S sjoelund skrev:
Om något av matställena har 20 platser blir det ju krav på stolpe och då kanske någon/några fixar en 50 kW eller någonting som är hyfsat. Upp till fjällen kanske det inte finns bra ekonomi i att ha 20 platser med supersnabbladdare på 350 kW. Föga troligt att kunderna kan tänka sig betala 5x pengarna när de är vana vid en viss prisnivå.

Men längs småvägarna i Sörmland finns det ganska gott om orter med laddare. Oftast mindre omväg att ladda än att få sig en bra bit mat. Så det kommer nog upp mot Sälen om några år.
Gällde de inte bara föreningar? Vad gör en 22kw för nytta när man kör till sälen? För det var väl kravet på det lägsta.
Suc är de som gäller för resande folk, allt lägre är onödigt ont längs vägarna, de sitter bra vid affärer eller på boendeparkeringar.
 
R Rkarlsson skrev:
Gällde de inte bara föreningar? Vad gör en 22kw för nytta när man kör till sälen? För det var väl kravet på det lägsta.
Suc är de som gäller för resande folk, allt lägre är onödigt ont längs vägarna, de sitter bra vid affärer eller på boendeparkeringar.
Gäller för alla byggnader som inte är bostäder. Ideella föreningar tror jag inte var ett mål och något som glömdes bort... Och kravet är väl bara 1-fas 6A, så 1.4 kW? Men om man ändå installerar en laddbox, varför skulle man spara en pytteliten slant?
 
S sjoelund skrev:
Gäller för alla byggnader som inte är bostäder. Ideella föreningar tror jag inte var ett mål och något som glömdes bort... Och kravet är väl bara 1-fas 6A, så 1.4 kW? Men om man ändå installerar en laddbox, varför skulle man spara en pytteliten slant?
Det var då det andra problemet, äger alla verksamheter parkeringarna?

Det lär vara liten kostnadsskillnad mellan en 1,4kW och en 180kW ? Annars hade man ju inte sparat en "pytteliten" slant i huset.
 
Claes Sörmland
R Rkarlsson skrev:
Det var då det andra problemet, äger alla verksamheter parkeringarna?
Nope men det hela faller på fastighetsägaren. Låt oss säga att kommunen hyr ut en sporthall till den lokala idrottsklubben. Utanför på tomten finns 30 parkeringsplatser. Det åligger nu kommunen som fastighetsägare att tillse att laddpunkt upprättas.
 
  • Gilla
sjoelund och 2 till
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Det lär vara liten kostnadsskillnad mellan en 1,4kW och en 180kW ? Annars hade man ju inte sparat en "pytteliten" slant i huset.
Det är bara lite tjockare kablar och 3 ledare för 11/22 kW jämfört med 1.4 kW, och lite större säkring. Så det är inga stora pengar om man ändå måste dra kabel och jobba. Laddboxen är ju oftast densamma ändå. Så jag skulle tro att det kommer upp en hel del 11 eller 22 kW vid lite större köpcenter / matställen. Speciellt om reglerna kommer bli strängare i framtiden.

Men 180 kW är det stor skillnad. CCS laddarna är dyra och elbolaget kommer säga nej till många som vill ha det.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Nope men det hela faller på fastighetsägaren. Låt oss säga att kommunen hyr ut en sporthall till den lokala idrottsklubben. Utanför på tomten finns 30 parkeringsplatser. Det åligger nu kommunen som fastighetsägare att tillse att laddpunkt upprättas.
Ja det är en bra ide. Jag tror knappt på att det kommer göra nytta. Alltså kostar mer än det smakar.

Då kommer staten ge bidragen till kommunerna? Vår är luspank så sätts det upp stolpar så kommer det bli livat.
 
S sjoelund skrev:
Det är bara lite tjockare kablar och 3 ledare för 11/22 kW jämfört med 1.4 kW, och lite större säkring. Så det är inga stora pengar om man ändå måste dra kabel och jobba. Laddboxen är ju oftast densamma ändå. Så jag skulle tro att det kommer upp en hel del 11 eller 22 kW vid lite större köpcenter / matställen. Speciellt om reglerna kommer bli strängare i framtiden.

Men 180 kW är det stor skillnad. CCS laddarna är dyra och elbolaget kommer säga nej till många som vill ha det.
Alltså jag har en 22kW på väggen och vet hur tjock kabeln är.
Det du svarade på hjälper inte turisten som ska till sälen från skåne. Vem tusan sätter sig 4-5 timmar för att ladda.

I Hässleholm har inte ens cirkle k kunnat koppla in ännu, de sägs att det inte finns kräm =)
 
Mikael_L
S sjoelund skrev:
Det är bara lite tjockare kablar och 3 ledare för 11/22 kW jämfört med 1.4 kW, och lite större säkring. Så det är inga stora pengar om man ändå måste dra kabel och jobba. Laddboxen är ju oftast densamma ändå. Så jag skulle tro att det kommer upp en hel del 11 eller 22 kW vid lite större köpcenter / matställen. Speciellt om reglerna kommer bli strängare i framtiden.

