D Daniel 109 skrev:
Det gör den ju inte. Den eftersträvar ju också jämn effekt förbrukning.
Om du gör som EI tycker att du ska göra ( https://www.ei.se/konsument/el/flytta-och-minska-din-elanvandning ) och flyttar din elanvändning till timmar där nätet är mindre lastat - t.ex. genom att justera din uppvärmning, så kommer du givetvis att få en högre effektförbrukning på de timmarna än du annars hade haft. Eftersom du inte längre har 24 h på dig att konsumera elen, utan kanske 6-12 h, så blir effekten under de timmarna rimligen högre.

(Nu är det här ganska små pengar jämfört med kostnaden för elhandeln - det gör max ett par hundralappar i månaden - så det lönar sig förstås fortfarande att flytta sin förbrukning.)
 
Jag kommer ju fortfarande att ha en förhållandevis hög förbrukning på dagen. Matlagning och annat som drar el när jag är vaken. Jag kan utan vidare flytta förbrukning till natten utan att få en natteffekt som överstiger min högsta effekt dagtid.
 
M Martin Lundmark skrev:
ag saknar att du i ditt inlägg tar upp kostnaden för att dimensionera elnät och överföra effekt i elnätet.
Nu är det ju trots allt så att vi kunder redan investerat i nätet i dubbel mening. Både innan man började leka affär och efteråt, så rimligtvis ska vi bara belastas med det som är nyinvestering.
Obs ej underhåll av bef nät, då förhoppningsvis nätägarna satt av pengar till det, istället för att delat ut till aktieägarna.
 
D Daniel 109 skrev:
Jag kommer ju fortfarande att ha en förhållandevis hög förbrukning på dagen. Matlagning och annat som drar el när jag är vaken. Jag kan utan vidare flytta förbrukning till natten utan att få en natteffekt som överstiger min högsta effekt dagtid.
Såhär ser det ut för mig typiska kvällar när jag laddar bilen. Utan bilen så går kvällseffekten ned med 8-10kw beroende på om vi även tvättar.
Graf över elförbrukning över tid med min-, max-, medelvärden och senast uppmätt värde.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Graf som visar elförbrukning över tid med toppar och fall, troligen ett dygns data.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Skulle vi ”platta ut kurvan” så skulle vi ha ca 3kw löpande. Dock går det inte iom att vvb drar 3kw och bvp drar 5kw. Så det skulle fluktuera mellan 0.5kw-8kwh.

Det är betydligt lättare för mig att bidra till lastförflyttning genom att lägga allt på natten istället för allt dygnet runt. Och som sagt, de flesta har inte teknik som möjliggör stabilt uttag dygnet runt.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Jag kommer ju fortfarande att ha en förhållandevis hög förbrukning på dagen. Matlagning och annat som drar el när jag är vaken. Jag kan utan vidare flytta förbrukning till natten utan att få en natteffekt som överstiger min högsta effekt dagtid.
Ja, men nu handlar det ju inte om dig, utan om styrning av systemet.

Vi som kan flytta mycket konsumtion till enstaka nätter missgynnas av Göteborgsmodellen trots att vi gör det som den borde stimulera.

Det finns inget skäl att försvara, som du exempelvis gjorde när du berömde Göteborgs energis kundservice.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 3 till
  • Laddar…
Nej, underhållet måste betalas kontinuerligt. Vilka pengar menar du att skulle vara avsatta till det?
Sedan håller jag med om att vinstdrivande bolag har monopol är olämpligt.
 
D Daniel 109 skrev:
Nej, underhållet måste betalas kontinuerligt. Vilka pengar menar du att skulle vara avsatta till det?
Sedan håller jag med om att vinstdrivande bolag har monopol är olämpligt.
Nätavgift samt överföringsavgift är avsatt för underhåll. Installationskostnad är till för exploatering.
 
D Daniel 109 skrev:
Jag kommer ju fortfarande att ha en förhållandevis hög förbrukning på dagen. Matlagning och annat som drar el när jag är vaken. Jag kan utan vidare flytta förbrukning till natten utan att få en natteffekt som överstiger min högsta effekt dagtid.
Ja, och så kommer ju praktiskt taget alla som inte har elbaserad uppvärmning eller elbil att ha det, så de kommer ju fortsätta att inte ha helt platt förbrukningsprofil. Folk kommer inte köra ugnen på 25 grader i tio timmar för att jämna ut effektavgiften.

Det skulle kunna kompenseras av de som faktiskt kan flytta en mer betydande förbrukning, men det tycker ju elnätsbolaget uppenbarligen är en dålig grej.
 
