Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Borra och gänga i fästet. Försänkning i plåten. Fästet har ju en fot mot insidan av samma plåt. Sedan en skruv med försänkt skalle.
Alternativt slipa av elförsinkningen på plåten och fästa med cyanakrylatlim + aktivator.

Edit: Nu ser jag vad som har gått av. Det blir värrre. Går det att trixa ihop med en delgängad skruv kanske?
Ja, det är nog det sista att testa... delgängade skruvar. Det lär ju vara svårt att hitta originalskruvar.

Annars, koll på var man bäst hittar nya fläktar? Så här ser nuvarande ut?
Elektronisk enhet med tekniska specifikationer och anslutningar, troligen en motor, märkt "Made in Germany".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Har kämpat med att byta lager på dessa fläktar i en VM2:a från 2004. Tyvärr hjälpte inte lagerbytet. Framförallt den ena fläkten "vobblar" väldigt mycket och det blir fortfarande "motor error".

Fråga är om det går att få tag på passande fläktar idag, någon som vet? Eller är det värt att slå till på ett nytt aggregat? Blev tipsad om ett MiniMaster RDKS för drygt 20 000 kr.


En uppvärmningsenhet av märket "Villavent" monterad på vägg, med digital display och kontroller.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ventilationsanläggning med fläkt och filter som är delvis täckt med damm och skräp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inuti datorchassi, dammig fläkt, anslutningar och kablar. Förmodligen underhåll eller reparation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En motorfläkt med märkning, metalliska kylflänsar, delvis belagd med damm, ovanpå tidningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Elektrisk motor med specifikationer, kabelfärger och märkning "Made in Germany".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Byt motor. Googla koden så hittar du, går aggregatet bra annars så vänta med dina 20tusen. Sen så skrapar du rent vingarna för där har du knappt flöde nu som de ser ut.

Hittar du ingen motor så testa ringa Widens Vilaventilation Enköping.
 
Ja det behövs rengöring av varje rotorblad då det fastnat damm där som skapar obalans
 
J jerk skrev:
Ja det behövs rengöring av varje rotorblad då det fastnat damm där som skapar obalans
Jag rengjorde med en tandborste och blåste så gott det gick med tryckluften. Det där dammet sitter så bra att det inte gick att endast blåsa bort det.
 
D Dros skrev:
Jag rengjorde med en tandborste och blåste så gott det gick med tryckluften. Det där dammet sitter så bra att det inte gick att endast blåsa bort det.
skrapa med en liten mejsel.
 
lesio88 lesio88 skrev:
Hej,
Nu har jag pratat klart med Systemair och de godkänner inte garanti. De är hårda på den punkten - garantitiden är slut. Motorerna kan vara dåliga efter 2,5 år, det finns ingen möjlighet att reparera motorerna (skicka de på servis) och man måste beställa hela motorpaketet (dvs inte bara motorn, men även motorhuset). Det positiva är att jag har fått priset sänkt något, till 4712:- sek per motorn (9429:- för båda motorer).
Tycker ändå att det är mycket pengar - vem kan garantera att de nya motorerna håller längre? Flera tipps?
Det mesta brukar gå att få isär och byta lager på. Oftast är det ju ebm eller ziel som dom använder. Inte helt omöjligt att det sitter 608-2Z lager i fläkten. Jag har tagit isär en mängd ytterrotor-motorer & även ec motorer. Det mesta brukar gå om man har lite tid bara.
 
  • Gilla
RSRC och 1 till
  • Laddar…
H hfrid skrev:
Tack nu fick jag loss kretskortet men hur får man lagret att släppa? Axeln är loss men lagret och plattan det sitter i går inte att rubba.

[bild]
Skriver løsningen på dette til glede for andre.
Du må åpne boksen for om den deler seg er huset for stort for viftedelen, den må ut for å komme til under. Når viften er ute kan du bruk en plate og og gjenget stang med muttre på som avtrekker i skruehullene der skruene dine står. (slik man gjør med en trummelavtrekker på bremsene på en bil)
Selv bruke jeg biltemas 75 mm trearms avtrekker og skruer (som kommer til å bli bøyd) som er like med de M5 skruene som er på ditt bilde.
Jeg demoterte armen på avtrekkeren og klemte fast skruehodene på oversiden av leddene som holder armene. Da kunne jeg lett trekke av denne delen av viftemotoren. NB! skruene kommer til å bøyes fordi avtrekkeren trekker dem sidelengs, og det er fare for å skade gjengene i motoren. Så jeg ville kanskje bruke en plate med muttre og gejnget stang hvis den sitter hardt.
 
