A Anders_Nilsson skrev:
Här på Bästkusten har vi ju Göteborg stad parkeringdapp som fungerar utmärkt. Tyvärr räknas inte resten av rikt in i Göteborg. Men Parkster är ett bra alternativ.

Låter man pesten sprida sig tar den över, det är därför det är viktigt att inte bara passivt acceptera pålägget för snart kostar maten 500 kronor och så får du betala 600 kronor för att få betala.
Försöker hålla mig till Göteborgs stads app och Parkster där det går. Tycker det är märkligt att inte alla kommuners parkeringsbolag fattat att man superenkelt kunde köra samma app överallt..
 
S Styrman_jansson skrev:
Någon som varit och provkört nya Renault Scenic E-tech? lovar 622km WLTP med stora batteriet och 420 med lilla. Börjar på 464k. Låter prisvärt.
Jag var och klämde på den för några veckor sedan och den både såg och kändes rejäl. Att den sedan upplevdes lite trång beror nog på att jag kör Berlingo till vardags och då upplevs typ väldigt många "vanliga" bilar trånga efteråt.
Tester jag läst verkar den dessutom snål i verkligheten. Verkar vara en bra bil som jag också är sugen på att testa.
låg dragvikt som största nackdel såhär på förhand
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Tester jag läst verkar den dessutom snål i verkligheten. Verkar vara en bra bil som jag också är sugen på att testa.
låg dragvikt som största nackdel såhär på förhand
750kg är ju helt ok för många som kör obromsat. Inte som EQB som de ”rea” ut gamla modellen nu som inte fick dra något alls. (Var lite sugen men föll på ingen krok).

Jag velar ju kraftigt mellan att köra något år eller två till på vår Bensin-berlingo eller skaffa elbil nu. Dock skräms jag lite av hög investeringskostnad. Blir väldigt mycket pengar och betalda bilar är rätt skönt.

Men sedan när gamla bilar börjar strula har jag jävligt klent tålamod nuförtiden har jag märkt…
 
Mitt intryck av att ha läst mycket här och på andra ställen är att många nya bilar, speciellt med batterier krånglar mycket mer än mina gamla bensinbilar som dessutom har billiga reservdelar och är enkla att reparera och underhålla själv.

Jag skulle gärna köpa en några år gammal bil med gott rostskydd utan batterier men jag hittar inget som jag vill lägga pengar på så de gamla avskrivna bilarna får rulla tills vidare.
 
T TommyC skrev:
Mitt intryck av att ha läst mycket här och på andra ställen är att många nya bilar, speciellt med batterier krånglar mycket mer än mina gamla bensinbilar som dessutom har billiga reservdelar och är enkla att reparera och underhålla själv.

Jag skulle gärna köpa en några år gammal bil med gott rostskydd utan batterier men jag hittar inget som jag vill lägga pengar på så de gamla avskrivna bilarna får rulla tills vidare.
Det är väl första generationen av allt som krånglar oavsett. ID3 är det en del som gnäller om, även om de flesta verkar nöjda. Så en modell som funnits ett tag så vet man vad man kan förvänta sig känns tryggt
 
S Styrman_jansson skrev:
750kg är ju helt ok för många som kör obromsat. Inte som EQB som de ”rea” ut gamla modellen nu som inte fick dra något alls. (Var lite sugen men föll på ingen krok).

Jag velar ju kraftigt mellan att köra något år eller två till på vår Bensin-berlingo eller skaffa elbil nu. Dock skräms jag lite av hög investeringskostnad. Blir väldigt mycket pengar och betalda bilar är rätt skönt.

Men sedan när gamla bilar börjar strula har jag jävligt klent tålamod nuförtiden har jag märkt…
750kg duger för tippen släpet och MC släp. Men det går bort om man vill ha husvagn, även om det finns 750kg husvagnar. Tesla Model 3 får ju dra 1000kg, Id4 1200kg? eller 1400kg med dispans va de väl?
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
750kg duger för tippen släpet och MC släp. Men det går bort om man vill ha husvagn, även om det finns 750kg husvagnar. Tesla Model 3 får ju dra 1000kg, Id4 1200kg? eller 1400kg med dispans va de väl?
En ID4 1st får dra 1000kg, men bara 840kg med B-kort.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
En ID4 1st får dra 1000kg, men bara 840kg med B-kort.
Just det! Samma bekymmer med Model Y etc. Får nog planera in BE framöver.

Hittade någon lätt husvagn som funkade med en Model 3. Känns dock som man gör livet krångligt för sig om man ska testa husvagnsliv med en elbil innan man gjort det med dieseln
 
13th Marine 13th Marine skrev:
En ID4 1st får dra 1000kg, men bara 840kg med B-kort.
Intressant nog så får man köra fordon som väger 3500 kg med en lätt släp på upp till 750 kg så att totalvikten blir 4250 kg:
- https://www.transportstyrelsen.se/personbil-med-slap/
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Just det! Samma bekymmer med Model Y etc. Får nog planera in BE framöver.

Hittade någon lätt husvagn som funkade med en Model 3. Känns dock som man gör livet krångligt
Jepp, ligger på att-göra-listan, brukar låna svärfars 1000kg-släp.

pacman42 pacman42 skrev:
Intressant nog så får man köra fordon som väger 3500 kg med en lätt släp på upp till 750 kg så att totalvikten blir 4250 kg:
- [länk]
Jepp, det var ju uppe att man skulle öka till 4250kg totalvikt på B-kort, men det röstades ner (tror det blev för lastbilsreggade fordon som drivs med gas eller el)
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Jepp, det var ju uppe att man skulle öka till 4250kg totalvikt på B-kort, men det röstades ner (tror det blev för lastbilsreggade fordon som drivs med gas eller el)
Jag tolkade det som att det är en testverksamhet från den 1/7, men bara för fordon i offentlighetens tjänst (typ kommuntaxi och liknande).
 
pacman42 pacman42 skrev:
Jag tolkade det som att det är en testverksamhet från den 1/7, men bara för fordon i offentlighetens tjänst (typ kommuntaxi och liknande).
Jag har inte mer koll än att jag vet att det inte hjälpte mig 😅
 
pacman42 pacman42 skrev:
Hittade vad det var, det måste vara transportföretag och de skall söka dispens.
[länk]
Ah, det var så pass, tack för förtydligandet.
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
Jag tolkar det dock som att EU håller på att klubba igenom att 4250 kg skall gälla på B-kort framöver, detta för att dels lösa detta problemet, dels för att kunna tillåta större husbilar som går på el.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.