Unikt namn Unikt namn skrev:
Iom att det finns två krafter som arbetar mot varandra i avgiftsupplägget så borde ju den inbördes skillnad i förbrukningsmönster till viss del slätas ut, och incitamenten att göra en förändring svagare. Förutom att sänka totalförbrukningen, men där har vi ju redan elpriset som verkar.

Så jag undrar vad är det man vill uppnå? Är det bara en krånglig EU-regel som man måste införa, och man gör det utan att det egentligen påverkar kunderna i någon större utsträckning?

Om grundproblemet är att nätet är för svagt på sina ställen så borde det ju arbetas med det. Om det saknas medel så behöver väl nätavgifterna höjas. Det kan man ju göra utan att överkomplicera beräkningsmodellen.
Hej Unikt namn

Jag tror inte det handlar om att göra saker krångligt utan att få rättvisa och långsiktigt fungerade regler för alla elmarknadens olika aktörer. På en marknad som hela tiden ändrar sig samtidigt som vi bl.a. inte vill bygga om elnäten flera gånger på kort tid, då det innebär stora kostnader.

Det är två olika företag du betalat till för två olika tjänster (produkter). Dessa företag får enligt de regler som ställdes upp vid avregleringen 1996 inte samarbeta, utan var och en har ansvar att klara sin ekonomi på egen hand.

En starkt förenklad beskrivning.
Från det ena företag (elbolag) köper du elenergi (kWh) en vara som är dyr (svår) att lagra, och vars pris kan variera (starkt) på grund av tillgång/efterfrågan. Du ger inga utfästelser hur mycket du tänker använda tiden framöver utan elbolaget gör kalkyler, utifrån tidigare erfarenheter, hur mycket de behöver ”reservera” för din räkning. Använder du mer/mindre än deras kalkyler har de som balansansvariga en skyldighet att handla upp/sälja mellanskillnaden.

Från det andra företaget (elnätsbolaget) köper du tjänsten, distribution (leverans) av den elkraft du köpt av elbolaget i det elnät du är anslutet. Elnätsbolaget får inte använda andra pengar än från de som är anslutna till elnätet för bygge, drift och underhåll av elnätet. Eftersom man mäter vad som matas in och tas ut i elnäten så är skillnaden mellan dessa mätvärden förlusten i elnäten. Elnätsbolaget köper in elenergi från elmarknaden som motsvarar förlusten i elnäten, och debiterar de som använder elnäten för detta.

Elnätsbolaget har koncession på elnätet i ditt område. ”Nätkoncession för område är i princip en ensamrätt att distribuera el till kunder inom området.” https://ei.se/bransch/koncessioner/natkoncession-for-omrade

Du är irriterad att nuvarande regelsystem inte är tillräckligt för just dina intressen. Men det gäller att hela samhällets intresse om ett väl fungerande (driftsäkert) elsystem uppfylls. D.v.s. även för dem som levererar elkraften och de som driver elnätsbolag.


Jag hittade ett förslag, (möjligtvis redan genomfört, 1 juli 2022) som verkar handla om att ansluta sig till elnäten ”Genomförande av elmarknadsdirektivet när det gäller nätverksamhet”
https://www.regeringen.se/rattsliga-dokument/proposition/2022/03/prop.-202122153/

Jag hittade även en diskussion gällande detta på ” Bengts nya villablogg”
https://bengtsvillablogg.info/2022/03/26/proposition-nettoproducent-slipper-natavgift-for-inmatning/

Jag säkrade ned från 25A till 16 A i samband med installationen 2007 av den varvtalsstyrda bergvärmen utan elspets, och har klarat drygt – 30 grader med ca 5,5 kW från elnätet (ungefär den tredubbla eleffekten innan).

Jag tolkar förslaget på elmarknadsdirektivet att om jag vill mata in solcelleffekt så går det bra upp till 16 A (motsvarande strömmen i mitt nuvarande abonnemang). Vill jag mata in mer än 16 A (och maximalt upp till 63 A) då måste jag betala för ett speciellt inmatningsabonnemang (läs diskussionen på ”Bengts nya villablogg”).
Är det någon som vet om detta direktiv är det som gäller idag, och om hur det skall tolkas?

Det skulle kunna svara på en del av de frågor vi diskuterat. :)
 
Unikt namn
D Daniel 109 skrev:
Är det inte lämpligt att avgiften läggs främst på de som triggar behovet av utbyggnad?
Med timpris går det att i förväg räkna ut kostnaden, det går inte med månadsrörligt. Så där håller jag inte alls med dig.
Hur nära milimeterrättvisa behöver vi nå?
Det skiljer ju redan på olika storlekar på huvudsäkring.
Det skulle ju gå att justera den avgiften om storförbrukare kommer undan "billigt".

Men i viss mån är det ju hela samhället som ställer om, när flera blir både microproducenter av el och elbilister.

