Hej på er,

Jag har precis installerat solpaneler på mitt valmade tak och misstänker att det inte riktigt
presterar som det ska.
Jag har valmat tak så det sitter paneler på 3 sidor av taket och olika storlek på strängarna.
Sträng 1 har 11 paneler 430W och sitter i söder.
Sträng 2 sitter i öst och har 6 likadana paneler.
Sträng 3 sitter i väst och har 7 paneler.

Enligt leverantör så är anläggningen på 8kWp.
Har provkört nu några dagar och idag peakade jag runt kl 14.00 på 6kW effekt.
Alla paneler ligger i direkt sol och ingen skugga.
Sträng 1 har 42 graders lutning medans sträng 2 och 3 har 20 grader lutning.

Jag har SigEnergy 12kW växelriktare.
Jag kan inte se effekten under hela dagen för en specifik sträng, dock har jag kikat i appen minst 1
gång i timmen under dagen och har inte sett någon aktivitet på sträng 2 när jag kikar i växelriktarens statistik,
Varken kl 10 på morgonen då solen sken bäst i öst eller mitt på dagen då solen var som starkast.
Jag kan i appen se på dem andra strängarna att det ligger spänning på och dem levererar X antal ampere.
exempel 250V och 8 amp (PV1 och PV3) under hela dagen oavsett var solen står.
PV2 har hela dagen visat 0V spänning och 0A ström.
Dock så såg jag lite spänning/ström på PV2 igår, några gånger visade den annat än 0V/0A men inget i närheten
av vad exempelvis PV3 levererar.
Och det varade inte länge. Kanske någon minut eller sekunder sen vart det tillbaka till 0 igen.

Kan också nämna att märkning av strängarna strulade till sig så jag vet inte med 100% säkerhet vilken
sträng sitter var men eftersom sträng 1 och 3 hade hyffsad effekt under eftermiddagen så tänker jag
att det är panelerna i syd och väst.

Vad tror ni kan vara fel?
Jag har kontaktat leverantören som "Håller koll på anläggningen" men inga kommentarer angående PV2 fick jag.


/A
 
S
Har du betalat?
De har kanske kopplat fel någonstans på taket.
 
Är alla 24 panelerna på 430w så är det ju 10.3kwp och inte 8kwp
Sigenergy har tre oberoende MPPTer så förhoppningsvis har de satt det rätt med 1st per varje MPPT.

6st paneler är troligen gränsfall om de uppnår startspännning så ofta för den strängen om de dessutom ligger åt öst.

Har du någon bild på hur det ser ut på sin Sigenstor där DC kablarna går in från taket ?
 
M mortimer skrev:
Är alla 24 panelerna på 430w så är det ju 10.3kwp och inte 8kwp
Sigenergy har tre oberoende MPPTer så förhoppningsvis har de satt det rätt med 1st per varje MPPT.

6st paneler är troligen gränsfall om de uppnår startspännning så ofta för den strängen om de dessutom ligger åt öst.

Har du någon bild på hur det ser ut på sin Sigenstor där DC kablarna går in från taket ?
Det stämmer med 10.32kWp. Jag blandade ihop det med maximal effekt enligt installatören.
Varje sträng är kopplad till egen +/- på växelriktaren märkta med PV1, PV2, och PV3.
PV2 ligger åt öst men har endast 20 grader lutning så dem har sol i stort set hela dagen förutom kanske sista 2 timmarna solen är uppe.
Är den strängen för klen för att verka så har ju installatören gjort fel känns det som.
Jag kan lösa bild imorgon. När killarna var här och monterade panelerna (utan växelriktare) så mätte dem
DC spänning i kablarna och om jag inte minns helt fel så låg stänningen då enligt följande:
Sträng 1 syd : ca 450VDC
Sträng 2 öst: ca 225VDC
Sträng 3 väst: ca 260VDC
Kommer ej ihåg men har för mig att detta var under senare eftermiddagen vid 17.00
var solig dag utan moln.

Kan knäppa en bild på inkopplingen om det behövs imorgon.

/AC
 
12TP kontrollern har 180v som startspänning enligt databladet så det är ju inte många volt i marginal.

Vad har panelerna för beteckning eller om du har databladet för de ?

Har du optimerare på varje panel ?

En bild på ur det är kopplat ger oftast bäst svar för att kunna komma fram till rätt slutsats.
 
