Vill bara tacka alla som bidragit i tråden, lagade min maskin genom att byta kolborstar tack vare denna tråd. Tack och bock!
 
  • Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
Kul! 🤩
 
C crazytok skrev:
Då har serviceteknikern varit här idag. På både gott och ont... det som var bra var att han fick igång den! (y)

Det var som dåligt, var att det som jag trodde. Det var nollställningen som inte var korrekt gjord... så 1000kr för att han åkte ut och vred på ratten och tryckte på några knappar när jag hade gjort allt arbete åt honom. :ok:

Men men, inga hemska summor vi pratar om det är mest att det är så irriterande när jag egentligen redan hade löst problemet själv!
Han tyckte själv synd om mig men kunde ju såklart inte göra så mycket, det är ju Siemens/Bosch som tar betalt.

Till skillnad från @zica så tänker jag delge förfarandet så att fler slipper hamna i samma situation. Serviceteknikern lät mig nämligen få reda på hur man gjorde ifall jag hamnar i samma situation i framtiden.

Såhär gör man:
1. Luckan stängd, och vredet klockan 12.
2. Tryck in och håll inne start knappen
3. Vrid till kl11
4. Vänta några sekunder och släpp startknappen
5. Vrid moturs tillbaka till kl12
6. Klart!

För er andra som försöker er på detta så önskar jag er bättre lycka än vad jag hade! Men nu vet vi tills nästa gång iaf.. (y):crysmile::crysmile:
Stort tack för detta, funkade galant! 😁👌🏻
 
C crazytok skrev:
Då har serviceteknikern varit här idag. På både gott och ont... det som var bra var att han fick igång den! (y)

Det var som dåligt, var att det som jag trodde. Det var nollställningen som inte var korrekt gjord... så 1000kr för att han åkte ut och vred på ratten och tryckte på några knappar när jag hade gjort allt arbete åt honom. :ok:

Men men, inga hemska summor vi pratar om det är mest att det är så irriterande när jag egentligen redan hade löst problemet själv!
Han tyckte själv synd om mig men kunde ju såklart inte göra så mycket, det är ju Siemens/Bosch som tar betalt.

Till skillnad från @zica så tänker jag delge förfarandet så att fler slipper hamna i samma situation. Serviceteknikern lät mig nämligen få reda på hur man gjorde ifall jag hamnar i samma situation i framtiden.

Såhär gör man:
1. Luckan stängd, och vredet klockan 12.
2. Tryck in och håll inne start knappen
3. Vrid till kl11
4. Vänta några sekunder och släpp startknappen
5. Vrid moturs tillbaka till kl12
6. Klart!

För er andra som försöker er på detta så önskar jag er bättre lycka än vad jag hade! Men nu vet vi tills nästa gång iaf.. (y):crysmile::crysmile:
Tack så jättemycket, hade samma problem 😊
 
Nytt år, nya bekymmer… den här tvättmaskinen har krävt ett underhåll och reparation i snitt varannat, var tredje år! 🙄
Bytte ju hela motorn för cirka två år sedan och redan är den sönder igen… denna gången tog kolen slut och jordfelsbrytaren löste ut, när min fru gick in i tvättstugan var det ett rökmoln och hon trodde tvättmaskinen brann. Men så var det inte….

Rotorn inuti motorn har blivit skadad pga att kolen slitits ut och skadat den. Otroligt dåligt att inte maskinen själv känner av detta och stannar med felkod… men men.

Sedan tidigare har jag ju den gamla motorn hemma som hade dåliga lager. Nu hade jag velat flytta över kullagrena från den ”nya” motorn till den gamla. Men jag får inte av rem huvudet, någon som vet hur det sitter fast? Har testat med en avdragare men det verkar sitta som berget. Kullagrena får jag loss utan problem men måste få loss hela rem huvudet för att få av kullagret.

Tycker inte det ser ut att vara gängat, och eftersom motorn snurrar åt båda håll så verkar det orimligt att det är gängat. Men någon som vet??
Närbild på rotor från en tvättmaskins motor med kullager och remhjul, liggande på en beige handduk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild av en tvättmaskinsmotor med synlig rotor och remhuvud, hålls i handen, mot suddig bakgrund av en annan, större del av maskinen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
MultiMan
Den är garanterat pressad på med hydraulisk press. Det krävs samma för att plocka bort. Kanske i kombination med att kyla/värma. Troligen sväller drevet mer än axeln, så värma till några hundra grader och sedan kanske en vanlig avdragare orkar, men akta så inte lindningarna skadas. Hydraulisk press är det bästa och kanske krävs.

