P
C cpalm skrev:
Tro't eller ej så går det faktiskt utmärkt att skicka "analoga" signaler i en fiber, vilket är vanligt förekommande i kabel-TV-nät. Även kallat hybrid fiber-coaxial.
Den mesta signalering som görs är analog. För att få till en digital signal moduleras den analoga signalen.
 
C
P pmd skrev:
Den mesta signalering som görs är analog.
Därav "analog" inom citattecken. Kalla det icke-digital signal om det känns bättre. Vilket så klart inte heller är riktigt sant eftersom det i praktiken ingår DVB-C kanaler i signalen.

Poängen är att det inte har något med IP eller Internet att göra. Det sker ingen konvertering av signalen vid övergång från fiber till koax, det är samma signal över två olika medium.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Ok, så här då.
Titta via en app = streaming.
Titta via en box som tillhandahålls av TV-leverantören = IPTV.
😀🙄
 
P paralun skrev:
Sen upplösningen är klart överdriven, 1080p duger mycket bra.
Det duger om man surfar byggahus och har på TV i bakgrunden, men inte om man faktiskt tittar på filmen.

P pmd skrev:
Så innehållsleverantörerarna tillhandahåller ett program som man installerar på sin smartteve för att tolka bitströmmen rätt?
Typ. Appen får bara 4K-bitströmmen om de kan visa att de har Google/Apple/etc krypteringsnyckel. Men bitströmmen är också krypterad så att du inte ska kunna avlyssna den och få ut den via det tricket.
 
S sjoelund skrev:
Det duger om man surfar byggahus och har på TV i bakgrunden, men inte om man faktiskt tittar på filmen.
Jo men som huvudtv har vi en bättre Samsung 65tum och det blir ingen större skillnad som spelar roll. Ser väl ljudet då som viktigare och kör det via en soundbar.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
P pmd skrev:
Eftersom jag tycka ha petat till ett getingbo genom att fråga vad IPTV är så kände jag mig tvungen att googla lite.

Tydligen har Cisco varumärkesrättigheten till "IP/TV" efter att ha köpt bolaget Precept Software 1998. Preceot hade utvecklat ett program för att skicka video över internet genom att använda IP-protokollen RTP och RTCP. Det tycks vara första gången termen "iptv" dök upp.

VI får väl fråga Cisco, helt enkelt.

(Källa: [länk])
Var vid den tiden på besök hos dem i San Jose för att få info om deras utveckling för att köra tjänster över IP-nät. De stora inom området köpte "vilt" upp bolag för att få in teknik och kompetens. Och fokuset var inte "Internet" utan att kunna köra via IP som protokoll oberoende av nätverk.
 
Redigerat:
Ingen mening med att älta gamla definitioner, när vi började runt -97/98 fanns ett sätt att kalla saker som använde IP som protokoll där även IP-telefoni användes, även hur CoS, QoS, etc. Tio år senare hade det ändrats och börjar det finns hyfsad kapacitet/prestanda även till hemmen, idag har vi nya definitioner och om tio år har det förändrats. Benämningar används som tekniskt begrepp, funktionellt, produktnamn, varumärke, osv.
En testmiljö för molntjänsten som skulle leverera liknande tjänster kallades -97/98 för ASP (Application Service Provider), som senare blev Cloud Services, osv.
Allt förändras över tid och det har gått fort de senaste 30 åren inom området.
 
Redigerat:
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Och aktörer som levererar tjänster har då utvecklats, tillkommit, gamla har helt förändrats, etc, så det blir en stor begreppsförvirring när saker händer under en så kort tidsperiod.
När jag tidigare arbetade inom "områdena" så använde jag nog de tekniska begreppen och idag blir det "vardagsnamnen". Så idag säger jag att jag har TV hemma via fiber, sedan kan jag se samma kanaler via Play-funktionen från leverantören via internetuppkoppling, ibland via en app eller via en webbrowser i en burk se på kanalerna där burken kan vara TV-apparat, dator, mobil, etc.
 
A AndersS skrev:
Och aktörer som levererar tjänster har då utvecklats, tillkommit, gamla har helt förändrats, etc, så det blir en stor begreppsförvirring när saker händer under en så kort tidsperiod.
När jag tidigare arbetade inom "områdena" så använde jag nog de tekniska begreppen och idag blir det "vardagsnamnen". Så idag säger jag att jag har TV hemma via fiber, sedan kan jag se samma kanaler via Play-funktionen från leverantören via internetuppkoppling, ibland via en app eller via en webbrowser i en burk se på kanalerna där burken kan vara TV-apparat, dator, mobil, etc.
Jo men den största vitsen med en fiberanslutning är ju just bandbreddskrävande streamat media som många upptäcker.
 
