A AndersS skrev:
Kan även vara så att i en grupp där man behöver samarbeta behövs olika personprofiler, även om arbetsuppgifterna är ganska lika.
Man behöver den pådrivande som ofta hörs, den eftertänksamma ofta lite tystare, informella ledaren, osv, det finns spaltmeter om det och hur man kan tänka.
Så har man inte arbetat som ledare med personal och rekryterat, inte läst någon beteendevetenskap, och utan den erfarenheten, tja då kanske tycks vara skit och värdelöst.
Och det har även ändrats över tid under de år jag var aktiv.
Jo nu har jag nått friherrens glada dagar och det här är ju mycket viktigt för många jobb.

En enkel sak som att anställa någon som inte känner för att samarbeta eller hela tiden går sin egen väg trots vad en chef bestämt. Det här visar "200 irrelevanta frågor" där man ofta får fram en personlighet.
Sen vad jag har fått berättat är det svårt att fejka ett test för då blir det en Dr Jekyll -Mr Hyde personlighetstyp som man då väljer bort.

Sedan känner jag inte heller till att fackliga organisationerna har något emot att man "testar" vid en nyanställning. Det blir ju bra för alla om någon passar in i ett företag inkl stor anställningstrygghet. "Felanställningar" kostar ju sedan mycket pengar för ett företag.
 
K Kirre2 skrev:
Har man sysslat med nåt hela sitt får man väl anta att man klarar jobbet. Jag vänder mig emot att de här testerna används även när man söker relativt enkla jobb. Kanske inte så mycket personlighetstester som IQ- och logiktester.
Det kan ju också vara så att man inte alls klarar sitt jobb klockrent men har varit anställd så länge så att det är svårt att bli av med personen.
C cpalm skrev:
Visst kan det vara så, men hur menar du att dessa tester kan ge svar på frågan om hur en individ kommer att fungera socialt i gruppen? Är det t.ex. otänkbart att en "debattör" kan fungera i en grupp tillsammans med en "protagonist"? Eller (man brukar ju säga att lika barn leka bäst) hur blir det i en grupp där alla personer har "starka ledaregenskaper"?

Att undersöka huruvida någon har förmågan att slå i en spik är ju oändligt mycket mer konkret.

Det hade ju varit en annan sak om testet hade gått ut på att avgöra om man är mentalt "frisk".
Nej, inte enbart. Men det kan ju omöjligen skada att låta sådana tester, förutom CV och eventuella kommande intervjuer ligga till grund för ett beslut om anställning.

Du slår ju huvudet på spiken gällande personlighetsdragen. Man vill inte ha 100% ledargestalter i en grupp. Som exempel.
 
M Maledictus skrev:
Du slår ju huvudet på spiken gällande personlighetsdragen. Man vill inte ha 100% ledargestalter i en grupp. Som exempel.
Nej och inte de som direkt konkurrerar med chefen om vem som bestämmer, "informellt ledarskap" är förödande för en grupp. Men alla yrken har sin profil, det finns yrken som är perfekta för ensamvargar och de som måste fungera ihop i en grupp.
 
M Maledictus skrev:
Det kan ju också vara så att man inte alls klarar sitt jobb klockrent men har varit anställd så länge så att det är svårt att bli av med personen.
Kanske det, men i så fall tror jag ändå inte att ett sånt här test visar nåt av intresse.
Dessutom är det ju väldigt osannolikt att en sån person skulle söka nytt jobb.
 
C cpalm skrev:
Det tvivlar jag på, enligt mitt eget system för personlighetstyper som i sin enkelhet delar upp personer i två kategorier - "nättroll" och "icke nättroll". 😆
Jag har också två kategorier jag delar in människor i: de som kategoriserar och de som inte gör det
 
  • Haha
cpalm
  • Laddar…
Jag rekryterade en person igår. Jag var lite sävlig att återkoppla efter han hörde av sig till mig så ledtiden blev två dagar. Efter 30 min i whatsapp var allt sedan klart. Inga tester eller flera sidor långa CVn.
 
