T torstenejag skrev:
Tyvärr ! och det vet jag eftersom jag är konsult inom vatten och avlopp , om elen försvinner en "längre" tid kommer det att bli omöjligt och förbjudet att spola i WC , detta beror på att reningsverket också är utan ström och egna elverk säger någon då , men det funkar ändå inte eftersom avloppen är beroende av lokala pumpstationer , så om det händer måste vår skit tas om hand på annat sätt, svårare i lägenheter lättare med tomt där man kan gräva
Ja det förvånar inte egentligen. Jag kommer alltid till samma slutsats, i tätort är det nästan omöjligt att få saker att funka på egen hand. På landstället helt annorlunda. Ett litet elverk får vattnet att fungera och avloppet kan köras på ett annat. Samma sak med värme, gott om plats för ved osv på landet men i tätort svårare.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
T torstenejag skrev:
om elen försvinner en "längre" tid kommer det att bli omöjligt och förbjudet att spola i WC , detta beror på att reningsverket också är utan ström och egna elverk säger någon då , men det funkar ändå inte eftersom avloppen är beroende av lokala pumpstationer
Det finns ingen ursäkt att det ska sluta fungera, dom tvingar oss att ansluta oss till höga kostnader och koppla bort fungerande privat avlopp, då ska dom banne mig se till att det fungerar i alla lägen.
 
D Dilato skrev:
Det finns ingen ursäkt att det ska sluta fungera, dom tvingar oss att ansluta oss till höga kostnader och koppla bort fungerande privat avlopp, då ska dom banne mig se till att det fungerar i alla lägen.
Hm , man kopplar inte bort utan det sker nog med force major, dvs tex i en krigssituation eller komet :)
 
j_bjor Joakim Björheden skrev:
Hej!

Jag och min fru ska bygga hus i Östergötland och funderar på om vi ska ha pool eller inte.

Vi har aldrig känt att vi saknar pool men vi tycker samtidigt att det känns som en trevlig lyx.

Av byggherren som bygger huset har vi fått följande erbjudande:
3x6 m Thermopool med gjuten platta, isolerblock med armering och betong, sandfilterpump, stege. Kopplas med uppvärmning till luftvärmepump. Automatiskt kem/dosering via saltklorinator. Pumphus anläggs intill poolen. Poolskydd (ej tak).

Priset vi fått är 250 000.

Vi har 3200 kvadratmeter tomt, så att den skulle ta upp en betydande del av tomten är inget vi behöver ta hänsyn till.


Försöker få en uppfattning om detta är ett bra erbjudande. Vi väntar vårt första barn, det kommer komma i samband med inflytt till huset.

Vi försöker ta andrahandsvärde på huset osv med i beaktande, då detta förmodligen inte är vårt slutskede, men vi kommer nog bo där minst 5 år.


Vad tycker ni? Vad är era argument för pool/inte pool.


Ni som har pool, vad är era omkostnader, hur mycket arbete är det med poolen?


Vi kommer att ha solceller om det gör någon skillnad.


Tack på förhand.


/Joakim
Poolen och studsmattan är de 2 populäraste sakerna för barnen och som är värt ganska mycket.
Vi har en 3m rund pool med ett djup på 1,50 (1,40) och är inbyggd i altanen.
Jag gillar djupet så även vuxna kan svalka sig och saknar inte någon större pool utan denna är precis lagom att svalka sig i och för barnen att leka i samtidigt som man minimerar underhåll och pris (tycker jag 😀).

Satt en luftvärmepump som värmer till 24-26 grader vilket gör att barnen har badat nästan varje dag hela sommaren oavsett väder och ute temperatur. Kostar 1500-2000 extra i månaden men värt det (Maj-aug/sept)
Slänger i 1-2 tabletter i veckan och backspolar kanske 1-2 ggr /säsong.

Täcker poolen varje natt så ingen trillar i.
Ett bättre enklare/bättre poolskydd hade varit bra.

Sänker vattennivån på hösten till 2/3 (osäker om det behövs) och tömmer filter och pump från vatten (skruvar loss 2 pluggar).

På våren är poolen lite grön och då skruvar jag i pluggarna, fyller på med vatten och chock klorerar (häller i lite koncentrerat klor) och efter ca 3-4 dagar så är poolen i bra skick igen utan något större jobb.
 
j_bjor Joakim Björheden skrev:
Hej!

Jag och min fru ska bygga hus i Östergötland och funderar på om vi ska ha pool eller inte.

Vi har aldrig känt att vi saknar pool men vi tycker samtidigt att det känns som en trevlig lyx.

Av byggherren som bygger huset har vi fått följande erbjudande:
3x6 m Thermopool med gjuten platta, isolerblock med armering och betong, sandfilterpump, stege. Kopplas med uppvärmning till luftvärmepump. Automatiskt kem/dosering via saltklorinator. Pumphus anläggs intill poolen. Poolskydd (ej tak).

Priset vi fått är 250 000.

