Status
Tråden går ej att kommentera.
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Du har helt rätt. Om det är lite jobbigare än väntat blir det tillägg men blir det lättare än väntat blir det rabatt då? Knappast. Fast pris är fast pris men bara åt ena hållet.........
Nej, fast pris är fast pris på båda hållen.

ÄTA ingår inte i det fasta priset.
 
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Du har helt rätt. Om det är lite jobbigare än väntat blir det tillägg men blir det lättare än väntat blir det rabatt då? Knappast. Fast pris är fast pris men bara åt ena hållet.........
Nja….seriösa bra företag ger ju rabatt om det blir lättare. Vi har haft flera sådana.
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
Globetrot Globetrot skrev:
Nja….seriösa bra företag ger ju rabatt om det blir lättare. Vi har haft flera sådana.
Jag anser mig vara seriös men fast pris e fast pris så det ger jag ingen rabatt på... 😉

Men å andra sidan tar jag inget extra om det behövs göras något mer än avtalat heller om det inte är något väldigt stort utan bjuder oftast på en hel del småsaker som många tar som ätor.
 
  • Gilla
reez och 3 till
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Jag anser mig vara seriös men fast pris e fast pris så det ger jag ingen rabatt på... 😉

Men å andra sidan tar jag inget extra om det behövs göras något mer än avtalat heller om det inte är något väldigt stort utan bjuder oftast på en hel del småsaker som många tar som ätor.
Nej, det är nog ovanligt. Men i fallet med vår entreprenör så gjorde vi ändringar innan vi signerade avtalet. De lade på det vi valde in, men tog inte bort det vi valde bort (tex så valde vi bort handdukstork men det betalar vi för).

Men jag tar det på mig själv. Läste den uppdaterade offerten slarvigt och när jag såg orkade jag inte bråka….. Så jag får skylla mig själv.
 
Redigerat:
Globetrot Globetrot skrev:
Nej, det är nog ovanligt. Men i fallet med ByggEst så gjorde vi ändringar innan vi signerade avtalet. De lade på det vi valde in, men tog inte bort det vi valde bort (tex så valde vi bort handdukstork men det betalar vi för).

Men jag tar det på mig själv. Läste den uppdaterade offerten slarvigt. Så jag får skylla mig själv.
Det borde de ju dra av oavsett om du påtalar det. I annat fall är det ju högst oseriöst. 😱
 
  • Gilla
Mortsken och 2 till
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Det borde de ju dra av oavsett om du påtalar det. I annat fall är det ju högst oseriöst. 😱
Ja, det tycker jag med. Men det är småsummor.
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
Globetrot Globetrot skrev:
Ja, det tycker jag med. Men det är småsummor.
Spelar ju egentligen inte någon roll tycker jag men det väljer ju ni själva.
 
  • Gilla
Globetrot
  • Laddar…
Dagens våtrumsdukar är ju tåliga, håller tätt trots att trä etc rör lite på sig.
Värre var det för när man körde med rullade tätskickt och hade bråttom. Nyköpt regelvirke som snabbt byggdes in och sluttorkade inne i väggar och golv och orsakade krympsprickor i de rullade skikten.
 
Men, jag hoppas fortfarande att Entreprenör är duktig på att bygga. Så lite gnissel är ju ok. Nästa vecka ska de börja bygga och ha besiktning. Jag hoppas sååååå mycket att de går bra - utan anmärkningar!

De har massor av fantastiska referenser
 
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Nej, fast pris är fast pris på båda hållen.

ÄTA ingår inte i det fasta priset.
Allt oförutsett blir ÄTA och allt som blir lättare är "fast pris är fast pris". Bekvämt 😅👌
 
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Allt oförutsett blir ÄTA och allt som blir lättare är "fast pris är fast pris". Bekvämt 😅👌
Precis så funkar det i verkligheten men sådana som du tycker så klart att det borde bli billigare även om det som ingår i fast pris går fortare än det kanske var tänkt från början men samtidigt hade du inte velat betala mer om det tog längre tid.

Finns folk till allt 🙈
 
  • Gilla
  • Haha
Jonis.F och 2 till
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Precis så funkar det i verkligheten men sådana som du tycker så klart att det borde bli billigare även om det som ingår i fast pris går fortare än det kanske var tänkt från början men samtidigt hade du inte velat betala mer om det tog längre tid.

Finns folk till allt 🙈
Det du snackar om är löpande. Problemet är när du säger det är fast men med det menar du att det kan bli dyrare men inte billigare. Det är som rörligt fast utan dess fördel. Låter som scam! 🤔

Klart om det visar sig ligga en radioaktiv fornlämning under TS golv kan det inte vara fast pris längre men kom igen lite grus och frigolit.... VEM KUNDE HA FÖRUTSETT NÅGOT SÅDANT??? 😅
 
  • Gilla
Eltaco och 1 till
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Det du snackar om är löpande. Problemet är när du säger det är fast men med det menar du att det kan bli dyrare men inte billigare. Det är som rörligt fast utan dess fördel. Låter som scam! 🤔

Klart om det visar sig ligga en radioaktiv fornlämning under TS golv kan det inte vara fast pris längre men kom igen lite grus och frigolit.... VEM KUNDE HA FÖRUTSETT NÅGOT SÅDANT??? 😅
Nej du... nu är du totalt ute och cyklar så kom gärna in i matchen igen. 🙈🤣

Ett fast pris är ett fast pris och där ingår det man kommer överens om ska ingå.
Det kan varken bli dyrare eller billigare oavsett vad som händer.
Dyker det däremot upp saker som behöver åtgärdas men som inte är med i det avtalade projektet som offererats på fast pris så tillkommer detta utanför projektets fastprisavtal genom en ÄTA.

Precis... det är inte många som kunnat förutsäga den mycket märkliga konstruktionen på ett golv så sluta spela fröken duktig när du tydligt inte vet hur verkligheten fungerar för det är knappast en normalkonstruktion med frigolit ovanpå betongen och 20mm smulig bruk på det samt plattor. 😱
 
  • Gilla
Ramnemark och 2 till
  • Laddar…
Nej, @Paul-Staffanstorp har rätt. Besiktning mannen kikade på det och det var nått knas med golvet. Jag tror det var en korrekt ÄTA.

Inget konstigt med det.
 
Redigerat:
  • Gilla
Pictor och 1 till
  • Laddar…
Inget har hänt idag heller så min oro för att de ska hinna klart till besiktningen ökar nu. 🥶

Om entreprenör inte är klar eller det blir många anmärkningar så kan vi som beställare begära efterbesiktning. Efterbesiktning bekostas av entreprenör om anmärkning kvarstår.
 
Redigerat:
  • Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.