  • Gilla
MrDizzy
  • Laddar…
Unikt namn Unikt namn skrev:
Själv är jag inte övertygad om att en VD generellt bör ägna sig åt micromanagement av detaljer på golvet.
Micromanagement är dåligt men vad han verkar ägna sig åt är att faktiskt interagera med de som utför företagets kärnverksamhet utan filtret som mellanchefer och dito byråkrati utgör i många organisationer. Och troligen svaret på varför han har koll och får saker att gå undan.

Unikt namn Unikt namn skrev:
Det är intressant vilken rockstjärnestatus Musk har bland sina anhängare.
Historiens mest kraftfulla raket, mest effektiva raketmotor som nyttjar 3D metallutskrift, gett förlamade förmåga att styra sin dator bättre än de som har händer, tunnelborrare som inte behöver ett vertikalt schakt för att börja, världens mest kraftfulla AI (xAI), omdana Twitter till att omfamna 1:a tillägget i USA:s konstitution.
Så han har via sina företag åstadkommit en hel del. Mer än en hel del andra.

Unikt namn Unikt namn skrev:
Twitter i huvudsak används som ett propagandaplattform för hans andra projekt. När han själv är ägare kan han twittra marknadsmanipulerande meddelanden utan att riskera att bli avstängd.
Där har det kanske slirats en del. Men han har fått skit från SEC när han skickade ut lite ogenomtänkta meddelanden så oavsett Twitter finns det konsekvenser även för honom.
Unikt namn Unikt namn skrev:
Det är lönsamt att kontrollera narrativet.
Fråga New York Times, Fox News, CNN, osv om den saken.
 
  • Gilla
big mike
  • Laddar…
Dracula Dracula skrev:
Vill du att tredje part(testleverantören) ska lagra ditt IQ-test för att sen öppna en rekryteringsfirma som säljer din information vidare till andra rekryterade? Syniskt kanske men det skulle inte förvåna mig om dessa data blir hårdvaluta bland HR-folk.
Det är bara att fråga sig själv, är IQ test på arbetskraften värdefullt? har de IT-säkerhet? kan det missbrukas?

En regel som fungerar riktigt bra är att om det finns information som kan missbrukas så kommer den att bli det också.

Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Hur går det med den där tunneln egentligen?
Om det avser den i Las Vegas så är den i full drift och fungerar bra såvitt jag vet. Har dock inte "fördjupat" mig särskilt i den.
H HEM2121 skrev:
Vi lever i en värld med mycket kriminalitet så arbetsgivaren måste veta vilka personer de anställer, personlighet, värderingar osv.
Problemet är väl att testerna saknar evidens och underbyggnad av forskningsstudier. Så de visar inte det som man söker utan man kunde lika gärna spela tärning. Eller som de som helt enkelt kastar halva högen för de "som har otur".
G Greger_08 skrev:
Vill ju inte svara på massa frågor för att inse att lönen är 10-20k lägre än vad man har.
Dags att ta betalt för testandet ;)
 
C cpalm skrev:
Det tvivlar jag på, enligt mitt eget system för personlighetstyper som i sin enkelhet delar upp personer i två kategorier - "nättroll" och "icke nättroll". 😆
Ungefär som att det finns typ typer av politiska representanter.
De som är både är läskunniga och har läsförståelse och de som inte har det.
Tyvärr är det så att de flesta politiska representanter klassas under de som inte har det. 😆
 
K Kirre2 skrev:
Kanske det, men i så fall tror jag ändå inte att ett sånt här test visar nåt av intresse.
Dessutom är det ju väldigt osannolikt att en sån person skulle söka nytt jobb.
Men vad är problemet i så fall?
 
H
spikplanka spikplanka skrev:
Det är bara att fråga sig själv, är IQ test på arbetskraften värdefullt? har de IT-säkerhet? kan det missbrukas?

En regel som fungerar riktigt bra är att om det finns information som kan missbrukas så kommer den att bli det också.


Om det avser den i Las Vegas så är den i full drift och fungerar bra såvitt jag vet. Har dock inte "fördjupat" mig särskilt i den.