P paralun skrev:
Jo men den största vitsen med en fiberanslutning är ju just bandbreddskrävande streamat media som många upptäcker.
Det är precis det jag skrivit, det har förändrats över tid från att vi satt med modem, vissa hade ISDN, men det tog fart med xDSL som blev en fast uppkoppling med då "hög" hastighet, strax efter började fiberuppbyggnaden, osv. Idag är inte kapacitet något problem för oss, lite slarvigt uttryckt, finns fortfarande områden som behöver förbättras med fiberutbyggnad eller snabb mobiluppkoppling. Alla fiberanslutningar görs väl tekniskt idag med 1Gbit/s ev. 10Gbits/s mot kunderna. Sedan vad man kan få som uppkopplad tjänst varierar och påverkas av flera parametrar, samt vad man vill betala. Är ju bara IP-paket som ska skickas.😎
Sedan är det en helt annan fråga hur tjänsteleverantörerna väljer att paketera och prissätta sina tjänster, någon har kanske just nu när jag skriver gjort det och det ligger ett "erbjudand" i mejllådan, om det inte kommer som en notis i mobilen.😉
 
A AndersS skrev:
Det är precis det jag skrivit, det har förändrats över tid från att vi satt med modem, vissa hade ISDN, men det tog fart med xDSL som blev en fast uppkoppling med då "hög" hastighet, strax efter började fiberuppbyggnaden, osv. Idag är inte kapacitet något problem för oss, lite slarvigt uttryckt, finns fortfarande områden som behöver förbättras med fiberutbyggnad eller snabb mobiluppkoppling. Alla fiberanslutningar görs väl tekniskt idag med 1Gbit/s ev. 10Gbits/s mot kunderna. Sedan vad man kan få som uppkopplad tjänst varierar och påverkas av flera parametrar, samt vad man vill betala. Är ju bara IP-paket som ska skickas.😎
Sedan är det en helt annan fråga hur tjänsteleverantörerna väljer att paketera och prissätta sina tjänster, någon har kanske just nu när jag skriver gjort det och det ligger ett "erbjudand" i mejllådan, om det inte kommer som en notis i mobilen.😉
Jo och många sitter ju med en SmartTV med nätverksanslutning endera sladd eller WiFi som bara väntar på att bli ansluten och sedan lägga till tex YouTubeappen. Bara att tuta och köra. (sen WiFi-täckning är då en utmaning för många, har en AP bakom TV'n så då kör jag via WiFi.)
 
  • Gilla
AndersS
  • Laddar…
Vi har mobil uppkoppling i fritidshuset och wifi direkt till TV. Alla apparna finns ju i TVn, men beroende av operativ.
Har appen för Telia Play i TVn och då de 12-13 kanalerna i vårt minipaket som vi har hemma via fiber, men också allt i Play streamat i fritidshuset.
Igår blev det lite direktsänd speedway men valde då TVns browser, ESS-appen finns inte för vår TV. Kunde i och för sig castat från mobilens ESS-app men smidigare att låta TVn fixa det. Har LG-TV men deras eget OS och inte modell med Android
Så mångt och mycket nu är att lära sig hur dagens teknik fungerar och självklart ha de "burkar" och system som gör det enkelt.
Paketering av tjänster kommer att förändras idag och imorgon.
 
  • Gilla
paralun
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Vi har mobil uppkoppling i fritidshuset och wifi direkt till TV. Alla apparna finns ju i TVn, men beroende av operativ.
Har appen för Telia Play i TVn och då de 12-13 kanalerna i vårt minipaket som vi har hemma via fiber, men också allt i Play streamat i fritidshuset.
Igår blev det lite direktsänd speedway men valde då TVns browser, ESS-appen finns inte för vår TV. Kunde i och för sig castat från mobilens ESS-app men smidigare att låta TVn fixa det. Har LG-TV men deras eget OS och inte modell med Android
Så mångt och mycket nu är att lära sig hur dagens teknik fungerar och självklart ha de "burkar" och system som gör det enkelt.
Paketering av tjänster kommer att förändras idag och imorgon.
Ett alternativ är ju en tvbox och kör själv med en mibox. (kräver då också en bra WiFi)
https://www.inet.se/produkt/6602715/xiaomi-tv-box-s-2nd-gen

Sen serverar då YouTube tidigare diskuterat 4K upplevelser fär den som vill testa på sin TV.
https://www.youtube.com/results?search_query=4k+video
 
A AndersS skrev:
Alla fiberanslutningar görs väl tekniskt idag med 1Gbit/s ev. 10Gbits/s mot kunderna.
Många stadsnät sätter kunderna på 100.. 250.. 500 Mbit/s osv. Priserna för 1000 Mbit/s eller mer är på många ställen hutlösa.

Något som dock fått mig fundersam på kapacitet är att många utbytespunkter (IXP) använder 100 - 400 Gbit/s för utväxling av paket. Där lär man behöva uppgradera men teknik för högre hastighet är inte så lätttillgänglig eller billig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.