S
13th Marine 13th Marine skrev:
Idag passade jag på att toppa upp batteriet på en destinationsladdare medans vi ändå skulle bada, det gjorde att vi kom hemma vägen hem igen.
[bild]

Funkade bra bortsett från att jag efteråt inser att EasyPark tar ut en jävla serviceavgift vilket gjorde det dyrare än snabbladdaren bredvid 😡
Jag tycker att det ofta är så att det är billigare att snabbladda än att destinationsladda. 5kr/kWh för AC-laddning är vanligt men för dyrt tycker jag.
 
  • Gilla
martin43
  • Laddar…
S sinuslinus skrev:
Jag tycker att det ofta är så att det är billigare att snabbladda än att destinationsladda. 5kr/kWh för AC-laddning är vanligt men för dyrt tycker jag.
Lite väl saftigt ja, men här behövde jag ladda oavsett för att komma hem, nu slapp jag sitta 10-15min i bilen och kunde gå in och bada med resten av familjen direkt.
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Lite väl saftigt ja, men här behövde jag ladda oavsett för att komma hem, nu slapp jag sitta 10-15min i bilen och kunde gå in och bada med resten av familjen direkt.
Jag laddar nästan alltid hemma. Med smartladdning och GridRewards så landar man på 30-40 öre I snitt. (nu i sommar har det legat på ca -50 öre). Tillkommer skatt och nätavgift på 62 öre, så totalt ca 1 kr. Lika med 1,60 per mil.
Emellanåt måste man ladda publikt. Om man inte har annat val än dyraste leverantören så kostar det typ som att köra fossilt, men oftast 30% lägre.
 
lilytwig lilytwig skrev:
Jag laddar nästan alltid hemma. Med smartladdning och GridRewards så landar man på 30-40 öre I snitt. (nu i sommar har det legat på ca -50 öre). Tillkommer skatt och nätavgift på 62 öre, så totalt ca 1 kr. Lika med 1,60 per mil.
Emellanåt måste man ladda publikt. Om man inte har annat val än dyraste leverantören så kostar det typ som att köra fossilt, men oftast 30% lägre.
Min laddbox har såvitt jag vet inte stöd för det, så jag kopplar in bilen när jag behöver ladda och elen är billig.

Laddade bilen till 100% innan jag körde upp till Göteborg, laddade dels där för att ha 80% när vi började resan hem dels en skvätt för att komma sista biten hem.
Men det är inte många kWh jag laddat publikt, de flesta är hemma.
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Idag passade jag på att toppa upp batteriet på en destinationsladdare medans vi ändå skulle bada, det gjorde att vi kom hemma vägen hem igen.
[bild]

Funkade bra bortsett från att jag efteråt inser att EasyPark tar ut en jävla serviceavgift vilket gjorde det dyrare än snabbladdaren bredvid 😡
Easypay..
 
K karlmb skrev:
Easypay..
Mhm, står tydligen lite lagom diskret i sista steget att de tar 15% i serviceavgift...
 
  • Arg
  • Gilla
  • Wow
Johannes Carlsson och 3 till
  • Laddar…
Och tyvär anlitas EasyPark med monopol på vissa ställen i Göteborg så att man inte har något val. Parkster borde få monopol. Ofattbart att ett företag som tar ut avgifter kan få monopol men så talar vi om Göteborg. Förvånar mig inte ett dugg om det visar sig att kommunala tjänstemän får gratis parkering.
 
  • Gilla
  • Arg
Johannes Carlsson och 2 till
  • Laddar…
Lite som parkster och deras "premium" funktion som är aktiverad som standard när man laddar ner appen..

4kr extra per parkering ..
 
  • Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
Den går iaf att stänga av.
 
  • Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
A Anders_Nilsson skrev:
Och tyvär anlitas EasyPark med monopol på vissa ställen i Göteborg så att man inte har något val. Parkster borde få monopol. Ofattbart att ett företag som tar ut avgifter kan få monopol men så talar vi om Göteborg. Förvånar mig inte ett dugg om det visar sig att kommunala tjänstemän får gratis parkering.
Fast avgifter behöver väl ändå tas ut? Dom behöver ju finansiera sina tjänst på något sätt. Misstänker snarare att det är kommunen som är boven i dramat. Dom slipper kostnader för parkeringsautomater och lejer ut betalningen, dvs man får lägre kostnader. Kostnaden för att ta betalt för parkeringen finns ju dock kvar och tas ut av den som levererar tjänsten.
 
G Greger_08 skrev:
Lite som parkster och deras "premium" funktion som är aktiverad som standard när man laddar ner appen..

4kr extra per parkering ..
Där blev jag "lite nervös" då jag aldrig lagt märke till detta, men jag skaffade tydligen Parkster innan denna var "default" för jag har inte deras "Plus"-tjänst.
 
L Liljeros skrev:
Fast avgifter behöver väl ändå tas ut? Dom behöver ju finansiera sina tjänst på något sätt. Misstänker snarare att det är kommunen som är boven i dramat. Dom slipper kostnader för parkeringsautomater och lejer ut betalningen, dvs man får lägre kostnader. Kostnaden för att ta betalt för parkeringen finns ju dock kvar och tas ut av den som levererar tjänsten.
Det är helt OK om de drar in det som en del av det utannonserade priset, men att lägga på diverse dolda avgifter är ohederligt. Detta får kommunen och parkeringsbolagen lösa internt.
 
  • Gilla
karlmb och 5 till
  • Laddar…
L Liljeros skrev:
Fast avgifter behöver väl ändå tas ut? Dom behöver ju finansiera sina tjänst på något sätt. Misstänker snarare att det är kommunen som är boven i dramat. Dom slipper kostnader för parkeringsautomater och lejer ut betalningen, dvs man får lägre kostnader. Kostnaden för att ta betalt för parkeringen finns ju dock kvar och tas ut av den som levererar tjänsten.
Kommunen här införde nyss betalparkering i stan, jag tror där finns en viss ersättning från kommunen per parkering, men man får inte lov att ta ut extra avgifter, så här tar EasyPark ingen serviceavgift.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Där blev jag "lite nervös" då jag aldrig lagt märke till detta, men jag skaffade tydligen Parkster innan denna var "default" för jag har inte deras "Plus"-tjänst.
Samma här, kände inte heller till det, men har haft Parkster länge nu.
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Samma här, kände inte heller till det, men har haft Parkster länge nu.
Jag bytte min "goto-app" till Parkster i samma ögonblick som SMS-Park (tror jag de hette) konsumerades av EasyPark. EasyPark är dock svår att undvika då både en del av kommunens parkeringar och många privata markägare enbart har deras app. De kommunala parkeringar som hanteras direkt av gatukontoret har dock Parkster som alternativ i alla fall.

Sedan har vi ju då Göteborg som använder sin egen app till de parkeringar som hanteras av gatukontoret och även till många parkeringar som ahnteras av andra kommunala bolag och förvaltningar, men inte alla...

Detta med lokala appar i varje stad man besöker är ju ett j-la elände. Särskilt när de kräver appen om man vill ladda, men webbsida duger om man bara vill parkera. Om jag inte missminner mig är det lag på att man inte får kräva app för laddning numera?
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.