Marmar77 Marmar77 skrev:
Pooltak ! Det håller 29 hela sommaren
Pooltak har jag också, solen måste lysa mer där du bor än oss, bor i Skåne
 
Dagens sista simtur togs nyss (kl 22) i poollampans sken. Lätt regn, 18 grader utetemperatur och 31 grader i luften och vattnet under pooltaket.
 
  • Gilla
Alfredo och 1 till
  • Laddar…
Marmar77 Marmar77 skrev:
Pooltak ! Det håller 29 hela sommaren
Pooltak har jag också, dock ingen glädjemätare . 🤣🤣🤣 😇
 
Pooltak i Stockholm, har haft 29 utan värmepumpen hela sommaren och sedan gissar vi 1-2 grader när vi vet att vi ska bada.

25gr i Skåne med tak låter lite konstigt - är taket verkligen så tätt som möjligt? Viktigt att hindra avdunstningen.
 
H husbil2015 skrev:
Hej, måste fråga dig hur du kan ha 30 gr i poolen utan tillsatsvärme, jag är imponerad isf. Har haft pool i 25 år o har cirka 25 gr, har lock/tak. Mvh Jan
Har En Tjälden pool där väggarna består av tjocka cellplastblock samt pooltak med kanalplast som också isolerar bra
 
j_bjor j_bjor skrev:
Hej!

Jag och min fru ska bygga hus i Östergötland och funderar på om vi ska ha pool eller inte.

Vi har aldrig känt att vi saknar pool men vi tycker samtidigt att det känns som en trevlig lyx.

Av byggherren som bygger huset har vi fått följande erbjudande:
3x6 m Thermopool med gjuten platta, isolerblock med armering och betong, sandfilterpump, stege. Kopplas med uppvärmning till luftvärmepump. Automatiskt kem/dosering via saltklorinator. Pumphus anläggs intill poolen. Poolskydd (ej tak).

Priset vi fått är 250 000.

Vi har 3200 kvadratmeter tomt, så att den skulle ta upp en betydande del av tomten är inget vi behöver ta hänsyn till.


Försöker få en uppfattning om detta är ett bra erbjudande. Vi väntar vårt första barn, det kommer komma i samband med inflytt till huset.

Vi försöker ta andrahandsvärde på huset osv med i beaktande, då detta förmodligen inte är vårt slutskede, men vi kommer nog bo där minst 5 år.


Vad tycker ni? Vad är era argument för pool/inte pool.


Ni som har pool, vad är era omkostnader, hur mycket arbete är det med poolen?


Vi kommer att ha solceller om det gör någon skillnad.


Tack på förhand.


/Joakim
Klart ni ska ha pool.
Har aldrig stött på alger och annat skit i poolen.

Jag byggde en rund pool, helt själv. Enda nackdelen med rund pool är att det finns inga bra pooltak 🫣

Här ser du lite av mitt projekt:
https://www.byggahus.se/forum/threads/projekt-rund-pool.404167/post-5854267
 
E EasyCash skrev:
Klart ni ska ha pool.
Har aldrig stött på alger och annat skit i poolen.

Jag byggde en rund pool, helt själv. Enda nackdelen med rund pool är att det finns inga bra pooltak 🫣

Här ser du lite av mitt projekt:
[länk]
Hej, kolla med Paradiso i Tyskland, där käpte vi vårt pooltak 2004, ett rektangulärt, men kan tänka mig att dom har runda. Inga billiga grejor men bra. Trevligt familjeföretag.
 
  • Älska
EasyCash
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Pooltak i Stockholm, har haft 29 utan värmepumpen hela sommaren och sedan gissar vi 1-2 grader när vi vet att vi ska bada.

25gr i Skåne med tak låter lite konstigt - är taket verkligen så tätt som möjligt? Viktigt att hindra avdunstningen.
Har bra tak , 16 mm kanalplast, men egentligen bryr jag mig inte så mycket om hur varm den kan bli för egen del, jag trivs bäst när vattnet är svalt, på vintern ner till cirka 4 gr, då mår min kropp o själ som bäst, känner att jag driver ut demonerna/de onda andarna. 🤣🤣🤣🥵 Badar varje dag året runt.
 
  • Gilla
MathiasS
  • Laddar…
H husbil2015 skrev:
Har bra tak , 16 mm kanalplast, men egentligen bryr jag mig inte så mycket om hur varm den kan bli för egen del, jag trivs bäst när vattnet är svalt, på vintern ner till cirka 4 gr, då mår min kropp o själ som bäst, känner att jag driver ut demonerna/de onda andarna. 🤣🤣🤣🥵 Badar varje dag året runt.
Här är det annorlunda, det blir ett jädra gnäll om det är under 30….:)
 
  • Gilla
husbil2015 och 1 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Här är det annorlunda, det blir ett jädra gnäll om det är under 30….:)
Kan tänka mig att du har ungdomar i huset.
 
H husbil2015 skrev:
Kan tänka mig att du har ungdomar i huset.
Jepp, men jag får erkänna att det nog gäller oss alla….
 
H husbil2015 skrev:
Hej, kolla med Paradiso i Tyskland, där käpte vi vårt pooltak 2004, ett rektangulärt, men kan tänka mig att dom har runda. Inga billiga grejor men bra. Trevligt familjeföretag.
Tack snälla ska kolla upp det.

Jag hittade ett bolag i Portugal vill jag minnas men de ville inte skicka 1 tak, men jag kände inte för att köpa flera haha 😁
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.