R
B Boolean skrev:
Ja, det är nästa steg i planen. Undrar bara hur det kan ha blivit så utan att det syns.
Nästan så att det är ett ” barn klämskydd” som jag inte förstår :)

Återrapporterar när jag vet mer - tack alla!
Mät skenan inuti det räcker ju att den är någon millimeter mindre i slutet så går det trögt och dörren stannar..
 
R Rejäl skrev:
Mät skenan inuti det räcker ju att den är någon millimeter mindre i slutet så går det trögt och dörren stannar..
Bra tanke!
 
B Boolean skrev:
Bra tanke!
Fast när jag tänker efter så går det inte trögare i slutet. Allt löper fint o det tar bom stopp 5 cm för tidigt
 
Vi har redan konstaterat vad felet är. Ni behöver inte komma på en massa felaktiga teorier.
 
  • Gilla
  • Wow
pacman42 och 1 till
  • Laddar…
Jag håller med Daniel här, vagnen som håller kulorna har hamnat ur synk.
Har varit med om samma problem på utdragsskenor, där bankade jag rätt det hela, vet dock inte om det är rätt lösning här dock.
 
  • Gilla
Bjober
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Jag håller med Daniel här, vagnen som håller kulorna har hamnat ur synk.
Har varit med om samma problem på utdragsskenor, där bankade jag rätt det hela, vet dock inte om det är rätt lösning här dock.
Fortsättning följer när vi testat.
Tack igen för allas engagemang!
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
R
D Daniel 109 skrev:
Vi har redan konstaterat vad felet är. Ni behöver inte komma på en massa felaktiga teorier.
Nej TS har inte felet avhjälpt ännu så håll dina oönskade teorier för dig själv tack 🙏
 
B Boolean skrev:
Fortsättning följer när vi testat.
Tack igen för allas engagemang!
Dra dörren fram och tillbaka och kolla på "vagnen" så borde man se vad jag och Daniel menar är problemet.
 
R Rejäl skrev:
Nej TS har inte felet avhjälpt ännu så håll dina oönskade teorier för dig själv tack 🙏
Jo, felet är identifierat.
Nästa fråga är hur det ska åtgärdas. Är det en stoppskruv i den vänstra änden i stället för ett fast stopp så går den ju att demontera och montera rätt.
 
  • Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
Det är länge sedan jag varit på ett liknande beslag senast var i Skogås för en del år sedan där de hade liknande problem men minns inte riktigt lösningen.
Jag misstänker att den är felaktigt ihopsatt så ta bort stoppskruven och täckände så du kan sära på den rengöra och återmontera så funktionen blir rätt.
Vill minnas att den ska vara i rätt läge när den skjuts i för att glida fullt innan kulskenan tar stopp i gejdern, läget bör bero på kulornas radie mot skjutsträckan vilket bestämmer hur långt beslaget kan rulla.
 
Redigerat:
Nej, kulornas radie har inget med saken att göra.
 
D Daniel 109 skrev:
Nej, kulornas radie har inget med saken att göra.
Nu var jag väldigt trött när jag skrev inlägget men du menar alltså att kulornas storlek tillsammans med skjutsträckan inte påverkar hur långt något som ligger på toppen av kulorna rör sig.
Detta måste jag fördjupa mig i någon natt.
 
Radien kvittar, men kulskenans läge när man för in den inre skenan behöver vara rätt för att kulskenan inte ska slå ändläget först.
 
  • Gilla
Daniel 109 och 1 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Radien kvittar, men kulskenans läge när man för in den inre skenan behöver vara rätt för att kulskenan inte ska slå ändläget först.
Jo i detta fallet kvittar radien med en kort sträcka men jag måste fundera på principen i allmänhet.
Läget har jag redan skrivit om men kanske skulle skippat "förklaringen" i nattens dåsighet då det nu tar tid jag inte har just nu och hjärnan måste tänka på annat.
 
1 123abc skrev:
Jo i detta fallet kvittar radien med en kort sträcka men jag måste fundera på principen i allmänhet.
Läget har jag redan skrivit om men kanske skulle skippat "förklaringen" i nattens dåsighet då det nu tar tid jag inte har just nu och hjärnan måste tänka på annat.
Jag är inte med på hur du tänker med att radien påverkar alls. Så som jag ser det påverkar radien bara avståndet mellan skenorna och hur många varv kulorna snurrar när man kör skenan.

Att läget behöver vara rätt när man för på skenan är vi överrens om.

Kulskenan kommer röra sig hälften så långt som dörrbladet gör.
Så för att hitta rätt startläge för kulskenan så hade jag mätt avståndet mellan inre skenan och stopp i "stängt läge".
Halverat detta avstånd och lägg till ett par mm (för att inre skenan ska ta i stoppet före kulskenan)
Därefter drar man åt andra hållet så att inre skenan häktas av.
Skjut nu kulskenan ännu längre från stoppet med det mått vi räknade ut innan (dvs åt samma håll som vi drog ut inre skenan från).
Nu kan man trä på dörren och allt borde vara rätt, men kan eventuellt behöva någon liten justering till.
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.