Alfredo Alfredo skrev:
Visst är det så. Men för den aktuella tjänsten verkar arbetsgivaren uppskatta hög IQ, antar jag.
Jo men för att göra ett riktigt intelligenstest så är det ju typ Mensa.
https://mensa.se/provtest/

Sen vad man får ut av resultatet vete tusan?
 
P paralun skrev:
Jo själv har jag aldrig stött på ett IQ eller logik-test men däremot personlighetstest så att en arbetsgivare ser vad man är för människa. Verkar klart märkligt och du borde ju ha fått en förklaring om varför man nu har IQ samt logiktest?
Okej, det var chaufför på Instabox och lagerarbetare på Lyko jag sökte och båda hade de här testerna. Kollade även på ett jobb som truckförare på Posten, där skulle man skicka in en video med sig själv... Tur man är så gammal att det är dags att gå i pension.
Men jag förstår inte syftet.
 
Redigerat:
K Kirre2 skrev:
Okej, det var chaufför på Instabox och lagerarbetare på Lyco jag sökte och båda hade de här testerna. Kollade även på ett jobb som truckförare på Posten, där skulle man skicka in en video med sig själv... Tur man är så gammal att det är dags att gå i pension.
Men jag förstår inte syftet.
Nej inte jag heller och inte heller vad de använder för slags "test".

Däremot förstår jag då vitsen med ett personlighetstest för många arbetsgivare och kanske en video är klart genomförbart för att enkelt presentera sig själv? Tid är ju pengar för en arbetsgivare med ont om tid och kanske många sökande.
 
K Kirre2 skrev:
Okej, det var chaufför på Instabox och lagerarbetare på Lyko jag sökte och båda hade de här testerna.
HR-avdelningen måste väl hålla sig sysselsatt för att kunna motivera sin expansion.
 
  • Gilla
16386 och 4 till
  • Laddar…
P paralun skrev:
Nej inte jag heller och inte heller vad de använder för slags "test".

Däremot förstår jag då vitsen med ett personlighetstest för många arbetsgivare och kanske en video är klart genomförbart för att enkelt presentera sig själv? Tid är ju pengar för en arbetsgivare med ont om tid och kanske många sökande.
Jag kan förstå om man ska jobba i en reception eller nåt och se någorlunda representabel ut att de vill ha en video. Men truckförare...?
 
C
K Kirre2 skrev:
Jag kan förstå om man ska jobba i en reception eller nåt och se någorlunda representabel ut att de vill ha en video. Men truckförare...?
Ha ha, ja, skall man filma när man kör truck då, eller?
 
K Kirre2 skrev:
Jag kan förstå om man ska jobba i en reception eller nåt och se någorlunda representabel ut att de vill ha en video. Men truckförare...?
Nej jag kan tänka mig skälet är att man bara vill ha en snabb presentation för ett urval.

Sen är ju nämnda företag nyare bolag som många följer det amerikanska sättet för urval och där finns det nog "snabbtest" för det mesta.
 
P paralun skrev:
Nej jag kan tänka mig skälet är att man bara vill ha en snabb presentation för ett urval.

Sen är ju nämnda företag nyare bolag som många följer det amerikanska sättet för urval och där finns det nog "snabbtest" för det mesta.
Fast Posten grundades ju på 1600-talet.
 
  • Gilla
AndersS och 1 till
  • Laddar…
K Kirre2 skrev:
Jag kan förstå om man ska jobba i en reception eller nåt och se någorlunda representabel ut att de vill ha en video. Men truckförare...?
Men alltså orka läsa flera sidor text i ett CV för någon som levt länge och gjort mycket. Enklare se film, precis som youtube eller TikTok.

Det är nyexade assistenter på personalavdelningen som ska göra första granskningen av alla ansökningar.
 
K Kirre2 skrev:
Fast Posten grundades ju på 1600-talet.
Jo förvisso men tar man Instabox, Lyko's, Postnord (sista åren), hela e-handeln så sprids det ju som en löpeld mellan bolagen hur man snabbt anställer personal som chaufförer. Ofta följer man då det "amerikanska receptet" och man har nog minimerat all tid för att anställa personal.

Sen det här med en presentation med en film är ganska klurigt när jag funderat på saken, ber man hundra personer att göra en film på max 1min där man presenterar sig själv med en selfie så blir nog resultatet klart intressant.
 