Oaktat detta så tycker jag att det finns en poäng i att var och en kan kontrollera om elräkningen stämmer utan att behöva bygga upp ett excelblad med hundratals formler.
 
  • Gilla
antett
  • Laddar…
Mina siffror från årets fyra sista månader visar att jag lyckats lägga ut 47% av min elförbrukning till dygnets sju billigaste timmar (23.00-05.59). Jag har relativt jämn förbrukning då för att billaddningen sker då, samt uppvärmningen av varmvatten och även en stor del av husets uppvärmning.

Jag missgynnas av detta då jag gjort allt jag kan för att sänka elpriserna på dagen och för att få en jämn belastning på natten - om det blir effekttaxa på natten också.
 
  • Gilla
Kjell_G och 1 till
  • Laddar…
engs
Nu är det snart dags om man bor i Linköpings kommun.

https://www.tekniskaverken.se/kunds...elnat/priser-2024/#konsumtionsabonnemang-lkpg

De ger kunderna två val. En med samma elnätskostnad dygnet runt och en med billigare nattetid men med högre överföringsavgift dagtid, samt annan beräkning på effekttoppar. Med natt-taxa baseras effektavgiften på två effekttoppar / månad. Högsta på natt resp. dag.
Med standard (samma taxa dygnet runt) alt. så baseras den på snittet av fem toppar / månad.

Jag med elbil som ivf vintertid främst laddas på natten. Får enligt deras simulering på föregående 12 månaderna, ändå lägre pris om man kör standardalternativet.

Att jonglera timpris, effekttaxa, ev. natteffekttaxa. Känns som det blir en för mycket. Jag laddar redan på 3*6A så kan inte dra ner där. Det blir nog att betala och inte försöka optimera efter effekttaxan. Det får bli lite dyrare men handlar om hundralappar / år så inte värt besväret att kolla om bilen laddar (kör med tibber och smartladding + gridreward så den går in och laddar när det är lämpligt för elpriset) innan man drar igång ugnen osv.

Har fått in mer med gridreward sen i slutet av maj än effekttaxan enligt sim kommer öka på årsbasis ändå.
 
Redigerat:
  • Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
OK, så Linköpings modell vill jag inte ha...

Vi har två elbilar och prisoptimerar dessutom bla värme och varmvatten. Snart har vi en eluppvärmd badtunna också...
 
  • Gilla
M.rs och 1 till
  • Laddar…
engs engs skrev:
Nu är det snart dags om man bor i Linköpings kommun.

[länk]

De ger kunderna två val. En med samma elnätskostnad dygnet runt och en med billigare nattetid men med högre överföringsavgift dagtid, samt annan beräkning på effekttoppar. Med natt-taxa baseras effektavgiften på två effekttoppar / månad. Högsta på natt resp. dag.
Med standard (samma taxa dygnet runt) alt. så baseras den på snittet av fem toppar / månad.

Jag med elbil som ivf vintertid främst laddas på natten. Får enligt deras simulering på föregående 12 månaderna, ändå lägre pris om man kör standardalternativet.

Att jonglera timpris, effekttaxa, ev. natteffekttaxa. Känns som det blir en för mycket. Jag laddar redan på 3*6A så kan inte dra ner där. Det blir nog att betala och inte försöka optimera efter effekttaxan. Det får bli lite dyrare men handlar om hundralappar / år så inte värt besväret att kolla om bilen laddar (kör med tibber och smartladding + gridreward så den går in och laddar när det är lämpligt för elpriset) innan man drar igång ugnen osv.

Har fått in mer med gridreward sen i slutet av maj än effekttaxan enligt sim kommer öka på årsbasis ändå.
Om vi landar i så pass rimliga förändringar får vi nog vara väldigt lyckliga.

En användare med 16A och 10 000 kWh landar på 5230 med nuvarande modell och 6800 med maxmalt effektuttag (11kW)

Med en effektvakt borde man kunna landa på 5-6kW även med en elbil och faktiskt landa på samma eller lägre kostnad.

Användare utan elbil borde alla göra besparingar, sällan man nosar på 5kW i ett normalt hushåll.

Billigt med elnät i Linkan för övrigt...
 
  • Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
Jag ser verkligen inte fram mot detta.
Vi har idag bundet på runt 50-öringen som snart går ut. Ny taxa i kombination med att det blir effekttaxa blir eventuellt supertrist då vi har utarrenderat lantbruk + ett hyreshus. Det är en sak att vi själva kan styra lite vad vi förbrukar och när, men att få hyresgäst + arrendator att göra det och anpassa sig till totalen är helt kört.

Nä, det blir att betala och se glad ut.
 
  • Gilla
kisumisu
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.