J jonaslatt skrev:
Vet någon hur deta funkar.. Hörde av en bekant att de fick låna max 2.5 miljoner med två löner nu när räntan är så hög.

Om man skiljer sig eller liknande och har säg 3 miljoner på lån ihop. Och huset är värderat till 5 miljoner.

Tar bankerna hänsyn till att huset är värt mer och låter en ensam person ta över lånet? Sen beror det självklart på vilken lön man har mm
Men tar de som sagt hänsyn till att huset har ett högre hörde och låter en person ta det själv?
Räcker inte att ta över lånen för att behålla huset. Sannolikt behöver du lösa ut ditt ex upp till "exets" del av marknadsvärdet - avdrag för eventuell reavinst och kanske andra "kostnader" vid bodelning
Gör noggrann kakkyl och lycka till.
 
Nissens
GlennB GlennB skrev:
Jag fick tvärnej på det, jag ville ha den lösningen för det gamla lånet var taget innan det fanns idiotiska amorteringskrav, men fick inte göra så utan var tvungen att lösa vårt gemensamma lån och ta ett nytt lån (med amorteringskrav) på mig själv.

Jag fick f.ö riktigt bra hjälp av en person på banken som uppenbrligen hade gjort samma sak MÅNGA gånger och visste svaret på alla mina frågor och hjälpte mej med precis allt som behövdes.

Några saker som hände vid min separation angående huset.

- Vi var inte överens om värdet på huset. Jag gjorde då en värdering (av en mäklare godkänd av min bank så jag slapp betala det ytterligare en gång) som var ungefär i par med vad jag gissade, hon ansåg huset var värt mycket mer och det blev en stor konflikt, varvid jag sa att då får hon göra en egen värdering och så får vi jämföra dessa, av mej okänd anledning så släppte hon plötsligt på det kravet och godtog min värdering. (Gissar att hon pratat muntligen med en mäklare som sa att det skulle hamna ungefär på den andra mäklarens värdering ?)

- Då satte hon in nästa attack, hon ville ha abnormt mycket för lösöret, hon ville även ha pengar för saker som var mina personliga, exempelvis hobbybilar (vi var bara sambos, så bilar ingår normalt inte i gemensamt lösöre), detta var den knepigaste knuten att lösa upp, och i slutändan gav jag mer för lösöret än vad jag ansåg det var värt bara för att jag inte orkade båka och mådde dåligt av att leva i "limbo" med en utflyttad exsambo som kom oannonserat och hämtade grejer i huset när jag var på jobbet osv.
jag ville helt enkelt bara få slut på det och äga huset jag bodde (och bor) i.
Min bankman sa uttryckligen att jag skulle släppa det hela och ge mer än jag tyckte det var värt, för jag måste se helheten i det och ändå skulle stå som "vinnare" då fastigheter "alltid" går upp i pris.
I slutet var det 50k vi bråkade om, som jag tillslut släppte, och det är ju en väldigt liten del av totalsumman för huset.

Hon ville inte heller att vi skulle dra av för fiktiv framtida vinstskatt, mäklararvoden osv, men gav sej även där, troligen efter att ha pratat med någon på en bank, jurist eller liknande och förstått att det är så man gör.

I efterhand stod jag nog som vinnare ändå då huspriserna har rusat i området sen dess, mitt taxeringsvärde är väl nästan det dubbla nu mot då för ~5 år sen, mycket beroede på att markpriserna i området är mycket högre nu.
Ja jösses. Jag skilde mig för 7 år sedan, men då gick det fint att ta över befintliga lån.

Min resa var betydligt enklare, vi var överens om allt. Exet köpte en lägenhet, jag sade till henne att ta det lösöret hon ville ha så är jag fine med det.

När hon flyttat kompletterade jag lösöret med det jag tyckte saknades så snart var allt ljust o vackert igen. 😊

När jag läste din beskrivning så känner jag mig priviligerad att ha sluppit en sådan krashlandning…
 
  • Gilla
MrDizzy och 3 till
  • Laddar…
GlennB GlennB skrev:
Har det någonsin hänt att fastigheter har blivit värdelösa långsiktigt i tättbebyggda områden ?

jag vet ju iofs inte precis var TS bor, men tvingas man inte sälja i en av de få dalarna det brukar bli finns det väl få saker som är så säkra att investera i som just fastigheter.

