1 432 866 läst · 23 552 svar
1433k läst
23,6k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 304 inlägg
Försöker hålla mig till Göteborgs stads app och Parkster där det går. Tycker det är märkligt att inte alla kommuners parkeringsbolag fattat att man superenkelt kunde köra samma app överallt..A Anders_Nilsson skrev:Här på Bästkusten har vi ju Göteborg stad parkeringdapp som fungerar utmärkt. Tyvärr räknas inte resten av rikt in i Göteborg. Men Parkster är ett bra alternativ.
Låter man pesten sprida sig tar den över, det är därför det är viktigt att inte bara passivt acceptera pålägget för snart kostar maten 500 kronor och så får du betala 600 kronor för att få betala.
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 304 inlägg
Tester jag läst verkar den dessutom snål i verkligheten. Verkar vara en bra bil som jag också är sugen på att testa.S Styrman_jansson skrev:Någon som varit och provkört nya Renault Scenic E-tech? lovar 622km WLTP med stora batteriet och 420 med lilla. Börjar på 464k. Låter prisvärt.
Jag var och klämde på den för några veckor sedan och den både såg och kändes rejäl. Att den sedan upplevdes lite trång beror nog på att jag kör Berlingo till vardags och då upplevs typ väldigt många "vanliga" bilar trånga efteråt.
låg dragvikt som största nackdel såhär på förhand
Allvetare
· Östergötland
· 3 901 inlägg
750kg är ju helt ok för många som kör obromsat. Inte som EQB som de ”rea” ut gamla modellen nu som inte fick dra något alls. (Var lite sugen men föll på ingen krok).Johannes Carlsson skrev:
Jag velar ju kraftigt mellan att köra något år eller två till på vår Bensin-berlingo eller skaffa elbil nu. Dock skräms jag lite av hög investeringskostnad. Blir väldigt mycket pengar och betalda bilar är rätt skönt.
Men sedan när gamla bilar börjar strula har jag jävligt klent tålamod nuförtiden har jag märkt…
Mitt intryck av att ha läst mycket här och på andra ställen är att många nya bilar, speciellt med batterier krånglar mycket mer än mina gamla bensinbilar som dessutom har billiga reservdelar och är enkla att reparera och underhålla själv.
Jag skulle gärna köpa en några år gammal bil med gott rostskydd utan batterier men jag hittar inget som jag vill lägga pengar på så de gamla avskrivna bilarna får rulla tills vidare.
Jag skulle gärna köpa en några år gammal bil med gott rostskydd utan batterier men jag hittar inget som jag vill lägga pengar på så de gamla avskrivna bilarna får rulla tills vidare.
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 304 inlägg
Det är väl första generationen av allt som krånglar oavsett. ID3 är det en del som gnäller om, även om de flesta verkar nöjda. Så en modell som funnits ett tag så vet man vad man kan förvänta sig känns tryggtT TommyC skrev:Mitt intryck av att ha läst mycket här och på andra ställen är att många nya bilar, speciellt med batterier krånglar mycket mer än mina gamla bensinbilar som dessutom har billiga reservdelar och är enkla att reparera och underhålla själv.
Jag skulle gärna köpa en några år gammal bil med gott rostskydd utan batterier men jag hittar inget som jag vill lägga pengar på så de gamla avskrivna bilarna får rulla tills vidare.
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 304 inlägg
750kg duger för tippen släpet och MC släp. Men det går bort om man vill ha husvagn, även om det finns 750kg husvagnar. Tesla Model 3 får ju dra 1000kg, Id4 1200kg? eller 1400kg med dispans va de väl?S Styrman_jansson skrev:750kg är ju helt ok för många som kör obromsat. Inte som EQB som de ”rea” ut gamla modellen nu som inte fick dra något alls. (Var lite sugen men föll på ingen krok).
Jag velar ju kraftigt mellan att köra något år eller två till på vår Bensin-berlingo eller skaffa elbil nu. Dock skräms jag lite av hög investeringskostnad. Blir väldigt mycket pengar och betalda bilar är rätt skönt.
Men sedan när gamla bilar börjar strula har jag jävligt klent tålamod nuförtiden har jag märkt…
Kan själv!
· Trelleborg
· 15 589 inlägg
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 304 inlägg
Just det! Samma bekymmer med Model Y etc. Får nog planera in BE framöver.13th Marine skrev:
Hittade någon lätt husvagn som funkade med en Model 3. Känns dock som man gör livet krångligt för sig om man ska testa husvagnsliv med en elbil innan man gjort det med dieseln
Intressant nog så får man köra fordon som väger 3500 kg med en lätt släp på upp till 750 kg så att totalvikten blir 4250 kg:13th Marine skrev:
- https://www.transportstyrelsen.se/personbil-med-slap/
Kan själv!
· Trelleborg
· 15 589 inlägg
Jepp, ligger på att-göra-listan, brukar låna svärfars 1000kg-släp.Johannes Carlsson skrev:
Jepp, det var ju uppe att man skulle öka till 4250kg totalvikt på B-kort, men det röstades ner (tror det blev för lastbilsreggade fordon som drivs med gas eller el)pacman42 skrev:
Jag tolkade det som att det är en testverksamhet från den 1/7, men bara för fordon i offentlighetens tjänst (typ kommuntaxi och liknande).13th Marine skrev:
Kan själv!
· Trelleborg
· 15 589 inlägg
Hittade vad det var, det måste vara transportföretag och de skall söka dispens.13th Marine skrev:
https://carup.se/elbil-pa-425-ton-blir-laglig-pa-b-korkort/
Kan själv!
· Trelleborg
· 15 589 inlägg
Jag tolkar det dock som att EU håller på att klubba igenom att 4250 kg skall gälla på B-kort framöver, detta för att dels lösa detta problemet, dels för att kunna tillåta större husbilar som går på el.