S Sthlm_ skrev:
Hur kan du veta att det är värdelösa program om du aldrig sett dom? För att någon skrivit det på ett forum?
kan du rekomendera nåt bra?
 
jag har svårt att förstå att sport kanalerna kostar så mycket allsvenskan kostar lika mycket som bundesliga gör i tyskland
 
P
(. Det är ju klart mindre publik för allsvenskan så de måste ju ta mer betalt per tittare för att det ska gå ihop. .)
 
  • Haha
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
sysmali
Röran med rättigheter som byter TV-bolag årsvis kan jämföras med envisheten hos musikbolagen pre-spotify.

Jag tror att så länge man inte kan välja att följa sina favoritlag eller favoritligor utan att få massa annat på köpet där rättigheterna dessutom kanske byter ägare om ett år - så kommer IPTV ha sin plats.

Precis som MP3 hade på sin tid.
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
M maria01 skrev:
jag har svårt att förstå att sport kanalerna kostar så mycket allsvenskan kostar lika mycket som bundesliga gör i tyskland
Man har betalt monstruösa belopp för rättigheterna.

Värst är det med SHL, det finns inte någon möjlighet att sändande bolag ska kunna göra plus på den affären...

Idrotten kommer gå igenom ett stålbad när det dags att skriva nya avtal, fotbollsallsvenskan kommer få betydligt mindre intäkt från "TV" i nästa avtal. Eventuellt kommer storklubbar bryta sig ur för att säkra sina intäkter, idag får AIK samma intäkt som Mjällby, och jag kan se att storklubbarna kör egna sändningar.
 
monstruösa belopp för allsvenskan ? bundesliga lär ju kosta mer en alsvenskan eller?
 
M maria01 skrev:
monstruösa belopp för allsvenskan ? bundesliga lär ju kosta mer en alsvenskan eller?
https://www.aftonbladet.se/sportbladet/fotboll/a/bl2WA/avslojar-540-miljoner-ar-till-svensk-fotboll

Hittar inte siffror för norden och Bundesliga, men ESPN betalar €35 miljoner per år för 300 matcher och USA är en större marknad...

Så visst är det mycket pengar, men ingenting mot vad de betalar för Premier League (4.5 miljarder kronor per år för norden).

Och hur tror de att de ska kunna få in de pengarna? Under 30 miljoner invånare = 150 kr per person (inte hushåll) som de måste få i vinst bara på det.
 
Streamar lite speedway, elitserien, för 349kr/ månaden, men i deras egen regi, tycker jag är billigt.
Och allt har ett pris, räkna på vad det kostar att åka och se olika sportevenemang på plats.
Mycket relaterat till Internet uppfattas som dyrt utifrån mycket har varit och är gratis. Men här häfinns olika synsätt utifrån vad som är dyrt.
Tycker man att priset är för högt får man avstå.
 
M maria01 skrev:
monstruösa belopp för allsvenskan ? bundesliga lär ju kosta mer en alsvenskan eller?
Rättigheter är land för land (eller region iaf)

Rättigheterna för att sända Bundesliga i Sverige lär inte vara enorma, Allsvenskan kostar enligt uppgift 390 Miljoner för Sverige, jag har läst 500 nånstans också. Därtill kommer ju alla produktionskostnader och löner.

Det är ju inget annat land som har intresse av Allsvenskan så all intäkt kommer ffrån Svenska plånböcker

https://www.fotbollskanalen.se/alls...a-hart-mot-allsvenska-klubbar-iskall-marknad/

SHL-avtalet som börjar gälla i år kostar enligt uppgift 830 Miljoner

https://www.aftonbladet.se/sportbladet/hockey/a/LnnK61/nya-shl-avtalet-vart-fem-miljarder-kronor

Om det inte är monstruösa siffror så vet jag inte vad som är det?
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
P PurreP skrev:
Rättigheter är land för land (eller region iaf)

Rättigheterna för att sända Bundesliga i Sverige lär inte vara enorma, Allsvenskan kostar enligt uppgift 390 Miljoner för Sverige, jag har läst 500 nånstans också. Därtill kommer ju alla produktionskostnader och löner.

