M Maledictus skrev:
Jag har väldigt svårt att tro att man enbart på personlighetstester avgör vilka som får komma på intervju. CV och personligt brev spelar nog ännu större roll.
Jag har sökt flera "enkla" jobb, på lager mm, där man direkt man skickar in ansökan får personlighetstest och IQ-test i retur som ska besvaras, annars går man inte vidare. Senast var det inte ett IQ-test utan nåt slags logiktest som jag inte fattade nånting av.
Vägrar man svara på testerna sållas man alltså bort direkt. Jag försökte med att skicka ett mejl direkt till rekryteraren, men fick inte ens svar på det.
 
  • Gilla
Intet
  • Laddar…
K Kirre2 skrev:
Jag har sökt flera "enkla" jobb, på lager mm, där man direkt man skickar in ansökan får personlighetstest och IQ-test i retur som ska besvaras, annars går man inte vidare. Senast var det inte ett IQ-test utan nåt slags logiktest som jag inte fattade nånting av.
Vägrar man svara på testerna sållas man alltså bort direkt. Jag försökte med att skicka ett mejl direkt till rekryteraren, men fick inte ens svar på det.
Om en arbetsgivare har satt upp vissa krav för en tjänst/arbete så är det så och vill man ha jobbet får man utföra de ev. tester som krävs, alternativt att avstå. När jag rekryterade och om någon sökande t.ex. skulle ifrågasätta kompetenskrav, utbildning, etc, så var det inte en bra start för den sökande......
 
  • Gilla
MetteKson och 1 till
  • Laddar…
C
A AndersS skrev:
om någon sökande t.ex. skulle ifrågasätta kompetenskrav, utbildning, etc
Fast vad har personlighets- och IQ-tester med kompetens och utbildning att göra?
 
  • Gilla
ajn82 och 1 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Fast vad har personlighets- och IQ-tester med kompetens och utbildning att göra?
Det är krav från den arbetsgivare som anställer. Jag lägger ingen värdering i kraven, konstaterar bara att de ställs.
Som jag skrivit tidigare har de här testerna förekommit under de senaste 50 åren men från början kanske bara i mindre omfattning och för speciella yrken. Vet inte hur vanligt det är idag
Tror faktiskt jag gjorde ett prov -79 när jag började på Ericsson, sedan blev det ytterligare tester för att bli uttagen till "rekryteringsprogram".
Rätt eller fel, vill man gärna ha ett jobb är det bara att utföra det som efterfrågas.
 
C cpalm skrev:
Fast vad har personlighets- och IQ-tester med kompetens och utbildning att göra?
Jo det finns många namn på olika "tester" men det handlar ju oftast om "personkännedom" för en arbetsgivare. Sen finns det då krav för en säkerhetsprövning för säkerhetsklassade yrken.
 
Kom på att det första var mönstringen för militärtjänst. Fick en placering, men efter grundutbildningen så var det nya tester för att få gå den specialutbildning som krävdes och då var vi ett tiotal som testades och två som gick vidare.
 
C
A AndersS skrev:
Det är krav från den arbetsgivare som anställer. Jag lägger ingen värdering i kraven, konstaterar bara att de ställs.
Själv misstänker jag att det sällan är arbetsgivaren själv, så att säga, som ställer krav på att få veta om den sökande är en röd eller blå person, efterbliven, eller vad nu slutsatsen av testet är. Utan det är något som rekryteringskonsulten, eller möjligtvis en mer eller mindre autonom HR-avdelning på ett större företag, som själva hittat på. På så sätt att det ingår i ett "rekryteringspaket". Som givetvis i sin tur sålts in av de som erbjuder denna typ av tester.
 
  • Gilla
Intet
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Kom på att det första var mönstringen för militärtjänst. Fick en placering, men efter grundutbildningen så var det nya tester för att få gå den specialutbildning som krävdes och då var vi ett tiotal som testades och två som gick vidare.
Jo ett bra exempel är väl urvalet av stridspiloter, vill man ha en "vildhjärna" eller ha någon lugn beräknande?
 