Vi har 3200 kvadratmeter tomt, så att den skulle ta upp en betydande del av tomten är inget vi behöver ta hänsyn till.


Försöker få en uppfattning om detta är ett bra erbjudande. Vi väntar vårt första barn, det kommer komma i samband med inflytt till huset.

Vi försöker ta andrahandsvärde på huset osv med i beaktande, då detta förmodligen inte är vårt slutskede, men vi kommer nog bo där minst 5 år.


Vad tycker ni? Vad är era argument för pool/inte pool.


Ni som har pool, vad är era omkostnader, hur mycket arbete är det med poolen?


Vi kommer att ha solceller om det gör någon skillnad.


Tack på förhand.


/Joakim
Hej,
Det låter som et "lite för bra pris " kanske kolla med flera leverantörer.
Uppsida stor gläda för er själve, men speciellt om ni ha barnbarn.
Vi installerade en IVEKO pool 3,8 x 8 metar vattendjup 1,5 meter for 9 år säden, då med salt vatten generator för at slippa klor styret.
Driftkostnader (utom uppvärmning) er inte mycket arbete några säckar med salt, men budgetera för en robot.
NB vattenkostnader for återfyllning på våren (vi tapper ned från 42 n3 till gott under skimmers ca 18 m3.
Man kan bruka vinter plåtar för at däcka till på vinterhalvåret.
Det er och behov för däcka poolen för säkerhet.
Tänk noga på alla kostnader, exempel få offert på alt färdig installerad pool och igångkört.
Lycka till vidare, men finn en seriös leverantör innan ni går vidare.
/Magne
 
Så länge det inte blåser i en massa löv är det lättskött. Klor någon dag i veckan.
Skulle även överväga större pool om jag ändå bygger en. Beroende på byggkostnader..
När barnen är riktigt små så så fattar dom tyvärr inte att dom sjunker som en sten och fort går det. Man ska bara snabbt hämta något i huset och vips så är olyckan framme.
Staket är inte så kul och omständigt att plocka upp och ner.
Efter att jag fiskat upp min egen 1 åring i grevens tid så kunde hon simma/ flyta innan hon kunde gå. Det är ingen garanti men kanske ger dom extra sekunderna man behöver ibland. Men glöm föralldel inte att det medför en fara och extra tid& energi i form av att vara på ständig vakt.
Lycka till med hus& familj!
 
F Fula ankungen skrev:
Så länge det inte blåser i en massa löv är det lättskött. Klor någon dag i veckan.
Skulle även överväga större pool om jag ändå bygger en. Beroende på byggkostnader..
När barnen är riktigt små så så fattar dom tyvärr inte att dom sjunker som en sten och fort går det. Man ska bara snabbt hämta något i huset och vips så är olyckan framme.
Staket är inte så kul och omständigt att plocka upp och ner.
Efter att jag fiskat upp min egen 1 åring i grevens tid så kunde hon simma/ flyta innan hon kunde gå. Det är ingen garanti men kanske ger dom extra sekunderna man behöver ibland. Men glöm föralldel inte att det medför en fara och extra tid& energi i form av att vara på ständig vakt.
Lycka till med hus& familj!
Lämnar du en 1 åring obevakad i en pool?
 
Dan1891 Dan1891 skrev:
Lämnar du en 1 åring obevakad i en pool?
Naturligtvis inte! Hon har heller inte drunknat men knallade ändå rakt ner i polen för många år sedan.
 
P Paxman skrev:
Sällar mig till alla som propagerar för pool. Ingen av de vänner/grannar (som har pool) jag har pratat med har något negativt att säga om det. En granne bygger pool i skrivande stund, en australiensare som sa att han saknade att bada i klart vatten efter att ha flyttat till Sverige för några år sedan. 😁

Vår poolresa liknar det MrDizzy skrev om i inlägg #107.

När hustrun och jag gjorde oss av med båten kände vi en stor saknad efter att bada på sommaren. Då fick frun idén att vi skulle skaffa en sån där uppblåsbar variant och hälla i lite vatten, så vi åtminstone kunde svalka oss lite (läs ligga och dricka rosévin i! 😃). Det var toppen, men vi märkte hur snabbt vattnet blev muggigt. Så jag beställde en liten filterpump på Amazon. Den var värdelös, men vi hade fått smak för pool.

Vår tomt är lite för liten för en "riktig" pool så jag förslog att vi skulle levla upp ett steg och köpa en liten ovanmarkspool, så det blev en kvadratisk Intexpool och en rejält överdimensionerad sandfilterpump. Första sommaren stod poolen på marken med bara såna där pusselmattor (yoga/garagemattor) emellan vilket funkade bra, men nästa säsong grävde jag ur så jag kunde lägga i isolerskivor och formplywood för en stabilare grund. Så körde vi två somrar, men sen var det dags att renovera/bygga ut altanen och då var det ju lämpligt att bygga in poolen.

