När man fick 4k så hittade jag lite youtubevideos som nog framförallt var demofilmer för tv-apparater samt några få Netflix-serier som var 4k. Det kändes som ett jättelyft. Sen sitter man och tittar på aktuellt och topgun från 1985 och då spelar 4k mindre roll.

Nu tror jag vi har premium på Netflix, men det har jag flera gånger tänkt tagga ned till nån basversion. Det viktiga är ju kvaliten på innehållet, dvs själva filmen. Att se nåt kasst men med jättebra bild är bara kul första kvällen. Sen kvittar det. Hellre en riktigt bra film på VHS än en skitfilm i 4k.
 
  • Gilla
Jocke Best
  • Laddar…
S sjoelund skrev:
De minskade antalet strömmar till 2 och kvalitet till 1080p. Vill du ha 4K som tidigare kostar det 129 kr om jag minns rätt.
Ah, nej. Det är för Max 64.50 med 1080p (-50%) och 169 kr för 4K (det var 49.50 i ett par månader för 1080p och första månaden hade man väl kvar 4K också).

Och Disney+ skickade precis mail om att kostnaden ökar med 300 kr/år också.

Jo, streaming börjar bli som kabel/satellitpaketen.
 
P
S sjoelund skrev:
De minskade antalet strömmar till 2 och kvalitet till 1080p. Vill du ha 4K som tidigare kostar det 129 kr om jag minns rätt.
Jag tror inte att skillnaden mellan 1080 och 4K märks så mycket på min frus iPad. :)
 
P pmd skrev:
Jag tror inte att skillnaden mellan 1080 och 4K märks så mycket på min frus iPad. :)
Det märks ganska bra, för deras 4K har sämre bitrate än 1080p bluray och deras 1080p är ännu sämre.
 
S sjoelund skrev:
Ah, nej. Det är för Max 64.50 med 1080p (-50%) och 169 kr för 4K (det var 49.50 i ett par månader för 1080p och första månaden hade man väl kvar 4K också).

Och Disney+ skickade precis mail om att kostnaden ökar med 300 kr/år också.

Jo, streaming börjar bli som kabel/satellitpaketen.
Jo men det är små höjningar och de testar nog smärtgränsen nu.
Har själv Viaplay och Amazon Prime, frun Netflix. Viaplay ger jag chansen ett tag till.

Sen är ju utmaningen enligt topic och att det är relativt enkelt att "kopiera" IPTV-teknik med dagens enorma globala bandbreddskapacitet samt serverkapacitet.
 
Tydligen behöver man numera två abbonemang för att se hela Premier League, då en annan streamingtjänst har köpt en av matcherna varje vecka.

Och sedan undrar man över varför folk kör med IP-TV...
 
  • Gilla
pacman42 och 3 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Tydligen behöver man numera två abbonemang för att se hela Premier League, då en streamingtjänst har köpt en av matcherna varje vecka.

Och sedan undrar man över varför folk kör med IP-TV...
Beror ju på vad man tittar på....😉
Är man väldigt fotbollintresserad så får man välja och betala vad man vill se.
För många totalt ointressant.
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Tydligen behöver man numera två abbonemang för att se hela Premier League, då en annan streamingtjänst har köpt en av matcherna varje vecka.

Och sedan undrar man över varför folk kör med IP-TV...
Jo IPTV innebär ju enorma fördelar för de med en Smart-TV, sen finns det då otyg som Telias samt Telenors boxar som ska styra innehållet och en kunds val.

Hursomhelst så jobbar ju IPTV-branschen mycket aktivt med att göra olika val för en kund.

Sen jobbar man då mycket aktivt med att blocka de som delar abb, dvs olika IP-adresser.
 
A AndersS skrev:
Beror ju på vad man tittar på....😉
Är man väldigt fotbollintresserad så får man välja och betala vad man vill se.
För många totalt ointressant.
Jag är totalt ointresserad av sport, men förstår att folk inte vill teckna sig på abbonemang kors och tvärs för att följa en liga.
Lite som att du får se alla avsnitt utan 4,8 och sista av en tv serie på en tjänst medans en annan köpt de tre saknade avsnitten...

Som jag skrev, beter man sig sådär är det inte konstigt att folk väljer en enklare lösning.
 
  • Gilla
JohanLun och 1 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Jag är totalt ointresserad av sport, men förstår att folk inte vill teckna sig på abbonemang kors och tvärs för att följa en liga.
Lite som att du får se alla avsnitt utan 4,8 och sista av en tv serie på en tjänst medans en annan köpt de tre saknade avsnitten...

Som jag skrev, beter man sig sådär är det inte konstigt att folk väljer en enklare lösning.
Gillar jag inte inte ett tjänsteupplägg och inte vill betala tja då skiter jsg i det.
Men jag är nog väldigt lättroad och att få nöjd därav har jag inte trådens problem.😎
 
P
P paralun skrev:
Jo IPTV innebär ju enorma fördelar för de med en Smart-TV, sen finns det då otyg som Telias samt Telenors boxar som ska styra innehållet och en kunds val.
Det borde duga med en dator. Om man vill ha en större skärm än datorn så kan väl de flesta teveapparater anslutas som skärm till en dator?
P paralun skrev:
Hursomhelst så jobbar ju IPTV-branschen mycket aktivt med att göra olika val för en kund.
Vad är IPTV-branschen? Min fru tittar altid på strömmande teve via internet. Jag tror att det är Max och Netflix hon abonnerar på. Är Max och Netflix delar av IPTV-branschen?
 
P pmd skrev:
Det borde duga med en dator. Om man vill ha en större skärm än datorn så kan väl de flesta teveapparater anslutas som skärm till en dator?

Vad är IPTV-branschen? Min fru tittar altid på strömmande teve via internet. Jag tror att det är Max och Netflix hon abonnerar på. Är Max och Netflix delar av IPTV-branschen?
Jo mycket enkelt om man har en Smart-TV som många har nuförtiden.
Bara att lägga till en app, betala, logga in och köra.
Sen ser man på Tv precis när man har tid och lust. Är väl ganska enkelt?

Sen jovisst kan man köra med en dator eller laptop.... bara man har login.

IPTV-branschen är då alla som streamar media.
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
P pmd skrev:
Vad är IPTV-branschen?
Finns det någon vedertagen definition? För mig är det nog alla former av TV där bilden skapas utifrån en bitström från någonstans på internet.
 
  • Gilla
AndersS
  • Laddar…
P
Alfredo Alfredo skrev:
Finns det någon vedertagen definition? För mig är det nog alla former av TV där bilden skapas utifrån en bitström från någonstans på internet.
Rimligt. I den här tråden tycks dock IPTV ofta likställas med illegal IPTV (vad det nu är; jag behöver upplysas mer, tror jag).
 
Fast jag tycker det verkar som att iptv termen blivit kidnappad att betyda illegala alternativ, även om det rent tekniskt borde inkluderas alla streamingtjänster som tex Netflix.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.