P PurreP skrev:
Det dyker ju upp mer och mer "bundlade" tjänster via Telia, Allente osv men chansen att det ska passa precis dina preferenser är inte så stora.

Gällande sport har många väldigt smala preferenser, man vill följa en sport (F1, Golf, Boxning) eller ett lag.

För att komma åt sin grej måste man få 1000 andra saker på köpet.

Till exempel:

Jag vill följa mitt lag i Hockeyallsvenskan och kommer inte se en enda SHL-match eller matcher mellan andra Hockeyallsvenska lag. Jag kommer defintivt inte se fotboll eller andra sporter.

Jag måste då ha TV4 PLAY+ SPORT TOTAL för 549 kr/månad

SHL & HockeyAllsvenskan
Allsvenskan & Superettan från Max
LaLiga & Svenska Cupen
ATP Tour, Diamond League, Rally-VM och mycket mer
18 TV-kanaler*
Alla filmer, serier och dokumentärer


Detta är orimligt dyrt för mig då det skulle ge en kostnad på närmare 200 per match (hinner inte se fler matcher än kanske 3 i månaden)

Klart jag lockas av IPTV men jag har bestämt mig för att inte göda den verksamheten då jag vet vilka krafter som ligger bakom.

Ingen TV-hockey för Purre blir kontentan
Just därför som jag brukar köpa SHL två månader per år, dels över jul och dels över slutspelet. Då hinner jag prioritera att se några matcher i alla fall.

Bekymret är ju bara det att betala per match inte heller det är rimligt, det är ju lika dyrt som att vara på plats (om man räknar bort flygresan då).
 
C cpalm skrev:
Ja, vad är det för "svenska produktioner" som hotas här egentligen?
(Ärlig fråga, ruttnade på betal-TV för över 20 år sedan...)
Jo Viaplay, Netflix samt Cmore (nu TV4play) har satsat stora pengar på egenproducerade svenska filmer och serier. Nu har jag inte sett några siffror men SvT's bidrag är klart blygsamt nuförtiden.
Besök deras hemsidor så ser du.
 
P paralun skrev:
Jo Viaplay, Netflix samt Cmore (nu TV4play) har satsat stora pengar på egenproducerade svenska filmer och serier. Nu har jag inte sett några siffror men SvT's bidrag är klart blygsamt nuförtiden.
Besök deras hemsidor så ser du.
Men Viaplay har väl iofs varit tvungna att sälja rättigheterna till mycket av det de gjort pga dålig ekonomi?

Om jag bara stryker Netflix så har jag lägre kostnader för TV nu än vad de var när jag hade Boxer (luft-TV). Och då får jag ändå mer för pengarna idag. TV är inte dyrt, det är vissa evenemang som är dyra (SHL exempelvis).
 
  • Gilla
Maolino och 1 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Men Viaplay har väl iofs varit tvungna att sälja rättigheterna till mycket av det de gjort pga dålig ekonomi?

Om jag bara stryker Netflix så har jag lägre kostnader för TV nu än vad de var när jag hade Boxer (luft-TV). Och då får jag ändå mer för pengarna idag. TV är inte dyrt, det är vissa evenemang som är dyra (SHL exempelvis).
Jovisst, Amazon Prime tog över en hel del, sen vete tusan om Viaplay får ihop sina finanser?
Grundproblemet är ju att de budade hem större sportsändningar till orimliga belopp som kunder inte var beredda att betala för samt inte genererade nog med reklaminkomster . HBO Max har ju en klart rimlig prissättning nu från OS.
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
M
”Branschen beräknas förlora över en miljard kronor årligen”

Baseras detta på antagandet att alla som streamar olagligt annars skulle köpt massa lagliga streamingtjänster? Jag tror inte det stämmer alls
 
  • Gilla
Lintto1 och 30 till
  • Laddar…
M Mistefy skrev:
”Branschen beräknas förlora över en miljard kronor årligen”

Baseras detta på antagandet att alla som streamar olagligt annars skulle köpt massa lagliga streamingtjänster? Jag tror inte det stämmer alls
Antar detsamma