Jag har ingen lämplig bild i dagsljus, men så här ser det ut på kvällen:

[bild]

Som synes är det ju inte en pool man simmar i (jag kan ta ett simtag per längd) men det är inte vad vi är ute efter. Det är bara hustrun och jag (inga barn), och våra behov täcks gott och väl av en så liten pool. Vi vill som sagt bara kunna svalka oss varma dagar och med det ringa djupet kan vi sitta på botten och samtala (läs dricka rosévin! 😃) med vatten upp till axlarna/halsen.

Uppvärmningen sker med en solfångare jag monterat på vårt svarta tegeltak som jag kan styra upp vattnet genom från pumpen. Den lilla vattenvolymen (1600 L) gör att vattentemperaturen höjs med 1,5°/h per timme om solen ligger på. Jag har automatiserat pumpkörningen så att om det blir svalt på taket så stannar pumpen, när det blir varmt startar pumpen igen.

Belysningen är en liten 24V LED-undervattensarmatur som jag satt magnet på så den kan placeras på ett stödben som ligger emot pool-linern på utsidan.

Totalt vi lagt ut (bortsett från altanbygget naturligtvis) under 10.000 kr. Vi har köpt en reservpool (under tusenlappen) som ligger undanstuvad. Med åldern har jag insett att man aldrig ska räkna med att något man gillar går att köpa senare, om det skulle gå sönder...och det vore ju väldigt surt om poolen pajade och det visar sig att Intex slutat sälja dem. 😂 Vi kommer antagligen köpa ytterligare en reservpool bara för att vara helt säkra på att inte stå utan en dag.

Jag tror ärligt att vi inte skulle vara lyckligare med en "riktig" pool av stort mått, så beroende på vad man har för preferenser så är inte storleken avgörande. Det är att kunna sänka ned sin lekamen i vatten en varm sommardag som är det viktigaste. ❤️ (...och dricka rosévin! 😃)
Vad heter den modellen? Är det verkligen bara 1600 liter?
 
Vi byggde pool för 2 år sedan, har väl ångrat det en gång när jag hade solfolie (mycket skräp hamnar i poolen), nu när jänta blivit snart 2 år så skulle jag inte vilja vara utan den. Vi badar minst 2-3ggr i veckan!

Vi har konstant 32-33 grader och ett överdrag från Örebro pressenningsservice.

MVH Erik Wedlund Övertäckt pool på en trädäckad uteplats med trädgård i bakgrunden. Hus med grönskande tak syns bakom poolen och trädgården.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Utomhuspool med en trädeck runtom, grönt landskap och hus i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
MrDizzy
  • Laddar…
Det finns väl en tråd här med rubriken "Aldrig mera pool" ;)
 
Som elektriker har jag nu servat ett antal pooler, hade pool i mitt förra hus som jag hade i 35 år.

Pooltak rekommenderas starkt, min pool 8x4 meter hade en 11x4 meter pooltak, det blev stekhett under taket (som ett växthus), cirkpumpen och en fläkt startades via termostat. Större delen av sommaren 30-36 grader varmt i vattnet.
Vid uppstart på våren snabbvärmdes poolen i 1 vecka via husets värmepump.
Enda driftskostnad klor c:a 400 kr/år, samt elen till cirkulationspumpen.

De mest nöjda av de poolkunder jag har hjälpt är de med solvärme. En kund c:a 20-30 m2 solfångare och automatik som startar pump/ventil efter solinstrålningen. Ingen täckning av poolen alls, poolen håller 25 grader större delen av sommaren.

Min egen pool kostade tidigare 50 kronor/dag i elkostnad (direkt el),med pooltak nu ingenting.
 
M
Sorry for being such a party killer…
Allt fler i Sverige har råd att avvara en sådan summa för lyxkonsumtion idag. Väljer vi att lägga den på energi- (uppvärmning) och naturresurskrävande (färskvatten), så får vi och våra efterkommande allt större problem. En pool på var tomt är ju skönt såklart, men knappast hållbart. Därför avstår jag både pool eller den bubbelpool jag önskat.
 
Handhjärta till dig. Själv har jag möjligen dåligt samvete för att jag en massa pengar och inte skänker bort tillräckligt, men avtrycket från min pool är mindre än vad genomsnittet påverkar med sina sol- och badresor.
 
  • Gilla
FredrikR och 2 till
  • Laddar…
M MD11 skrev:
Sorry for being such a party killer…
Allt fler i Sverige har råd att avvara en sådan summa för lyxkonsumtion idag. Väljer vi att lägga den på energi- (uppvärmning) och naturresurskrävande (färskvatten), så får vi och våra efterkommande allt större problem. En pool på var tomt är ju skönt såklart, men knappast hållbart. Därför avstår jag både pool eller den bubbelpool jag önskat.
När polen väl är fylld så är det minimala mängder vatten som måste läggas till! Med årets regn faktiskt ingenting! Lite klor men i övrigt ingenting!
 
  • Gilla
jarlh
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.