Problemet är väl att testerna saknar evidens och underbyggnad av forskningsstudier. Så de visar inte det som man söker utan man kunde lika gärna spela tärning. Eller som de som helt enkelt kastar halva högen för de "som har otur".

Dags att ta betalt för testandet ;)
Beror väl på vilka frågor som ställs, är det inga relevanta frågor så behöver man ju inte svara. Visst, man kan bli bortsortera. Skulle det inte vara frågor som är bekväma för mig, då skulle jag fråga mig själv om det är rätt arbetsgivare för mig.
 
M MrDizzy skrev:
Ungefär som att det finns typ typer av politiska representanter.
De som är både är läskunniga och har läsförståelse och de som inte har det.
Tyvärr är det så att de flesta politiska representanter klassas under de som inte har det. 😆
Jo men för de som vill fördjupa sig om personligheter så glorde SVT en utmärkt serie med Anders Hansen, överläkare i psykiatri.

Klart fascinerande!

https://www.svtplay.se/din-personlighet

Det är nog cpalm som trollar?
 
  • Gilla
altaxis
  • Laddar…
TRJBerg
På senare tid har jag varit med om att vi testat sökande till IT-jobb med att visa dom ett 20-tal utskrivna exempel på programkod och så får de svara på vilket språk det är eller programprodukt som de tillhör.
De flesta var inte något du lätt kan hitta på internet s a s. Sparade mycket tid.
Själv har jag inte varit med om något test förutom mitt första i IT-branschen 1979 då jag fick göra ett på IBM (inte den arbetsgivare som jag sökte jobbet hos). Någon variant på IQ-test plus div färdigheter.
(Hade varken utbildning eller erfarenhet. Har sedan jobbat med IT i ung 40 år.)
 
C
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
En annan aspekt är väl att de där personlighetstesterna lätt går att manipulera. Har man lite bakom pannbenet kan man framstå på ett annat sätt än hur man är.

Men jag vet inte riktigt vad man letar efter för just denna tjänst. Man vill ju garanterat ha en samvetsgrann person till t ex bokföringsavdelningen och en utåtriktad person till sälj. Man kanske inte vill anställa folk med utpräglat auktoritära värderingar till säkerhetskontrollen, blir så mycket konflikter och köer med småpåvar som inte kan hantera att det är en charad för att skapa en känsla av säkerhet hos resenärerna.
Ett bra fast dåligt exempel är väl de svenska tullprogrammen som visar 1- 2 tjejer som oupphörligen visar vilka småpåvar de är (skrämmande tycker jag som lett ett tjänsteproducerande företag med flera hundra anställda)...
 
TRJBerg TRJBerg skrev:
På senare tid har jag varit med om att vi testat sökande till IT-jobb med att visa dom ett 20-tal utskrivna exempel på programkod och så får de svara på vilket språk det är eller programprodukt som de tillhör.
De flesta var inte något du lätt kan hitta på internet s a s. Sparade mycket tid.
Själv har jag inte varit med om något test förutom mitt första i IT-branschen 1979 då jag fick göra ett på IBM (inte den arbetsgivare som jag sökte jobbet hos). Någon variant på IQ-test plus div färdigheter.
(Hade varken utbildning eller erfarenhet. Har sedan jobbat med IT i ung 40 år.)
Som nån tidigare sa
"Hire for attitude , train for skill"
är vägen att gå enl mitt tycke iaf

Och enda sättet att få tag i de som verkligen vill lära sig och tycker att vissa saker är hur kul som helst är intervjuer. Så använder man tester för ditt eller datt så tappar man alla de personerna och därmed folk som troligen kommer att vara perfekta för jobbet.

Har hittills inte sett ett enda argument som får mig att ändra uppfattningen att tester för arbetssökande är ett otyg.

Finns ett undantag som jag ser det:
Man vill ha tag i en konsult som är kan en viss sak och då för att garantera att konsulten verkligen kan det får konsulterna göra ett relevant test.
För anställda, sorry då tappar man de man verkligen vill ha ... de där med intresse och tycker att det är roligt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.