Det är ju inget annat land som har intresse av Allsvenskan så all intäkt kommer ffrån Svenska plånböcker

[länk]

SHL-avtalet som börjar gälla i år kostar enligt uppgift 830 Miljoner

[länk]

Om det inte är monstruösa siffror så vet jag inte vad som är det?
Jo Fotbollskanalens kommentarer är bra.

"- Kanalerna har förköpt sig och vi ser dagligen tecken på att de helt enkelt inte har samma ekonomi. De måste göra en massa saker för att sänka sina kostnader och det tror jag kommer att slå mot de som ska sälja rättigheter framöver.

Vad som händer när avtalet löper ut är oklart. Lundh resonerar vidare:

- Det blir väldigt intressant att se vilka som är aktörer. Det beror på vem som äger TV4, hur Telia satsar. Discovery har ju åtminstone hittills inte visat någon långsiktighet när man säljer ut rättigheterna. Viaplay har ju fullt upp med annat. Det är lite öppet, säger han och fortsätter:

- Amazon kommer in nu och tar in lite Premier League-matcher och vi får se om det är ett tecken på att det kommer in nya aktörer som kan komma in med nya, färska pengar."

Ingen lukrativ bransch för en aktieägare iaf.....
 
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
S Sthlm_ skrev:
Hur kan du veta att det är värdelösa program om du aldrig sett dom? För att någon skrivit det på ett forum?
För att jag bor i Sverige och blir oundvikligt bepestad av dessa skräpprogram genom reklam, annonser, podcasts som pratar om dom, diggidoo som hålls i städer, kollegor och bekanta som pratar om dem osv. Förstår verkligen inte hur människor kan konsumera denna dynga och deras fascination av svenska "kändisar".

Klarwr inte Sverige av att göra annat än dessa format?
 
  • Gilla
ajn82 och 1 till
  • Laddar…
M Mike Andersson skrev:
För att jag bor i Sverige och blir oundvikligt bepestad av dessa skräpprogram genom reklam, annonser, podcasts som pratar om dom, diggidoo som hålls i städer, kollegor och bekanta som pratar om dem osv. Förstår verkligen inte hur människor kan konsumera denna dynga och deras fascination av svenska "kändisar".

Klarwr inte Sverige av att göra annat än dessa format?
Som när HBO Max blev Max och ökade priset för man fick ta del av alla deras svenska "kvalitetsprogram". Känns bra att betala för att ha tillgång till Naked Attraction, Wahlgrens Värld, Ex on the Beach, Spökjakt, etc. Blä...
 
  • Gilla
maria01
  • Laddar…
S sjoelund skrev:
Som när HBO Max blev Max och ökade priset för man fick ta del av alla deras svenska "kvalitetsprogram". Känns bra att betala för att ha tillgång till Naked Attraction, Wahlgrens Värld, Ex on the Beach, Spökjakt, etc. Blä...
Jo men Netflix har nog flest populära svenska egenproducerade serier.
https://www.netflix.com/se/browse/genre/107572

Men i ett "basutbud" och linjärTV är det ju bara en massa skräp nuförtiden inkl en massa jefla störande reklam.
 
P
S sjoelund skrev:
Som när HBO Max blev Max och ökade priset för man fick ta del av alla deras svenska "kvalitetsprogram".
De höjde med 50 öre. Tror jag åtminstone. Nu kostar Max 49:50 per månad och om jag minns rätt kostade HBO Max 49:00 när min fru började prenumerera.
 
P pmd skrev:
De höjde med 50 öre. Tror jag åtminstone. Nu kostar Max 49:50 per månad och om jag minns rätt kostade HBO Max 49:00 när min fru började prenumerera.
De minskade antalet strömmar till 2 och kvalitet till 1080p. Vill du ha 4K som tidigare kostar det 129 kr om jag minns rätt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.