Ja, de blir lägre.
Däck har ett belastningsindex som talar om hur mycket last de tål, två siffror.
Tex här är en tabell: https://www.dack365.se/blogg/2/belastningsindex-for-dack

Har du en enkelaxlad kärra med totalvikt över ett ton brukar det behövas kraftigare däck än vad som sitter på en personbil.
 
Fotografen Fotografen skrev:
Ja, de blir lägre.
Däck har ett belastningsindex som talar om hur mycket last de tål, två siffror.
Tex här är en tabell: [länk]

Har du en enkelaxlad kärra med totalvikt över ett ton brukar det behövas kraftigare däck än vad som sitter på en personbil.
Aha, tack!
Då går det bort, de är märkta 81T vilket verka betyda 462 KG per däck i maxbelastning, och släpet är typat för 1300 kilo totalvikt.
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
Raskus Raskus skrev:
Är det någon som kan något om däckdimensioner?

Jag behöver nya(re) vinterdäck till mitt släp pga torrsprickor och de är av dimension:
185/65/15
Skulle dessa passa som jag hittat på Marketplace?:
165/60/15
165/15 155/15 är en udda dimension därav priset på nya är högt.
kolla på dackonline.se
 
Har gjort i ordning en släp som stått sen -98
Jag kan besikta idag...749:-
om jag väntar 2-veckor 599:-
Konstig prisbild...,det billigare priset är iof.
på nästa månad...Opus.
Edit: Det var helt tomt med tider mellan
Klart drive in fungerar nog men vet inte priset.
Ringde kundtjänst...I september faller priserna
tillbaka till ordinarie...under sommarperioden
tas en högre avgift ut.
 
Redigerat:
Raskus Raskus skrev:
Aha, tack!
Då går det bort, de är märkta 81T vilket verka betyda 462 KG per däck i maxbelastning, och släpet är typat för 1300 kilo totalvikt.
min kärra är 750kg med last på520...mina däck sammanlagt 2st blir över 800kg så då räcker dem.
Många C däck finns inte i alla dimensioner som t.ex en gammal vagn har...då kan man slänga på
ett kraftigare bildäck...155-165/15 är udda så då är de även dyra till en veteranbil
 
Raskus Raskus skrev:
Aha, tack!
Då går det bort, de är märkta 81T vilket verka betyda 462 KG per däck i maxbelastning, och släpet är typat för 1300 kilo totalvikt.
Bra att veta är att det är tillåtet att överskrida däckbelastningen på släpvagnar. Om jag kommer ihåg rätt så är det +10%.
 
  • Gilla
Samuel Hopstadius
  • Laddar…
vcx vcx skrev:
Bra att veta är att det är tillåtet att överskrida däckbelastningen på släpvagnar. Om jag kommer ihåg rätt så är det +10%.
Det stämmer bra:

3.7.1. För släpfordon av kategori 01 och 02 med en hastighet begränsad till 100 km/tim eller lägre och försedda med enkelmonterade personbilsdäck skall maxbelastningen för varje däck minst vara lika med 0,45 gånger totalvikten på den mest belastade axeln, enligt släptillverkarens angivelse. För dubbelmonterade däck är denna faktor 0,24.
 
  • Gilla
vcx
  • Laddar…
Rev isär sidan som krånglar på släpet, backautomatiken var stum så klart.

Slitna och rostiga bromsbackar på en bilsläp med texten "Här va det stumt" över bilden i ett reparationsforum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Värme, olja och våld löste det



Backarna var rätt slitna och en var snedsliten så funderar om det inte är bäst att byta, ev trumma också.

Löser man delarna som behövs med regnr?
 
  • Gilla
Daniel_N
  • Laddar…
Beställt nya backar, får väl hoppas att det kommer rätt grejer men det ska man väl tro.
Kanske går det igenom på 4de försöket 😬
 
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
Hämtade backarna idag strax innan man ska åka på kvällsskift ☹️ och regna ska det gör mest hela veckan också ☹️
 
Höger sida monterat, ska prova ta vänster imorgon fm och låna hem en momentnyckel, muttern ska dras med 280Nm.
Sen får jag väl prova justera eländet igen 🙂
 
nino nino skrev:
Höger sida monterat, ska prova ta vänster imorgon fm och låna hem en momentnyckel, muttern ska dras med 280Nm.
Sen får jag väl prova justera eländet igen 🙂
Jag har alltid bara kört med mutterknack, fungerat fint på flera släp i 10-20år
 
Tokslut Tokslut skrev:
Jag har alltid bara kört med mutterknack, fungerat fint på flera släp i 10-20år
Har ingen sån heller 😬
Men får jag inte låna momentnyckel så blir det att låna mutterknack
 
nino nino skrev:
Har ingen sån heller 😬
Men får jag inte låna momentnyckel så blir det att låna mutterknack
Trä på ett rör på dragskaftet då? Så det blir en meter och höfta vikten du sätter på en meter = moment ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.