S swirve skrev:
Går dock inte jämföra en bondkatt med en raskatt med stamtavla.... Vi har precis parat vår Sibbe-hona, stamtavla o enligt konstens alla regler. Vi har nog utgifter på 7-8k för DNA, ultraljud o div testning av henne, 3k för att komma in i sverak o avels-loopen, o sen typ 42-4500 per kattunge i parnings-avgift o veterinär kostnader (chip, bes, vaccinering). Plus mat, sand o dyl som väl blir ett par hundra under de 14 veckorna tills de får byta ägare. Svårt o sälja billigt då.
Men som sagt för en bondkatt kan man väl tycka att id-märkning o vaccin åtminstone kan vara rimligt, så typ 1500.
Spännande! Vad kan det bli för färger? Jag blev kontaktad igår då jag blev ombedd att hålla en föreläsning just för uppfödare av SIB/NEM men hänvisade vidare då jag inte känner mig helt komfortabel med att beskriva fenotypen vad gäller den färg det handlade om.
 
Misse Misse skrev:
Spännande! Vad kan det bli för färger? Jag blev kontaktad igår då jag blev ombedd att hålla en föreläsning just för uppfödare av SIB/NEM men hänvisade vidare då jag inte känner mig helt komfortabel med att beskriva fenotypen vad gäller den färg det handlade om.
Vår hona har ems kod AY 24 (blå-golden spotted) och hanen AS 22 09 (blå-silver tabby vitt). Så om jag förstår frun rätt (som är mest insatt) så är det typ varianter av dessa båda.
Verkar ju vara lite "hype" hos vissa uppfödare med golden/sunshine så vi får väl hoppas på att nån blir det :p Men jag vet inte riktigt, är ju första gången vi avlar på riktigt...För egen del bryr vi oss inte så mycket om färgen, viktigare med beteende o temperament o där har de nog bra gener både vår hona och även hanen.
 
  • Gilla
Sona2012 och 1 till
  • Laddar…
S swirve skrev:
Vår hona har ems kod AY 24 (blå-golden spotted) och hanen AS 22 09 (blå-silver tabby vitt). Så om jag förstår frun rätt (som är mest insatt) så är det typ varianter av dessa båda.
Verkar ju vara lite "hype" hos vissa uppfödare med golden/sunshine så vi får väl hoppas på att nån blir det :p Men jag vet inte riktigt, är ju första gången vi avlar på riktigt...För egen del bryr vi oss inte så mycket om färgen, viktigare med beteende o temperament o där har de nog bra gener både vår hona och även hanen.
Vad roligt! Det är sunshine som jag blev tillfrågad om jag kunde föreläsa om! Finns det sunshine/golden bakom hanen (och han är verkligt blåsilvertabby och inte blå bimetallic)? Vi har något som heter "copper" hos britter som också beror på en sk. Corin-mutation. Jag har förresten hjälpt forskaren lite som identifierat dessa mutationer hos SIB/NEM och britter.
 
Misse Misse skrev:
Vad roligt! Det är sunshine som jag blev tillfrågad om jag kunde föreläsa om! Finns det sunshine/golden bakom hanen (och han är verkligt blåsilvertabby och inte blå bimetallic)? Vi har något som heter "copper" hos britter som också beror på en sk. Corin-mutation. Jag har förresten hjälpt forskaren lite som identifierat dessa mutationer hos SIB/NEM och britter.
Nu blev det överkurs för mig 😉 Vet inte om hanen är dna testad för golden men kollar man stamtavla bakåt är det troligt. (uppfödaren av vår katt har tutat ihop oss med hanen och känner hanens uppfödare. De säger att det borde bli golden ungar)
Här kommer en bild från första gången de träffa varandra, några timmar innan det var kärleksnäste 😉😁
En grå katt sitter på en bänkskiva och tittar ner på en ljusare katt som ligger i en plastbehållare i ett badrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
4774 och 7 till
  • Laddar…
S swirve skrev:
Nu blev det överkurs för mig 😉 Vet inte om hanen är dna testad för golden men kollar man stamtavla bakåt är det troligt. (uppfödaren av vår katt har tutat ihop oss med hanen och känner hanens uppfödare. De säger att det borde bli golden ungar)
Här kommer en bild från första gången de träffa varandra, några timmar innan det var kärleksnäste 😉😁
[bild]
Så fina! Har du lust att dela med dig av stamtavlorna (du kan skicka PM om du vill)? Det ni skall känna till är att Sverak/FIFe (om ni är med där) inte verkar ha koll på hur man registerar kattungar i sunshine/bimetallic just nu. Man trodde ju att det skulle bli godkänt (vilket det tyvärr inte blev). Blir det sunshine/bimetallic och ni får problem med detta kan jag eventuellt försöka hjälpa er med input. När beräknas kattungarna komma?
 