Själv bor jag i stockholms län, det finns liksom inte att priserna skulle gå ner långsiktigt.. befolkningen ökar och alla envisas med att flytta just till stockholmsområdet..
På lång sikt ja, men nu hade han ju att välja på att komma ur detta med 1 mille i vinst inför en stundande fastighetskrasch och då är det väl en no brainer att sälja? Allt annat verkar vara vansinne.
 
D Dilato skrev:
Jomenvisst, men om man går in med samma 2 miljoner med en inkomst på 35000 får man låna hissnande 305000
.
Äger man en bil är det nobben, inget lån.
Stort hus, nobben direkt även utan bil.

Den kalkylatorn har några knepiga förutsättningar som jag inte riktigt begriper.
Driftskostnader direkt proportionell mot boyta??
Jag kollade också en sån kalkylator en gång. Bankmannen vi sedan pratade med sa att i hus är det minst en bil som gäller. Har du ingen lägger de till en och du får låna mindre än kalkylator online. Samma om driftkostnader beräknas bli högre än den gissade... Ganska värdelöst verktyg.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
J jonaslatt skrev:
Vet någon hur deta funkar.. Hörde av en bekant att de fick låna max 2.5 miljoner med två löner nu när räntan är så hög.

Om man skiljer sig eller liknande och har säg 3 miljoner på lån ihop. Och huset är värderat till 5 miljoner.

Tar bankerna hänsyn till att huset är värt mer och låter en ensam person ta över lånet? Sen beror det självklart på vilken lön man har mm
Men tar de som sagt hänsyn till att huset har ett högre hörde och låter en person ta det själv?
Jag köpte loss min exfru. För att jag skulle få köpa loss henne krävde banken att jag amorterade ner ett par hundratusen så jag inte satt ensam på förstora lån.

Så enklast är väl att snacka med banken hur stora lån du får ha själv.
 
Fairlane
D Dilato skrev:
Jomenvisst, men om man går in med samma 2 miljoner med en inkomst på 35000 får man låna hissnande 30500
.
Äger man en bil är det nobben, inget lån.
Stort hus, nobben direkt även utan bil.

Den kalkylatorn har några knepiga förutsättningar som jag inte riktigt begriper.
Driftskostnader direkt proportionell mot boyta??
Jag räknade med ett hus på 180 kvm.
Jag provade precis att lägga till att man ägde bil också och då fick man låna ungefär 200' mindre.

Så 65000 i månaden, med bil, så fick man köpa för 5,75. Så att man skulle behöva en månadslön på 100' stämmer ju inte.
Tjänar man 100' i månaden kunde man köpa ett hus för 7,4 miljoner
 
  • Gilla
MrDizzy och 1 till
  • Laddar…
S
J jonaslatt skrev:
Vet någon hur deta funkar..
När jag och mina barns mor skilde oss för några år sedan hamnade vi i detta dilemma. Vi bestämde att hon skulle få ta över huset + lånen och lösa ut mig till det dåvarande marknadsvärdet. Med hennes inkomst fattades 600’ när banken lånat ut upp till deras (Finansinspektionens) gräns.
Vi löste detta genom att hon skrev sex löpande skuldebrev á 100’ som gav en ränta på Riksbankens referensränta + 3%. Släktingar och vänner med sparkapital tog över dessa skuldebrev. Vissa valde även att avsäga sig räntan…

Hon hade som mål att sälja huset efter att barnen (som gick i högstadiet) flyttat hemifrån. Därför satte vi en löptid på åtta år där skuldebrevet ska regleras vid det första som inträffar av åtta år från utfärdandet och fastighetens försäljning.

Naturligtvis har banken ingen kännedom om detta, då det skulle sänka deras lånetak med motsvarande belopp. Fördelen med löpande skuldebrev är att innehavaren vid behov kan överlåta det till någon annan. Det är viktigt att det är väl formulerat så det inte kan få felaktig innebörd i händerna på kriminella.
 
  • Gilla
MichelleW och 4 till
  • Laddar…
M Malmen1 skrev:
På lång sikt ja, men nu hade han ju att välja på att komma ur detta med 1 mille i vinst inför en stundande fastighetskrasch och då är det väl en no brainer att sälja? Allt annat verkar vara vansinne.
Fast vaddå stundande fastighetskrasch, det har folk sagt i över 20 år nu, och det har inte inträffat än. Inte ens med de höga räntorna vi hade nyss. Att tvärsäkert säga att det kommer att hända i närtid är ju inte mer än en väldigt lös gissning med låg sannolikhet att den slår in.

