Sonen har skaffat lägenhet (HSB 60-tal) och man har förmodligen återmonterat en hängande dörr efter renovering.
Dörren hänger i en ”kulskena” och tar emot 5 cm innan den går i mål och blir helt stängd.

Jag blir inte klok på var felet är. Kan inte se var det tar emot.
Innan vi plockar ned dörren - har någon något tips om vad som kan gjorts fel?
 
  • Hängande träskjutdörr i en HSB-lägenhet från 60-talet, monterad på en kulskena, stänger inte helt och tar emot 5 cm innan slutläget. Ställning och dammsugare synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på en hängande dörr monterad i en skena i taket. Dörren är av trä, och skenan är metall med kullager. Dörren verkar inte stänga helt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hängande dörr i kulskena som skaver mot dörrkarmen, där dörren inte kan stängas helt på grund av ett okänt hinder.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En hängande dörr i trä monterad i en kulskena, delvis stängd, med en upptäckt på ett möjligt justeringsproblem.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
R
Är det ett spår i botten av dörrbladet som löper i en styrpigg?
 
Kassetten med kulorna är inte synkad med skytteln. Eller vad nu den rätta benämningen är. Kassetten går i ändläge innan dörren är helt stängd.
 
  • Gilla
Bjober och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Kassetten med kulorna är inte synkad med skytteln. Eller vad nu den rätta benämningen är. Kassetten går i ändläge innan dörren är helt stängd.
Yes, så precis så är det.
Men ingenting har monterats med nya hål som det ser ut. Kan det verkligen varit fel från ”byggår”?
Hur 17 kan man synka rätt?
 
R Rejäl skrev:
Är det ett spår i botten av dörrbladet som löper i en styrpigg?
Ja det är det, men i detta spår verkar det inte finnas något som stoppar dörren - enbart styr den.
 
Jag var inne på att upphängninganordningens två fästen kastats om, men de stämmer ju med hål o styrpigg
 
Kassetten med kulor har ett kulpar som inte nås. Fast jag lyckas inte se vart det tar emot.
 
Hör tar det emot.
Närbild på skjutdörrens övre skena där en skruv verkar blockera skytteln från att röra sig fritt, med en röd cirkel som markerar problemområdet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Skytteln borde gå att knuffa med visst våld.
 
  • Gilla
123abc och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Hör tar det emot.
[bild]
Skytteln borde gå att knuffa med visst våld.
Yes, helt med dig å har testat att dra i med kraft.
Men dörren nyper stenhårt i läget på fotot - alltså på kulparet innan.

Vi får demontera o verkligen titta om det sitter något i vägen någonstans - det är som en osynlig spärr 5 cm innan.

Tack så väldigt mycket för feedback!
 
Kulorna rullar? Borde kanske gå förbi dem ändå visserligen.
 
B Boolean skrev:
Sonen har skaffat lägenhet (HSB 60-tal) och man har förmodligen återmonterat en hängande dörr efter renovering.
Dörren hänger i en ”kulskena” och tar emot 5 cm innan den går i mål och blir helt stängd.

Jag blir inte klok på var felet är. Kan inte se var det tar emot.
Innan vi plockar ned dörren - har någon något tips om vad som kan gjorts fel?
Det är inte att den kilar mot golvet då? Så var det med min dörr.
 
G Ganescha skrev:
Kulorna rullar? Borde kanske gå förbi dem ändå visserligen.
Yes, kulorna löper bra o rullar men ”meden” som dörren hänger på når aldrig sista kulparet.
 
R
B Boolean skrev:
Yes, kulorna löper bra o rullar men ”meden” som dörren hänger på når aldrig sista kulparet.
Kan du inte bara flytta skenan längre åt höger, det kan ju vara så att skenan är tightare mot slutet inuti..
 
E Emanuel01 skrev:
Det är inte att den kilar mot golvet då? Så var det med min dörr.
Nej, det är en glipa till golvet hela vägen.
Men jag ska dubbelkolla så ingenting fastnat i piggen som sitter som styrpinne under dörren.
Om något sitter dolt till höger om golvpinnen - själva styrpinnen ser man när dörren är nästan stängd - den stoppar inte i sig själv.
 
R Rejäl skrev:
Kan du inte bara flytta skenan längre åt höger, det kan ju vara så att skenan är tightare mot slutet inuti..
Ja, det är nästa steg i planen. Undrar bara hur det kan ha blivit så utan att det syns.
Nästan så att det är ett ” barn klämskydd” som jag inte förstår :)

Återrapporterar när jag vet mer - tack alla!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.