Misse Misse skrev:
Så fina! Har du lust att dela med dig av stamtavlorna (du kan skicka PM om du vill)? Det ni skall känna till är att Sverak/FIFe (om ni är med där) inte verkar ha koll på hur man registerar kattungar i sunshine/bimetallic just nu. Man trodde ju att det skulle bli godkänt (vilket det tyvärr inte blev). Blir det sunshine/bimetallic och ni får problem med detta kan jag eventuellt försöka hjälpa er med input. När beräknas kattungarna komma?
Drar ett pm, känns som det är överkurs här i tråden!
Här är en till kissebild, hon är med överallt! (tex på båten).
Närbild på en långhårig katt med gröna ögon, sittandes inuti en båt med bakgrund av träd och båtinteriör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
Lintto1 och 8 till
  • Laddar…
4774
Alfredo Alfredo skrev:
Jag är alltså fullt medveten om att kattungar från katthem normalt inte är kastrerade då de hämtas. I de två fall vi hämtat kattungar från katthem har det i priset på ungen bland annat ingått att katthemmet betalar den veterinär de samarbetar så att vi sedan utan (ny) kostnad kunnat kastrera kattungen.

Jag har aldrig menat att det skulle handla om en hundralapp i pris för kattungen utan jag tror vi betalade runt tusenlappen och det var för närmare tio år sedan.
Aha då förstår jag vad du menade. Jag förstod det som att du menade att en hundring är mer än tillräckligt . Förlåt.
Men jag har då aldrig fått erbjudande att kastrera gratis men det är inte heller något jag någonsin tänkt på eftersom det dröjer ett tag innan de små änglarna byts ut till hormonstinna galningar utan den blekaste aning om vad de ska göra Hahaha 😄. Hade två bröder innan Pelle och Fia där den större försökte sätta på sin lillebror. Kan säga att jag slängde in dem i buren och raka vägen till veterinären innan de ens hann blinka 😸😸
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
4774 4774 skrev:
Aha då förstår jag vad du menade. Jag förstod det som att du menade att en hundring är mer än tillräckligt . Förlåt.
Självklart! Bra att vi redde ut det.

4774 4774 skrev:
Men jag har då aldrig fått erbjudande att kastrera gratis
Fast direkt gratis är det ju inte då man betalar för det till katthemmet genom kattungens pris. Detta är säkert olika för olika katthem men jag uppfattar att de hade det upplägget för att "säkerställa" att katten verkligen blev kastrerad.
 
  • Gilla
4774
  • Laddar…
4774
Alfredo Alfredo skrev:
Självklart! Bra att vi redde ut det.


Fast direkt gratis är det ju inte då man betalar för det till katthemmet genom kattungens pris. Detta är säkert olika för olika katthem men jag uppfattar att de hade det upplägget för att "säkerställa" att katten verkligen blev kastrerad.
Det tror jag med. Här skriver du på ett avtal som förbinder dig till att kastrera kattungen när det är dags för det. Så till vida du inte ska avla då vill säga. Utöver just avel så kan jag verkligen inte förstå mig på de som inte kastrerar .
 