Och tänker man ha kvar huset länge spelar det ju ingen roll om det skulle bli en svacka heller, det är ju enbart om man tvingas sälja just då det är ett problem, annars spelar det ju ingen roll.
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Jag har nyss gjort samma resa med ungefär samma förutsättningar.
Vi landade i att jag skulle lösa ut med exfrun med en miljon kr, varpå mitt bolån hamnade på 2,5 miljoner. Huset värt fem miljoner kanske.
Och det var verkligen på gränsen för vad jag fick låna.
Har tre barn vv och tjänar strax under 50 tkr i månaden
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
M Malmen1 skrev:
På lång sikt ja, men nu hade han ju att välja på att komma ur detta med 1 mille i vinst inför en stundande fastighetskrasch och då är det väl en no brainer att sälja? Allt annat verkar vara vansinne.
Det förutsätter ju att man tror på just din ”sanning”.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
GlennB GlennB skrev:
Fast vaddå stundande fastighetskrasch, det har folk sagt i över 20 år nu, och det har inte inträffat än. Inte ens med de höga räntorna vi hade nyss. Att tvärsäkert säga att det kommer att hända i närtid är ju inte mer än en väldigt lös gissning med låg sannolikhet att den slår in.

Och tänker man ha kvar huset länge spelar det ju ingen roll om det skulle bli en svacka heller, det är ju enbart om man tvingas sälja just då det är ett problem, annars spelar det ju ingen roll.
Problemet är väl att i svackan vill banken att du täcker upp ifall husets värde är lägre än lånet. Har du inte pengarna så blir det tvångsförsäljning. Senast detta förekom var under 90 tals krisen. Denna kris blir mycket värre. Och det är efter covid-grejen som den värsta bubblan skapades. Enormt mycket nya pengar pumpades in i ekonomin. Börsen skenade trots att den borde kraschat. Där sket vi i det blå skåpet kan man säga. Kissade i brallan så det värmde för stunden. Titta på hur penningmängden av dollar har ökat de senaste åren så kommer du bli mörkrädd. Värdet i ekonomin motsvara naturligtvis inte denna abnorma ökning i penningmängd. Andra länder gjorde likadant. Vi är rökta.
 
Absolut ingen expert på detta, men rimligtvis är det väl så att banken framför allt vill se till att du klarar av att betala det du ska till dem och till ditt ex. Utöver det så finns ju faktiskt huset där som säkerhet så att ta över lån borde ju inte nödvändigtvis vara en allt för jobbig deal för dem... Funkar det inte så tar de bara huset.
 
Fairlane
M Malmen1 skrev:
Problemet är väl att i svackan vill banken att du täcker upp ifall husets värde är lägre än lånet. Har du inte pengarna så blir det tvångsförsäljning. Senast detta förekom var under 90 tals krisen.
Var det verkligen så?
Kommer det bli så menar du?
Vem ska köpa huset då?
Är det inte smartare för banken att låta folk behålla huset så länge de kan betala, istället för att tvångsförsälja och inkassera förlusten?
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Var det verkligen så?
Kommer det bli så menar du?
Vem ska köpa huset då?
Är det inte smartare för banken att låta folk behålla huset så länge de kan betala, istället för att tvångsförsälja och inkassera förlusten?
Problemet för banken blir ju då att de blir konkursmässiga om de inte har täckning för sina lån och det vill de inte. De kan helt enkelt inte vara snälla. Jo detta har hänt och kommer att hända. Vi är i en mycket sämre sits nu än inför 90 tals krisen. Alla experter är överens om att det kommmer en kollaps men ingen kan säga exakt när. Därför är marknaden på helspänn nu.
 
Fairlane
M Malmen1 skrev:
Problemet för banken blir ju då att de blir konkursmässiga om de inte har täckning för sina lån och det vill de inte. De kan helt enkelt inte vara snälla. Jo detta har hänt och kommer att hända. Vi är i en mycket sämre sits nu än inför 90 tals krisen. Alla experter är överens om att det kommmer en kollaps men ingen kan säga exakt när. Därför är marknaden på helspänn nu.
Har de inte täckning för några lån alls blir det såklart problem, men då talar vi om att alla fastigheter blir mer eller mindre värda noll och då hjälper det inte att de säljs...

Det finns också andra mekanismer idag än på 90-talet. Jag antar att du själv inte äger en bostad?
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.