Det är ju förmodligen IPTV eller inget som är alternativet för de flesta, dessutom får ju både sändande bolag och deras annonsörer viss exponering, det finns ett litet värde där också…
 
  • Gilla
Bästerortarn och 2 till
  • Laddar…
D
M Mistefy skrev:
”Branschen beräknas förlora över en miljard kronor årligen”

Baseras detta på antagandet att alla som streamar olagligt annars skulle köpt massa lagliga streamingtjänster? Jag tror inte det stämmer alls
Jag förlorar årligen 2 miljarder av att folk inte köper ordvitsar av mig. Himla tråkigt tycker jag. :(

Smakprov: katt åt häst blev bäst. 🤩
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
tripptrapp och 41 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Just därför som jag brukar köpa SHL två månader per år, dels över jul och dels över slutspelet. Då hinner jag prioritera att se några matcher i alla fall.

Bekymret är ju bara det att betala per match inte heller det är rimligt, det är ju lika dyrt som att vara på plats (om man räknar bort flygresan då).
Rimligt förfarande om man håller på ett shl-lag, följer man ett HA-lag vet man dessutom att ens lag knappt får någon intäkt på tv-avtalet och man blir än mindre motiverad att göda…
 
  • Gilla
Bästerortarn
  • Laddar…
D Den ofrivillige klåparen skrev:
Jag förlorar årligen 2 miljarder av att folk inte köper ordvitsar av mig. Himla tråkigt tycker jag. :(

Smakprov: katt åt häst blev bäst. 🤩
Det är ungefär som att folk tror att en gammal docka från 90-talet är värd 10kkr bara för att någon lagt ut den för det försäljningspriset på Blocket. Man har ingen aning om vilka intäkter man får förrän man lyckats sälja produkten. Vill ingen köpa den för begärt värde så är den potentiellt värd noll kronor...
 
  • Gilla
Freiherren och 9 till
  • Laddar…
P paralun skrev:
Jovisst, Amazon Prime tog över en hel del, sen vete tusan om Viaplay får ihop sina finanser?
Grundproblemet är ju att de budade hem större sportsändningar till orimliga belopp som kunder inte var beredda att betala för samt inte genererade nog med reklaminkomster . HBO Max har ju en klart rimlig prissättning nu från OS.
De får inte ihop sina finanser. Det är minus flera miljarder varje kvartal och aktien är ju ned med mer än 99%
 
pacman42 pacman42 skrev:
Vill ingen köpa den för begärt värde så är den potentiellt värd noll kronor...
Eller så är värdet negativt, till exempel om du förbundit dig att sända någon golf-turnering ingen vill betala för att titta på.
 
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
De får inte ihop sina finanser. Det är minus flera miljarder varje kvartal och aktien är ju ned med mer än 99%
Jovisst och jag betvivlar att de kan få in någon ny finansiär. Viaplay brände sina miljarder på ogenomtänkta sporträttigheter.
 
  • Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
F
Med tanke på att vi har högst priser och sämst utbud är det inte så konstigt.
 
  • Gilla
maria01
  • Laddar…
P paralun skrev:
Jovisst och jag betvivlar att de kan få in någon ny finansiär. Viaplay brände sina miljarder på ogenomtänkta sporträttigheter.
Ja, de har 4.7 miljoner abonnenter efter att ha tappat en hel del efter prishöjningar. Vid 100kr/månad och en förlust på 150 miljoner i månaden skulle de behöva 1.5 miljoner medlemmar. Borde vara lätt att öka för jag känner ingen i vänskapskretsen som har Viaplay...
 
  • Gilla
Taxture
  • Laddar…
Min känsla att man kan tillämpa den klassiska Laffer-kurvan, priset för utbudet har för länge sedan passerat den optimala intäktspunkten och det är inte möljligt att backa sig tillbaka dit då man tappat kunder som gått till alternativ.

Att man som nu genom prishöjningar och tjänstebegränsningar försöka, att med rumpan först in i framtiden, nå lönsamhet är lönlöst och drar bara ut på lidandet...
 
  • Gilla
Bästerortarn och 7 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.