Hej,

Här kommer bild på taket och inkoppling til växelriktaren.
och en länk till paneltypen https://ppam.se/wp-content/uploads/Onyxium-Nano-430W-1.pdf

Vore det bättre att koppla ihop dem 2 mindre strängarna kanske?
Har ingen optimerare.

/A

11 paneler rakt söder, 7 väst, 6 öst

La även bild från växelriktarens statistik just nu.
Mulet och tidigt så ingen sol i sikte.
 
  • Bild som visar ett tak med solpaneler indelade i olika färgade sektioner: 11 paneler söderut, 7 västerut och 6 österut.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på växelriktarens inkopplingar med flera kablar anslutna, inklusive röda och svarta strömkablar samt en gul nätverkskabel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Inkoppling av kablage till växelriktare, visar anslutningar av olika färgade kablar, varav vissa är märkta med etiketter. Bilden visar även en fläkt och anslutningsportar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skärmdump av växelriktarens statistik som visar spänning, ström, effektfaktor, nätfrekvens, PV-effekt och temperatur, tid 06:27 och batterinivå 76%.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
Whongo
  • Laddar…
Det är inte så att du ska köra CheckWatt?
 
R Robert-san01 skrev:
Det är inte så att du ska köra CheckWatt?
Nej ingen CheckWatt. Hur menar du det skulle göra att ena strängen inte producerar?

Är helt grön på detta så ber om ursäkt för dumma frågor.

/A
 
Sedär... PPAM som härjat hos dig.

Spontant ser det rätt ut kring kabelanslutnignarna.
Mobilbilden är tagen idag kl 06.27.
PPAM använder inte optimerare så där stämmer det.

PV1 (Söder) med 11st paneler med 392v innebär ca 35v/panel så det stämmer bra mot databladet.
PV3 (väst) med 7st paneler med 252v innebär ca 36v/panel
PV2 (öst) däremot visar inget och det bör vara den strängen som vaknar först då den sitter i öst. Den bör då således visa 6*35=210v. Nu har du en skorsten där på östra takytan men den bör bara skugga västra takytan.

Ger både PV1 och PV3 spänning och ström redan så ska ju även PV2 i Öst ge det redan nu. Jag kan inte tolka det annat än att det är avbrott på strängen, eller att det är någon anslutning på taket som inte sitter ihop riktigt (glapp) med tanke på du hade spänning vid något ögonblick.

Och nej, de två mindre fälten i Öst resp. V kan du inte koppla ihop till en(1) sträng då de ligger i olika väderstreck.

PV2 i öst bör visa som starkast kring kl 10.00, iaf här hos mig i skåne.
 
Redigerat:
M mortimer skrev:
Sedär... PPAM som härjat hos dig.

Spontant ser det rätt ut kring kabelanslutnignarna.
Mobilbilden är tagen idag kl 06.27.
PPAM använder inte optimerare så där stämmer det.

PV1 (Söder) med 11st paneler med 392v innebär ca 35v/panel så det stämmer bra mot databladet.
PV3 (väst) med 7st paneler med 252v innebär ca 36v/panel
PV2 (öst) däremot visar inget och det bör vara den strängen som vaknar först då den sitter i öst. Den bör då således visa 6*35=210v. Nu har du en skorsten där på östra takytan men den bör bara skugga västra takytan.

Ger både PV1 och PV3 spänning och ström redan så ska ju även PV2 i Öst ge det redan nu. Jag kan inte tolka det annat än att det är avbrott på strängen, eller att det är någon anslutning på taket som inte sitter ihop riktigt (glapp) med tanke på du hade spänning vid något ögonblick.

Och nej, de två mindre fälten i Öst resp. V kan du inte koppla ihop till en(1) sträng då de ligger i olika väderstreck.

PV2 i öst bör visa som starkast kring kl 10.00, iaf här hos mig i skåne.
Finns det någon risk att det är för få paneler så att dem inte ens startar?
Jag kopplade ur PV2 kablarna och mätte och det visade 0VDC så det var tomt mycket riktigt.
Det jag kommer ihåg från installationen just när dem fixade med kontakteringen är att
dem inte kunde skruva dit locket eller väderskyddet på kontakterna då dem inte hade verktyg
så dessa är dragna för hand. Vet ej om det har någon betydelse för själva kontakteringen av
kabeln inne i kontakten då jag inte vet hur den ser ut inne.