Var det en originalmotor som gick sönder nu också? Jag fick ny motor på garanti till en IQ300, men den höll bara 6 månader, så kvaliteten verkar inte vara så bra på de gamla kolmotorerna längre. Motorn till min SIemens från 1995 höll 19 år och då var det något annat som gick sönder. Fick byta kol efter mer än 10 år första gången. Piratkolen höll sämre, så därför blev det 2 kolbyten.
 
Ok, då är jag rökt! 😓

Ja det var en orginalmotor som gick sönder… helt vansinnigt vilken dålig kvalite!!
 
Ingen som vet om det går att göra något åt rotorn då. Det har blivit ett mindre spår/repa i mitten. Inte stor alls egentligen…
Men trots nya kol så slår det gnistor när den ska snurra runt. Och jag gissar att det har med dålig kontakt mellan kol och kollektor att göra.

Kan man putsa, slipa till det tro?
 
MultiMan
Lägg upp tydliga bilder.

Om den inte övehettat helt så brukar det räcka med att rensa mellan kopparplattorn och slipa med smärgelduk eller avsedd slipsten och sedan blåsa helt rent. Isopropanol är nog bra som slutlig rengöring.

Lite gnistor brukar komma innan kolen slipat till sig. Det är stora strömmar som går igenom. Men som sagt, bilder.
 
Putsade rent så gott jag kunde och blåste rent, monterade ihop igen men samma resultat som tidigare. Nu vill den inte ens dra runt rotorn utan står mest o gnistrar och den vill inte snurra. Ibland får den ett ryck o drar runt ett par varv dock…

Det är inga problem att dra runt rotorn för hand.

Det som låter i bakgrunden är tömningspumpen som snurrar utan vatten. Låter värre i filmen så bry er inte om den. :)

Närbild av en rotor med exponerade kopparlindningar och mekaniska delar, placerad på ett golv med en handduk och verktyg i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild av en kopparlindad rotor i en elektrisk motor, tagen på ett mörkt kaklat golv med en handduk i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild av en rotor i koppartrådar och en metallisk komponent, monterad men utan att snurra korrekt som beskrivet i inlägget.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på en kopparpläterad rotor och dess kommutator i en motor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

 
C crazytok skrev:
Nytt år, nya bekymmer… den här tvättmaskinen har krävt ett underhåll och reparation i snitt varannat, var tredje år! 🙄
Bytte ju hela motorn för cirka två år sedan och redan är den sönder igen… denna gången tog kolen slut och jordfelsbrytaren löste ut, när min fru gick in i tvättstugan var det ett rökmoln och hon trodde tvättmaskinen brann. Men så var det inte….

Rotorn inuti motorn har blivit skadad pga att kolen slitits ut och skadat den. Otroligt dåligt att inte maskinen själv känner av detta och stannar med felkod… men men.

Sedan tidigare har jag ju den gamla motorn hemma som hade dåliga lager. Nu hade jag velat flytta över kullagrena från den ”nya” motorn till den gamla. Men jag får inte av rem huvudet, någon som vet hur det sitter fast? Har testat med en avdragare men det verkar sitta som berget. Kullagrena får jag loss utan problem men måste få loss hela rem huvudet för att få av kullagret.

Tycker inte det ser ut att vara gängat, och eftersom motorn snurrar åt båda håll så verkar det orimligt att det är gängat. Men någon som vet??
[bild][bild]
den är krympt fast
brukar inte ens med glödande värme och en 100t press att della dessa
remskivan tar bara stryk
 
  • Wow
MultiMan
  • Laddar…
returen returen skrev:
den är krympt fast
brukar inte ens med glödande värme och en 100t press att della dessa
remskivan tar bara stryk
😂 Vad är det för fel på hederliga splines så man kan demontera den och lager? 🤔
 
C crazytok skrev:
😂 Vad är det för fel på hederliga splines så man kan att linjera spinesenden och lager? 🤔
vet inte fråga konstruktören
men troligen tar det för lång tid i produktionen dessa
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.