  • Gilla
AndersS
  • Laddar…
K Kirre2 skrev:
Problemet är att jag inte vill tvingas göra nåt logiktest för att söka ett jobb jag absolut är kvalificerad till. Jag vill köra lastbil, inte bli kärnfysiker. IQ-test är väl okej, jag är normalsmart och hamnar väl på medel, men det här logiktestet jag stötte på senast förstod jag ingenting av.
Men sök inte jobbet då?
 
P paralun skrev:
Jo förvisso men tar man Instabox, Lyko's, Postnord (sista åren), hela e-handeln så sprids det ju som en löpeld mellan bolagen hur man snabbt anställer personal som chaufförer. Ofta följer man då det "amerikanska receptet" och man har nog minimerat all tid för att anställa personal.

Sen det här med en presentation med en film är ganska klurigt när jag funderat på saken, ber man hundra personer att göra en film på max 1min där man presenterar sig själv med en selfie så blir nog resultatet klart intressant.
Känns som det blivit lite av en generationsfråga också med olika "mediepresentationer", men man blir samtidigt förvånad över att transportbranschen saknar förare enligt det som skrivs i media.
Kan det vara en storstadsinfluens då Kirre2 angivit Stockholm? Tar vi övriga landet kanske det ser annorlunda ut. Och de här kraven gäller definitivt inte alla områden, kollade igår med släktingar som arbetar med personalfrågor och även rekryterar personal (chef) där de har svårt att istället hitta personal.
De trodde att det var företag med stor personalomsättning och ofta unga personer.
Så i det stora hela av all personal som rekryteras idag kanske inte det är så vanligt, men nu gissar jag,
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Känns som det blivit lite av en generationsfråga också med olika "mediepresentationer", men man blir samtidigt förvånad över att transportbranschen saknar förare enligt det som skrivs i media.
Kan det vara en storstadsinfluens då Kirre2 angivit Stockholm? Tar vi övriga landet kanske det ser annorlunda ut. Och de här kraven gäller definitivt inte alla områden, kollade igår med släktingar som arbetar med personalfrågor och även rekryterar personal (chef) där de har svårt att istället hitta personal.
De trodde att det var företag med stor personalomsättning och ofta unga personer.
Så i det stora hela av all personal som rekryteras idag kanske inte det är så vanligt, men nu gissar jag,
Nej snarare nog en mer amerikansk influens som sprids som en löpeld bland rekryterare för vissa yrken där man snabbt behöver hitta personal. Sen har man nåt ihopsnickrat IQ-test, logiktest som snabbt sållar.

Är nog bara att acceptera om man är intresserad av att jobba inom branschen. Sen just chaufförer är det ju stor brist på så det måste ju finnas andra åkerier att välja.
 
P paralun skrev:
Nej snarare nog en mer amerikansk influens som sprids som en löpeld bland rekryterare för vissa yrken där man snabbt behöver hitta personal. Sen har man nåt ihopsnickrat IQ-test, logiktest som snabbt sållar.

Är nog bara att acceptera om man är intresserad av att jobba inom branschen. Sen just chaufförer är det ju stor brist på så det måste ju finnas andra åkerier att välja.
Nja jag är inte säker på att det är ett amerikanskt fenomen. Kanske testet i sig men inte att använda det i onödan eller ogenomtänkt.

På tidigare jobb hade vi amerikanskt dotterbolag och de sade att alla tester för rekrytering var tvungna att vara relevanta, dvs företaget skulle kunna visa på att frågorna rörde arbetsuppgifter och kravprofilen och inte några generella random tester alltså.
 
P Pin skrev:
Nja jag är inte säker på att det är ett amerikanskt fenomen. Kanske testet i sig men inte att använda det i onödan eller ogenomtänkt.

På tidigare jobb hade vi amerikanskt dotterbolag och de sade att alla tester för rekrytering var tvungna att vara relevanta, dvs företaget skulle kunna visa på att frågorna rörde arbetsuppgifter och kravprofilen och inte några generella random tester alltså.
Jo men vissa branscher är ju mycket influerat från just USA, McDonalds, hela e-branschen som Amazon.

Sen just Postnord som exempel så har de fått skit ett flertal gånger när just chaufförer betett sig, tappat last, kastat paket in till en kund osv... så de har nog anammat något enklare "test" för urval.
Är nog likadant för alla firmor som fraktar våra beställda paket.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.