Hur som efter att jag dragit åt ett kvarts varv på både plus och minus och kopplade in igen
så såg jag i appen ca 150V och lite A men det försvann lika fort.
Kan tyda på att det kan vara dålig kontakt uppe vid panelerna någonstans.
Ser just nu att det ligger 178V och 0.52A på PV2 så den har hoppat igång igen.
Får se om det håller i sig lite under dagen.

Tack för feedbacken. Känns bra när man inte kan nåt om detta själv


ps. PPAM har inte levererat installationen :)

/A
 
Redigerat:
A antonijo skrev:
Finns det någon risk att det är för få paneler så att dem inte ens startar?
Jag kopplade ur PV2 kablarna och mätte och det visade 0VDC så det var tomt mycket riktigt.
Det jag kommer ihåg från installationen just när dem fixade med kontakteringen är att
dem inte kunde skruva dit locket eller väderskyddet på kontakterna då dem inte hade verktyg
så dessa är dragna för hand. Vet ej om det har någon betydelse för själva kontakteringen av
kabeln inne i kontakten då jag inte vet hur den ser ut inne.

Hur som efter att jag dragit åt ett kvarts varv på både plus och minus och kopplade in igen
så såg jag i appen ca 150V och lite A men det försvann lika fort.
Kan tyda på att det kan vara dålig kontakt uppe vid panelerna någonstans.
Ser just nu att det ligger 178V och 0.52A på PV2 så den har hoppat igång igen.
Får se om det håller i sig lite under dagen.

Tack för feedbacken. Känns bra när man inte kan nåt om detta själv


ps. PPAM har inte levererat installationen :)

/A
Vem har levererat och installerat PPAMs egna paneler ? Eller har de haft en UE som gjort det till de ?
 
M mortimer skrev:
Vem har levererat och installerat PPAMs egna paneler ? Eller har de haft en UE som gjort det till de ?
Antar att det är underleverantör.
Jag har sett nu vid klockan 10 så peakade anläggningen på 5.2kW effekt. Och alla 3 strängar levererade.
Detta brukar den peaka i klar himmel kl 13.00 annars med full sol.
Sen en stund senare så försvann PV2 igen.
Men den har varit med ända sen jag drog åt förskruvningen imorse så
jag får kika om jag hittar något verktyg för att dra åt alla 3 ordentligt
när jag kommer hem så får vi se om det gör någon skillnad.
 
A antonijo skrev:
Antar att det är underleverantör.
Jag har sett nu vid klockan 10 så peakade anläggningen på 5.2kW effekt. Och alla 3 strängar levererade.
Detta brukar den peaka i klar himmel kl 13.00 annars med full sol.
Sen en stund senare så försvann PV2 igen.
Men den har varit med ända sen jag drog åt förskruvningen imorse så
jag får kika om jag hittar något verktyg för att dra åt alla 3 ordentligt
när jag kommer hem så får vi se om det gör någon skillnad.
Ett starkt och gott råd i all välmening är att inte pilla med anslutningarna själv; finns stor risk att installatören inte vill åtgärda om du själv ändrar eller "pillar" utan kan påstå/hävda att det är du som gjort något fel där.

Helt klart är det backjobb för montörerna att fixa så kontakteringen blir korrekt.
 
  • Gilla
knightjocke
  • Laddar…
M mortimer skrev:
Ett starkt och gott råd i all välmening är att inte pilla med anslutningarna själv; finns stor risk att installatören inte vill åtgärda om du själv ändrar eller "pillar" utan kan påstå/hävda att det är du som gjort något fel där.

Helt klart är det backjobb för montörerna att fixa så kontakteringen blir korrekt.
Självklart har du rätt i detta. Jag rör inget utan låter leverantören hantera det.
Tack för hjälpen. Jag uppdaterar när det är löst här sedan.

/A
 
  • Gilla
mortimer
  • Laddar…
A antonijo skrev:
Nej ingen CheckWatt. Hur menar du det skulle göra att ena strängen inte producerar?

Är helt grön på detta så ber om ursäkt för dumma frågor.

/A
CheckWatt har en lite skum egenhet att de stänger PV produktion i vissa lägen när anläggningen väntar på att bli "antagen" av CheckWatt. Det har visat sig på lite olika sätt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.