  • Gilla
RSRC
  • Laddar…
B Brun kärrhök skrev:
Behöver goda råd om FTX – Systemair VRC700DCV

Vid hade tjut från vårt FTX aggregat. Det hade varit i drift i 43 800 timmar d.v.s. över 5 år. Kullagren ska enligt SKF hålla i 40 000 timmar. Köpte nya SKF kullager från Sverull och grep mig an uppgiften. På ena sidan var det inga problem alls att byta. På andra sidan sitter lagret under kretskortet. Kretskortet gick att plocka bort, men sen blev det stopp. Problemet är att radialfläkten är så bred att den täcker hela motorn och även den delen där kretskortet sitter. Det går inte att få in armarna på avdragaren och få grepp om ”kretskorts” delen och komma åt lagret.[bild]
Tacksam för tips om hur jag lämpligen går vidare med kullagerbytet? Ska jag, eller kan jag pressa ut motordelen från radialfläkten för att fortsätta arbetet? Eller är jag tvungen att kross spargrisen och köpa två nya motor-fläktenheter? :sweat:
Skriver løsningen på dette til glede for andre.
Du kan bruke en plate og og gjenget stang med muttre på som avtrekker i skruehullene der skruene til motoren går inn. (slik man gjør med en trummelavtrekker på bremsene på en bil)
Selv bruke jeg biltemas 75 mm trearms avtrekker og skruer (som kommer til å bli bøyd) som er like med de M5 skruene som er på ditt bilde.
Jeg demoterte armen på avtrekkeren og klemte fast skruehodene på oversiden av leddene som holder armene. Da kunne jeg lett trekke av denne delen av viftemotoren. NB! skruene kommer til å bøyes fordi avtrekkeren trekker dem sidelengs, og det er fare for å skade gjengene i motoren. Så jeg ville kanskje bruke en plate med muttre og gejnget stang hvis den sitter hardt.
 
  • Gilla
RSRC
  • Laddar…
B Brun kärrhök skrev:
Behöver goda råd om FTX – Systemair VRC700DCV

Vid hade tjut från vårt FTX aggregat. Det hade varit i drift i 43 800 timmar d.v.s. över 5 år. Kullagren ska enligt SKF hålla i 40 000 timmar. Köpte nya SKF kullager från Sverull och grep mig an uppgiften. På ena sidan var det inga problem alls att byta. På andra sidan sitter lagret under kretskortet. Kretskortet gick att plocka bort, men sen blev det stopp. Problemet är att radialfläkten är så bred att den täcker hela motorn och även den delen där kretskortet sitter. Det går inte att få in armarna på avdragaren och få grepp om ”kretskorts” delen och komma åt lagret.[bild]
Tacksam för tips om hur jag lämpligen går vidare med kullagerbytet? Ska jag, eller kan jag pressa ut motordelen från radialfläkten för att fortsätta arbetet? Eller är jag tvungen att kross spargrisen och köpa två nya motor-fläktenheter? :sweat:
Hej!
Bytte tre lager på två fläktar på motsvarande aggregat.
Det tredje lagret som är mindre sitter på motsatt sida jfrt kretskortet. Kanske onödigt, men när det ändå var öppet så.
Allt i tråden fungeRar sånär som på delen under kretskortet. Jag gjorde så att jag försiktigt tryckte isär två par fläktvingar (180 grader emellan)
på det sättet fick jag biltemas två armade avdragare att fästa. Obs att jag för att få rätt bredd på den fick använda länkarna från den trearmade.
Sedan fungerade det enligt tråden. Lite bök att få avdragaren stabilt centrerad, men trägen vinner. I mitt fall hade det inre lagret rostat och belagt magneterna med rostdamm. Krävde rengöring innan hopsättning. Böjde sedan tillbaka de uttryckta fläktvingarna. Men sedan fungerade allt utmärkt. Ftx går nu för fullt och jag kunde avbeställa den nya fläkten 8990:-. Jag bytte lager på båda fläktarna. Kostnad för lagren (biltema 6x59:). plus arbete. I mitt fall c:a 1 dag. Det kan absolut pressas! Skulle tro att 2 timmar per fläkt räcker om man går ”rakt”. på.
Med denna modell måste man också börja med att öppna fläkthuset, som är nitat. Såga av nitarna, knacka ur och ersätt vid ihopmontering med m5x20 med låsmutter (skallen inåt)!
 
