13th Marine 13th Marine skrev:
Jag är inte med på hur du tänker med att radien påverkar alls. Så som jag ser det påverkar radien bara avståndet mellan skenorna och hur många varv kulorna snurrar när man kör skenan.

Att läget behöver vara rätt när man för på skenan är vi överrens om.

Kulskenan kommer röra sig hälften så långt som dörrbladet gör.
Så för att hitta rätt startläge för kulskenan så hade jag mätt avståndet mellan inre skenan och stopp i "stängt läge".
Halverat detta avstånd och lägg till ett par mm (för att inre skenan ska ta i stoppet före kulskenan)
Därefter drar man åt andra hållet så att inre skenan häktas av.
Skjut nu kulskenan ännu längre från stoppet med det mått vi räknade ut innan (dvs åt samma håll som vi drog ut inre skenan från).
Nu kan man trä på dörren och allt borde vara rätt, men kan eventuellt behöva någon liten justering till.
Jag uppfattar det som om ni talar om olika saker där @123abc allmänt beskriver en princip medan du endast skriver om just denna skenan.
 
F fixarpelle skrev:
Jag uppfattar det som om ni talar om olika saker där @123abc allmänt beskriver en princip medan du endast skriver om just denna skenan.
Jag har svårt att se vad kulornas radie påverkar i en glidskena/expansionsbeslag mer än det jag beskrev där, men förklara gärna så har jag en chans att förstå 😊
 
  • Gilla
Daniel 109 och 1 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Jag har svårt att se vad kulornas radie påverkar i en glidskena/expansionsbeslag mer än det jag beskrev där, men förklara gärna så har jag en chans att förstå 😊
Jag kan inte detta utan reagerade endast på det ni skrivit däremot är jag övertygad om att det är mer rätt att montera ihop skenan i rätt läge än att banka den rätt med hammare som du beskrev tidigare i tråden.
Alltså man ska inte hänga upp sig på småsaker, se det som är rätt av det som skrivs istället för att leta saker att tjafsa om framförallt när personen själv ifrågasatt det han tidigare skrivit.
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
Är det stora rullar påverkar radien men här är det en avlång skyttel som går på kulor i en skena.
Tar det stopp i skenan, klättra upp på en pall med en ficklampa och se efter? Känns som om det bara har hamnat nåt skit i skenan?
 
När jag tittar en gång till...är det inte två skyttlar, en inre och en yttre?
Jag påstår att den inre skytteln tar i till höger?
 
F fixarpelle skrev:
Jag kan inte detta utan reagerade endast på det ni skrivit däremot är jag övertygad om att det är mer rätt att montera ihop skenan i rätt läge än att banka den rätt med hammare som du beskrev tidigare i tråden.
Alltså man ska inte hänga upp sig på småsaker, se det som är rätt av det som skrivs istället för att leta saker att tjafsa om framförallt när personen själv ifrågasatt det han tidigare skrivit.
Jag menade inte att tjafsa, eftersom jag inte förstod vad som menades med "Jo i detta fallet kvittar radien med en kort sträcka" så frågade jag hur personen menade och förklarade sedan hur jag ser att det funkar på grund av följande "men jag måste fundera på principen i allmänhet."

Förstår inte hur det kan vara tjafs, men förklara gärna varför det är det så kan jag förhoppningsvis undvika det i framtiden.
 
Fotografen Fotografen skrev:
Är det stora rullar påverkar radien men här är det en avlång skyttel som går på kulor i en skena.
Tar det stopp i skenan, klättra upp på en pall med en ficklampa och se efter? Känns som om det bara har hamnat nåt skit i skenan?
Vad påverkar radien i så fall? 🤔

Fotografen Fotografen skrev:
När jag tittar en gång till...är det inte två skyttlar, en inre och en yttre?
Jag påstår att den inre skytteln tar i till höger?
Jo, du har en yttre skena som sitter i väggen, en inre skenan som sitter i dörrbladet och sedan en skena med kulor där emellan.
Vi är flera som menar att det är mellanskenan med kulor som tar i först och därmed kan inte inte skenan rulla vidare och stänga dörren.
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
F fixarpelle skrev:
Jag kan inte detta utan reagerade endast på det ni skrivit däremot är jag övertygad om att det är mer rätt att montera ihop skenan i rätt läge än att banka den rätt med hammare som du beskrev tidigare i tråden.
Alltså man ska inte hänga upp sig på småsaker, se det som är rätt av det som skrivs istället för att leta saker att tjafsa om framförallt när personen själv ifrågasatt det han tidigare skrivit.
När det gäller att sätta rätt den så tänkte jag helt enkelt inte på att det kanske fanns en möjlighet att dela hela skenan, de jag pillat på har varit stukade i båda ändar så man inte har kunnat dela dem, har de hamnat fel så är det på grund av yttre våld och då har man fått tvinga dem på plats igen.
Du noterade kanske att jag skrev att jag inte visste om det var rätt lösning i detta fall? 😉
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Vad påverkar radien i så fall? 🤔
En stor rulle tar i något innan dörren är stängd.

Skjutdörr i trä med svart metallrullskena installerad ovanför dörrkarmen, sett från insidan av ett rum med utsikt mot ett ljust kök och trädgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Fotografen Fotografen skrev:
En stor rulle tar i något innan dörren är stängd.

[bild]
Ah det var den typen folk tänkte på, ja där får man hålla tungan i rätt mun.
 
Dörren finns på en annan adress än vad jag gör, men så fort jag får tillfälle skall jag göra en ny undersökning med alla goda råd i åtanke. Återrapporterar.

Obs att ingenting når fram till ”stoppern” - vare sig skena eller den hängande dörren.
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
Jo, kassetten som håller kulorna på plats tar i stoppet. Jag har ju ringat in det tidigare.
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Jo, kassetten som håller kulorna på plats tar i stoppet. Jag har ju ringat in det tidigare.
Fast den skenan är fast och håller kulorna. Det är den andra skenan som är rörlig.
Då missförstod vi varandra.
 
Nej, den är inte fast.
Här är avståndet klart större.
Justerbar  skena eller fäste över en dörröppning vilket är omringat av en röd handritat cirkel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Återrapporterar asap :)
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.