G gaidin skrev:
Jag har lupiner i trädgården och de är eländiga att få bort.
De tränger bort blåbär, ljung och lingon från den del av tomten där jag har naturtomt.

Det är inte den starkaste som överlever, det är den bäst lämpade.
Ett mer diversifierad natur klarar mer problem i form av bränder, mänsklig påverkan och andra katastrofer. Monokulturer är mer känsliga.
Jo men samma sak med Lupiner så mår de inte bra av Glyfosat.
Sen tycker jag själv att just Lupiner är vackra men någon hejd måste det ju vara.
 
Nissens
D Daniel 109 skrev:
Ja, jag har sett det själv. I allmänhet är det i omgivningarna på väl etablerad bebyggelse på landsbygden. Men det kan även vara dumpningsplatser utan närhet tillbebyggelse. Det är arter som har förmåga att tränga undan annan växtlighet.
Ok, och det kallar du i naturen? 😂😂

När jag är i det jag kallar naturen så är det varken inom tätbebyggda områden eller på dumpningsplatser…

Du borde testa att ge dig ut i det de flesta kallar naturen…
 
Ja, det är natur i närheten av bebyggelse. Med tiden sprider den sig längre bort. Med dumpningsplatser syftar jag på ställen i naturen där folk tycker att det är lämpligt att dumpa trädgårdsavfall.
 
Nissens
D Daniel 109 skrev:
Ja, det är natur i närheten av bebyggelse. Med tiden sprider den sig längre bort. Med dumpningsplatser syftar jag på ställen i naturen där folk tycker att det är lämpligt att dumpa trädgårdsavfall.
Detta är rent trams. Helt verklighetsfrånvänt.

Har aldrig sett några av de arterna du räknar upp ute i naturen. Prova att gå någon eller några km ut i naturen så får du en helt ny upplevelse, helt gratis. 😊
 
Redigerat:
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Ja, det är natur i närheten av bebyggelse. Med tiden sprider den sig längre bort. Med dumpningsplatser syftar jag på ställen i naturen där folk tycker att det är lämpligt att dumpa trädgårdsavfall.
Jo men om man utvecklar resonemanget så kanske det beror på en dålig tillgänglighet på en återvinningsstation? Sen eldar jag upp det mesta skräpet i stugan, hemma har vi en utmärkt återvinningsstation. Men eldningen har man ju även gett sig på med usel grön argumentation från Naturvårdsverket.
 
P paralun skrev:
Jo men samma sak med Lupiner så mår de inte bra av Glyfosat.
Sen tycker jag själv att just Lupiner är vackra men någon hejd måste det ju vara.
De är snygga men jag gillar min hörna i trädgården där det är typisk tallskog.

Ett år lade jag granruskor på marken när jag fällde en gran och det höll borta lupinerna i ett par år.

Jag har inte använt några gifter alls, jag brukar klippa blommorna så de inte fröar av sig mer, de lever i ett par tre år så det är enntidsfråga men nu är jag inte där så mycket längre så det blir som det blir.
 
Meanwhile i naturen. 😉 En välskött skog med höga träd och grön undervegetation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Välskött virkesåker
 
  • Gilla
  • Haha
Utsliten och utdömd och 2 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Detta är rent trams. Helt verklighetsfrånvänt.

Har aldrig sett några av de arterna du räknar upp ute i naturen. Prova att gå någon eller några km ut i naturen så får du en helt ny upplevelse, helt gratis. 😊
Naturen är lite större än bara där du rör dig. Det ser olika ut i landet.

Jag ser i princip aldrig jätteloka där jag är, det betyder ju inte att den inte finns.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Meanwhile i naturen. 😉[bild]
Välskött virkesåker
Klassisk monokultur.
 
Nissens
G gaidin skrev:
Naturen är lite större än bara där du rör dig. Det ser olika ut i landet.

Jag ser i princip aldrig jättelika där jag är, det betyder ju inte att den inte finns.
Visst, jag har självklart inte varit precis överallt, men i de flesta delar av landet.

Att kalla tätbebyggda områden och dumpningsplatser för trädgårdsavfall för natur är märkligt oavsett var i landet man befinner sig.

Oavsett vad som växer på de platserna så har det inget att göra med hur det ser ut i naturen…
 
  • Gilla
Tubes
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Detta är rent trams. Helt verklighetsfrånvänt.

Har aldrig sett några av de arterna du räknar upp ute i naturen. Prova att gå någon eller några km ut i naturen så får du en helt ny upplevelse, helt gratis. 😊
Så att det än så länge är ovanligt mer än en km från närmaste bebyggelse betyder att det inte är ett problem?
 
Nissens Nissens skrev:
Visst, jag har självklart inte varit precis överallt, men i de flesta delar av landet.

Att kalla tätbebyggda områden och dumpningsplatser för trädgårdsavfall för natur är märkligt oavsett var i landet man befinner sig.

Oavsett vad som växer på de platserna så har det inget att göra med hur det ser ut i naturen…
Det är varken tätbebyggda områden eller officiella dumpningsplatser jag pratar om. Dessa växter sprider sig mer och mer.
 
G gaidin skrev:
De är snygga men jag gillar min hörna i trädgården där det är typisk tallskog.

Ett år lade jag granruskor på marken när jag fällde en gran och det höll borta lupinerna i ett par år.

Jag har inte använt några gifter alls, jag brukar klippa blommorna så de inte fröar av sig mer, de lever i ett par tre år så det är enntidsfråga men nu är jag inte där så mycket längre så det blir som det blir.
Lupiner är inte hopplösa att bli av med. Men den behöver tas bort mer än en gång om året. Jag ser till att de som fanns på minfastighet och den närmaste vägsträckan rycks bort när jag ser den.
 
Nissens
D Daniel 109 skrev:
Det är varken tätbebyggda områden eller officiella dumpningsplatser jag pratar om. Dessa växter sprider sig mer och mer.
Du får väl läsa vad du skrev i mess #390…

Jag har inte sagt något om officiella dumpningsplatser, så jag förstår inte varför du tar upp det plötsligt.

Och det är alls inte så att de växterna du räknar upp sprider sig så att de blir något problem.

Skulle det värsta inträffa så löser det sig om typ 1000 år när naturen inleder en ”reset” på våra breddgrader. 😊
 
Jo, de sprider dig så att de orsakar problem.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.