  • Gilla
JFrisk och 1 till
  • Laddar…
Ett råd i all välmening: gör man sig besväret att demontera fläktarna och dra ut lagren så bör man inte köpa de billigaste lagren på ex. Biltema. Man är aldrig riktigt säker på vilken kvalité man får därifrån.
Köp märkeslager, ex. SKF. Talar av egen erfarenhet.
 
  • Gilla
Dros
  • Laddar…
E etompau skrev:
Ett råd i all välmening: gör man sig besväret att demontera fläktarna och dra ut lagren så bör man inte köpa de billigaste lagren på ex. Biltema. Man är aldrig riktigt säker på vilken kvalité man får därifrån.
Köp märkeslager, ex. SKF. Talar av egen erfarenhet.
Absolut!
på remlagret är motsvarande skf lager tom billigare, i alla fall före frakt. Jag ville bara få det gjort. Nästa gång blir det SKF
 
Jag gjorde exakt som Dag nämner ovan https://www.byggahus.se/forum/threads/vm2-kvalite.164693/post-5796368 där jag försiktigt bände isär fläktvingarna för att få plats med avdragarens armar.

Vilket funkade perfekt med första fläkten. Men av något jäkla skäl så funkade inte motsvarande operation på fläkt #2. Den vägrade starta igen trots otaliga försök att väcka den till liv och felsöka. Så jag fick bita i det (vad jag vid det laget trodde) sura äpplet och beställa en ny fläkt. Men när den väl kom och installerades så vägrade den första fläkten att gå upp i normal varvtal och nästan ingen tilluft kom ut i systemet. Efter lite konsultation med en ventilationsexpert jag haft att göra med tidigare så kom den verkligt sura måltiden och jag köpte helt enkelt ett helt nytt aggregat från Acetec för totalt 24.000 efter installation, vilket kändes vettigare än att köpa ytterligare en dyr fläkt för en så gammal maskin som Systemair VRC7000DCV ändå är. Acetecen verkar finfin.

Men om någon vill köpa två hela uppsättningar filter till Systemair så har jag sådana liggande eftersom jag givetvis köpte på mig ett trepack för ett halvår sedan.
 
S Swednik skrev:
Jag gjorde exakt som Dag nämner ovan [länk] där jag försiktigt bände isär fläktvingarna för att få plats med avdragarens armar.

Vilket funkade perfekt med första fläkten. Men av något jäkla skäl så funkade inte motsvarande operation på fläkt #2. Den vägrade starta igen trots otaliga försök att väcka den till liv och felsöka. Så jag fick bita i det (vad jag vid det laget trodde) sura äpplet och beställa en ny fläkt. Men när den väl kom och installerades så vägrade den första fläkten att gå upp i normal varvtal och nästan ingen tilluft kom ut i systemet. Efter lite konsultation med en ventilationsexpert jag haft att göra med tidigare så kom den verkligt sura måltiden och jag köpte helt enkelt ett helt nytt aggregat från Acetec för totalt 24.000 efter installation, vilket kändes vettigare än att köpa ytterligare en dyr fläkt för en så gammal maskin som Systemair VRC7000DCV ändå är. Acetecen verkar finfin.

Men om någon vill köpa två hela uppsättningar filter till Systemair så har jag sådana liggande eftersom jag givetvis köpte på mig ett trepack för ett halvår sedan.
Du borde i alla fall kunna få något för fläktarna med tanke på att de nya kostar runt 9000:-
Hls Dag T
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.