C cpalm skrev:
Själv misstänker jag att det sällan är arbetsgivaren själv, så att säga, som ställer krav på att få veta om den sökande är en röd eller blå person, efterbliven, eller vad nu slutsatsen av testet är. Utan det är något som rekryteringskonsulten, eller möjligtvis en mer eller mindre autonom HR-avdelning på ett större företag, som själva hittat på. På så sätt att det ingår i ett "rekryteringspaket". Som givetvis i sin tur sålts in av de som erbjuder denna typ av tester.
Kan mycket väl vara så, men det är en arbetsgivare som beställt och ingår i anställningsprocessen. Jag har inga hypoteser utan utgår krasst från de krav som ställs. Och de mera omfattande tester jag genomgått har gjorts av externt företag så har det varit. Vi kan gissa, tro, ha hypoteser.😉
 
P paralun skrev:
Jo nu kanske det var steg 1 i HR-tjejens uppdrag av arbetsgivaren med att testa om en jobbsökande är beredd att svara på "200 irreleveranta frågor"?
Det får vi aldrig veta dock så var det dom som kontaktade så jag förväntade mig en siffra först 😉.

Vill ju inte svara på massa frågor för att inse att lönen är 10-20k lägre än vad man har.
 
  • Gilla
big mike
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Själv misstänker jag att det sällan är arbetsgivaren själv, så att säga, som ställer krav på att få veta om den sökande är en röd eller blå person, efterbliven, eller vad nu slutsatsen av testet är. Utan det är något som rekryteringskonsulten, eller möjligtvis en mer eller mindre autonom HR-avdelning på ett större företag, som själva hittat på. På så sätt att det ingår i ett "rekryteringspaket". Som givetvis i sin tur sålts in av de som erbjuder denna typ av tester.
Nej det handlar ofta om det här med att världen är full av olika personligheter och arbetsgivaren söker ofta en viss "profil".

https://www.16personalities.com/sv/personlighetstyper
 
Redigerat:
  • Haha
cpalm
  • Laddar…
K Kirre2 skrev:
Jag har sökt flera "enkla" jobb, på lager mm, där man direkt man skickar in ansökan får personlighetstest och IQ-test i retur som ska besvaras, annars går man inte vidare. Senast var det inte ett IQ-test utan nåt slags logiktest som jag inte fattade nånting av.
Vägrar man svara på testerna sållas man alltså bort direkt. Jag försökte med att skicka ett mejl direkt till rekryteraren, men fick inte ens svar på det.
Jag kan tycka att det är konstigt att du inte ens fått skicka in ett CV. Gör man inte det i ansökan? Om så är fallet så är det märkligt kan jag tycka. Däremot är det inte märkligt att man sållas bort om man inte svarar på testerna.
C cpalm skrev:
Fast vad har personlighets- och IQ-tester med kompetens och utbildning att göra?
Personlighet och intelligens kan ju i många fall vara ännu viktigare än utbildning. Med det sagt så behöver inte personlighetstestet visa korrekt information så klart.
 
C
P paralun skrev:
[länk]
Ha ha, vad f-n, nu länkar du ju till NERIS Analytics Limited som säljer denna typ av tester. Det är klart de tror på den produkt de lever på och gör allt för att sälja in dess förträfflighet. Länka till några vetenskapliga fakta istället, om du hittar någon.

Pratar man om kvalifierade arbetsuppgifter, som @AndersS var inne på, så får man vara glad om man överhuvudtaget hittar någon som motsvarar kompetenskraven på önskelistan. Då skall det gå rätt långt innan man sorterar bort en kvalificerad kandidat pga att denna är "virtuos" eller nåt sånt trams. Även om det så klart händer att man väljer bort någon av personliga skäl.

Men visst, för arbeten där det är hundratals sökanden som kompetensmässigt skulle platsa kan man ju välja att tro på detta som urvalsmetod.
 
C cpalm skrev:
Ha ha, vad f-n, nu länkar du ju till NERIS Analytics Limited som säljer denna typ av tester. Det är klart de tror på den produkt de lever på och gör allt för att sälja in dess förträfflighet. Länka till några vetenskapliga fakta istället, om du hittar någon.

Pratar man om kvalifierade arbetsuppgifter, som @AndersS var inne på, så får man vara glad om man överhuvudtaget hittar någon som motsvarar kompetenskraven på önskelistan. Då skall det gå rätt långt innan man sorterar bort en kvalificerad kandidat pga att denna är "virtuos" eller nåt sånt trams. Även om det så klart händer att man väljer bort någon av personliga skäl.
Jo nu var det en enkel beskrivning av olika personligheter, sen kan man klicka på varje personlighet för att se mer. Sen finns det hyllmeter med fakta då om just olika personligheter och beteendevetenskap, en HR-människa är ju utbildad i det här.

Det handlar ju mer om en "profil" man söker efter och inte den smartaste utan man måste ju passa in i ett företag. Sen finns det då massvis med "test" för att se sådant här.
 
RoTe
Det här med mångfald gäller bara hudfärg alltså och inte personlighet?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.