Men 180 kW är det stor skillnad. CCS laddarna är dyra och elbolaget kommer säga nej till många som vill ha det.
Den jobbiga extra kostnaden ligger inte i kabelarean, utan kostnaden att öka effekten på abonnemanget.
 
  • Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Då kommer staten ge bidragen till kommunerna? Vår är luspank så sätts det upp stolpar så kommer det bli livat.
Folk får väl klaga. Förmodligen billigare för kommunen än att betala böter senare (vem det nu är som ska ha tillsynen).

Mikael_L Mikael_L skrev:
Den jobbiga extra kostnaden ligger inte i kabelarean, utan kostnaden att öka effekten på abonnemanget.
Med lastbalansering kan de förmodligen ha kvar samma abonnemang. Innan typ 2 uttag kom brukade man ju stanna vid matställe eller industri och fråga snällt om man fick snylta på deras 3-fasuttag. Brukade aldrig vara något problem.
 
R Rkarlsson skrev:
Väg 26+66 alltså den stora pulsådern till sälen från skåne.

Nej jag är inte med på anpassning när man måste avvika från sin rutt.
Det finns såklart på cirkle k i skövde. Men är det mat att tala om när man kör 60-70 mil?
Den som finns någorlunda nära vägen med "mat" bredvid blir i Mariestad, alltså skithak som kan funka . Då har jag 33 mil. Chansa med cyklar på och alla backar upp dit inkl ca 15 mil motorväg? Eller vintertid?

Vilken av bilarna var det nu som gick 60 mil som kostar runt 500 000 med 50000 kr spann upp och ner?

Dyrt blir det, utan tvekan vare sig elbilen kostar 400 eller 1,4.

Det är dock rätt ofattbart att de nu efter ändå rätt många år inte satsas mer på en sådan sträcka, det finns hur många vägkrogar som helst på vägen. Tex rasta ligger i princip på vägen men där var inga stationer :p

Lite krut på det så blir det vettigt. Mackar ligger längs vägen, knappt laddstolpar.
Ah. Tyckte väl att jag kände igen frågan. Det var nog en bättre lämpad tråd förra gången än den här, som handlar om krav på små verksamheter med stora parkeringsplatser.

R Rkarlsson skrev:
Nu är det 2 år sen jag var uppe, då fanns inget vettigt vid matställe halva vägen (skövde)
Oflytet nästa gång är för att jag ska ha cykeln med mig (ingen krok på id3) och att jag gjort av med skitbilen till dess :)
Kanske 2025, vem vet.

Men kollag man då chargefinder. Så är där 1 i skövde bredvid cirkle k, inga andra nära matställen som inte går ifrån rutten. Vad har en sån idag? Korv med mos?

Då har vi nästa ställe, Mariestad. Där fanns förvisso donken och burger king och något annat. 33 mil hemifrån, då får man hoppas på gynsamma förhållande en lagom sommardag för att nå dit. Lite risky det.

Nästa ställe Kristinehamn, förvånande med donken? Den är dock inte aktuell då det inte är inom räckvidd hemifrån.
Efter det så finns nästa i Lesjöfors, men då avgår jag helt från rutten då jag faktiskt viker av i Filipstad och kör genom skogen, fanns förvisso i Hagfors. Den kan man ju vika av i och ha tråkigt i en 40-50 minuter.

Men det kvittar ju för att man sitter ju halvkasst till om man inte når till Mariestad till att börja med.

Så det du skriver om att det fördubblats är en liten lögn, det är samma som för 2 år sen när jag var uppe sist.
Kör då från Skåne- Jönköping - väg 26 till Filipstad och där dyker jag in i "tiomilaskogen" där inne i den djupa skogen vill man inte få eltorsk då mobiltäckningen är rätt kass :)
 
S sjoelund skrev:
Folk får väl klaga. Förmodligen billigare för kommunen än att betala böter senare (vem det nu är som ska ha tillsynen).
Ja du ser väl hur patetiskt det låter?

Att de blir tvingade att göra något de inte har råd med.

Lite lyxfällan över det. =) Finns absolut inte viktigare saker än att sätta upp slöladdare på en parkering där det kan vara 10 elbilar av 300.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Ah. Tyckte väl att jag kände igen frågan. Det var nog en bättre lämpad tråd förra gången än den här, som handlar om krav på små verksamheter med stora parkeringsplatser.
anledningen vi kom över till detta var som du kunde läsa.

