S Staffan-N skrev:
Något så knasigt som Chat Control trodde jag aldrig skulle ta sig så långt som det gjort....
Kan man skicka paket från en IP till valfri annan IP så kan man också skicka bilder, video osv också med chat.. freedom. Deras kontroll bygger förstås på att man använder deras nät, så behöver det ju inte fortsätta. Teknikpriser och mognad är något helt annat nu.
 
P pmd skrev:
Jag har aldrig hört tala om att någon har använt en "badrumsmatta" eller presenning för att samla ihop spillvattnet vid biltvätt.
Poängen är att det är lösbart och att kommersiella biltvättar inte är den enda lösningen. De ska oavsett inte få monopol då det stör den fria marknaden i onödan.
 
P
spikplanka spikplanka skrev:
Poängen är att det är lösbart och att kommersiella biltvättar inte är den enda lösningen. De ska oavsett inte få monopol då det stör den fria marknaden i onödan.
Det finns väl inget som hindrar att någon saluför en lösning av den typ du har beskrivit? Jag tvivlar lite på att det skulle bli så värst framgångsrikt. För min del tvättar jag hellre bilen i en kommersiell biltvätt än plaskar tvål och vatten på den hemma, men jag kanske är ovanligt lat.
 
P pmd skrev:
Då blir det ju genast jobbigare. Ett svetsat plasttråg på tre gånger fem meter (ungefär) tror jag är lite bökig att tömma till en dunk. En pumphävert är nog ett bra hjälpmedel, men man behöver kanske fler än en dunk.

Jag har aldrig hört tala om att någon har använt en "badrumsmatta" eller presenning för att samla ihop spillvattnet vid biltvätt. De flesta lär väl göra som de alltid har gjort …

Finns det någonting publicerat om hur stort miljöproblem biltvätt på garageuppfarten är?
Såvitt jag vet är problemet med att tvätta på uppfarten främst om man har någon form av dagvattenavledning som det rinner i.
Antigen direkt ut i vattendrag eller till vattenverkets reningsanläggning.

Att tvätta på en gräsmatta och liknande är inte samma problem.

Edit:slänger in en länk från en aktör som brukar vara mot krav:
https://www.villaagarna.se/radgivning-och-tips/juridik/artiklar/forbjudet-att-tvatta-bilen-hemma-/
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
P
13th Marine 13th Marine skrev:
Såvitt jag vet är problemet med att tvätta på uppfarten främst om man har någon form av dagvattenavledning som det rinner i.
Ja, så är det.
Det finns inga dagvattenledningar där jag bor, så det borde vara lagligt för mig att tvätta bilen på garageuppfarten. Spillvattnet rinner ner i berggrunden ett tiotal meter från min borrade brunn …
 
  • Haha
karlmb
  • Laddar…
P
spikplanka spikplanka skrev:
Kan man skicka paket från en IP till valfri annan IP så kan man också skicka bilder, video osv också med chat.. freedom. Deras kontroll bygger förstås på att man använder deras nät, så behöver det ju inte fortsätta. Teknikpriser och mognad är något helt annat nu.
Och har man ett VPN till mottagaren ser inte ens ISP några bild/video paket bara en kontinuerlig ström av krypterade paket som kan innehålla precis vad som helst.
 
  • Gilla
karlmb och 2 till
  • Laddar…
P Peter787 skrev:
har man ett VPN
Samt TOR.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
S Staffan-N skrev:
Det skulle vara mer likt EU att lägga det på ISP:erna än på mediabolagen. De sistnämnda tror jag inte kan stoppa det.

Jag tror inte heller att det kommer hända :) Tror dock det finns många som sitter och myser vid tanken på att mörda nätneutraliteten och det fria Internet. Man har ju blivit överraskad förut. Något så knasigt som Chat Control trodde jag aldrig skulle ta sig så långt som det gjort....
Jo men jag tror inte mediabolag är särskilt populära någonstans oavsett hur mycket de lobbar för sin sak.
Bara att anpassa sig och "gilla läget" och Bonniers gör nog allt för sin profit i Sverige.
 
spikplanka spikplanka skrev:
Givetvis men det kan ske till en dunk som lämnas in.
En dunk?!? Undrar hur du tvättar bilen. 🤔 För mig skulle det nog snarare handla om en släpvagn full med dunkar. Alltså inte direkt realistiskt.
 
  • Gilla
karlmb och 2 till
  • Laddar…
Möjligtvis lite flytande till tv-tittande men en dunk blir nog mera av "Ronny och Ragge".🤣
 
MrJay
spikplanka spikplanka skrev:
Samt TOR.
Jag skulle gärna vilja se dig strömma video via TOR…
 
  • Haha
Dilato
  • Laddar…
P
spikplanka spikplanka skrev:
Samt TOR.
Ska du bara dela en streamingtjänst med en vän eller familj på annan plats är nog TOR att komplicera det hela, Wireguard räcker långt och är gratis.
En fördel med en VPN tjänst kan ju vara att man kan abonnera på streamingtjänster i andra länder, ofta till mycket lägre kostnader.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
P
MrJay MrJay skrev:
Jag skulle gärna vilja se dig strömma video via TOR…
Kan fungera för tjänster som möjliggör nerladdning innan man börjar titta.
 
J JuggeH skrev:
f1tv är helt outstanding! Jag gick över från Viaplay till f1tv förra året.

De har helt överlägsna resurser; kommentatorer, intervjuer, teknikgenomgångar etc.

Kostar ca 200 kr/mån om jag minns det hela rätt. Och när säsongen tar slut så stoppar man prenumerationen och fortsätter igen vid säsongsstarten. Så sparar man ytterligare några hundringar.
Låter kanon, blir det f1tv när Viaplay abonnemanget går ut. :)
 
Den stora frågan är väl vilket suspekt innehåll man ska titta på om man känner att man behöver dra det genom TOR...🙄
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.