R Robert-san01 skrev:
CheckWatt har en lite skum egenhet att de stänger PV produktion i vissa lägen när anläggningen väntar på att bli "antagen" av CheckWatt. Det har visat sig på lite olika sä
M mortimer skrev:
Ett starkt och gott råd i all välmening är att inte pilla med anslutningarna själv; finns stor risk att installatören inte vill åtgärda om du själv ändrar eller "pillar" utan kan påstå/hävda att det är du som gjort något fel där.

Helt klart är det backjobb för montörerna att fixa så kontakteringen blir korrekt.
Det intressanta är när jag påpekade detta till elektrikern så sa han att det räcker så. Att dra det för hand. Det ser ut som att locket ska skruvas i botten men jag litade på att elektrikern vet hur det ska vara. Bild nedan. Ser det rätt ut?

/A
 
  • Elinstallation med tre rödsvarta kablar som är anslutna till en apparat med skruvlock. Bakom syns fler kablar och elektriska komponenter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A antonijo skrev:
Det intressanta är när jag påpekade detta till elektrikern så sa han att det räcker så. Att dra det för hand. Det ser ut som att locket ska skruvas i botten men jag litade på att elektrikern vet hur det ska vara. Bild nedan. Ser det rätt ut?

/A
Nu e jag ingen elektriker vill jag börja med påpeka. MEN "muttern" ska inte bottna, då är der tecken på fel kabeldimension för den förskruvningen/kontakten. Fått något svar av PPAM (som du har gjort köpet av även om de använt UE) ?
 
M mortimer skrev:
Nu e jag ingen elektriker vill jag börja med påpeka. MEN "muttern" ska inte bottna, då är der tecken på fel kabeldimension för den förskruvningen/kontakten. Fått något svar av PPAM (som du har gjort köpet av även om de använt UE) ?
Okej. Då kanske detta inte är ett problem utan något annat.
När jag kikade i realtidsinfo idag en stund så såg jag att PV2 hoppade igång,
amperen började klättra sakta, och precis innan den nådde 3A så blev dev 0.0A
En minut senare så vaknade den till liv igen och strax innan 3A så blev det 0A igen.
Ett pat gånger sådär sen tystnade den helt utan att vakna igen.

Jag har inte kontaktat PPAM då jag inte har något avtal med dem.
Dock tänkte jag ringa leverantören av installationen imorgon för att se vad planen är.
I måndags sa han att dem håller koll på anläggningen.
Tycker dem borde insett att något är knas nu.

/A
 
A antonijo skrev:
Okej. Då kanske detta inte är ett problem utan något annat.
När jag kikade i realtidsinfo idag en stund så såg jag att PV2 hoppade igång,
amperen började klättra sakta, och precis innan den nådde 3A så blev dev 0.0A
En minut senare så vaknade den till liv igen och strax innan 3A så blev det 0A igen.
Ett pat gånger sådär sen tystnade den helt utan att vakna igen.

Jag har inte kontaktat PPAM då jag inte har något avtal med dem.
Dock tänkte jag ringa leverantören av installationen imorgon för att se vad planen är.
I måndags sa han att dem håller koll på anläggningen.
Tycker dem borde insett att något är knas nu.

/A
Väldigt nyfiken på vem du har avtal med som installerat PPAMs egna paneler. Dock vet jag att de köpte upp ett mindre företag för en tid sedan.
 
A antonijo skrev:
Det intressanta är när jag påpekade detta till elektrikern så sa han att det räcker så. Att dra det för hand. Det ser ut som att locket ska skruvas i botten men jag litade på att elektrikern vet hur det ska vara. Bild nedan. Ser det rätt ut?

/A
De ska skruvas korrekt. Om de blir helt åtskruvade är det inte säkert att det är korrekt.

Det är dock inte plasten som håller kabeln på plats. Kontakten har en pressad hylsa/stift på kabeln som är den elektriska kontakten.
 
R Robert-san01 skrev:
De ska skruvas korrekt. Om de blir helt åtskruvade är det inte säkert att det är korrekt.

Det är dock inte plasten som håller kabeln på plats. Kontakten har en pressad hylsa/stift på kabeln som är den elektriska kontakten.
Så helt är inte korrekt.
Vid 6:00 säger denna att den ska skruvas hela vägen tills det inte finns mer spalt.


Edit: Såg nu på en video att kabeln med ändhylsan klickas in i plastbiten så då sitter den som den ska.
Lockets placering har inget med själva kontakten mot honan att göra så länge hylsan klickats in på plats.

/A
 
Redigerat:
A antonijo skrev:
[länk]


[länk]
Här är ett verktyg som tydligen ska användas med sådana kontakter.
Så det verkar inte som att det är meningen att man ska dra för hand.
Kan ju liksom bli vad som helst

/A
Veosol ägs av PPAM sedan början av året. Ett starkt gott råd är att se till så de åtgärdar snarast. Och genomför en oberoende besiktning innan du betalar.
 
A antonijo skrev:
Så helt är inte korrekt.
[media]Vid 6:00 säger denna att den ska skruvas hela vägen tills det inte finns mer spalt.


Edit: Såg nu på en video att kabeln med ändhylsan klickas in i plastbiten så då sitter den som den ska.
Lockets placering har inget med själva kontakten mot honan att göra så länge hylsan klickats in på plats.

/A
Inte många rätt i den filmen... Inte ens kabeln är något som används i EU och man plockar inte isär kontakten innan man stoppar i kontakt och kabel.
 
M mortimer skrev:
Veosol ägs av PPAM sedan början av året. Ett starkt gott råd är att se till så de åtgärdar snarast. Och genomför en oberoende besiktning innan du betalar.
Det låter oroväckande. Fakturan är betald.
Jag ska begära åtgärd snarast möjligt.
Har du tips på bra besiktningsman?
Annars kommer jag gå på en nit säkert om jag börjar googla.

/A
 
A antonijo skrev:
Det låter oroväckande. Fakturan är betald.
Jag ska begära åtgärd snarast möjligt.
Har du tips på bra besiktningsman?
Annars kommer jag gå på en nit säkert om jag börjar googla.

/A
Dessa är duktiga:
https://www.solenergikvalitet.se
 
A antonijo skrev:
Det låter oroväckande. Fakturan är betald.
Jag ska begära åtgärd snarast möjligt.
Har du tips på bra besiktningsman?
Annars kommer jag gå på en nit säkert om jag börjar googla.

/A
Välj en sakkunnnig. Dvs inte någon som jobbar åt Institutet för solenergi. De är bara ute efter att få till en ombesiktning så de får fakturera igen.
 
M mortimer skrev:
Dessa är duktiga:
[länk]
Nej. Okunniga och besiktar inte enligt SBR eller AB.
 
A antonijo skrev:
[länk]

Kan dessa vara något. Finns en i mitt område som utför besiktningar av privata anläggningar.

/A
Ja, de är klart bättre och brukar ha ett brett kontaktnät de kan samråda med om de stöter på något ovanligt.

Ungefär vart i Sverige är anläggningen?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.