu får jag dock bara plats med hälften så många paneler på mitt tak så jag skulle aldrig bli självförsörjande (med nätet som "buffert") under någon månad ändå...

Huvuddelen av min el gör jag idag av med när solen inte lyser (alla är på jobbet/skolan på dagtid, så bilen kan inte laddas hemma med egen el, huvuddelen av produktionen är dessutom på sommaren). Det enda som i praktiken är ett värde med solpanelerna för mig blir då att producera värme. Men då behöver man ju ingen växelriktare. Jag har inte räknat på hur många paneler som är optimalt, men 3-4st lär vara det. 4 paneler har fördelen att kunna användas med 120V elpatroner.
Låter vettigt. Sedan är det ju en annan sak om man ger sig in på det ekonomiskt vanskliga projektet att leverera el till elbolagen… men det är en annan historia.
 
F
Nissens Nissens skrev:
Det betyder bara att du har väldigt lågt energibehov. De flesta har värmesystem som är mer eller mindre beroende av el. Så varför har du då solpaneler om du redan har väldigt låga elräkningar?

Mitt hus är hyfsat modernt och ligger på 12k - 13k kWh per år med 180 kvm, och då drar det ungefär dubbelt så mycket ström på vintern som på sommaren.
Februari tillhör en av de kallaste månaderna.
Initialt för att jag ville ha gratis uppvärmning av poolen Maj-September, sekundärt för att jag såg fördelar att tanka en elbil billigt 8-8,5 månader om året. Vidare för att jag kunde göra det själv till ett betydligt bättre inköps- och installationspris än vad marknaden erbjöd och för att jag tyckte att det gick att förvara ekonomiskt efter ett enklare överslag, samt att det var ganska kul. Och det har visat sig att det betalat sig fullt acceptabelt sen jag installerade sensommaren 2019.
 
Redigerat:
  • Gilla
Mickebus och 3 till
  • Laddar…
Excel Excel skrev:
Vätter de mot söder?
Azimut 205 grader, dvs sydsydväst.
 
Nissens Nissens skrev:
Mitt hus är hyfsat modernt och ligger på 12k - 13k kWh per år med 180 kvm, och då drar det ungefär dubbelt så mycket ström på vintern som på sommaren.
Februari tillhör en av de kallaste månaderna.
Totalt inkl hushålls ström hoppas jag?

Ditt hus drar bara dubbelt på vintern?

Mitt hus drar nog 4 ggr mer i december januari än juli augusti..
 
Nissens
D Dilato skrev:
Totalt inkl hushålls ström hoppas jag?

Ditt hus drar bara dubbelt på vintern?

Mitt hus drar nog 4 ggr mer i december januari än juli augusti..
Totalt inklusive hushållsel ja.
Kostnaden för uppvärmning beror ju mycket på vad man har för värmesystem och hur väl isolerat huset är, och så storleken…
 
D Dilato skrev:
Totalt inkl hushålls ström hoppas jag?

Ditt hus drar bara dubbelt på vintern?

Mitt hus drar nog 4 ggr mer i december januari än juli augusti..
Då har du nog en hel del pengar att göra på att se över uppvärmning och isolering...
...särskilt med tanke på att du bor i södra Skåne!
 
  • Gilla
Nissens
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Det enda som i praktiken är ett värde med solpanelerna för mig blir då att producera värme. Men då behöver man ju ingen växelriktare. Jag har inte räknat på hur många paneler som är optimalt, men 3-4st lär vara det. 4 paneler har fördelen att kunna användas med 120V elpatroner.
Vet inte hur jag hittade denna men det var ganska utförligt beskrivet på hur det är kopplat:

 
  • Gilla
pacman42 och 1 till
  • Laddar…
Logad Logad skrev:
C:a 132 000 kr installerad och klar.
Är det en monoblock eller en med innedel?
 
G Guzzen1 skrev:
Är det en monoblock eller en med innedel?
Den har en innedel.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Då börjar det dyka upp domar rörande anslutningsavgifter för solpaneler:
- [länk]

Elnäten har rätt att ta ut sådana avgifter. Något som redan påtalats i denna tråden några gånger.
Nja det stog att Svensk lag inte medger att de elnätsbolagen har rätt att ta ut sådana avgifter, MEN enl EI så trumfar EU lagstiftningen den Svenska och därmed har de rätt ta ta ut avgifter enl den nya praxisen som de just satt.

EDIT:
Bra länk. Gillas :)
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
M MrDizzy skrev:
Nja det stog att Svensk lag inte medger att de elnätsbolagen har rätt att ta ut sådana avgifter, MEN enl EI så trumfar EU lagstiftningen den Svenska och därmed har de rätt ta ta ut avgifter enl den nya praxisen som de just satt.
Hej MrDizzy

Vad jag kan förstå så tog inte den tidigare ”Svensk lag” som hänvisas till, inte när den skrevs, hänsyn till att en solcellsinstallation, i ett villaabonnemang, innebär en omvänd effektriktning.

De elnät vi byggt under årens lopp (i mer än 50 år) är byggda (dimensionerade) för en effektriktning (mot villan).

När solcellsinstallationer, började förekomma i ett villaabonnemang i redan byggda elnät då ”blundade” beslutsfattarna för den problematik som två effektriktningar i ett elnät avsett för bara en effektriktning innebär.

När man i artikeln jämför behovet (och kostnaden) av nätförstärkningar mellan elbilsladdare och solceller, så blir det som att jämföra ”äpplen och päron”. Detta eftersom, även om den installerade effekten skulle vara detsamma, så innebär den omvända effektriktningen att spänningsfallet har olika riktning.

Många klagar idag över att elnätsavgifterna ökar, en del ser ingen logik i att elnäten får ökade kostnader. Om en solcellsinstallation genom den omvända effektriktningen innebär ökade kostnader, genom att elnätet kräver förstärkningar då är det logiskt (och rättvist gentemot övriga elnätskunder) att ta betalt för dessa ökade kostnader av den som installerar solceller.

Att låta kundkollektivet (t.ex. de grannar som inte väljer att installera solceller i redan byggda elnät) delta i den nödvändiga förstärkningen (ombyggnationen) är inte logiskt och knappast rättvist.

I rubriken står ”Beslut slår mot villaägare”.

Man skulle kraftigt förenklat kunna skriva; Genom beslutet så slår de ökade kostnaderna i elnätet mot de villaägare som initierade en ombyggnation. Utan beslutet så slår de ökade kostnaderna i elnätet mot alla de villaägare som är anslutna till samma elnätsföretag, då får alla dela på kostnaden.
 
Redigerat:
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.