4774 4774 skrev:
Här skriver du på ett avtal som förbinder dig till att kastrera kattungen när det är dags för det.
Det är jag rätt säker på att även vi gjorde men struntar man i det är det nog svårt för katthemmet både att kontrollera och göra något åt det. Då man redan betalat för kastreringen gissar jag att de allra flesta också genomför den. Ett ganska klokt upplägg tycker jag.

4774 4774 skrev:
Utöver just avel så kan jag verkligen inte förstå mig på de som inte kastrerar .
Håller fullkomligt med!

En liten kul anekdot. När vi skulle köpa vår första kattunge från katthemmet kom en ”anställd” därifrån, ”chefen” tror jag, på hembesök till oss för att ”kontrollera” kattens blivande hem. Lyckligtvis blev vi godkända trots en del damm under sängarna. 😀

När det några år senare var dags för kattunge nummer två klarade vi oss utan husvisitation. 😂

Den katten, numera ingen unge, springer just nu ute någonstans här i närheten vid vårt sommarställe. Brukar komma in regelbundet under kvällen, tiggande kattgodis och surt blängande på hundvaktshunden vi har i några veckor. 😬
 
  • Gilla
Sona2012 och 1 till
  • Laddar…
4774
Alfredo Alfredo skrev:
Det är jag rätt säker på att även vi gjorde men struntar man i det är det nog svårt för katthemmet både att kontrollera och göra något åt det. Då man redan betalat för kastreringen gissar jag att de allra flesta också genomför den. Ett ganska klokt upplägg tycker jag.


Håller fullkomligt med!

En liten kul anekdot. När vi skulle köpa vår första kattunge från katthemmet kom en ”anställd” därifrån, ”chefen” tror jag, på hembesök till oss för att ”kontrollera” kattens blivande hem. Lyckligtvis blev vi godkända trots en del damm under sängarna. 😀

När det några år senare var dags för kattunge nummer två klarade vi oss utan husvisitation. 😂

Den katten, numera ingen unge, springer just nu ute någonstans här i närheten vid vårt sommarställe. Brukar komma in regelbundet under kvällen, tiggande kattgodis och surt blängande på hundvaktshunden vi har i några veckor. 😬
Va, vad gör en hund på kattens revir 🙀🙀🙀
 
4774 4774 skrev:
Va, vad gör en hund på kattens revir 🙀🙀🙀
Darrar i hörnet när katterna styr… Skämt åsido så är hunden kattvan och katterna ganska vana med den här hunden. En bryr sig inte alls och en kan morra lite uppfostrande om hunden inte sköter sig.
 
  • Gilla
4774
  • Laddar…
4774
Alfredo Alfredo skrev:
Darrar i hörnet när katterna styr… Skämt åsido så är hunden kattvan och katterna ganska vana med den här hunden. En bryr sig inte alls och en kan morra lite uppfostrande om hunden inte sköter sig.
Smarta kissar 😄
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Efter 20 år och tre månader tog vi igår farväl av vår älskade, fina, tokiga, roliga och mysiga vän. Ett tungt och svårt beslut men med tanke på ålder och symptom ett nödvändigt sådant. Nu ska hon få vila på sin favoritplats vid fritidshuset med utsikt över sina jaktmarker och havet. Hon kommer att vara djupt sörjd och saknad.

Svartvit katt ligger på en vit filt och tittar nedåt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Trälåda med namnet "Wilma" och åren 2004-2024 ingraverade, står på en veranda med en blomkruka till vänster och ett tänt ljus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Ledsen
  • Gilla
Per Eskilsson och 19 till
  • Laddar…
M Myckling skrev:
Efter 20 år och tre månader tog vi igår farväl av vår älskade, fina, tokiga, roliga och mysiga vän. Ett tungt och svårt beslut men med tanke på ålder och symptom ett nödvändigt sådant. Nu ska hon få vila på sin favoritplats vid fritidshuset med utsikt över sina jaktmarker och havet. Hon kommer att vara djupt sörjd och saknad.

[bild][bild]
Beklagar. Det är alltid så tungt när deras liv tar slut.
 
  • Gilla
Myckling
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.