"istället för att lägga krav på små fattiga föreningar så vore det bättre att i första hand lägga krav på att det finns LADDinfrastruktur på de stora vägarna där människor är i behov av det"
Inte vid Knattarnas fotbollsförening ute på glesbygden där de som har elbilar troligtvis mest sannolikt har egna boxar hemma.

Eller att de faktiskt fixar offentliga platser där folk i lägenheter kan ladda sina bilar, inte knattarnas förening då såklart för då får inte föreningen parkeringar kvar.

Men framförallt, längs de stora vägarna, så att folk slipper köra omvägar in i samhällen för att ladda. Bredvid matställen såklart.
 
Mikael_L
S sjoelund skrev:
Med lastbalansering kan de förmodligen ha kvar samma abonnemang
Det är väl långt ifrån säkert...

Och om deras abonnemang klarar ett större strömuttag så kan de istället välja ett billigare abonnemang, det är utan tvekan ett faktum att elbilsladdning medför en återkommande extra kostnad, särskilt om det är snabbare laddning (> 2,3kw - 11kW) eller flera laddpunkter.

Och om man är tvingad att sätta upp sådana laddare som sen ingen är intresserad av att använda, så är det riktigt onödigt.
 
  • Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
det är utan tvekan ett faktum att elbilsladdning medför en återkommande extra kostnad, särskilt om det är snabbare laddning (> 2,3kw - 11kW) eller flera laddpunkter.
Ja, och det är därför man inte får full hastighet i till exempel P-garage under hela dygnet. Pendlade mellan 3.7 och 22 kW sist (och 1 gång stängdes laddningen av). Det var inga problem när man parkerade en längre tid.

Om verksamheten inte använder max el hela tiden behöver det inte kosta extra i abonnemanget.
 
  • Älska
kisumisu
  • Laddar…
kisumisu
ångt en skylten är sjuk. Vilken v6 v8 räknar de med på dieseln?
R Rkarlsson skrev:
Jag körde över 140 mil torsdag-lördag.
Exakta kostnaden för diesel dock beräknat på 79 mil då jag tog kvitto (de andra kvittot blev blött av nån anledning och jag råkade ha med det när jag cyklade) blev 8,63 kr milen. Alltså 60 spänn mindre än den.

Elbilen jag hade drog sommartid vid fin körning 1,4kWh och på vintern 1,7-1,8
Dvs inte ens slöladdning för 4 kr kommer ner i 39,76 kr per 100km. Om snittet hade varit 6 kr eller vad de ligger på ute nu så är det knappt lönt rent tidsmässigt.

Jag hade än mindre ens stannat och laddat på en förenings stolpe.
Jag kan inte riktigt se logiken heller om vasaloppen skulle sätta stolpar i starten hur det skulle fungera logiskt då parkeringen är ute på typ äng. =)

Alla dieslar utom en jag haft har partikelfilter och billig skatt. Inga partikelfilter har krånglat, de renar sig själva. De har varit billiga att underhålla dessutom. Nu har jag inga med ad-blue så kan inte uttala mig om de bilarna.

Jag hade aldrig gjort resan jag gjorde i torsdags-lördags med en elbil. Jag äter halvvägs och står still 15 minuter max på en resa av 60 enkelmil. Och nej jag behövde inte pissa faktiskt. =) Men där fanns inga laddstolpar alls halvvägs vid maten.

Däremot en jävla massa mackar precis bredvid vägen. Så där har elomställningen mer att jobba på med en av Sveriges mest trafikerade vägar vintertid och ja för den delen sommar med.
Jovisst är det konstig skylt åt båda hållen egentligen.

Elbil blir ju billigare när man hemma laddar. Dyrare om man laddar alltid för de där dyra priserna.

Diesel borde bli billigare än bensin.

Kan inte själv säga om partikelfilter. Men har ett par kollegor som fått betala 15000 och 20000 för att byta filtret.
Sen om det beror på att man kört fuldiesel eller inte som gjort att filter systemet behövt bytas ut vet jag inte heller.

Men alla nya bilar har mycket onödigt krafs som paijar och krånglar.

Tex min gamla dieselbil frös tanklocket på vintern. Kul om man varit nånstans långt borta hemifrån....elektroniskt krafs....den hade dock ingen adblue eller filter.

Sen har ju alla bilar svagheter.
Jag är i alla fall riktigt glad slippa byta växellåda för sådant finns ej i elbilar och har varit en dyr grej som paijat i stort sett alla mina fossilbilar.

Elbilar tror jag dock kommer få problem med obc, klimatanläggning osv som kommer bli dyrt. Jag tror knappast batterier är det stora problemet som alla tjatar om.
Sen om man valt en elbil med elektronisk lucköppnare till laddlucka kommer nog även den ha problem inte minst vintertid. Men det här sistnämda gäller nog även alla dagens fossilbilar. Blir ingen soppa tankat när motorn till tank/laddlucka skurit sig.
 
Redigerat:
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.